نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

19. اسفند 1393 - 12:57
مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد
آسیب شدید کوچ زودرس عشایرکهگیلویه و بویراحمد به مراتع ییلاقی
مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: کوچ زودرس عشایر استان موجب فقر شدید مراتع ییلاقی می شود.

به گزارش چهارفصل، عزت الله بهشتی  با اشاره به وضعیت خشکسالی در مناطق قشلاقی استان اظهار داشت: عشایر هم اکنون اقدام به کوچ زودرس کرده اند که این خسارت زیادی به مراتع مناطق ییلاقی و میان بند وارد می کند.

 

وی تصریح کرد: کوچ  زودرس عشایر اگر یک روز زودتر به سوی مراتع انجام شود، شاهد کاهش شدید علوفه در مراتع خواهیم بود.

 

مدیرکل منابع طبیعی استان با بیان اینکه علوفه هنوز در مناطق ییلاقی سبز نشده است، گفت: هم اکنون مراتع در مرحله رویش علوفه هستند و اگرکوچ زودهنگام به این مناطق انجام شود، مراتع به شدت آسیب خواهند دید.

 

بهشتی با بیان اینکه به دلیل کاهش بارش ها در استان طی سال جاری ذخیره برف برای چشمه ها وجود ندارد، اظهار داشت: اگر زمین توسط دامها کوبیده شود، فرصت جذب آب در بارندگی بهار پیدا نمی کنند و آب مورد نیاز برای سفره های زیرزمینی تامین نمی شود.

 

عشایر بویراحمد

 

وی میزان دام عشایر استان را بیش از  دو میلیون راس عنوان کرد و افزود: اگر کوچ زودهنگام را کنترل نکنم و دامها به مراتع در حال رویش وارد شوند، این مراتع در سالهای آینده هم با فقر شدید مواجه می شوند.

 

بهشتی اظهار داشت: همچنین کوچ زدهنگام موجب بروز معارضاتی بین کشاورزان و عشایر می شود و از طرفی با توجه به اینک فصل بارش در ییلاق تا انتهای بهار ادامه دارد، شاهد مخاطراتی برای عشایر در مواجهه با بارشها خواهیم بود.

 

عشایر بویراحمد
 

وی افزود: اگر عشایر ورودی زودهنگام به مراتع داشته باشند، علوفه نمی تواند به رویش خود ادامه دهد و در اواخر بهار و تابستان هم مشکل کمبود علوفه رد این مناطق بروز می کند.

 

وی خواستار تامین علوفه برای عشایر استان و تاخیر در زمان کوچ به مدت ۱۵ روز شد و گفت: تامین علوفه راحت تر از تحمل وضعیت شش ماه خشکی است.

 

منبع : مهر

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی