نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

16. فروردين 1394 - 8:57
بیانیه لوزان,چهارفصل
واکنش کارشناسان و شخصیت‌های سیاسی به توافق لوزان:
عبور از خط قرمزها
در حقیقت آنچه در لوزان به عنوان بیانیه مطبوعاتی اعلام شده همان توافق روی کلیات است که بعداً باید درباره جزئیات آن صحبت شود و فقط اسمش را عوض کرده‌اند در حالی که بیانیه لوزان یعنی دومرحله‌ای شدن توافق که رهبر انقلاب به صراحت آن را رد کردند.

به گزارش چهارفصل، توافق هسته‌ای در لوزان سوئیس با واکنش‌های گسترده و مختلف داخلی روبرو شد؛ برخی از کارشناسان این توافق را عبور از خط قرمزها می‌دانند.

 

از پنجم فروردین ماه سال جاری دور جدید گفتگوهای جمهوری اسلامی ایران با کشورهای موسوم به 1+5 در سال جدید آغاز شد. بعد از این دور از گفت‌وگوها که 9 روز به طول انجامید طرفین بیانیه‌ای مشترک صادر کردند. بر اساس بیانیه لوزان، دو طرف برای برخی از موضوع‌های مورد اختلاف از جمله میزان، سطح و ابعاد غنی‌سازی ایران، رآکتور آب سنگین اراک، تاسیسات فوردو، تحریم‌های غرب و غیره به راه‌حل مشترک دست یافتند و در نتیجه چارچوب کلی برای رسیدن به توافق جامع در تیرماه به دست آمد.

 

در این بین در فضای سیاسی داخل کشور اظهار نظرها و موضع‌گیری‌های متفاوت و حتی متضادی در مورد تفاهم نامه لوزان به چشم می‌خورد چرا که برخی از شخصیت‌ها و کارشناسان سیاسی مفاد موجود در بیانیه لوزان سوییس را در واقع پسرفت در مذاکرات ارزیابی می کنند و معتقدند که ابهامات موجود در این بیانیه مجدداً مشکلات گذشته را پیش روی آینده مذاکرات قرار خواهد داد.

 

حمیدرضا ترقی، رئیس کمیته بین‌الملل حزب مؤتلفه اسلامی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران درخصوص چرایی استقبال کشورهای منطقه غرب آسیا همچون ترکیه و عربستان از تفاهم‌نامه لوزان، گفت: اطاله مذاکرات هسته‌ای، فرصتی را برای کشورهایی همچون ترکیه و عربستان فراهم آورد تا بتوانند ضمن تقویت ایران‌هراسی، موانعی را بر سر راه نفوذ ایران در منطقه به وجود بیاورند.

 

وی همچنین پیرامون دست‌آویز قرار دادن مذاکرات هسته‌ای توسط عربستان برای حمله نظامی به کشورهای منطقه، تصریح کرد: عربستان اینگونه برداشت می‌کند که با اطاله رسیدگی به موضوع هسته‌ای ایران و مشغول کردن ایران به آن، می‌تواند ضربات بیشتری را به زیرساخت‌ کشورهای در حال بیداری اسلامی همچون یمن بزند و با فشار آوردن به چنین کشورهایی، آن‌ها را از پیوستن به جبهه مقاومت در آینده بازدارد.

 

نقد داده‌ایم، نسیه گرفته‌ایم

سید حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در گفتگو با همین رسانه اظهار داشت: این بیانیه فتح‌الفتوح نیست که به آن افتخار کنیم و بگوییم که یکبار در تاریخ ایران رخ داده، بلکه توافقی عادی است.

 

وی اضافه کرد: در واقعیت ما امتیازات بیشتری داده‌ایم و امتیازات کمتری گرفته‌ایم، بیشترین امتیازی که ما دادیم نقد است و امتیازاتی که گرفته‌ایم وعده و نسیه.

 

ضرورت بررسی کارشناسانه
مواد بیانیه
حجت‌الاسلام محمد تقی رهبر رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس هشتم نیز در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه حرکت تیم مذاکره‌کننده تا به امروز حرکت مثبتی بوده است ادامه داد: کارشناسان باید بررسی کنند تا تاکیداتی که مقام معظم رهبری مد نظر داشتند اعمال و با نگاه کارشناسانه تمام سیاست‌های نظام و ولی امر در توافق‌نامه لحاظ شود.

 

وی با اشاره به اینکه بیانیه مشترک هیچ‌گونه تضمین حقوقی ندارد و تبدیل آن به شکل یک توافق‌نامه، نیازمند نظارت و پشتیبانی مجامع حقوقی بین‌المللی است تصریح کرد: ما التزام داده‌ایم که فوردو را به یک مرکز فیزیک و تحقیقات تبدیل کنیم، این در حالی است که با وجود این که ما بیشتر امتیاز داده‌ایم اما برداشته شدن تحریم‌ها منوط به موافقت‌نامه نهایی است بنابراین این 3 ماه فرصت مناسبی است تا کارشناسان این مسئله را بسیار موشکافانه بررسی کنند و چنانچه طرف مقابل کارشکنی و تخلفی کرد ،هوشیار باشند.

 

گره زدن همه امورات كشور به مذاكرات هسته‌اي اشتباه بوده و هست

محمد باقر قالیباف در سرمقاله روزنامه همشهری نوشت:كساني كه موضوع مذاكرات هسته‌اي را ابزاري براي دوقطبي كردن جامعه مي‌كنند به کشور خیانت می‌کنند.

 

وی موضوع مذاكرات هسته‌ای را يك موضوع ملی و فراجناحی دانست و گفت: تحليل و موضع‌گيري درباره آن از عينك منافع و مصالح گروهي و جنــــاحـي بزرگ‌ترين خيانت به آرمان‌هاي انقلاب و آينده اين ملت و سرزمين است.

 

قالیباف با بیان اینکه تفاهم لوزان هرچقدر هم كه شادي بياورد آينده ما را نمي‌سازد و چرخ اقتصاد ما را براي هميشه نمي‌چرخاند، اظهار داشت: گره زدن همه امورات كشور به مذاكرات هسته‌اي اشتباه بوده و هست. تماشاچي كردن مردم، فعالان اقتصادي و به‌ويژه مسئولان رده‌هاي مختلف به نتايج مذاكرات آثار زيانباري دارد.

 

بیانیه لوزان عبور از خط قرمزهاست
حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با فارس بیانیه لوزان را عبور از خط قرمزها دانست و ادامه داد: متأسفانه به دلیل تعجیلی که برای انعقاد توافقنامه وجود داشته، دقت لازم صورت نگرفته و برخی از خطوط قرمز تصریح شده توسط رهبر معظم انقلاب در نتیجه مذاکرات لوزان رعایت نشده است.

 

وی متذکر شد: در حقیقت آنچه در لوزان به عنوان بیانیه مطبوعاتی اعلام شده همان توافق روی کلیات است که بعداً باید درباره جزئیات آن صحبت شود و فقط اسمش را عوض کرده‌اند در حالی که بیانیه لوزان یعنی دومرحله‌ای شدن توافق که رهبر انقلاب به صراحت آن را رد کردند.

 

نایب رئیس کمیسیون اصل ٩٠ مجلس یادآور شد: متأسفانه نسبت به توافقنامه ژنو عقب‌نشینی‌های بیشتری شده است چرا که بر اساس متن ژنو ما می‌توانستیم غنی‌سازی ۵ درصد داشته باشیم ولی الآن ملزم به غنی‌سازی ۶۷/۳ درصد شده‌ایم.

 

چه تضمینی برای رفع تحریم‌ها
وجود دارد؟
لطف‌الله فروزنده، عضو جمعیت ایثارگران در گفتگو با فارس نقاط ضعف توافق لوزان را ابهامات موجود در آن برشمرد و تصریح کرد: بازرسی‌ها باید فقط در سطح هسته‌ای صورت گیرد نه اینکه امنیت و استقلال ما را زیر سوال ببرد و تیم مذاکره کننده باید این موضوع را روشن‌تر کند.

 

فروزنده به تفاوت متن ایران و آمریکا در توافق لوزان اشاره کرد و گفت: این نشان می‌دهد آمریکا دست از حقه‌بازی برنداشته است و ما صحبت‌ها و مواضع تیم ایرانی را قبول داریم بنابراین باید به این سوال جواب دهند که چه تضمینی وجود دارد که اگر ما همه این کارها را انجام دادیم تحریم‌ها برداشته شود؟

 

متن توافقنامه باید صریح و غیرقابل سوءاستفاده باشد
محمد اسماعیلی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با تسنیم افزود: متن توافق باید صریح باشد و کلیه تحریم‌ها نیز باید بلافاصله با شروع توافق لغو شود اما اگر دوباره برای برداشتن تحریم‌ها زمان‌بندی از سوی طرف غربی ارائه شود، زمینه برای سوءاستفاده آنها فراهم می‌شود.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه در لوزان تنها یک بیانیه قرائت شد و باید دید نتیجه کار چه می‌شود، تأکید کرد: در طول 3 ماه آینده باید روی جزئیات این توافق‌نامه کار شود و این توافق‌نامه به‌شکلی مکتوب شود که طرف غربی مذاکرات قادر به سوءاستفاده از آن نباشد و نتوانند تفسیر خودشان از این توافق‌نامه را اجرایی کنند.

 

اسماعیلی خاطرنشان کرد: متن توافق باید صریح و روشن باشد و کلیه تحریم‌ها نیز باید بلافاصله با شروع توافق لغو شود اما اگر دوباره برای برداشتن تحریم‌ها زمان‌بندی از سوی طرف غربی ارائه شود، زمینه برای سوء استفاده آنها فراهم می‌شود.

منبع: کیهان

انتهای پیام/م.ن

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی