نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

9. ارديبهشت 1394 - 20:25
گرد و غبار بازهم حال هوای کهگیلویه و بویراحمد را ناخوش و ناسالم کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل، گرد غبار این مهمان ناخوانده نام آشنا این بار هم کهگیلویه و بویراحمدی ها را غافلگیر کرد و شبانه بر شهرهای این استان شیبخون زد تا مردم این استان از این وضعیت به ستوه بیایند و خانه نشین شوند.

 

کهگیلویه و بویراحمد این روزها دیگرجزو استان پاک ایران نیست بلکه در سایه بی تدبیری مسئولان به محلی برای جولان گرد و غبار تبدیل شده است.

 

هرچند پدیده گرد و غبار سلامت شهروندان و طبیعت کهگیلویه و بویراحمد را تهدید می کند اما این موضوع انگار برای مسئولان امری عادی است و همواره توپ را به  زمین کشورهای منشا ریزگرد می اندازند تا به نوعی از فشار افکار عمومی بکاهند.

 

تعطیل کردن مدارس، بیرون نیامدن سالمندان از خانه و مصرف نکردن برخی غذاها برای مقابله با آسیب ها گرد و غبار نسخه ای تکراری است که از سوی مسئولان برای شهروندان پیچیده می شود اما به راستی این مسکن ها دوای درد سرطانی به نام ریزگردها است؟

 

مسئول نظارت و پایش ایستگاه های هوای کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه وضعیت هوای استان در شرایط ناسالم قرار دارد، گفت: در حال حاضر براساس آخرین سنجش های صورت گرفته میزان ذرات معلق در شهر یاسوج 230  و در شهر گچساران 420 میکروگرم بر مترمکعب اعلام شده است.

 

اسلام جهانبخش استاندارد ذرات معلق در هوا را 150 میکروگرم بر مترمکعب عنوان کرد و افزود: آلودگی هوای شهر یاسوج 1.5 و آلودگی هوای شهرگچساران نیز 2.5 برابر حد استاندارد است.

 

وی میانگین ذرات معلق در هوای شهر های یاسوج و گچساران در 24 ساعت گذشته را به ترتیب  213 و 252 میکروگرم بر مترمکعب اعلام کرد و گفت:  گرد و غبار تا اواخر امشب در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

 

 جهانبخش با اشاره به اینکه گرد و غبار در سایر شهرهای کهگیلویه و بویراحمد نیز گزارش شده است ، عنوان کرد: میزان دید افقی در استان چهار تا پنج کیلومتر از حد استاندارد هوای سالم است.

 

هر چند در سالهای گذشته ریزگردها در فصل تابستان وارد کهگیلویه وبویراحمد می شد اما از ابتدای امسال  و در فصل بهار نیز چندین بار این مهمان ناخوانده به این استان سر زده است.

 

در صورت ادامه روند گرد و غبار در استان کهگیلویه و بویراحمد علاوه بر سلامت شهروندان، سلامت گونه های گیاهی و جانوری نیز در معرض خطر قرار می گیرند که ضروری است مسئولان کشور برای مهار گرد و غبار به ایران و استان های حوزه زاگرس که از طبیعت و هوای سالمی برخوردارند چاره ای بیاندیشند.

منبع":صبح زاگرس

انتهای پیام/م.ن

 

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی