نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

16. ارديبهشت 1394 - 14:08
پل سوم بشار یاسوج پس از 12 سال چشم انتظاری نه تنها به بهره برداری نرسید بلکه شنیده ها حاکی است به دلیل تخریب پایایه های پل، قرار است افتتاح نشده تخریب شود تا ترافیک پایتخت طبیعت ایران به عنوان یک موضوع حل نشده مطرح باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل، هنوز یادمان نرفته است که پروژه بی جان و نیمه راکدی به نام پل سوم بشار بر روی رودخانه خروشان بشاریاسوج در گذشته نچندان دور کلنگ زنی شد تا شاید با تکمیل آن ، گره کور ترافیکی شهر یاسوج تا حدودی برطرف شود.

 

اندر حکایت پلی که افتتاح نشده فرو می ریزد

پل سوم بشار که یکی از مصوبه های سفر اول دولت نهم به استان کهگیلویه وبویراحمد بود به دستور هیئت دولت برای کاهش ترافیک و پیوند دادن ضلع جنوبی شهر یاسوج به کمربندی یاسوج به شیراز کلنگ زنی شد.

 

پل سوم بشار

این پل که در انتهای شهرک بلکو و چسپیده به پارک بزرگ مهرورزی قرار دارد در زمان بهرامی شهردار اسبق مرکز استان و استانداری حاج حسینی آغاز به فعالیت کرد.

 

عملیات احداث پل سوم بشار که به صورت لاک پشتی در حال انجام بود در زمان استانداری قوام نوذری آنچنان که باید و شاید بر روی زبانها نیفتاد تا اینکه اکبر نیکزاد استانداردولت دهم کمر به تکمیل این پروژه بست و برای برون رفتِ شهر یاسوج از بلاتکلیفی ترافیک زیاد در ورودی آن از سمت جنوب اقدامات خود را آغاز کرد.

 

نیکزاد با تزریق بودجه برای پروژه حیاتی و مهم پل سوم بشار، سعی در به پایان رساندن فاز اول گرفت و رشدی 65درصدی را در عرض چند ماه به ثمر نشاند.

 

بلاتکلیفی پل سوم بشار بعد از رفتن نیکزاد

 شهر زیبای یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد، با طبیعت منحصر به فرد خود وبا داشتن منابع طبیعی خدادادی به عنوان یک شبه جزیره در جنوب کشور میان دو رودخانه پر آب بشار و مهریان قرار گرفته است که می توان با ساختار حرمی شکل آن، یک منبع درآمدی مناسب در جذب توریسم و سرمایه گذار را داشته باشد.

 

 

سید حسین صابری آخرین استاندار دولت دهم در کهگیلویه وبویراحمد برای برون رفت شهر یاسوج از بن بست ترافیکی و نزدیک شدن به بیمارستان بالای تپه ای شهر یاسوج، دستور به ساخت پلی در شمال شهر یاسوج واقع در چم گنجشکی گرفت تا بتواند شمال پایتخت طبیعت را با اجرای ساخت یک پل به بیمارستان یاسوج متصل کند.

 

باید گفت آیا می توان ترافیک سنگین شهر یاسوج به عنوان شهری گردشگری و توریستی را به بالا دست و در نقطه ای دور از دسترس مسافران قرار داد؟!

 

جای سؤال است صابری که می دانست فقط چند ماه می تواند بر مسند ریاست استانداری کهگیلویه و بویراحمد بنشیند، چرا عجولانه دست به چنین تغییری در ساختار پل سازی رودخانه بشار زد.

 

کمر خمیده پل سوم بشار کی صاف می شود

در روزهایی که مهندسان اداره راه برای پل سازی در شمال شهر یاسوج شروع به فعالیت می کردند، صابری بار خود را از این استان بست و جای خود را به سید موسی خادمی اولین نماینده دولت تدبیر و امید در استان داد.

 

پل سوم بشار

بعد از سرکار آمدن خادمی و پست دادن به نیروهای بومی برای از بین بردن معارضات پروژه های عمرانی ،پروژه پل سوم بشار دوباره در یک پیچ تاریخی دیگر گیرد افتاد و اتمام یا به بهره برداری آن باز هم در بروکراسی اداری و معارضات اجتماعی گیرکرد.

 

معارضاتی که به گفته نیک اقبال، باید به شیوه ای دیگر حل و فصل شود و ساختار پل سوم بشار به خاطر ازدیاد ترافیک بالا باید با فاز دیگری شروع شود.

 

با این حال نه تنها این پل پس از یک دهه به بهره برداری نرسیده بلکه برداشت های بی رویه واحدهای تولید شن و ماسه از بستر رودخانه موجب خالی شدن زیر پل و خطر ریزش آن شده است به گونه ای که پایه های اصلی و شمع های نگهدارنده پل به کلی نابوده شده اند.

 

 نگاه صابری منشی برای ایجاد پل جدید

اما باز هم نگاه و استراتژدی مدیران دولت تدبیر عوض شد و راه نرفته صابری استاندار پیشین  را دولتمردان دولت یازدهم در پیش گرفتند و شروع به برنامه ریزی برای اجرای پل پنجم بشار در چم گنجشکی گرفتند.

 

پل که به اتصال به بلوار رجاء و خیابان منتهی علیه بیمارستان امام سجاد(ع) تا حدود بسیار کمی گره ترافیکی شهر تازه توسعه یافته یاسوج را حل می کند.

 

شهر جوان یاسوج گیر افتاده در رودخانه متلاطم کاغذ بازی

شهر جوان یاسوج که امروز در گیر و دار ترافیک در دو سمت ورودی های خود بر روی رودخانه پر متلاطم بشار مواجه است، دچار یک تزلزل خاص در ایجاد پل های متصل کننده دو طرف شهر شده که شاید این موضوع در طولانی مدت یک نقطه خطر باشد.

 

پل سوم بشار

هنوز یادمان نرفته که در تعطیلات دو روزه عید فطر سال گذشته بیش از دو میلیون نفر گردشگر بخاطر موقعیت آب و هوایی و موقیعت توپوگرافی مرکز کهگیلویه وبویراحمد به این شهر هجوم آوردند که همین موضوع باعث باز شدن زخم های کهنه عدم توسعه یافتگی این شهر شد.

 

آحرین نفس های پل های پیر شده بشار

هنوز یادمان نرفته که در تعطیلات عید باستانی نوروز امسال بخاطر معدوم شدن پایه های پل دوم  بشارخطر ریزیش و تخریب برای این پل حیاتی به وجود آمد و حتی باعث تخریب آن در مواقعی شد.

 

اما جای سئوال اینجاست تا کی مسئولان استان کهگیلویه وبویراحمد تمامی بار ترافیکی و عبور و مرور ورودی شهر یاسوج در جنوب این شهر را بر کمر دو پل پیر شده این شهر خواهند گذاشت.

 

پل پنجم بشار راهکار ترافیکی یا سانتاژ تبلیغاتی

خبرهای که امروز از خبرگزاری های استان منتشر می شود حرفهایی دیگر را می زند و آن هم کلنگ زنی پل دیگری به نام پل پنجم بشار در سفر دو روزه محمد باقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه بودجه دولت یازدهم است.

 

 

پل سوم بشار

پروژه ای که شاید با شروع به کار و اتمام آن در 10سال آینده بتوان ترافیک شهر یاسوج و آن هم در ضلع شرقی پایتخت طبیعت را کمی کاهش دهد.

 

اما نکته مهم در کلنگ زنی این پروژه جای دیگری نهفته است و آن هم افتتاح و به بهره برداری نرسیدن پل سوم بشار در جنوب غربی یاسوج است که افتتاح آن می تواند بار سنگین ترافیک را از گرده دو پل ورودی شهر یاسوج بردارد.

 

خطر ریزش در کمین پل سوم بشار

پلی که به زعم برخی از کارشناسان خطر ریزش پل قبل از افتتاح و تکمیل ان بخاطر شسشته شدن پایه های زیر پل است  که باید فکری برای جلوگیری از ریزش آن کرد.

 

پل سوم بشار

اما جای سئوال اینجا چرا هنوز پل سوم بشار به اتمام نرسیده دست به کلنگ زنی پل دیگری با بودجه بیشتری از پل در حال احداث می زنند.

 

 دولتمردان دولت یازدهم هر روز به بهانه ای گوناگون از کلنگ زنی های متعدد دولت نهم و دهم و نبود بودجه گلایه می کنند و حتی گفته اند که بیشتر این پروژه به اتمام نخواهند رسید.

 

شاید بتوان این موضوع کلنگ زنی های تک شمار دولت یازدهم در این برهه از زمان را یک سانتاژ تبلیغاتی برای افرادی خاص دانست که می خواهند با چنین کارهای روزه ای خود در انتخابات را پر بکنند.

 

هزینه 40میلیارد ریالی برای تکمیل پل سوم بشار

سید موسی خادمی استاندار  دولت یازدهم کهگیلویه وبویراحمد در  آخرین بازدید خود از پروژه مهم پل سوم بشار با انتقاد از روند تکمیلی آن گفت: برای تکمیل این پروژه بودجه ای 40 میلیارد ریال هزینه شده که تکمیل این پروژه می تواند نقش مهمی در کاهش ترافیک مرکز استان داشته باشد.

 

وی با انتقاد از روند اجرایی این پروژه خاطر نشان کرد: پیمانکار پروژه باید فعالیت خود را با شتاب بیشتری از سر بگیرد تا مسئولان با او همکاری کنند.

 

پل سوم بشار

خادمی خاطر نشان کرد: اگر پیمانکار طرح به وظایف محوله خود به خوبی عمل نکند خلعیت آن را صادر خواهیم کرد.

 

جای سؤال اینجاست که، پل سوم بشار با چه هدفی ساخته شد؟ آیا کاهش بار ترافیکی در ورودی شهر یاسوج و ارتباط با دشت سررود جنوبی و روستاهای آن یا سیاسی بازی برخی افراد؟!

 

ترافیکی که حلال مشکلات آن ناپیداست

باید گفت : این روزها که بار سنگین ترافیک بر گُرده شهر یاسوج سنگینی می کند و نیاز به احداث این پل ضرورت دارد، چرا مسئولان استانی راهی برای حل این مشکل پیدا نکرده اند و هر روز با کلنگ زنی این طرح و افتتاح طرح هایی که در اولویت خاص نیستند، نوش دارویی برای تسکین این پروژه حیاتی در شهر یاسوج آماه نمی کنند.

 

اما باز هم عمر پل نیمه ساخته بشار به 12 سال کشید و دولت تدبیر راهی برای بازکردن قفل بسته آن نیافت ؟؟؟ !!!

منبع: بویرخبر

انتهای پیام/م.ن

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی