نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

29. ارديبهشت 1394 - 12:45
با برگزاری سومین جشنواره کوچ عشایر و اقوام ایران زمین
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به یاسوج سفر می‌کند
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد از حضور معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی در جشنواره فرهنگ عشایر در یاسوج خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری چهارفصل، محمود باقری امشب در جمع خبرنگاران با اشاره برگزاری سومین جشنواره فرهنگ عشایر اظهار کرد: جشنواره ملی فرهنگ عشایر و اقوام ایران زمین با موضوع کوچ عشایر 30و31 اردیبهشت و یکم خرداد 94 در پارک جنگلی یاسوج برگزار می‌شود.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد اذعان کرد: مقدمات و تهیه فضای کار برگزاری جشنواره فرهنگ عشایر در حال تکمیل است که از 30 اردیبهشت‌ماه به مدت سه روز این جشنواره ملی در یاسوج برگزار می‌شود.

 

وی با تاکید بر اینکه جشنواره فرهنگ عشایر و اقوام ایران زمین هر ساله به شکل ملی در کهگیلویه و بویراحمد برگزار می‌شود، گفت: هدف از برگزاری این جشنواره معرفی فرهنگ و آیین‌ عشایر، گسترش گردشگری روستایی و عشایری، مستندسازی جهت هویت فرهنگ تاریخی عشایر است.

 

باقری در ادامه با بیان اینکه گردشگران به آیین‌ها و نحوه زندگی عشایری علاقه‌مند هستند، گفت: امیدواریم با برگزاری چنین جشنواره‌ای فرهنگ عشایر به ثبت برسد تا این فرهنگ ماندگار زنده بماند.

 

این مسئول ارج نهادن به نخبگان، بزرگان و شهدای عشایر، ایجاد زمینه مساعد برای شناسایی و معرفی استعدادهای جامعه عشایری کشور و به تبع آن کهگیلویه و بویراحمد را از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره عنوان کرد.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد اذعان کرد: عشایر جامعه خودکفایی هستند که با توجه به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی این قشر از جامعه می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند.

 

وی تصریح کرد: تهیه سرپناه، نوع پوشش، خوراک و ...را عشایر خود تامین می‌کنند و این خود اقدامی در راستای اقتصاد مقاومتی بوده و می‌توان چنین اقدامات را الگو جامعه قرار داد.

 

باقری در بخشی دیگر از سخنان خود با تاکید بر اینکه از تمام توان ادارات در برگزاری جشنواره کوچ عشایر و اقوام ایران زمین استفاده کردیم، گفت: تا امروز هشت استان شامل عشایر استان‌های همدان، خراسان رضوی، اصفهان، خوزستان، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، ایلام، کرمان و آذربایجان‌شرقی اعلام آمادگی 100 درصد کردند.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه برنامه‌های متعددی در طول سه روز برگزاری جشنواره کوچ عشایر و اقوام ایران زمین برگزار می‌شود، گفت: این جشنواره با حضور رحمانی موحد معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برگزار می‌شود.

 

این مسئول از حضور استاندار کهگیلویه و بویراحمد، مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، مدیران کل استان‌های مدعو، مدیران کل استانی و رئیس آموزش عشایر کشور در مراسم افتتاح جشنواره خبر داد و گفت: با افتتاح این جشنواره که 30 اردیبهشت‌ماه واقع در پارک جنگلی می‌باشد طی این سه روز زمان آغاز جشنواره از 17 عصر تا 22 است.

 

باقری نمایش الگوهای زندگی، نحوه کوچ، شاهنامه‌خوانی، برپایی آیین‌های نمایشی، ایجاد غرفه‌های صنایع دستی و غذاهای سنتی را از دیگر برنامه‌های جشنواره فرهنگ عشایر در یاسوج عنوان کرد و گفت: رونمایی از تندیس جشنواره و فیلم رویای سرزمین چهارفصل از دیگر برنامه‌های اجرایی در این جشنواره است.

منبع: فارس

 

انتهای پیام/م.ن

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی