نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

4. خرداد 1394 - 10:59
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد یاسوج گفت: متأسفانه امروز بیشترین رویکرد در بدنه دانشگاه های ایران نگاه درآمد زدایی و منفعت طلبی است که باعث افت محسوس علمی در بدنه علمی کشور شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل، دکترحسین فیاض بخش به نامه چهار هزرو 200 استاد دانشگاه های کشور به رئیس جمهور مبنی بر افت علمی کشور اشاره کرد و گفت:خود مسئولین اذعان کرده اند که در تمامی دانشگاه های کشور اعم از دولتی وغیر دولتی صندلی های خالی بدون دانشجو وجود دارد که یکی از مهمترین عوامل این موضوع ،نبود کنکور و ورود دانشجو به بدنه علمی کشور بدون امتحان ورودی است.

 

توسعه کمی عاملی برای افت علمی کشور

وی یکی از مهمترین عوامل افت علمی کشوردرسال های اخیر را توسعه کمی مراکز علمی در سطح کشور و منطقه دانست و افزود: توسعه کمی بی رویه و بدون توسعه زیرساخت های لازم،  قطعاً آسیب های جبران ناپذیری را به دنبال دارد.

 

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد یاسوج تصریح کرد:وقتی همه داوطلبان پشت کنکور، بدون امتحان ورودی به مراکز علمی مانند دانشگاه دغدغه ای نداشته باشند و زیرساخت هایی مانند کیفیت افزایی در دانشگاه ها وجود نداشته باشد، افت علمی بوجود می آید.

 

نبود تخصص کافی هیات های علمی و استادان دانشگاه ها افت علمی را در بر دارد

 

فیاض بخش نبود تخصص کافی هیات های علمی، استادان و استادیارها را یکی از عوامل مهم افزایش کمی مراکز علمی کشور دانست و ابراز کرد: وقتی هرم علمی جوابگو نباشد و نسبت به جمعیت دانشجو استادیار و هیات علمی بدون تخصص افزایش یابد افت علمی بوجود می آید.

 

دانشگاههای کشور دیگر توان نخبه پروری را ندارند

 

وی با بیان اینکه نبود کیفیت لازم در برخوداری از زیرساخت ها یکی از عوامل اصلی افت علمی در کشور است، گفت:ساختار علمی در دانشگاه های کشور به دلیل رشد فزاینده کمی دیگر آن ساختار نخبه پروری را ندارد.

 

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد یاسوج نگاه منفعت طلبانه در بیشتر مراکز علمی و دانشگاهی و بودن روحیه چانه زنی برای دریافت نمره را از دیگر دلایل مهم افت علمی در کشور دانست و بیان کرد:متأسفانه امروز بیشترین رویکرد در بدنه دانشگاه های ایران، نگاه درآمد زدایی است نه نگاهی نخبه پروری و علمی.

 

فیاض بخش با بیان اینکه ایده امروز توسعه کمی باعث افتی شدید در بدنه دانشگاه های کشور شده است، گفت:مضرات این افت علمی  در طولانی مدت صدمات جبران ناپذیری را به کشور در بحث علمی وارد خواهد کرد.

 

نگاه منفعت طلبی عاملی برای افزایش افت علمی

 

وی نبود همایش های تخصصی، تجهیز نبودن بیشتر دانشگاه ها به کارگاه های تخصصی و توجه نکردن به پایان نامه های دانشجویان را از سایر دلایل مهم این موضوع دانست و افزود: وقتی به بحث نخبه پروری و توسعه زیرساخت توجهی نشود و بیشتر تمرکز بر روی منفعت طلبی و نمره دهی باشد، دیگر نمی شود آن رشد علمی فزاینده را دید.

 

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد یاسوج با بیان اینکه اهمیت اصلی علم آموزی امروز جایگاه خود را از دست داده است، گفت: امروز دیگر آموزش بر حسب رشد علمی نیست.

 

نگاه دولت نسبت به رشد علمی و نخبه پروری تغییر کند

 

فیاض بخش با بیان اینکه  دید منفعت طلبانه و توسعه کمی افت های شدیدی را به بدنه علمی زده است،گفت:نگاه دولت به توسعه زیر ساخت ها مثل گذشته است که همین دلیل باعث رشد افت علمی در جامعه خواهد شد.

 

وی یکی از راه های اصلی جلوگیری از افت علمی کشور را جلوگیری از توسعه کمی بی رویه دانشگاه ها در کشور دانست و گفت:دولت امروز باید با قانون مندی در کیفی سازی مراکز علمی به جای کمی سازی، جلوی این افت علمی را بگیرد و بیشتر از همه مراکز علمی را به سمت رشد علمی سوق دهد.

 

منبع:بویرخبر

انتهای پیام/م.ن

نظرات کاربران

قلم_گزینشی
شبکه اطلاع رسانی دانا