نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

7. خرداد 1394 - 23:34
یدالله مرادی
مدیر کل اسبق میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد:
جشنواره مشک و ملارگچساران نمایی ازجشن‌های دوران طاغوت داشت
مدیر کل اسبق میراث فرهنگی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمدبا اشاره به برگزاری جشنواره "مشک و ملار" در این شهرستان گفت: اینکه عده‌ای در مقابل مسئولان اقدام به رقصیدن کنند، مانند جشن‌های دوران طاغوت بوده و این فرهنگ‌ها منسوخ شده است و مردم و مسئولان باید جلوی چنین حرکاتی را بگیرند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل، یدالله مرادی مدیر کل اسبق میراث فرهنگی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد صبح امروز در گفت و گو با پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، با اشاره به برگزاری جشنواره « مشک و ملار » در گچساران گفت: برگزاری آیین‌ها و سنت‌هایی که مربوط به هویت تاریخی ما است کاری مثبت لحاظ می گرددکه در این زمینه نقدی نخواهیم داشت.

 

وی برگزاری این نوع جشنواره ها را توجه به صداقت و و پاکی روستاها برشمردوافزود: عنوان مشک و ملار در هویت عشایرزادگی ما بوده و به نوعی علاقه ، هویت و ارتباط زندگی همه ما به شمار می رود.

 

این فعال سیاسی و فرهنگی گچساران تصریح کرد: زمانی که مدیرکل میراث فرهنگی استان بودم، جشنواره بزرگ عشایر به مدت 3 روز در پارک جنگلی یاسوج برگزار شد بنابراین اصل برگزاری این نوع جشنواره‌ها اقدامی مثبت است ولی در جشنواره « مشک و ملار » در گچساران ما شاهد ایرادات و حرکات نامناسب بسیاری بودیم.

 

مرادی با بیان اینکه  هزینه‌های این جشنواره به صورت زیرکانه و بدون شفاف سازی با مشارکت ادارات دولتی و کمک دفتر نماینده این شهرستان برگزار شد،گفت: متأسفانه منابع مالی و تیم مجری این جشنواره از ابتدا مشخص نبود و در حالی که اعلام شده بود که این جشنواره از سوی دهیاری‌ها و بخشداری برگزار خواهدشد ولی به دفتر نماینده ختم شد.

 

ناهنجاری‌های اخلاقی و دینی در جشنواره مشک وملار مشهود بود

 

وی با اشاره به اینکه نداشتن یک استراتژی فکری مشخص از دیگر ضعف‌ها و ایرادات جشنواره مشک و ملار در گچساران بود،افزود: در حقیقت این جشنواره هیچ خروجی مثبتی  نداشت و به همین دلیل ناهنجاری‌های اخلاقی و دینی در این جشنواره قابل مشاهده شد.

 

مرادی اظهارکرد: جشنواره "مشک و ملار" ابتدا با هدف توجه به بازی‌های بومی و محلی، آئین‌ها و سنت‌ها برگزار شد ولی به تبلیغات انتخاباتی منجر شد.

 

مدیر کل اسبق میراث فرهنگی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد،تصریح کرد: مراسم افتتاحیه این جشنواره در روستای دیل و دهستان لیشتر هیچگونه حاشیه‌ای دربر نداشت و مردم به برگزاری این جشنواره اعتماد کرده بودندولی متأسفانه در مراسم اختتامیه این جشنواره در روستای سراب ننیز مسائل اخلاقی و دینی مورد توجه قرار نگرفت.

 

جشنواره ای که در آن دختران و زنان محور بودند

 

مرادی با تاکیدبر اینکه در هر جشنواره‌ای اندیشه مذهبی و مبانی دینی باید مدنظر قرار گیرد؛افزود:در جشنواره  مشک و ملار در این شهرستان تنها زنان و دختران محور بودند و بازی‌های محلی و بومی ،آئین‌ها و سنت‌ها محور قرار داده نشد.

 

وی با بیان اینکه  جشنواره مشک و ملار در گچساران به صورت جشن‌های دوران طاغوت برگزار شد،تصریح کرد:اینکه عده‌ای در مقابل مسئولان اقدام به رقصیدن کنند، مانند جشن‌های دوران طاغوت بوده و این فرهنگ‌ها منسوخ شده است و مردم و مسئولان باید جلوی چنین حرکاتی را بگیرند.

 

گفتنی است مراسم اختتامیه جشنواره "مشک و ملار" عصر روز جمعه اول خردادماه 94 در روستای سرآب ننیز گچساران برگزار شد.

 

انتهای پیام/گ

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی