نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

9. خرداد 1394 - 12:00
امسال به دلیل کم آبی و بخشنامه وزارت جهاد کشاورزی کاشت برنج در ۱۶ استان کشور و از جمله کهگیلویه و بویراحمد ممنوع شد، این در حالی است که برنج و نان قوت غالب مردم این استان است و با ممنوعیت کشت برنج بسیاری از روستانشینان معیشت خود را از دست می دهند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل، کهگیلویه و بویراحمد اگرچه سرزمینی کوهستانی و با دو نوع آب و هوای سرد و گرم است اما به دلیل دارا بودن چندین رودخانه پر آب، یکی از استانهای برنج خیز کشور است.

 

شهرستانهای بویراحمد، دنا و چرام مهمترین مناطق کشت برنج در کهگیلویه و بویراحمد هستند و بسیاری از روستانشینان این مناطق از این طریق ارتزاق می کنند.

 

رتبه هفتم در تولید برنج

سالانه در بیش از هشت هزار هکتار از اراضی مستعد این استان برنج کاشته می شود و به گفته مسئول زراعت جهاد کشاورزی، این استان رتبه هفتم کشور در تولید برنج را دارد.

 

نعمت‌الله روزبهی به خبرنگار مهر می گوید: سالانه بیش از ۲۳ هزار تن برنج نیز در شالیزارهای این استان تولید می شود.

نشاکاری برنج شالیزارهای روستای بی بالان استان گیلان

وی می افزاید: چمپا و گرده محلی، ارقام پر محصول شمیم، طارم، فجر، شفق و سازندگی از ارقام برنج تولید شده در این استان هستند.

 

روزبهی بیان می کند: شهرستان بویراحمد با کشت ۲۳۰۰ هکتار بیشترین و شهرستان بهمئی با ۱۴۰ هکتار کمترین سطح زیر کشت برنج را در استان دارند.

 

ممنوعیت کاشت برنج به دلیل کم آبی

خزانه‌گیری برنج در مناطق سردسیر از پنجم اردیبهشت آغاز می شود و دو هفته ادامه دارد و زمان نشاگیری نیز ۱۰ خرداد است. اما امسال به دلیل کم آبی و بخشنامه وزارت جهاد کشاورزی کاشت برنج در ۱۶ استان کشور و از جمله کهگیلویه و بویراحمد ممنوع شد.

 

این در حالی است که برنج و نان قوت غالب مردم این استان است و با ممنوعیت کشت برنج بسیاری از روستانشینان معیشت خود را از دست می دهند.

 

نشاکاری برنج شالیزارهای روستای بی بالان استان گیلان

۱۷۰هزار هکتار اراضی استان با کمبود آب مواجه اند

رییس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد به خبرنگار مهر می گوید: بیش از ۱۷۰هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان با کمبود منابع آبی مواجه هستند.

 

جعفر گوهرگانی می افزاید: از مجموع ۳۰۰ هزار هکتار اراضی قابل توسعه کشاورزی این استان تنها ۹۰ تا ۱۰۰ هزار هکتار از آن تامین آب شده است.

 

وی بیان می کند: این در حالی است که سالانه بیش از ۱۱.۵میلیارد مترمکعب آب های سطحی در این استان تولید می شود.

 

گوهرگانی بیان کرد: در صورت تخصیص میزان آب مورد نیاز برای توسعه اراضی کشاورزی در استان، شاهد افزایش راندمان تولید، ارتقا کیفیت و بهبود فضای کسب و کار دربخش کشاورزی خواهیم بود.

 

وی تصریح می کند: لازم است این استان تخصیص بیشتری از آب سدهای داخل استان در راستای تامین آب مورد نیاز اراضی کشاورزی داشته باشد.

آماده کردن زمین شالیزار برای کاشت بذر

گوهرگانی می گوید: این اراضی سالانه بالغ بر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب نیار دارند که می توان این نیاز را از سه حوزه آبریزو پرآب استان شامل زهره، مارون و بشار تامین کرد.

 

کاهش شدید میزان بارشها در استان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در ادامه تاکید می کند: کم بارشی این استان را با پدیده خشکسالی و بحران کم آبی شدید مواجه کرده است

.

وی می گوید: در این شرایط نباید محصولاتی که نیاز به آب بالایی دارند و از طریق چاه آبیاری می‌شوند، در این استان کشت شود.

 

وی بیان می کند: براساس گزارش هواشناسی این استان کمترین میزان بارندگی نسبت به میانگین بلندمدت ۲۰ساله را با منفی ۴۰درصد در بین استان های کشور داشته است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد می افزاید: کاهش میزان بارندگی در استان نسبت به میانگین ۲۰ ساله ۱۴۴میلیمتر است.

خشکسالی دریاچه پریشان

گوهرگانی بیان می کند: در مناطق گرمسیری این استان که حدود ۷۰درصد تولید محصولات کشاورزی را دارند، بیش از ۹۰ روز بارندگی موثری رخ نداد و این امر علاوه بر کاهش منابع آب، دیم زارهای استان را دچار خسارات جبران ناپذیر کرده است

.

وی همچنین کشت هندوانه و برنج را ممنوع اعلام می کند و می گوید: عمده افرادی که با بی‌اعتنایی به سیاست‌های جهاد کشاورزی اقدام به کشت محصولاتی با نیاز آبی بالا مثل هندوانه، خربزه و حتی برنج می‌کنند، افراد غیربومی بوده که برای سود و منفعت موقت مزارع این استان را اجاره می‌کنند و بدون برنامه منابع آبی را هدر می‌دهند

.

گوهرگانی به شالیکاران توصیه کرد که به جای برنج اقدام به کشت محصولاتی همچون ماش و کنجد کنند.

 

به گزارش خبرنگار مهر، کم آبی در استان کهگیلویه و بویراحمد در حالی رخ نشان می دهد که چهار رود پر آب در آن جاری است اما به نتیجه نرسیدن سدهای در دست احداث موجب شده این استان پر آب هم از کم آبی رنج ببرد.  

 

منبع : مهر/صدیقه امیدی

انتهای پیام/م.ن

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی