نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

11. خرداد 1394 - 0:14
بهشتی پور در پاسخ به این سوال که آیا با وضعیت موجود احتمال عدم توافق وجود دارد یا خیر، عنوان کرد: آمریکایی ها پیش از این در دوران بوش پسر و رایس به عنوان وزیر خارجه، ادعای خود را اینگونه مطرح می کردند که اول ایران باید فعالیت های هسته ای خود را قطع کند...

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل، حسن بهشتی پور کارشناس مسائل هسته ای کشورمان در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات و روند فعالیت های دولت با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا به گفتگو نشست و اظهار داشت: در حال حاضر دولت برنامه های خود را در 2 قالب مذاکرات و اقتصاد مقاومتی ادامه می دهد اما باید به این نکته توجه داشت که اقتصاد مقاومتی مذاکرات چه به نتیجه برسد و چه به نتیجه نرسد، در داخل کشور باید اجرایی شده و ادامه یابد چراکه این یک سیاست اصولی و دقیق برای خارج کردن ابزار فشار دشمن علیه ملت ایران است. دشمن اگر بداند که سیاست تحریم دیگر کارایی گذشته را ندارد، قطعا از مسئله تحریم ها دست برمی دارند اما اگر احساس کنند که تحریم ها اثر گذار است همچنان با قاطعیت از این اهرم برای فشار بیشتر استفاده خواهند کرد.

واردات کالاهای مصرفی فاجعه است

این کارشناس مسائل بین المللی کشورمان با بیان اینکه دولت نباید فقط به مذاکرات دلخوش کند، عنوان کرد: دولت در شرایط فعلی برنامه های اقتصاد مقاومتی را دنبال می کند اما باید به مسئله واردات توجه ویژه داشته باشد. واردات کالاهای مصرفی یک فاجعه و در تعارض با اهداف اقتصاد مقاومتی است اما اگر همین واردات به کالاهای سرمایه ای تبدیل شود، از یک سو به افزایش تولید کمک خواهد شد و از سوی دیگر نیز در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی عمل می شود.

وی در ادامه یادآور شد: اگر واردات به سمت کالاهای سرمایه ای حرکت کند ایرادی ندارد و به فرهنگ اقتصاد مقاومتی نیز کمک خواهد کرد. امروز ما برای ساخت یک اتومبیل باید ساخت قطعات را در داخل عملیاتی کنیم اما اگر یک بخش یا قطعه از خودرو را نتوانستیم در داخل تولید کنیم، ایرادی ندارد که آن را از خارج وارد کرده و به خودروهای ساخت داخل اضافه کنیم، نه اینکه به خاطر عدم توانایی در ساخت یک قطعه یکباره شاهد واردات انواع و اقسام خودروها باشیم. بنابراین امروز وارد کردن لوستر، اتومبیل و انگور کار درستی نیست و منجر به از بین رفتن اشتغال داخلی می شود.

بعد از توافق معجزه ای در کار نیست

این استاد دانشگاه کشورمان به وضعیت کشور پس از توافق احتمالی نیز اشاره کرد و افزود: دولت قطعا برای آینده و بعد از توافق احتمالی برنامه ریزی دارد و اصلا نمی تواند که برنامه نداشته باشد. اما این برنامه ها را نمی توان اعلام کرد چراکه دشمن منتظر نشسته و منتظر برنامه های آینده ایران است تا جلوی این برنامه ها را بگیرد. امروز وزارت خزانه داری آمریکا بخشی از فعالیت های خود را روی بانک ها و مجموعه های ایرانی سرمایه گذاری می کند تا بدین ترتیب نقاطی که ایران در حال دور زدن تحریم هاست را کشف کند. بنابراین با این دشمن بدکردار که بدترین تحریم ها را در طول تاریخ بشریت علیه ملت ایران وضع کرده، هوشمندانه برخورد کنیم.

بهشتی پور طرح موضوع خزانه خالی از سوی رئیس جمهور در اوایل کار دولت یازدهم را یک اقدام اشتباه نامید و گفت: در حال حاضر دولت دچار مشکل است و دشمن از این مسئله به خوبی آگاه است. درست است که طرح چنین مسائلی از سوی مسئولین جای اشکال است اما دشمن ما بیکار ننشسته و به کارشناسان مختلف پول می دهند تا از زیر و بم آنچه در اقتصاد ایران می گذرد آگاهی یابد. بنابراین باید گفت که دولت حتما برای آینده مذاکرات و توافق احتمالی برنامه دارد و اگر برنامه نداشته باشد فاجعه است. دولت قطعا برنامه دارد اما نمی تواند این برنامه ها را اعلام کند.

وی با بیان اینکه قرار نیست بعد از توافق احتمالی معجزه ای در کشور رخ دهد، عنوان کرد: ساده انگاری است اگر فکر کنیم بعد از توافق قرار است معجزه رخ دهد اما بستر خوبی فراهم می شود تا با مدل مدیریتی مناسب، به سمت پویایی اقتصادی حرکت کنیم. اقتصاد ما از زمان انقلاب تا به حال مشکل داشته و همچنان این مشکلات ادامه دارد. مشکل اقتصادی ما زیرساختی است. مگر قبل از تحریم ها در کشور مشکل اقتصادی وجود نداشت؟ بنابراین باید گفت که مشکل اقتصاد ما بیش از آنکه به مسئله تحریم ها مربوط باشد در طول دوره های مختلف و دولت های پس از انقلاب، به سوء مدیریت معطوف بوده است. رفع تحریم ها نیز بستر مناسبی را فراهم می کند تا با یک مدیریت مناسب و درست، در جهت رفع مشکلات اقتصادی گام برداریم.

برنامه آمریکا و اسرائیل برای مقابله با روند هسته ای ایران

کارشناس مسائل هسته ای کشورمان در بخش دیگری از اظهارات خود به مسئله بازرسی ها اشاره کرد و گفت: لفظ بازرسی در ایران بد معنا شده و باید بدانیم که بازرسی با بازجویی و هر دوی آنها نیز با راستی آزمایی و نظارت تفاوت دارد. راستی آزمایی عبارت است از اینکه آژانس راجع به تحقق موضوعات هسته ای نظر دهد اما متاسفانه از سال 2007 ادعایی از سوی البرادعی به عنوان مدیر کل وقت آژانس مبنی بر اینکه ایران در موضوعات هسته ای بین سال های 2000 تا 2003 تخلفاتی داشته و اقدامات نظامی انجام داده، مطرح شد. این ادعا نیز بر اساس خواسته های آمریکا و اسرائیل مطرح شد و بعدها مشخص شد که مراکز اطلاعاتی این کشورها بر اساس منابع بی پایه و اساس، ادعاهایی مطرح کرده اند که ایران در بین سال های 2000 تا 2003 تخلفاتی انجام داده است.

وی در ادامه افزود: ایران به مجموع این ادعاها در 117 صفحه پاسخ این ادعاهای واهی را ارائه کرد اما آژانس توضیحات ایران را کافی ندانست. از این رو ایران برای ارائه پاسخ دقیق تر به آژانس، اسناد و منابع موجود مبنی بر تخلف را خواستار شد. این در شرایطی بود که آژانس اعلام کرد کشورهایی که این اسناد را در اختیار ما قرار داده اند اجازه ارائه اسناد را نمی دهند و معتقدند که با ارائه این اسناد، منابع آنها لو خواهد رفت. در این شرایط بود که ایران به آژانس اعلام کرد که بدون ارائه اسناد چگونه می توان یک پاسخ دقیق ارائه کرد. کل ماجرا نیز مربوط به 13 سال پیش است و نکته جالب نیز اینجاست که خود منابع اطلاعاتی و امنیتی آمریکا بر این موضوع اذعان دارند که ایران از سال 2003 تا به حال، هیچ فعالیتی در راستای فعالیت های نظامی و هسته ای انجام نداده و 2 بار بر این موضوع تاکید داشته اند. اما با این وجود آمانو تحت فشار اسرائیل و آمریکا در سال 2011 بار دیگر ادعاهای گذشته البرادعی را این بار تحت عنوان اتهامات ادعایی مطرح کرد تا بتوانند به این ادعاها رسمیت دهند. ایران نیز از سال 2007 دائم با آنها در حال مذاکره است تا به آنها بفهماند که ایران هیچگونه فعالیت نظامی نداشته است. آژانس نیز بخشی از این مسائل را پذیرفته و بخشی را قبول نکرده است.

این استاد دانشگاه همچنین خاطر نشان ساخت: در نتیجه باید گفت که آژانس به جای مسائل فنی و حقوقی درگیر مسائل سیاسی شده و آلت دست اسرائیل و آمریکاست. اتهاماتی که آنها به ایران وارد می کنند نیز همگی بی پایه و اساس است و فقط در راستای حقه بازی عمل می شود. امروز به همین دلیل است که آنها موضوع دسترسی به تاسیسات نظامی و هسته ای و حتی دانشمندان را مطرح کرده اند و می گویند ایران باید این اجازه را بدهد تا ما مشکل موجود را حل و فصل کنیم. این در شرایطی است که این مسائل یکی از خطوط قرمز ایران است و مقام معظم رهبری نیز با صراحت مخالفت خودشان را با دسترسی به مراکز نظامی و دانشمندان هسته ای اعلام کردند. این بازی هایی که غرب و آژانس به آنها دستاویز می شود همه برنامه هایی است که اسرائیل و آمریکا برای مقابله با ایران اندیشیده اند و ما باید بدانیم که نباید از دشمن فریب خورد.

در توافق نهایی آمریکا شکست می خورد

بهشتی پور در بخش پایانی اظهارات خود در پاسخ به این سوال که آیا با وضعیت موجود احتمال عدم توافق وجود دارد یا خیر، عنوان کرد: آمریکایی ها باید کوتاه بیایند و قطعا در توافق نهایی این آمریکاست که شکست می خورد. چراکه تجربه گذشته ثابت کرده که آمریکایی ها نیازمند مذاکره هستند. آنها پیش از این در دوران بوش پسر و رایس به عنوان وزیر خارجه، ادعای خود را اینگونه مطرح می کردند که اول ایران باید فعالیت های هسته ای خود را قطع کند بعد از آن با ایران وارد مذاکره خواهیم شد. اما بعدها مشاهده کردیم که در دولت اوباما همچنان که چرخه های سوخت هسته ای ایران فعال بود، آنها پای میز مذاکره نشستند.

وی در ادامه افزود: در همین دولت اوباما هم ادعاهایی مطرح شد که اول ایران باید ذخایر خود را به خارج از کشورش منتقل کند دوم غنی سازی 20 درصد را هم تعطیل کند سوم فردو را تعطیل کند. اما آمریکایی ها از همین ادعاهای خود نیز عدول کردند و اول قبول کردند که اورانیوم از کشور خارج نشود دوم به جای تعطیلی غنی سازی 20 درصد اورانیوم غنی شده به اکسید اورانیوم تبدیل شود و سوم نیز شاهد بودیم که فردو نیز تعطیل نشد. بنابراین به یاری خدا آنها بازهم از این خواسته های خود در توافق نهایی عدول خواهند کرد.

بهشتی پور در پایان عنوان کرد: ما باید در کشور به تیم مذاکره کننده اعتماد کنیم و همچنان بر اساس برنامه های اقتصاد مقاومتی حرکت کرده و به فکر تولید داخل باشیم. تیم مذاکره کننده نیز باید بداند که اگر امروز در این جایگاه قرار داریم حاصل مذاکرات و فعالیت هایی بوده که از سال 1369 دنبال شده و از مذاکره کنندگان هسته ای در طول دوره های مختلف گرفته تا دانشمندان هسته ای کشور، همه تلاش داشته اند تا پیروزی و موفقیت نهایی به دست آید.

انتهای پیام/م.ن

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی