نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

26. مهر 1394 - 23:38
معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: 726 اثر تاریخی،فرهنگی و طبیعی این استان در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل، رحیم دادی نژاد در گفت و گو با ایرنا افزود: این آثار شامل بناهای تاریخی، کاروانسراها، پل ها، قلعه ها، بقاع متبرکه،زیرساخت های زندگی اجتماعی ایرانیان کهن مانند آب انبارها، آثار طبیعی و صنایع دستی است.

 

وی بیان کرد:نقوش برجسته ˈتنگ سولک ˈ در بهمئی،ˈآثارسنگیˈ چین لوداب ، ˈشهر سنگیˈ دلی یاسیر کهگیلویه ،ˈقلعه کی نصیر بهادرˈ بویراحمد، ˈقلعه رییسی ˈ کهگیلویه ،ˈدو گوردو پاˈ در باشت از جمله آثار تاریخی مهم کهگیلویه وبویراحمد است .

 

دادی نژاد تصریح کرد:ˈپل خیری و محمد و تنگ ملغان در گچسارانˈ، ˈقلعه ضرغام آبادˈ کهگیلویه، ˈتخت شاه نشینˈ دنا ،ˈدژسلیمان ˈ، ˈشهر قدیم دهدشتˈ، ˈقلعه گنجوˈ دنا،ˈقلعه اسکندرخانˈ چرامی ،ˈاستودان های تنگ ماغرˈ -بهمئی ، ˈپل سنگ و ساروچˈ گچساران ،ˈقلعه گلˈ بخشی دیگر یادگارهای نیاکان گذشته در این استان است.

 

وی ابراز کرد: ˈقلعه دخترˈ کهگیلویه ، ˈپل بریمˈ باشت،ˈچهارطاقی خیرآبادˈ گچساران ،ˈدخمه سنگی تنگ ماغرˈ، روستای ˈکارند ˈ بهمئی از دیگر آثار ارزشمند تاریخی کهگیلویه و بویراحمد است.
دادی نژاد اظهار کرد: آثار و بناهای تاریخی با 686مورد بیشترین آثار تاریخی ثبت شده در این استان است.

 

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: 20 آب انبار، دو اثر طبیعی و دو رشته صنایع دستی در فهرست آثار ملی این استان ثبت شده اند.

 

وی بیان کرد: ثبت آثار در فهرست آثار ملی کشور افزون بر فراهم کردن زمینه حمایت قانونی از آثار در محاکم قانونی، امکان جذب اعتبارات لازم برای انجام عملیات مطالعاتی، مرمتی و حفظ و نگهداری را فراهم می کند.

 

دادی نژاد اظهار کرد: بیشترین آثار تاریخی ثبت شده کهگیلویه و بویراحمد در شهرستان های کهگیلویه و گچساران قرار دارد.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: اجرای طرح های تعیین حریم محوطه های تاریخی از برنامه های در دست اجرا برای صیانت از یادگارهای گذشتگان است.

 

وی بیان کرد: تاکنون 70 محوطه تاریخی کهگیلویه و بویراحمد تعیین حریم شده است.

وی بیان کرد: در این راستا طرح مطالعاتی و گمانه زنی 180 محوطه تاریخی این استان انجام و برای مراحل اجرایی به شورای میراث فرهنگی کشور ارسال شد.

 

دادی نژاد افزود: طرح های تعیین حریم محوطه های تاریخی با هدف جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز در عرصه های تاریخی و فراهم شدن شرایط مطلوب تر صیانت از این عرصه های بار ارزش انجام می شود.

 

دادی نژاد اظهار کرد: تپه ده وه، خنگ بنار، پشکان، باغ انار،تپه سقلاتون در گچساران،قلعه دیشموک در کهگیلویه و تپه تاریخی امامزاده محمود در باشت امسال تعیین حریم و عرصه شده است.

 

وی تعداد آثار تاریخی این استان را حدود دو هزار و 500 مورد برآورد کرد، استان کهگیلویه وبویراحمد را به دیار آریوبرزن می شناسند.

 

این استان بخشی از تمدن عیلام بوده و در دوره بعد از اسلام و همچنین بعد از ورود آرایی ها جزیی از خاک تمامی حکومت های ایران بود.
استان کهگیلویه و بویراحمد با حدود 700 هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد.

کهگیلویه و بویراحمد بیش از 16 هزار کیلومتر مربع مساحت دارد.

صبح زاگرس

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی