نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

4. آبان 1394 - 10:34
رئیس اداره میراث فرهنگی بویراحمد:
حکم دست‌درازان به میراث فرهنگی بویراحمد صادر شد
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بویراحمد گفت: شش ماه نخست امسال سه فقره پرونده در زمینه حفاری غیرمجاز آثار باستانی در این شهرستان منجر به صدور حکم قضایی و محکومیت شش متهم شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل، محمد حسین زاده رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بویراحمد گفت: شش ماه نخست امسال سه فقره پرونده در زمینه حفاری غیرمجاز آثار باستانی در این شهرستان منجر به صدور حکم قضایی و محکومیت شش متهم شد.

 

حسین‌زاده افزود: این شش متهم به مجازات حبس از شش ماه تا سه سال محکوم شدند.

 

وی بیان کرد: در شش ماه نخست امسال چهار فقره پرونده در زمینه حفاری غیرمجاز آثار باستانی، یک فقره در زمینه کشف اشیای تاریخی و فرهنگی و یک فقره نیز در زمینه تخریب آثار باستانی در شهرستان بویراحمد تشکیل شد.

 

حسین زاده اظهار کرد: از مجموع این شش پرونده تشکیل شده سه فقره نیز در حال بررسی و پیگیری در دادگاه های جزایی کهگیلویه و بویراحمد است.

 

وی عنوان کرد: نکته قابل تامل آن است که هیچکدام از این حفاری های غیرمجاز در مراکز ثبت میراث فرهنگی شهرستان بویراحمد نبوده و در مکان های فاقد سابقه تاریخی انجام شده اند.

حسین زاده ابراز داشت: دلیل این امر ناآگاهی عده زیادی از مردم کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان بویراحمد نسبت به مسایل میراث فرهنگی و اهمیت و جایگاه ارزنده آن است.

 

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بویراحمد افزود: از آنجا که بخش عمده ای از مردم کهگیلویه و بویراحمد به صورت روستایی و عشایری زندگی می کنند گاهی اوقات افرادی سودجو از استان های همجوار به بهانه کشف اشیای تاریخی و فرهنگی اقدام به تشویق اهالی مناطق روستایی و عشایری این استان می کنند.

 

حسین زاده گفت: بسیاری از روستاییان و عشایر کهگیلویه و بویراحمد نیز اقدام به کشف اشیای تاریخی و فرهنگی کرده و پس از شناسایی و دستگیری اظهار پشیمانی می کنند.

وی بیان کرد: آثار باستانی و اشیای تاریخی و فرهنگی ایران متعلق به تمام افراد است و چنانچه یک شیء تاریخی و فرهنگی از کشور خارج شود به همان اندازه از ارزش و هویت فرهنگی کشور کاسته می شود.

حسین زاده با اشاره به اینکه برخی از کشورها به دنبال ساخت تمدن و تاریخ برای خود هستند، اظهار کرد: ایران تمدن چند هزار ساله دارد و علاوه بر معرفی و تبلیغ روزافزون این تمدن باید بیش از پیش از آن دفاع شود زیرا هویت ملت ایران است.

وی عنوان کرد: فرهنگ و تمدن ایران هویت اجتماعی مردم آن است و همگان وظیفه دارند که از این هویت دفاع و صیانت کنند.
حسین زاده ابراز داشت: اداره میراث فرهنگی بویراحمد به طور شبانه روزی آماده دریافت و پیگیری سریع گزارش های دوستداران میراث تاریخی و فرهنگی ساکن روستاها و مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد و این شهرستان در زمینه اقدام افراد سودجو برای کشف اشیای تاریخی و فرهنگی و تخریب و یا دخل و تصرف در آثار باستانی است.

وی افزود: به استناد قوانین و مقررات حاکم بر میراث فرهنگی با چنین افراد سودجویی در کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان بویراحمد برخورد جدی و قاطع خواهد شد.

حسین زاده گفت: همکاری دادستان مرکز کهگیلویه و بویراحمد با اداره میراث فرهنگی شهرستان بویراحمد در زمینه رسیدگی به پرونده های مربوط به تخلفات حوزه میراث فرهنگی، اشیای تاریخی و آثار باستانی مطلوب و رضایت بخش است.

کبنانیوز

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی