نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

5. آبان 1394 - 21:21
تدابیر مهم دستگاه قضا برای مقابله:
کی دست زمین‌خواران کهگیلویه و بویراحمد قطع می‌شود
سید حسین کاظمی مدیرکل دفتر فنی استانداری کهگیلویه و بویراحمد، اراضی تصرف شده استان را ۴ هزار و ۷۵۰ هکتار دانست و عنوان کرد: به دلیل آب و هوای خوب، ارزش بالای اراضی و همچنین مهاجرپذیر بودن دو شهرستان بویراحمد و دنا بیشترین تصرفات در اراضی این دو شهرستان صورت گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل، بیش از ۴ هزار از اراضی منابع ملی در استان کهگیلویه و بویراحمد توسط افراد سودجو تصرف شده است.

 

 تصرف اراضی اعم از دولتی و شخصی از سوی اشخاصی صورت می‌گیرد که با استفاده از نفوذ خود در دستگاه‌های مختلف اداری و یا با شناسایی خلاهای قانونی و گاه نیز با جعل اسناد و مدارک به سوء استفاده مالی و ملکی می‌پردازند.
 

انتقال اراضی ملی شده برای مصالح عمومی از مصادیق زمین‌خواری است  که در استان کهگیلویه و بویراحمد زمین‌خواری در بخش وسیعی از منابع ملی و اراضی کشاورزی انجام شده و در سال‌های اخیر نیز با گسترش زمین‌خواری شاهد دست‌درازی سودجویان به کوه‌خواری و ظهور پدیده کوه‌خواری در استان هستیم؛ در عین حال برخورد با پدیده زمین‌خواری موضوع مهمی است که همواره مورد تأکید مسئولان کشوری بوده است.

 

دادستان کل کشور در سفر ماه گذشته خود به استان کهگیلویه و بویراحمد در مراسم تودیع و معارفه دادستان مرکز استان و همچنین مدیرکل بازرسی این استان، با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در اسفندماه سال گذشته، عنوان کرد: رسیدگی به موضوع زمین‌خواری به طور ویژه در دستور کار دادگستری قرار گرفته است.

 

وی همچنین از برخورد قاطع با معترضان به منابع طبیعی خبر داد و افزود: دست  کسانی که به اراضی منابع ملی دست درازی کنند قطع می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم به اراضی ملی و طبیعی تعرض و حق مردم ضایع شود.

 

علاوه بر این، رسیدگی به پدیده زمین‌خواری یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولان قضایی استان است و همواره برخورد جدی و قاطع با سودجویان و متعرضان به منابع ملی مورد تأکید مسئولان قضایی کهگیلویه و بویراحمد بوده است.

 

سید حسین کاظمی مدیرکل دفتر فنی استانداری کهگیلویه و بویراحمد، اراضی تصرف شده استان را ۴ هزار و ۷۵۰ هکتار دانست و عنوان کرد: به دلیل آب و هوای خوب، ارزش بالای اراضی  و همچنین مهاجرپذیر بودن دو شهرستان بویراحمد و دنا بیشترین تصرفات در اراضی این دو شهرستان صورت گرفته است.

 

وی بیان کرد: از مجموع ۴ هزار و ۷۵۰ هکتار اراضی تصرف شده استان، دو هزار و ۲۳۹ هکتار در شهرستان بویراحمد و ۵۳۱ هکتار در شهرستان دنا توسط افراد سودجو تصرف شده است.

 

مدیرکل دفتر فنی استانداری کهگیلویه و بویراحمد به ارائه آماری از زمین‌خواری در سایر نقاط استان پرداخت و اظهار کرد: ۹۱۶ هکتار از اراضی شهرستان گچساران، ۵۹۰ هکتار در کهگیلویه، ۱۳۰ هکتار در چرام، ۳۲ هکتار در باشت و ۱۷ هکتار در بهمئی توسط افراد سودجو تصرف شده است.

 

وی بیان کرد: دفتر فنی استانداری از پیگیری زمین‌خواری در سایر شهرستان‌های استان غافل نشده است و با توجه به وجود مشکلات فراوان در شهرستان‌های استان جلسات بعدی زمین‌خواری در شهرستان‌های گچساران و کهگیلویه برگزار می‌شود.

 

کاظمی به فرهنگ سازی برای جلوگیری از زمین‌خواری در استان تأکید کرد و افزود: هرگاه دستگاه‌های متولی از جمله منابع طبیعی، راه و شهرسازی، آب منطقه‌ای و محیط زیست وظایف ذاتی و قانونی خود را به موقع عمل کنند هیچ‌گاه زمین‌خواری رخ نمی‌دهد.

مدیرکل دفتر فنی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه مردم در زمین‌خواری نقش ندارند و همواره تابع قانون هستند، تصریح کرد: دستگاه‌های اجرایی و ادارات زمین‌خواری می‌کنند و هر جایی که زمین‌خواری صورت گرفته روزنه‌ای از ادارات مرتبط و یا افراد ذی‌نفوذ وجود داشته است.

 

وی با بیان اینکه ۷هکتار از اراضی منابع ملی به منابع طبیعی استان واگذار شده است، افزود: در سنوات گذشته ۷ هکتار از اراضی منابع ملی کهگیلویه و بویراحمد به منابع طبیعی واگذار شد اما این اراضی بین کارکنان منابع طبیعی تقسیم شده است.

 

این مقام مسئول تصریح کرد: دفتر فنی استانداری با همکاری دستگاه‌ها قضایی اراضی تصرف ده استان را پیگیری می‌کند و تلاش می‌کند اراضی تصرف شده هر چه سریع‌تر رفع تصرف شد.

 

کاظمی در روزهای گذشته پرده از تصرف ۸۹ هکتار اراضی شمال شهر یاسوج برداشت و گفت: بخشی وسیعی از این اراضی ساخت و ساز صورت گرفته و حتی سند منابع ملی به‌نام اشخاص صادر شده است.

 

همچنین تصرف و ساخت و ساز غیرقانونی در ۱۲ هکتار از اراضی کشاورزی روستای سروک از دیگر دغدغه‌های مسئولان استان است که حکم قلع و قمع ۳۰ مورد از ساخت و سازهای غیرقانونی در این منطقه صادر شده که انتظار می‌رود این احکام هر چه سریع‌تر اجرا شود تا دیگر شاهد تصرف و ساخت و ساز غیرقانونی در اراضی کشاورزی نباشیم.

 

الماس گشتاسبی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کهگیلویه و بویراحمد هم در همین خصوص گفت: پدیده زمین‌خواری یکی از جرائم بسیار مهم است که در دستور کار حوزه قضایی استان قرار دارد و کارهای مهمی هم در این خصوص صورت گرفته است.

 

وی بیان کرد: اختصاص شعب ویژه رسیدگی به جرائم زمین‌خواری، تخصصی و رسیدگی خارج از نوبت به پرونده‌های زمین‌خواری و صدور دستورات ویژه و فوری جهت رفع تصرفات و همچنین قلع و قمع مستحدثات در اراضی منابع ملی از اقدامات دستگاه‌های قضایی استان است.

وی اضافه کرد: پرونده‌های زمین‌خواری در شورای حفظ حقوق بیت‌المال نیز رصد می‌شود.

 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه رسیدگی به جرائم زمین‌خواری به صورت ویژه در دستور کار معاونت اجتماعی و پیگشیری از وقوع جرم دادگستری استان قرار دارد، گفت: روسا و مسئولان قضایی استان حساسیت خاصی روی این موضوع دارند و تلاش می‌کنند تا از پدیده زمین‌خواری در استان جلوگیری شود.

 

گشتاسبی در ادامه بیان کرد: اقدام دستگاه قضایی به غیر از برخورد قضایی و صدور احکام اثرگذار و بازدارنده پیشگیری است که در این خصوص تمام دستگاه‌ها و ادارات دولتی و همچنین مردم در پیشگیری از زمین‌خواری همکاری کنند تا شاهد کاهش تصرفات اراضی منابع ملی باشیم.

 

به نظر می‌رسد با جدیت مسئولان قضایی کشور و روسای دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد و همچنین تلاش مسئولان استان در برخورد جدی و قاطع با پدیده زمین‌خواری و همچنین برخورد جدی با سودجویان اراضی منابع ملی به زودی شاهد خبرهای خوبی از رفع گسترده تصرفات اراضی منابع ملی در استان کهگلویه و بویراحمد باشیم.

مهین‌تاج راوند

منبع: کبنانیوز

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی