نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

5. آبان 1394 - 21:42
ارائه بسته سیاستی جدیددولت به منظور رونق اقتصادی و رکودزدایی در 6 ماه دوم امسال اقدام ارزشمندی برای کمک به بخش های مختلف به ویژه صنعت خودروسازی است اما در این بین جوانان نیز در انتظار بسته‌ سیاستی خروج از رکود ازدواج توسط دولت هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل، بر اساس دستور کار جدید بانک مرکزی بانک‎ها قرار است از نیمه آبان ماه سال‌جاری منابع جدید را برای خرید خودروهای داخلی به جامعه تزریق کنند بر اساس این سیاست مشتریان از این پس تا 80 درصد از قیمت‎ خودروهای تولید داخل را حداکثر تا سقف 25 میلیون تومان به شکل وام دریافت خواهند کرد این در حالی است که در بسته دولت برای خروج از رکود، هنوز مشخص نیست که اعطای این تسهیلات از سوی بانک‌ها به متقاضیان ارائه و یا مستقیما به دست خودرو سازان می رسد.

 

بر اساس پیش‌بینی‌ها و تمهیدات اندیشیده شده قرار است ساز و کار عملیاتی پرداخت وام 25 میلیونی از 15 آبان ماه سال‌جاری عملیاتی شود و تا زمانی که این وام به دست اولین متقاضیان و درخواست‌ کنندگان برسد تا پایان فصل پاییز طول خواهد کشید. (94.07.29)

 

 اعطای تسهیلات برای خرید خودرو در حالی است که شرکت های خودروسازی کشور به دلیل راه اندازی "کمپین نخریدن خودروی صفر" روزهای سختی را پشت سرمی گذرانند و انبارهایشان نیزاز خودروهای مختلف پرشده است.

 

 حال سوال اساسی این است، موضوع ازدواج بیش از 15 میلیون جوان آماده ازدواج در کشور که روز به روز بر تعداد آنها افزوده می شود به اندازه موضوع راکد شدن بازار فروش خودروها که در ماه های اخیر نقل محافل و مجالس شده است و دولت نیز برای شکستن قفل رکود بسته سیاستی خروج از رکود خودرو تعریف کرده است اهمیت دارد.

 

به نظر میرسد در کنار بسته های ویژه حمایتی و تزریق آن به صنعت خودروسازی کشور چاره اندیشی برای جوانان تحصیلکرده ای که در نبود شغل مناسب سن آنها برای ازدواج درحال افزایش است نیز باید مدنظر دولت اعتدال قرار گیرد.

 

هرچند اواخر اردیبهشت امسال مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی از پرداخت وام های سه میلیونی به ازای هر زوج و وام 10 میلیونی خرید کالای داخلی خبر داد اما کامنت و نظرهای های انتشار یافته زیر خبرمربوطه در رسانه ها بیانگر بروکراسی های خسته کننده ای است تا متقاضیان عطای دریافت تسهیلات را به لقایش بخشند.

 

شرایط وام ازدواج در سال جاری

مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی در مورد پرداخت وام ازدواج با دو روش در سال جاری توضیح داد و گفت: روش اول همان وام سه میلیونی به ازای هر زوج است که مانند سال گذشته پرداخت می‌شود در این حالت در مجموع زوجین شش میلیون تومان به‌طور نقدی وام دریافت خواهند کرد.

 

وی راه دیگر تسهیلات ازدواج را قانون مصوب در بودجه امسال عنوان کرد و گفت: براین اساس هریک از زوجین می‌توانند به میزان 10 میلیون تومان کالای داخلی خریداری کنند. بر این اساس بانک‌ها اقساط کالاهای خریداری شده را پرداخت کرده و در سال‌های بعد خود زوجین مبلغ وام را به بانک بر می‌گردانند.(94.02.23)

 

مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی یادآور شد: آیین‌نامه مربوط به خرید کالا تا سقف 10 میلیون تومان برای هر یک از زوجین به جای وام نقدی ازدواج در حال تدوین است و حتما در سال جاری اجرا می‌شود.

 

برخی از نظرهای انتشار یافته در سایت های خبری نارضایتی از دریافت وام ازدواج را نشان میدهد که می توان به خوبی درد و رنج ها تسهیلات برای یک ازدواج را فهمید و در زیر بخشی از این نظرها به عنوان نمونه آورده شده است.

 

*** نزدیک ۴ ماهه که برای وام ازدواج ثبت نام کرده ام اما خبری نیست و هنوز در لیست انتظارم . شماکه نمی تونید از عهده وام سه میلیونی برایید چگونه میتوانید وام شش میلیونی بدید ؟؟؟

 

*** شعر کمتر بگین.شش ماهه دنبال وامم و هنوز نگرفتم. بعد شش ماه باس بانکموعوض کنم شاید فرجی بشه. شما با اون بالادستیا در ارتباطین ماجوونای بیکسوکارو اهمیت نمیدین.

*** آقا چرا همش وعده سر خرمن میدید.این دله دزدی میکنید بجاش وام ازدواج جوونا رو بدید بذارید دعاتون کنن ن اینکه نفرینتون کنن.خواهشن پیگیری کنید.

*** کمتر دروغ بگید، بابا دوره من وام ۲ تومن بود بهم واممو ندادن. الان دیگه چه ۶ تومنی. سرکارید.

 

*** با این تسهیلات میلیاردی که میدن چرا ما جوونا نباید ازدواج کنیم… وام که هست ،خونه که ارزونه،خرج زندگی هم که پایینه،نمیدونم ما جونا چه مرگمونه که با این همه امکانات تشکیل زندگی نمیدیم…

حال پس از دادن وعده و وعیدها برای تسهیل در امر ازدواج جوانان باید دید آیا دولت بسته سیاستی خروج از رکود ازدواج را نیز در دستور کار قرار می دهد یا این بسته تنها مربوط به شرکت های خودروسازی است.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی