نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

17. آبان 1394 - 10:57
فرماندار کهگیلویه عنوان کرد:
سد مارون ۲ حیاتی ترین نیازاقتصادی کهگیلویه
فرماندار کهگیلویه با اشاره به دشت های کم آب این منطقه در کنار رودحانه های پرآب گفت: اخذ مجوز ساخت سد مارون ۲ حیاتی ترین نیاز اقتصادی این شهرستان کمتر توسعه یافته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل، علی پوزش با اشاره به مطالعات انجام شده از سوی دوشرکت در راستای احداث ساختگاه سد افزود: در صورت توافق نظر دوشرکت مشاور در احداث ساختگاه سد در یک نقطه مشترک اخذ مجوز دور از انتظار نخواهد بود.

 

وی با بیان این که پیگیری های اولیه ی اخذ مجوز با مسئولان آب و منطقه ای کشوری انجام شد اظهارکرد: احداث سد مارون ۲ نیازمند همکاری مسئولان استانی و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی است.

پوزش با اشاره به زمین های مستعد کشاورزی کهگیلویه تصریح کرد: با توجه به کاهش ۱۰ متری آب سفرهای زیرزمینی دشت ها روند مهاجرت از این شهرستان به سرعت در حال افزایش است.

وی ابراز داشت: با توجه به بن بست بودن و محرومیت این شهرستان آبیاری زمین های کشاورزی علاوه بر اشتغالزایی نقش مهمی در کاهش روند مهاجرت دارد.

احداث سد مارون که از رودخانه مارون در بخش مرکزی کهگیلویه سرچشمه می گیرد با حجم یک میلیارد متر مکعب از کنار دشت های تشنه کهگیلویه عبور و دشت های تشنه خوزستان را آبیاری و سالانه درآمد زیادی برای این استان نفت خیز به همراه دارد.

شهرستان کهگیلویه یکی از این مناطق است که دارای ۵۰ هزار هکتار زمین مستعد کشاورزی و دشت های حاصلخیز است و با وجود رودخانه های پرآب و دائمی سمه، مارون، جن و بلربیشه ، همچنان با کمبود آب کشاورزی مواجه است.

به گفته مسئولان تاکنون برای طرح مطالعاتی اولیه این سد افزون بر چهار میلیارد ریال هزینه شده است.

براساس برآوردهای اولیه با بهره برداری از سد مارون ۲ بیش از ۲۵ هزار هکتار از اراضی و دشت های دیم شهرستان های کهگیلویه و چرام آبیاری خواهد شد.

بیش از ۲۰۰ هزار نفر از جمعیت حدود ۷۰۰ هزار نفری کهگیلویه وبویراحمد در دو شهرستان کهگیلویه و چرام ساکن هستند و بخش کمی از حدود ۷۰هزار هکتار زمینهای کشاورزی این مناطق آبی است.

منبع:کبنانیوز

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی