نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

22. آبان 1394 - 18:10
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بویراحمد از کشف 20 شی باستانی قاچاق طی 6 ماه نخست امسال در شهرستان خبر داد و گفت: متخلفان به مراجع قضایی معرفی شدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل، محمد حسین‌زاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یاسوج، با بیان اینکه آثار تاریخی جزئی از میراث فرهنگی و ماندگار ما محسوب می‌شوند، گفت: فرهنگ و تمدن ایران هویت اجتماعی مردم آن است و همگان وظیفه دارند که از این هویت دفاع و صیانت کنند.

 

وی ادامه داد: فرهنگ‌سازی در خصوص جلوگیری از کاوش‌های غیرمجاز و نیز برخورد جدی با مجرمین و قاچاقچیان مهمترین اقدامات میراث فرهنگی است.

 

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بویراحمد با تاکید بر اینکه میراث فرهنگی به عنوان متولی در راستای حفاظت از آثار باستانی و تاریخی با قاچاقچیان بر اساس قانون برخورد می‌کند، گفت: یگان حفاظت میراث فرهنگی با هوشیاری تمام اجازه هیچ‌گونه کاوش‌‌گران و قاچاقچیان نمی‌دهد.

 

حسین‌زاده با تاکید بر اینکه برخی افراد سودجو از استان‌های همجوار به بهانه کشف اشیای تاریخی و فرهنگی اقدام به تشویق اهالی مناطق روستایی و عشایری این استان مبنی بر کشف اشیا می‌کنند، اضافه کرد: دلیل این امر ناآگاهی عده زیادی از مردم شهرستان بویراحمد نسبت به مسائل میراث فرهنگی است.

 

وی با اشاره به برخی کاوش‌های غیرمجاز در سطح شهرستان اذعان کرد: قریب به 20 شی تاریخی و باستانی طی 6 ماه اول سال‌جاری با همکاری نیروی انتظامی کشف شد.

 

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بویراحمد با تاکید بر اینکه به منظور اقامه دعوا علیه قاچاقچیان اموال فرهنگی در محاکم قضایی 6 پرونده از قاچاقچیان را به دادگاه معرفی کردیم، گفت: از این تعداد چهار پرونده منجر به صدور حکم شد که قریب به 18 متهم و هر کدام به 6 ماه تا سه سال زندانی محکوم شدند و دو پرونده دیگر در مرحله صدور حکم است.

 

وی ادامه داد: تقویت انجمن‌ها و دوستداران میراث فرهنگی و حضور به موقع یگان حفاظت میراث فرهنگی به منظور جلوگیری از تخریب و حفاری‌های غیرمجاز در سطح شهرستان بویراحمد موثر است.

 

حسین‌زاده با تاکید بر اینکه با ایجاد تعامل با نیروی انتظامی شهرستان، سرکشی از پاسگاه‌های اجتماعی در محل‌های که آثار تاریخی وجود دارد، ایجاد تعامل با فرمانده پایگاه مقاومت بسیج و اطلاعات 114 شهرستان و ایجاد تعامل با بخشداری‌ها و دهیاران از قاچاق اشیای باستانی جلوگیری کردیم، گفت: تعامل با ریش‌سفیدان محلی جهت شناسایی متجاوزین به میراث فرهنگی و ایجاد تعامل با دادستان از دیگر دلایل کاهش قاچاق و تخریب میراث فرهنگی است.

منبع:بویر خبر

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی