نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

25. آبان 1394 - 19:30
ترکیدگی لوله های آب در خیابان ها و کوچه های ياسوج و بی خیالی مسئولان شرکت آبفای شهری به یک قصه تکراری در پایتخت طبیعت ایران تبدیل شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل، سال ۱۳۹۴ سال سخت و دشواری در حوزه آب برای کشور است به طوری که مسئولان وزارت نیرو و سازمان آب و فاضلاب کشور  به طورمکرر نسبت به قطع و جیره بندی آب در برخی نقاط کشور هشدار داده اند.

 

 روزی نیست که زیرنویس رسانه ملی در برنامه های پربیننده سیما به امر اصلاح مصرف آب و برق اختصاص پیدا نکند و مسئولان تلاش دارند تا با فرهنگ سازی و آموزش  نحوه درست مصرف آب، از جیره بنده احتمالی جلوگیری کنند.

 

 اگر چه برای اصلاح مصرف آب در کشور تلاشهای جدی صورت گرفته، برای جلوگیری از قطع و جیره بندی آب باید همه مردم و خانواده شیوه مصرف خود را تغییر دهند اما در برخی مواقع عدم مدیریت صحیح و بی توجهی به هدر رفت آب، این بحران را جدی تر از گذشته می کند.

 

به حدي اين خظر جدي بوده است كه كشاورزان بخش هايي از استان كهگيلويه وبويراحمد امسال از كشت محصولات آبي مثل برنج منع شدند.

 

 

براي بررسي مشكلي كه در اين گزارش به آن اشاره مي شود نياز هست مقدمه اي را مطرح كنيم، فرسودگی لوله آب پدیده ای است که به واسطه تأثیر متقابل ماده و محیط بر هم پدید می آید و در نتیجه آن ماده تغییر حالت داده و فاسد می شود. محیط ممکن است آب (یا هر مایع دیگر) خاک و یا هوا باشد. انواع مختلف خوردگی را می توان به خوردگی ناشی از جریان الکتریسیته وجریانات اتفاقی برق، خوردگی بر اثر فشار، خوردگی شیمیایی وخوردگی میکروبی طبقه بندی کرد.

 

تقریبا همه انواع لوله ها اعم از فولادی، چدنی، آزبست سیمان ویا بتنی در معرض خوردگی قرار می گیرند که بر اثر آن آب زیادی از شبکه هدر می شود.

 

لوله های مدفون فلزی، به ویژه لوله های فولادی نرم و لوله های چدنی، از خوردگی ناشی از جریانات اتفاقی ومتفرقه آسیب می بینند. خوردگی ناشی از جریانات اتفاقی یک فرآیند پیچیده تجزیه فلز است که دراثر عمل توأم خاک و جریانات اتفاقی که منبع تولید آنها  لوکوموتیو راه آهنهای حومه شهری و واگنهای شهری (تراموا) است رخ می دهد.

 

به طور معمول، عمر مفید یک لوله چدنی 70 تا 80 سال است، در حالیکه عمر مفید لوله های از جنس آهن گالوانیزه، حتی اگر اثر خوردگی در نظر گرفته نشود به سختی به 10 تا 15 سال می رسد. این به خوبی نشان می دهد که در طول یک دوره از عمر مفید لوله های چدنی، لوله های آهن گالوانیزه بایستی حداقل 4 تا 5 بار تعویض شوند.

 

 

ترکیدگی لوله آب در خیابان ها و کوچه های ياسوج به یک قصه تکراری در شهر تبدیل شده است و هر از چند گاهی باید شاهد ترکیدگی لوله‌ها در خیابان و کوچه ها باشیم و امروزه شاهدیم که برای تعمیر محل ترکیدگی لوله باید چند روز صبر کنیم تا مسئولين امر از اداره آب و فاضلاب در محل حضور پیدا کنند و از هدر رفت آب جلوگیری کنند.

 

سوال اينجاست كه با این خشک سالی ها و کمبود نزولات آسمانی و پایین رفتن سطح آب های زیر زمینی بهتر است مسئولان در اداره آب و فاضلاب خودشان برای صرفه جویی  آب دست به کار شوند و  زودتر برای تعمیر لوله ها اقدام کنند.

 

در هفته هاي اخير اخبار زيادي را در سايت هاي استاني مبني بر تركيدگي لوله ديده ايم اما با گذشت بيش از يك ماه از اين تاريخ هنوز اقدامي در جهت رفع مشكل و اصلاح لوله ايجاد نشده است. و اين در حالي است كه بر خي نقاط اين شهر به صورت شيفتي آب دريافت مي كنند.

 

 

ترکیدگی لوله آب شرب این شهر در خیابان فردوسي به صورت شبانه روزي و انتهاي خيابان جمهوري و اوايل جاده آبشار ، هدر رفت آب را به دنبال داشته و تنها خیابان و کوچه های آن را سیراب می کند ومشكلات زيادي را براي تردد وسايل نقليه و عابران پياده نيز ايجاد كرده است.

 

شهروندان و کسبه این خیابان به شدت نسبت به هدر رفتن آب در این خیابان ناراحت هستند و اعتقاد دارند که مسئولان باید در کنار فرهنگسازی و هشدار دادن به شهروندان، هر چند تعداد زيادي تركيدگي لوله گزارش مي شود اما به اصلاح شبکه های آبرسانی خود توجه کند.

انتهاي پيام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی