به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل، حاجیبابایی با انتقاد از افرادی که مقالههایی با عنوان آموزش و پرورش ایدئولوژیک و غیر ایدئولوژیک مینویسند، گفت: معنی این موضوع، این است که آموزش و پرورش اسلامی یا آموزش و پرورش غیر اسلامی داشته باشیم که در جمهوری اسلامی غلط است.
حمیدرضا حاجیبابایی رئیس کمیسیون تعلیم و تربیت بسیج در دومین نشست تخصصی کمیسیون تعلیم و تربیت بسیج با موضوع سیاستهای کلی تحول در آموزش و پرورش که در لانه سابق جاسوسی برگزار شد، اظهار داشت: هر آنچه در آموزش و پرورش انجام میپذیرد باید در چارچوب قوانین و مقررات و اسناد بالادستی کشور شامل سیاستهای کلی ابلاغی مقام معظم رهبری، نقشه جامع علمی کشور و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باشد.
وی به فعالیتهای اصلی کمیسیون تعلیم و تربیت بسیج اشاره و گفت: یکی از فعالیتها، پایش نوع کاری است که در کشور و در حوزه تعلیم و تربیت شکل میگیرد و اینکه مطابق با اسناد بالادستی است یا خیر؛ دومین هدف تبیین اسناد بالادستی توسط مسئولان آموزش و پرورش در سراسر کشور است.
حاجیبابایی با انتقاد از اینکه گاهی اوقات میگویند میخواهیم آموزش و پرورش مدرنیته داشته باشیم، خاطرنشان کرد: آیا در آموزش و پرورش مدرینته، عاشورا، اربعین و امام حسین(ع) معنا دارد و آیا کسی را پیدا میکنید در خصوص تعلیم و تربیت حرفی بالاتر از قرآن بزند.
وی با انتقاد دیگری از برخی افراد در کشور که مقالههایی با عنوان آموزش و پرورش ایدئولوژیک یا آموزش و پرورش غیر ایدئولوژیک مینویسند، گفت: این موضوع به این معناست که آموزش و پرورش اسلامی داشته باشیم یا آموزش و پرورش غیر اسلامی که این موضوع در جمهوری اسلامی غلط است.
رئیس کمیسیون تعلیم و تربیت بسیج افزود: در خصوص تصویب سند تحول بنیادین در شورای عالی انقلاب فرهنگی در پارهای از مواقع روی موضوعات، ساعتها بحث میشد تا در نهایت با اجماع نظر به نتیجه میرسیدیم.
وی با بیان اینکه تعلیم و تربیت، اساس همه چیز در کشور است، عنوان کرد: امروز خطر بزرگ در خصوص سند تحول و نقشه جامع علمی کشور این است که خدای ناکرده نگاهی باشد که باید در مورد آموزش و پرورش ایدئولوژیک حرکت کنیم یا اینکه غیر ایدئولوژیک باشیم.
وزیر سابق آموزش و پرورش با بیان اینکه بحثهای کنونی مطرح شده در این جمع گفتمانی است، تصریح کرد: اکنون این گفتمان موجود، سند تحول را بر نمیتابد ولی با صراحت نمیگویند سند تحول را قبول نداریم و به تعطیلی پنجشنبههای مدارس و حتی نظام آموزشی 6.3.3 ایراد وارد میکنند.
وی افزود: وقتی قرار شد پیشدانشگاهی حذف شود هیچ فردی در شورای انقلاب فرهنگی از آن دفاع نکرد اما از نظام آموزشی جدید و 6.3.3 دفاع میکنیم.
حاجیبابایی با اشاره به اینکه 6 زیر نظام در سند تحول داشتیم که باید برای آنها نقشه راه تهیه میکردیم، اظهار کرد: برنامه درسی ملی از نظر ما 70 درصد نقشه راه است و هرآنچه به محتوای آموزشی مربوط میشود در برنامه درسی ملی وجود دارد؛ همچنین 20 درصد نقشه راه معلم است که در این راستا دانشگاه فرهنگیان تشکیل شد و فقط 10 درصد باقی میماند.
رئیس کمیسیون تعلیم و تربیت بسیج با بیان اینکه برخی میگویند در آموزش و پرورش 250 هزار معلم مازاد وجود دارد، خاطرنشان کرد: لازم است بگویم اکنون 965 هزار حقوقبگیر در آموزش و پرورش داریم که 65 هزار نفر آنها دانشجو معلم هستند و اگر از این عدد آنها را کسر کنیم 900 هزار حقوقبگیر داریم.
وی افزود: همچنین «70 هزار نفر نیروی خدماتی»،« 30 هزار نیروی اداری»، «پیشبینی سالیانه 30 هزار که در مرخصی یا مأموریت هستند»، «220 هزار نفر در آموزش و پرورش یا مدیر یا معاون هستند»،«25 هزار نفر در آموزش و پرورش استثنایی حضور دارند» و «2 هزار نفر در خارج از کشور هستند» که اگر این اعداد را از تعداد حقوقبگیرهای کلی کسر کنیم تعداد معلمان مشخص میشود که 525 هزار معلم داریم که 300 هزار نفر از آنها در دوره ابتدایی هستند و همه می گویند در دوره ابتدایی کمبود معلم داریم زیرا کلاس ششم ایجاد شده است پس ما در دوره ابتدایی معلم مازاد نداریم بلکه کمبود هم نداریم که به اجبار تعدادی را از دبیرستان به ابتدایی فرستادند.
حاجیبابایی اضافه کرد: اگر ما 525 هزار نفر را منهای 300 هزار معلم ابتدایی کنیم، 225 هزار نفر باقی میماند یعنی در 6 ساله دبیرستان 225 هزار معلم باقی حضور دارند؛ به فرض اینکه 300 هزار معلم باقی بماند، چه 225 هزار و چه 300 هزار، پس با این حساب همه 250 هزار مازاد باید در دبیرستانها باشد؛ آن وقت چطور میشود که در دبیرستان 225 هزار معلم و 250 هزار مازاد داشته باشیم. قطعاً خدمتگزار مازاد هم نداریم به فرض اینکه 10 هزار نفر از اداریها مازاد باشد چطور میشود 240 هزار مازاد را در دبیرستانها پیدا کرد.
وی تصریح کرد: ضمناً 220 هزار مدیر و معاون داریم و در هیچ جا هم مدیر مازاد نداریم زیرا هر مدرسه، یک مدیر دارد؛ در مدارس معاون داریم اما زیاد هم نداریم. حالا رمزگشایی شود که این 250 هزار مازاد کجاست؟
حاجیبابایی ادامه داد: با این آمارها است که مجلس و دولت میگویند با توجه به اینکه 250 هزار نیروی مازاد در آموزش و پرورش وجود دارد خبری از استخدامهای جدید در این دستگاه نخواهد بود.
وزیر سابق آموزش و پرورش با بیان اینکه در زمان وزارت بنده در آموزش و پرورش حتی یک نفر حقالتدریس و آموزشیار نهضت باقی نمانده بود، خاطرنشان کرد: تا 2 سال دیگر 100 هزار حقالتدریس وارد آموزش و پرورش کنونی میشود که فقط امسال 20 هزار نیروی حقالتدریس وارد شده است.
وی تصریح کرد: در سال 1384 یک میلیون و 207 هزار حقوقبگیر در آموزش و پرورش وجود داشت اما روزی که آموزش و پرورش را تحویل دادم 989 هزار حقوقبگیر وجود داشت که همگی استخدام بودند و حتی یک نیروی سردرگم در این وزارتخانه نبود این یعنی 214 هزار نفر نیروها را کاهش دادیم.
انتهای پیام/
نظرات کاربران