نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

20. آذر 1394 - 13:42
بخش مارگون دارای جاذبه ها و مواهب طبیعی و گردشگری فراوانی است اما در سایه ی کم توجهی رسانه ی استانی غالباً نادیده گرفته می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل، بخش مارگون بزرگترین و پهناورترین و پرجمعیت بخش استان کهگیلویه و بویراحمد است. اگر محدوده ی جغرافیایی آن را در نظر بگیریم به صحت این ادعا پی می بریم: از انتهای بردپهن زیلایی تا ابتدای سرچنار و دمچنار. این بخش از نظر وسعت احتمالا حتی از بخش مرکزی استان نیز بزرگتر است. یکی از بزرگترین دهستانهای بخش مارگون دهستان زیلایی است که به تنهایی بالغ بر:

 
دوازده تا پانزده هزار نفر جمعیت دارد. در این نوشته هدف بیان طول و عرض و وسعت بخش مارگون نیست بلکه هدف بیان اجحاف ها و کوتاهی ها و مظلومیت ها و بیان محرومیت هایی است که بر این بخش از استان تحمیل شده است و همچنان ادامه دارد.

 

اصلی ترین نماد محرومیت در بخش مارگون را می توان در حوزه ی راه و راهسازی دید. جاییکه حتی جاده ی اصلی ورود به شهر یعنی از «بی بی خاتونین» تا ورودی شهر یک قتلگاه تمام عیار است. جاده ای غیر استاندارد و پرپیچ خم که کاملا نشان از بی توجهی مسولین استانی خصوصا اداره ی راه و شهرسازی و نمایندگان محترم مجلس در ادوار مختلف است.

 

(چنانکه گفته شد در این نوشته هدف تخریب شخصی خاص یا تمجید و تملق بی مورد از هیچ شخصی خاص یا هیچ مسئول یا نماینده ای به صورت مغرضانه نیست).

 

بلکه هدف: بیان بخشیاز واقعیات اجتماعی –سیاسی و عمرانی-اقتصادی بزرگترین و در عین حال محرومترین بخش استان است.

همه می دانیم که:

بخش مارگون در معادلات سیاسی استان در زمان انتخابات از نظر مشارکت سیاسی و اجتماعی ، نقش تعیین کننده ای دارد و این بدلیل همان وسعت و جمعیت زیاد آن است.

اما سوال اصلی این است که:

چه عامل یا عواملی باعث گردیده که این بخش وسیع و پرجمعیت نه سهمی از توزیع قدرت در استان داشته باشد و نه علائمی از توسعه یافتگی و توسعه ی اقتصادی و اشتغال زایی و فقرزدایی؟

چرا بخش مارگون در هنگام توزیع بودجه استانی نادیده گرفته می شود و یا به طرز عامدانه ای واپس زده می شود؟

چرا بخش مارگون نمی تواند دغدغه ها و محرومیت و و اجحافهایی که در حق این منطقه شده را انعکاس دهد؟

چرا شبکه ی استانی دنا هیچ سراغی از روستاهای محروم بخش مارگون از جمله زیلایی و دلی رچ و بهرام بیگی و شاه غالب و سقاوه و هفت چشمه و جوکار. ….. نمی گیرد؟

ایا این چیزی جز انحصار رسانه ای است؟

همه می دانیم که در دنیای امروز اگر رسانه و مطبوعات در یک منطقه وجود نداشته باشد صدای فقر و مظلومیت و محرومیت و بی عدالتی مردم آن منطقه نیز شنیده نخواهد شد و این به معنی تدام مشکلات و محرومیت هاست.

 

سوال دیگر این است که چرا ظرفیت ها و توانایی های طبیعی و انسانی این منطقه ی مستعد اینچنین نادیده گرفته می شود؟

بخش مارگون دارای جاذبه ها و مواهب طبیعی و گردشگری فراوانی است اما در سایه ی کم توجهی رسانه ی استانی غالباً نادیده گرفته می شود.

در هفته ی دولت و هفته های دولت معمولا در همه ی بخشها و شهرستانها ی استان و کشور ما شاهد افتتاح پروژه های بزرگ مختلف عمرانی –ورزشی واقتصادی بودیم. اما به جرات بتوان گفت بخش مارگون تنها بخشی از استان و حتی کشور بود

که هیچ گونه پروژه و طرحی در هفته دولت در آن افتتاح نشد.

 

به یاد دارم که چندی پیش در زمینه ی طرحهای ورزشی ، یکی از مسولین محترم سازمان ورزش و جوانان استان، در اظهار نظری تحقیرکننده گفته بود:

((ما به بخش مارگون چن دست لباس ورزشی و چن عدد توپ والیبال و فوتبال دادیم)) و این را جز اقدامات اساسی خود در حوزه ورزشی در بخش مارگون برشمرد. چنانچه ما شاهد بودیم چندی پیش در اکثر روستاهای نه چندان بزرگ استان کهگیلویه و بویراحمد، ما شاهد افتتاح سالن ورزشی و چمن مصنوعی و …..بودیم اما سهم بخش مارگون و دهستان زیلایی از بودجه ی ورزشی استان

چن عدد توپ والیبال و چن دست شرت ورزشی است. و این یعنی تبعیض و تحقیر.

نمونه ی دیگر کم توجهی را در زمینه افتتاح و راه اندازی تنها پروژه ی عمرانی- اقتصادی بخش می توان مشاهده کرد: کارخانه ی سیمان مارگون. جاییکه بزرگترین بی عدالتی را در زمینه ی توزیع نیروی انسانی در این پروژه می توان مشاهده کرد.

احتمالا تنها چیزی که از این پروژه، سهم مردم بخش مارگون شده و خواهد شد گرد و غباریست که بعدا نصیبشان می شود.علاوه بر این، این پروژه به ابزاری جهت مانورهای سیاسی و تبلیغاتی تبدیل شده است.

و این یک واقعیت است که محرومیت و فقر حاکم بر منطقه ی مارگون، این بخش وسیع را به نوعی کمای اجتماعی و سیاسی و فرهنگی و اقتصادی فرو برده است و بی شک عامل انسانی و سیاسی مسبب چنین وضعی است و تاریخ هرگز چنین اجحاف‌هایی را از یاد نخواهد برد.

و هزاران مشکل دیگر.

 

که باز به یاد آن سخن معروف امام علی افتادیم که می فرمایند: ((فقرا و محرومان صدایشان شنیده نمی شود.))

به امید آنکه تلنگری باشد بر:

۱ – سازمان محترم ورزش و جوانان استان کهگیلویه و بویراحمد ۲- مدیر کل محترم راه و شهر سازی استان ۳- شبکه استانی دنا ۴- اداره کل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد ( واحد تجهیزات و نوسازی مدارس) ۵- و نمایندگان محترم مجلس. ۹- مسئولین محترم تقسیمات کشوری.

عباس کمالی

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی