نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

30. آذر 1394 - 14:28
سال های سال است که من شب های یلدا و آیین های باستانی آن را تجربه کرده ام ، زمانی که پدر بزرگ و مادر بزرگ مادری من زنده بودند و ما در شب یلدا دور آنها جمع می شدیم و لذت می بردیم جزو زیباترین شب های یلدای زندگی من بوده اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل، سهیلا سیف الله زاده مجری رادیو و تلویزیون صدا و سیمای مرکز کهگیلویه و بویراحمد متولد تهران و فارغ التحصیل کارشناسی زبان و ادبیات فارسی و دانشجوی کارشناسی رشته روابط عمومی است که از 8 سالگی به همراه خانواده به یاسوج دیار مادری خود می آیند و ساکن می شوند.

 

پدر وی ترک تبریز و مادرش از طایفه بزرگ سادات امامزاده قاسم (ع) از توابع شهرستان بویراحمد است که این امر از دلایل علاقه وی به لرها و سرزمین کهگیلویه و بویراحمد است.

 

وی یکی از افتخارات خود را فرزند لر بودن می داند و می گوید بزرگترین افتخار من این است که فرزند لر و از دیار کهگیلویه وبویراحمد هستم .

 

به مناسبت فرارسیدن شب یلدا چند کلامی با وی به گفت و گو نشستیم تا حرف های وی را درمورد شب یلدا و آیین های آن بشنویم:

 

از دوران کودکی و گذراندن شب یلدا با خانواده تان برای ما بگویید؟

 

چیزهایی که از آن دوران به یاد دارم شیطنت های بچه گانه و شور و هیجانی بود که با جمع شد بچه های فامیل پیش هم انجام می دادیم و زیباترین خاطره ها ی من هم سیمای خندان مادر بزرگم هست که یکی از دلایل دور هم جمع شدن ما واعضای فامیل بود.

 

 

شب یلدا را چه چیزی می تواند دلچسب کند؟

 

حضور تک تک اعضای خانواده در کنار هم به اتفاق جمع صمیمی و دوست داشتنی فامیل.

 

می شه از رسم و رسوم استان کهگگیلویه وبویراحمد در شب یلدا کمی توضیح دهید؟

 

مردم استان ما از قدیم الایام در شب یلدا در روستا ها و عشایر دور آتش جمع می شدند و به زبا ن لری ما که می گوییم چاله گرم کنون راه می انداختند و غذا های محلی مثل آش دوغ و شله ماش و تنقلاتی مثل گندم برشته ، کل خنگ ومغز بادام کوهی و چیزهای دیگه ای در خانه موجود بود فراهم می کردند و با خانواده دور هم جمع و تا پاسی از شب شاهنامه و یار یار می خواندند و در حال حاضر که زندگی ها شهری شده درسفره  شب های یلدا تنقلاتی مثل آجیل ومیوه های متنوع اضاف شده است.

 

 

تنقلات و غذا های محلی شب یلدای خانواده شما شامل چه چیز هایی است؟

 

با توجه به اینکه مادرم همکار من و یک کد بانوی به تمام معنا هست و در آشپزی مهارت خاصی دارد در همچین شب هایی متناسب با سلیقه و ذائقه هر کس غذای مورد علاقه افراد را تهیه می کندودر کنار آن از تنقلات محلی مثل کل خنگ ، گندم برشته ، بادام محلی و نان شیرین محلی و آجیل از مهیمان ها پذیرایی می کند.

 

لذت شب های یلدا آنچنان برای او به یاد ماندنی است که سوال های مارا باشوق و اشتیاق پاسخ می دهد.

 

با کلمات هندوانه، شب یلدا،رادیو و تلویزیون یک جمله بسازید؟

 

کار در رادیو وتلویزیون برای من به شیرینی هندوانه شب یلدا است.

 

چه توصیه هایی برای لذت بردن بیشتر از شب یلدا برای خانم ها دارید؟

 

خانم ها اگر از یکدیگر کدورتی در دل دارند در شب یلدا با هم آشتی کنند و در کنار کانون گرم خانواده از بلندترین شب سال لذت ببرند.

 

 

زیباترین شب های یلدا که برای شما ماندگار مانده اند کدام شب ها بوده است؟

 

سال های سال است که من شب های یلدا و آیین های باستانی آن را تجربه کرده ام ، زمانی که پدر بزرگ و مادر بزرگ مادری من زنده بودند و ما در شب یلدا دور آنها جمع می شدیم و لذت می بردیم جزء زیباترین شب های یلدای زندگی من بوده اند.

 

یلدا از دیر باز تاکنون تا چه اندازه توانسته است در ایجاد ارتباط و صله رحم نقش ایفا کند؟

 

جدای از شب یلدا که یک سنت باستانی است و مردم به بهانه آن دور هم جمع می شوند در استان ما به دلیل مهمانوازی و خونگرم بودن مردم ، مردم ما اغلب به شب نشینی علاقه دارند و دور هم جمع می شوند وبه دید و باز دید می روند که شب یلدا هم یک بهانه ای است برای یکی از این دور هم جمع شدن ها.

 

شما چند سال است که در صدا و سیما مشغول به کار هستید؟

 

 مدت 23 سال است که در حرفه رادیو و تلویزیون مشغول به کار هستم.

 

 بهترین جمله ای که سهیلا سیف الله زاده  در مورد شب یلدا برای مخاطبین خود گفته چه بوده است؟

 

 جمعتو جمع ، نونتو گرم ، اوتوسرد (جمع تون جمع ، نون تون گرم ، آب تون سرد) زیباترین جمله ای هست که من همیشه به مخاطبین تقدیم می کنم.

 

سهیلا سیف الله زاده

 

به نظر سهیلا سیف الله زاده  رسانه های استان تا چه اندازه توانسته اند در زنده نگهداشتن فلسفه شب یلدا و شب نشینی ها و دور هم بودن ها موفق عمل کند؟

 

به فرموده پیر جماران ، امام راحل ره صدا و سیما دانشگاهی برای اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مردم است واین رسانه طی سال ها تلاش خود را کرده که به بهترین نحو ممکن اثر گذار باشد به ویژه در مورد شب نشینی ها که مردم علاقه زیادی  به آن دارند و پیگیر این برنامه ها هستندتوانسته موفق عمل کند.

 

صحبت پایانی شما ؟

 

 برای همه ملت ایران بخصوص مردم لر زبان استانم که من همیشه به آنها افتخار می کنم و باز هم افتخار می کنم که یک لر زبان هستم آرزوی سلامتی و تندرستی دارم و از همین جا به همه مردم عزیزمان می گویم ، جمعتو جمع،نونتو گرم،اوتوسرد.

 

مجموعه ایل بانو هم به نوبه خود شب یلدا را به شما و خانواده محترمتان تبریک عرض می کند و از اینکه وقت خود را در اختیار ما قرار دادید نهایت تشکر و قدردانی را داریم.

منبع: ایل بانو

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی