نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

1. دى 1394 - 22:39
بیش از 200 نفر از مردم روستای تنگ‌سرخ بویراحمد در تجمع چند ساعته مقابل استانداری کهگیلویه و بویراحمد خواستار پرداخت مطالبات خود شدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل، کلنگ احداث سد تنگ‌سرخ بویراحمد 23 آذر سال 90 توسط وزیر وقت نیرو به زمین زده شد و با گذشت چهار سال از روند احداث این سد، هر روز شاهد بروز مشکل جدیدی پیش‌ روی این سد هستیم.

ماه گذشته بود که حدود 80 نفر از کارگران این سد برای دومین هفته متوالی با تجمع در برابر استانداری کهگیلویه و بویراحمد خواستار پرداخت مطالبات 300 روزه خود شدند که با کش و قوس‌های فراوان سرانجام بخشی اعظمی از مطالبات آنان پرداخت شد.

احداث سد تنگ سرخ موجب از بین رفتن بخشی زیادی از باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی مردم این روستا می‌شود و این یکی دیگر از مشکلات و معارضات پیش‌روی سد تنگ‌سرخ است، که بارها اعلام شده خسارت زمین‌های کشاورزی و باغات مردم این روستا پرداخت می‌شود.

اما عدم پرداخت خسارت کشاورزان و باغداران روستای تنگ‌سرخ باعث تجمع اعتراضی چند ساعته مردم تنگ سرخ در مقابل استانداری کهگیلویه و بویراحمد شد.

احمد لطفی یکی از معترضان روستای سد تنگ‌سرخ در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه احداث سد تنگ‌سرخ جز ضرر و زیان برای مردم این روستاها چیزی در پی نداشت، افزود: حدود 800 هکتار از اراضی و باغات مردم بدون اینکه تعیین تکلیف شود و مطالباتی در این خصوص پرداخت شود مورد تخریب قرار گرفته است

وی اضافه کرد: بخشی از زمین‌های ما مورد تخریب شدند و بخشی هم جزء منابع ملی اعلام شده است.

وی با بیان اینکه در مدت پنج سالی که این سد تجیهز کارگاه شده بدون در نظر گرفتن خواسته مردم قلع و قمع درختان و اراضی کشاورزی انجام می‌شود، افزود: چندین مورد صورت جلسه برای خواسته مردم سد تنگ‌سرخ تنظیم شد اما هیچ وقت این صورت جلسه‌ها اجرایی نشد و استانداری‌ها هم نسبت به این موضوع بی‌تفاوت است.

لطفی تصریح کرد: هم‌اکنون روند احداث سد توسط مردم متوقف شده و تا زمانی که به مطالبات و خواسته به حق مردم این روستاها عمل نشود اجازه فعالیت و شروع کار داده نمی‌شود.

یکی دیگر از اهالی معترض روستای تنگ‌سرخ در ادامه بیان کرد: مردم نسبت به  قیمت‌گذاری، وضعیت سند و واگذاری زمین معترض هستند و خواستار مشخص شدن وضعیت املاک خود برای دریافت مطالباتشان هستند.

وی گفت: قرار شد ظرف دو هفته آینده وضعیت زمین‌های مردم توسط جهادکشاورزی و منابع طبیعی بررسی و زمین کشاورزی و منابع ملی مشخص شود و سندی برای املاک مردم صادر شود تا از این طریق مطالبات مردم پرداخت شود.

وی با بیان اینکه ظرف پنج سال سد تنگ‌سرخ تاکنون علاوه بر اینکه هزینه‌ای به مردم پرداخت نشده بلکه هنوز اراضی مردم تعیین تکلیف نشده افزود: چند سالی است که مسئولان استان هفته‌ها به ما قول حل مشکلات را می‌دهند اما تاکنون اقدامی انجام نشده و ما نسبت به حل مشکلات مردم طی دو هفته‌ای آینده هم خوشبین نیستیم.

وی بیان کرد: انتظار می‌رود مسئولان نسبت به خواسته مردم بی‌تفاوت نباشند و این موضوع را هر چه سریع‌تر حل کنند تا این موضوع باعث از بین رفتن حیثیت و آبروی استان کهگیلویه و بویراحمد نشود.

سپس فتاح محمدی معاون سیاسی و امنیتی استاندار با حضور در جمع مردم روستای تنگ سرخ گفت: دولت موظف است مطالبات و خواسته‌های مردم را پرداخت کند و استانداری همه تلاش خود را برای پرداخت مطالبات به حق مردم تنگ سرخ انجام می‌دهد.

وی تصریح کرد: هم مجموعه استانداری و هم شرکت آب منطقه‌ای پیگیر دریافت اعتبار و تأمین مبلغی برای پرداخت به مردم هستند.

همچنین پژمان نیک‌اقبالی در جلسه‌ای که با حضور نماینده مردم روستای تنگ‌سرخ، نماینده منابع طبیعی، آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی برگزار شد با بیان اینکه همه تلاش خود را برای پرداخت مطالبات مردم انجام می‌دهیم، افزود: اجازه نمی‌دهیم حق و حقوق مردم تنگ‌سرخ از بین برود.

معاون امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: از فردا سه‌شنبه اول دی به مدت دو هفته منابع طبیعی و جهادکشاورزی، زمین‌های منابع ملی و کشاورزی را در این روستا مشخص و سپس برای مردم سند صادر می‌شود.

وی افزود: بعد از مشخص شدن وضعیت زمین‌ها و املاک مردم طی دو هفته، پرداخت مطالبات مردم در سه مرحله زمین‌های پایین دست سد، زمین‌های میان دست و زمین‌های بالا دست پرداخت می‌شود.

این مسئول تصریح کرد: کسانی که نسبت به احکام منابع طبیعی در خصوص تعیین منابع ملی معترض هستند می‌توانند در مراجعه قضایی طرح دعوی کنند.

به گزارش فارس، در پایان این جلسه صورتجلسه‌ای با حضور دستگاه‌های مربوطه و نماینده مردم تنظیم و در آن نسبت به رفع مشکلات زمین‌های مردم تنگ سرخ طی دو هفته تأکید شد.

سد تنگ سرخ مجوز ذخیره 189.9 میلیون متر مکعب آب را از وزارت نیرو دریافت کرده که قرار است این سد نیازمندی آب شرب شهر یاسوج به میزان 25٫5 میلیون مترمکعب در سال، 17 میلیون مترمکعب در صنعت، 42.4 میلیون متر مکعب برای کشاورزی، 23 میلیون مترمکعب درسال برای مصارف زیست محیطی پایین دست شهر یاسوج و 72 میلیون متر مکعب آب شرب شهر شیراز را تأمین کند.

سد تنگ سرخ هم‌اکنون دارای پیشرفت هفت درصدی است که با وجود مشکلات اعتباری و معارضات محلی زمان دقیق افتتاح این سد در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

 

منبع: فارس

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی