نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

7. دى 1394 - 12:32
مسئول واحد کنترل و نظارت شهرداری یاسوج درخصوص هرگونه ساخت و ساز شهری در ایام سرد پیش رو هشدار داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل، ذبیح اله رمضانی با بیان این که اجرای عملیات ساختمانی در فصل سرما بخصوص در زمان یخبندان باید محدود شود اظهار کرد: با توجه به حساسیت موضوع یخ زدگی بتن لازم است از انجام هر نوع بتن ریزی در دمای کمتر از 5+ درجه سانتیگراد خودداری شود.

 

وی با تاکید بر این که یخ زدگی در بتن یکی از عوامل مخرب در بتن ریزی بوده که باعث ضعیف شدن بتن و پائین آوردن مقاومت آن می شود افزود: توجه به نوع انتخاب مصالح بتن طرح اختلاط ، شرایط حمل ، ریختن و عمل آوری بتن ریزی از موارد مهم بوده که متاسفانه به بعضی از این موارد کمتر توجه می شود.

 

مسئول واحد کنترل و نظارت شهرداری یاسوج ابراز داشت: یکی از شرایط لازم در تهیه بتن عدم استفاده از مصالح یخ زده بوده و یا عدم ریختن بتن در محلی که یخ زده می باشد که براساس ائین نامه بتن ایران رعایت تمام ضوابط مربوط به تهیه و ریختن و عمل آوری بتن باید رعایت تا یک بتن قابل قبول و استاندارد داشته باشیم.

 

رمضانی با بیان این که معمولا راه های مختلفی جهت بتن ریزی در فصل سرما وجود دارد گفت: از مهمترین موارد بتن ریزی می توان به پوشاندن بتن ، گرم کردن مصالح به خصوص آب مصرفی در بتن ، استفاده از مواد تسریع کننده در بتن اشاره کرد که این موارد باعث افزایش هیدراتاسیون و بالا رفتن دمای حاصل از هیدراتاسیون می شود.

 

وی استفاده از ضدیخ در بتن را یکی از موثرترین روش بتن ریزی در فصل سرما عنوان کرد و ابراز داشت: ضد یخ نقطه انجماد آب موجود در بتن را پائین آورده و به عنوان یک زور گیر بتن از یخ زدگی بتن جلوگیری می کند.

 

این مسئول در شهرداری یاسوج با تاکید بر این که در زمان بتن ریزی دمای هوا نباید کمتر از 5 درجه سانتیگراد باشد افزود: دمای بتن در طول مدت بتن ریزی و عمل آوردن بتن باید ثبت شده تا اطمینان حاصل شود که بتن ریزی دچار یخ زدگی نشده باشد.

 

رمضانی با بیان اینکه مالکین محترم لازم است قبل از هرنوع بتن ریزی بامهندس ناظر هماهنگی های لازم  جهت دستور و نحوه انجام عملیات را انجام دهند از شهروندان خواستار رعایت موارد زیر در هنگام بتن ریزی شد:

 

1-بتن ریزی در نیمه دوم شبانه روز( 12 ظهر تا 12 شب )  جهت رسیدن به بتن با دمای بالاتر انجام شود.

2-عایق پوش کردن منبع آب جهت حفظ دما و جلوگیری از یخ زدگی 

3-گرم کردن آب مصرفی در بتن 

4-استفاده از افزودنی های بتن که از یخ زدن بتن جلوگیری کند.

5-در صورت امکان استفاده از سیمان تیپIII

6-افزایش عیار سیمان به منظور رسیدن به حررات هیدراتاسیون بیشتر و دمای بالاتر و کسب مقاومت بیشتر

7-پوشاندن بتن جهت حفظ دما

8-مصالح مصرفی و بتن ریخته شده رااز وزش باد محافظت کنید.

9-سنگدانه ها نباید آغشته به یخ و برف باشند.

10-اگر از روان کننده بتن استفاده نشده است اسلامپ بتن نباید بیشتر از 50 میلیمتر باشد.

11-ضخامت مقطع بتن از 10سانتیمتر کمتر نشود. 

12-عدم استفاده از روان کننده ها در بتن 

13-کل زمان ریزش بتن آماده از کامیون نباید بیش از 30 دقیقه طول بکشد .

14-زمان تخلیه بتن پس از بار گیری کامیون نباید بیش از یک ساعت طول بکشد.

منبع:صبح زاگرس

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی