نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

7. دى 1394 - 12:46
در این مجال به بررسی گزینه های نهایی ثبت نام کننده احزاب سیاسی کهگیلویه وبویراحمد و واکنش های این گروه های سیاسی به کاندیدهای جناح مقابل خود خواهیم پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل، تنور انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی از ماه ها قبل، حرارت خود را با مطرح شدن گزینه های متعدد از سوی هر دو جناح سیاسی در کهگیلویه وبویراحمد آغاز کرده است.

حرارتی که با نزدیک شدن به زمان ثبت نام از نامزدهای انتخابات مجلس دهم داغ تر هم شد.

این پویایی و نشاط سیاسی در بین نامزدهای مطبوع جریانات سیاسی بیشتر لمس می شد، چرا که هر روز از نامزد پیشنهادی جدیدی رو نمایی کرده و بدون در نظر گرفتن روند سیاسی انتخابات در روزهای پیش رو به این اقدام خود ادامه می دادند.

با کمی تامل، دلیل این بی نظمی و از هم گسستگی جناح های سیاسی (اعم از اصلاح طلب و اصولگرا) را می توان در نبود یک سازوکار جامع انتخاباتی و برنامه ریزی ضعیف به دور از آینده نگری دانست.

البته هدف از نگارش این گزارش بررسی دستپاچگی احزاب سیاسی در ایام انتخابات نیست، چرا که این موضوع خود نیاز بررسی و تحلیل در یک گزارش جامع دارد.

اما در این مجال به بررسی گزینه های نهایی ثبت نام کننده احزاب سیاسی استان و واکنش های این گروه های سیاسی به کاندیداهای جناح مقابل خود خواهیم پرداخت.

در روزهای اخیر شاهد معرفی گزینه های متعدد و البته پیاپی از سوی اصولگرایان استان برای حوزه انتخابی بویراحمد و دنا بودیم.

این عدم ثبات در رای، اعتراضات زیادی را از سوی چهره های سیاسی استان  و حتی خود اصولگرایان به همراه داشت، چرا که تا واپسین ساعات ثبت نام انتخابات مجلس دهم گزینه نهایی اصولگرایان مشخص نبود.

در مقابل جریان چپ هم از این قاعده مستثنی نبوده و هر روز با رو نمایی از کاندیدهای لژیونر جدید، گزینه مطبوع خود را در خارج از مرزهای استان و اصلاح طلبان تهران نشین جستجو می کرد، که درآخر هم یکی از همین گزینه ها را به عنوان کاندید نهایی خود در حوزه انتخابی بویراحمد ودنا معرفی نمودند.

البته شنیده ها حاکی از آن است که این جریان سیاسی به دنبال آن است، که همین روند ( واردات کاندیدهای لژیونر) را در حوزه انتخابی کهگیلویه هم پیاده نمایند.

این اقدامات جریان اصلاحات استان بیانگر آن است که در بحث انتخابات مجلس دارای ضعف نیروی شاخص در کهگیلویه وبویراحمد بوده و برای پر کردن این خلا بزرگ دست به دامن نیروهای خارج از استان شده اند، که این معضل به هیچ وجه برای یک جناح سیاسی مطلوب نمی باشد.

البته شایان ذکر است که این جناح سیاسی در انتخابات مجلس نهم هم جهت پر کردن این خلا خود دست به دامن نماینده به اصطلاح اصولگرا (به گفته قاسم یزدانی یکی از اعضا اصلاحات استان) شدند.

در مقابل جبهه اصولگرایان استان که در همان ابتدا هم کاندید نهایی خود را ستار هدایتخواه معرفی کرده بودند، در یک روند چند ماهه و به دلیل بی رغبتی هدایتخواه برای بازگشت دوباره به عرصه انتخابات، شاهد یک هرج و مرج بزرگ در این جناح سیاسی بودیم.

اصولگرایان که از ورود هدایتخواه نا امید شده بودند همان روند اصلاحات را در پبش گرفتند تنها با این تفاوت که نیروهای معرفی شده از سوی این جناح ساکن در استان بوده و همین یک امتیاز مثبت برای اصولگرایان بود.

اما با این وجود نظر همه نامزدهای معرفی شده از سوی اصولگرایان بر بازگشت دوباره هدایت خواه و ایجاد یک جبهه متحد در انتخابات مجلس دهم بود و این خواست همگانی از حضور این نامزدهای انتخاباتی در لحظه ثبت نام هدایتخواه در فرمانداری بویراحمد ملموس بود، که در نهایت هم همین برنامه از سوی اصولگرایان پیاده شد.

اما جریان اصلاحات از اقدام خود کوتاه نیامده و پس از کش و قوس های فراوان و معرفی کاندید های متعدد و گوناگون از مهندس غریب پور تا محمد علی وکیلی و سید باقر موسوی در نهایت موسوی را که در طی سال های اخیر در تهران ساکن بود را به عنوان گزینه اصلی خود معرفی کردند.

حال باید دید در نهایت تصمیم گیری کدام یک از این دو جناح سیاسی مفید و تاثیر گذار خواهد بود؟

 

انتهای پیام/200

 

بهنام ترکمان

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی