نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

30. دى 1394 - 10:50
رصد‌خانه ‌خبرهایی‌ برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند؛ تیترهایی مانند:«روایت وزیر اسبق اطلاعات از حمله به سفارت»؛«میراث پردردسر دولت مهرورز برای روحانی»؛«سلام زودهنگام برخی کاندیداها به مجلس»؛«کفاشیان و شیوه جدید ممنوع التصویری» و ... رصد‌خانه را تشکیل می‌دهند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی چهارفصل، تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد. خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر رسمی؛ خبرهایی که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کم‌رنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

 
رصد‌خانه «تابناک»، جایی است که خبرهایی ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.

پیشنهاد هاشمی برای سرعت ماشین ها!

اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در جشنواره علوم پزشکی رازی صحبت‌هایی در مورد کرسی‌های آزاداندیشی، لزوم آزادی فکری در کشور، اخلاق پزشکی و رفع تحریم‌ها داشت. به گزارش ایسنا رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در جشنواره علوم پزشکی رازی با اشاره به آلودگی هوای شهرهای بزرگ گفت: یکی از راه‌های آسان مبارزه با آلودگی هوا تبدیل خودروهای بنزینی به برقی است. چه لزومی دارد ۱۸۰-۱۷۰ کیلومتر سرعت بروند؛ ۵۰-۴۰ کیلومتر کافی است.

شرایط پرداخت یارانه به بی کارت ملی ها

مدیرکل نگهداری و مهندسی عملیات سازمان ثبت احوال گفت: افراد بالای 18 سالی که فاقد هرگونه کارت هویتی اعم از کارت ملی یا کارت هوشمند ملی هستند، چنانچه برای دریافت کارت هوشمند ملی تا 15 بهمن‌ماه ثبت‌نام کامل را انجام دهند می‌توانند یارانه خود را دریافت کنند.حمیدرضا یغمایی در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام این خبر اظهارکرد: لازم نیست افراد بالای 18 سالی که تاکنون کارت ملی نداشته اند تا 15 بهمن ماه کارت ملی هوشمند را «دراختیار» داشته باشند بلکه صرف طی کامل مراحل ثبت‌نام کافی است.

 

روایت وزیر اسبق اطلاعات از حمله به سفارت

وزیر اسبق اطلاعات می‌گوید از حمله به سفارت عربستان شگفت‌زده نشده و بر اساس تحلیل‌های خود، از قبل می‌دانسته چنین اتفاقی می‌افتد. بر همین اساس این موضوع را به وزارت امور خارجه منتقل کرده و آنها نیز به نیروی انتظامی اطلاع‌رسانی کرده‌اند ولی باز هم غافلگیری شد و افراط‌گرایان کار خود را کردند.روزنامه وقایع اتفاقیه نوشته است: دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، در ماه‌های گذشته، به‌دلیل موقعیت دولتی‌اش، اظهارنظرهای متفاوت و گاه جنجالی مطرح کرده است. علی یونسی، چهره شناخته‌شده‌ای است که پیشتر وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران بود.او حالا مشاور رئیس‌جمهور روحانی است و در گفت‌وگو با «وقایع اتفاقیه» به دستگاه‌های امنیتی کشور هشدار می‌دهد و می‌گوید: «دستگاه‌های امنیتی باید پس از برجام هوشیار باشند.» او از مسائل مختلفی ازجمله پیامدها و پسامدهای برجام، ماجرای حمله به سفارت عربستان و نقشه‌هایی که دشمنان برای دیپلماسی کشور کشیده‌اند، سخن گفته است. وی در این گفت‌وگو تأکید می‌کند: «دشمنان منطقه‌ای به‌دنبال ایجاد یک بحران پس از برجام هستند.»

جدیدترین شیوه‌های تنبیه دانش‌آموزان!

روزنامه ایران آورده است: نظام تعلیم و تربیت، تنبیه بدنی در مدرسه را غیرقانونی اعلام کرده تا جایی‌که هیچ دانش‌آموزی حتی صدای بلند معلم را برنمی‌تابد. با این حال گهگاه از گوشه و کنار کشور خبرهایی مبنی بر آزار و اذیت دانش‌آموزان به شیوه‌های مختلف به گوش می‌رسد.این روزها اخبار و تصاویر مختلفی درباره تنبیه دانش‌آموزان در مدارس کشور منتشر شده است. از فیلم کتک خوردن دانش‌آموز هنرستانی مدرسه الیگودرز گرفته تا فیلم دو دانش‌آموز خرم‌آبادی که معلم مجبورشان می‌کند محکم به گوش یکدیگر سیلی بزنند؛ البته این خشونت فقط از سوی معلمان نیست.برخی وقت‌ها خبرهایی می‌شنویم که نشان می‌دهد دانش‌آموزان هم معلم خود را مورد خشونت قرار داده‌اند. سال گذشته بود که دانش‌آموزی در یکی از مدارس بروجرد، معلمش را با سلاح سرد کشت.

میراث پردردسر دولت مهرورز برای روحانی

آمارها نشان می‌دهد از سال‌ 1384 تا پایان 1390 بیش از 125 هزار میلیارد تومان صرف هزینه‌های عمرانی شده اما بیش از 90 درصد طرح‌های عمرانی که با صرف این هزینه‌ها باید پایان می‌یافتند، تمام نشده‌اند. این در حالی‌ است که تمام بودجه اختصاص یافته به آن هزینه شده ولی هنوز در به مراحل بهره‌برداری نرسیده است.روزنامه «نوآوران» در این‌باره می‌نویسد: وصل کردن دریای خزر به خلیج فارس، ساخت فرودگاه، احداث کارخانه BMW، ایجاد تقسیمات جدید کشوری، کشتی‌سازی، احداث راه، شاغل کردن بیکاران، متاهل کردن مجردان، دادن پست‌های دولتی، تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام، منطقه آزاد کردن حوزه انتخابیه، ساخت سد، احداث کارخانه سیمان‌سازی یا ذوب‌آهن یا فولادسازی و آسفالت کردن کوچه‌ها این‌ها همه بخش‌هایی از وعده‌های مطرح شده کاندیداهایی است که فکر می‌کنند پس از ورود به مجلس قادر به انجام آن هستند؛ وعده‌هایی پرخرج اما توخالی.

حدود اختیارات رئیس جمهور در مورد رد صلاحیت ها

رییس‌جمهوری در نشست خبری روز گذشته خود در پاسخ به سوالی درباره رد صلاحیت برخی نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی وعده داد که از همه اختیاراتش در این زمینه استفاده خواهد کرد اما به نظر نمی‌رسد او بتواند در مورد نحوه عمل و عملکرد شورای نگهبان کار نمایانی انجام دهد.روزنامه اعتماد در ستون "نگاه حقوقی" خود به قلم بهمن کشاورز نوشت: «نحوه اجرای اختیارات رییس‌جمهوری» مصوب سال ١٣٦٣ این امکان را دارد که به قوای سه گانه تذکر و اخطار بدهد و تقاضای اجرای اصول قانون اساسی را داشته باشد. این اختیارات محدود است به اخطار به قوای سه‌گانه. این قوا آن چنان که می‌دانیم از قوه مجریه، مقننه و قضاییه تشکیل شده‌اند. قوه مجریه تحت مدیریت و امر شخص رییس‌جمهوری است و به همین موجب اگر کج‌روی یا سوءرفتاری در این مجموعه ملاحظه کرد، می‌تواند و این اختیار را دارد که با تعویض و جابه‌جایی افراد و حتی در برخی موارد تلاش برای تغییر ساختارها و تدابیر اداری مشکل را حل کند.بنابراین به نظر نمی‌رسد که ریاست محترم جمهوری بتواند در مورد نحوه عمل و عملکرد شورای نگهبان کار نمایانی انجام دهد. البته این موضوع استثنائاتی هم دارد. به طور مثال اگر از طریق بررسی ادله مشخص شود که رد صلاحیت کسی به علتی صورت گرفته که در فصل سوم قانون اساسی و بحث حقوق ملت، به نحوی که مورد ایراد قرار گرفته مطرح نیست یا قسمتی از حقوق این فرد، آن‌گونه که در فصل سوم قانون اساسی تضمین و دارای ضمانت اجرا شده است، مخدوش شده آنگاه رییس‌جمهوری می‌تواند راجع به این خدشه و مشکل ایجاد شده از بابت آن و همین‌طور عامل ایجاد این خدشه، حسب مورد اقدام کند اما این اقدام به ناچار متوجه افراد و موارد مشخص می‌شود، نه شورای نگهبان به عنوان یک نهاد و نگهبان قانون اساسی.»

واکنش وزیر به بازداشت رادیولوژیست ها

 

 

دکتر سید حسن هاشمی در حاشیه برگزاری جشنواره رازی، در واکنش به موضوع بازداشت برخی از رادیولوژیست ها که شنبه گذشته مقابل ساختمان وزارت بهداشت تجمع کرده بودند، گفت: موضوع بازداشت آنها را از پلیس امنیت پیگیری کنید.وی ادامه داد: من معتقدم اگر تجمعی به صورت غیرقانونی انجام شود طبق قانون باید با آن برخورد شود.وزیر بهداشت در مورد بودجه سال ۹۵ وزارت بهداشت، گفت: رقم مانند سال ۹۴ است که با احتساب ۱۰ درصد تورم پیشنهاد شده است البته ارقام بودجه مهم نیست بلکه مهم تخصیص‌ها است.

 

دولت جدید آرژانتین اتهامات علیه ایران را زنده می‌کند؟
 
یک سال پس از مرگ آلبرتو نیسمان، دادستان پرونده انفجار «آمیا»، مائوریسیو ماکری، رئیس‌ جمهوری آرژانتین به خانواده او قول اجرای عدالت را داد. یک بازرس جدید، پرونده مرگ او را بررسی خواهد کرد. آلبرتو نیسمان دولت را متهم کرده بود که کمیته حقیقت‌یاب می‌خواست به قصد لغو پیگرد قضائی پلیس اینترپُل علیه مقامات ایرانی شکل بگیرد و کریستینا کیرشنر، رئیس‌جمهور وقت آرژانتین از طریق کانال‌های اطلاعاتی تلاش کرده تا با لغو تعقیب متهمان به معاملات تجاری نفت ایران در برابر غلات آرژانتین بپردازد. دولت سابق آرژانتین اتهامات نیسمان را رد کرده بود.
 
نظرات متفاوت نامزدهای دموکرات درباره رابطه با ایران
 
رقبای کسب نامزدی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا یکشنبه شب در مناظره ای تلویزیونی از پیشرفت در اجرای موافقتنامه جامع اتمی با ایران تمجید کرده و درباره چشم انداز روابط دو کشور بحث کرده اند. به نوشته بی‌بی‌سی برنی سندرس، سناتور اهل ورمانت، هیلاری کلینتون وزیر خارجه و سناتور سابق و مارتین اومالی فرماندار سابق ایالت مریلند سه رقیب باقی مانده در کارزار انتخاباتی دموکرات ها هستند. آنها در این مناظره در کارولینای جنوبی که شبکه ان بی سی میزبان آن است عمدتا در مورد نظام بیمه درمانی و مساله کنترل سلاح برای کاهش جرایم خشن بحث کردند. اما ایران هم از مسائل مهم مورد بحث بود. برنی سندرس از رئیس جمهور آمریکا به خاطر نحوه مدیریت مذاکرات و اجرای توافق اتمی با ایران تقدیر کرد. هیلاری کلینتون هم گفت که این توافق مایه افتخار اوست و نقش خود را در مذاکرات به عنوان وزیر خارجه پررنگ کرد. او در چهار سال نخست ریاست جمهوری باراک اوباما وزیر خارجه بود. با این حال خانم کلینتون گفت که پیش از گرم شدن روابط با ایران باید به دقت مراقب رفتار ایران بود. سناتور سندرس هم گفت که او مایل به بهبود بیشتر روابط با ایران است اما آماده نیست که همین فردا سفارتخانه آمریکا را باز کند. این در تضاد با مواضع رقبای کارزار انتخاباتی جمهوری خواهان است که بعضی از آنها می گویند در صورت رسیدن به ریاست جمهوری قصد باطل کردن توافق اتمی را دارند.
 
تردید درباره ادعای روحانی درباره ال‌سی‌های اولین روز پسابرجام
 
فاطمه مقیمی نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با نسیم، در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهور درباره گشایش 1000 ال سی در ساعات اولیه اجرای برجام گفته: بهتر است مسئولان بانک مرکزی در این خصوص شفاف سازی کنند، زیرا باز شدن 1000 ال سی در ساعات اولیه اجرای برجام خیلی دور از ذهن است. آقای مهندس جلال پور رئیس اتاق بازرگانی هم این صحبت را مطرح کرده اند ولی مشخص نیست با چه ذهنیتی این صحبت را مطرح کرده اند. به نظر می رسد منظور آقای جلال پور این بوده که زیرساختهای مربوط به گشایش اعتبارات اسنادی فراهم شده و یحتمل قریب به 1000 ال سی برای تجار ایرانی باز خواهد شد. سیستم بانکی ما باید خیلی فراتر از سیستم بانکی دنیا باشد که در همان ساعات اولیه اجرای برجام 1000 ال سی باز شود و از طرف دیگر باز شدن یک ال سی برای بانکهای داخلی نیاز به طرف خارجی دارد.
 
واکنش همسر شهید رضایی‌‌نژاد به لغو تحریم‌ها
 
شهره پیرانی همسر شهید داریوش رضایی‌نژاد از شهدای هسته‌ای کشورمان با انتشار تصویری از دخترش آرمیتا در صفحه شخصی اینستاگرامش به اعلام لغو تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا علیه ایران واکنش نشان داد و نوشت: امید که لبخند و آرامش در زندگی تو و همه فرزندان ایران زمین پایدار باشد.
 
بسته دوشنبه
 
روحانی به مجمع نمی‌رود چون رئیس نیست!
 
سعید لیلاز در گفت‌وگو با اقتصادنیوز با بیان اینکه از دولت اصلاحات بحث حضور یا عدم حضور رئیس جمهور در جلسات مجمع مطرح بوده گفت: قانون اساسی می‌گوید که بعد از رهبری، رئیس جمهور شخص دوم کشور است و از این رو نمی‌تواند در جلساتی حضور یابد که خود رئیس آن نیست و اگر چنین اقدامی کند به جایگاهش لطمه وارد می‌شود.  این موضوع را در زمان دولت اصلاحات به رئیس جمهور وقت اعلام می‌کردیم اما از آنجایی که رئیس آن دولت فردی نجیب و پاک سیرت است سعی می‌کرد با تعامل‌پذیری در جلسات حضور حداکثری داشته باشد تا در میان اعضای حاکمیت اجماع حداکثری به وجود آید. رئیس دولت نهم و دهم اگرچه بنا به نیات دیگری در جلسات حضور نمی‌یافت اما بنده از این عدم حضور دفاع می‌کردم چرا که معتقد هستم رئیس جمهور نباید در جلسه‌ای حضور داشته باشد که خودش رئیس نباشد چون این اقدام بوی نقض قانون اساسی را می‌دهد. قائم مقام حزب کارگزاران با اشاره به حضور نیافتن روحانی و تحلیل‌هایی که درباره چرایی این رفتار رئیس جمهور صورت می گیرد، گفت: رئیس جمهور نه به دلیل اختلاف با آقای هاشمی و نه غرور از حضور مداوم در این جلسات سرباز زده اما به عنوان یک حقوقدان خوب می‌داند که ساختار مجمع تشخیص مصلحت برای حضور رئیس جمهور نقصی ذاتی دارد. به عنوان مثال او نمی‌تواند در جلسه‌ای حضور یابد که رئیس خود نباشد و در برابر وزرایش بنشیند و به مانند آنها یک حق رای داشته باشد.
 
التماس زیباکلام درباره احمدی‌نژاد
 
صادق زیباکلام در نامه‌ای به رئیس‌جمهور پس از مرور شرایط اقتصادی کشور نوشته: صد‌‌‌ البته که نمی‌خواهم د‌‌‌ولت شما را مبرا از این مصیبت‌ها بد‌‌‌انم. به طور حتم کمترین قصور شما آن است که چرا این واقعیت‌ها که چه عرض کنم، مصیبت‌ها را با مرد‌‌‌م د‌‌‌ر میان نمی‌گذارید‌‌‌ و فکر می‌کنید‌‌‌ با لبخند‌‌‌، د‌‌‌اد‌‌‌ن وعد‌‌‌ه‌های د‌‌‌لگرم کنند‌‌‌ه و آرام بخش، نوید‌‌‌ پد‌‌‌ید‌‌‌ار شد‌‌‌ن عنقریب نوری د‌‌‌ر انتهای تونل ود‌‌‌اد‌‌‌ن خبرهای خوش با «شیب ملایم»، مرد‌‌‌م را د‌‌‌لخوش و امید‌‌‌وار نگه می‌د‌‌‌ارید‌‌‌. ولی جناب روحانی عزیز، جامعه خود‌‌‌مان هم به‌کنار، رژیم‌های پوپولیستی همواره د‌‌‌ر شرایط ناا‌مید‌‌‌ی اجتماعی اینچنینی نقش ناجی را گرفته وظهور کرد‌‌‌ه‌اند‌‌‌. به‌خاطر خد‌‌‌ا خطراحتمال ظهور یک «احمد‌‌‌ی‌نژاد‌‌‌» د‌‌‌یگر را د‌‌‌ر انتخابات خرد‌‌‌اد‌‌‌ ۹۶ جد‌‌‌ی بگیرید‌‌‌.
 
جریمه رانندگان در دوره روحانی سه برابر شد
 
به نوشته خبرآنلاین بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۵ نشان می دهد دولت و نیروی انتظامی در سال آینده درآمد دو هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی از محل جریمه های رانندگی خواهند داشت. این افزایش درآمد براساس ابلاغ جدیدترین نرخ جرایم رانندگی صورت گرفته است. حجم بالای این درآمد زمانی بیشتر معنا دار می شود که آنرا با میزان درآمد دولت طی سال های اخیر مقایسه کنیم. بر اساس بررسی متن کامل بودجه طی سال های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۵، دولت در سال ۱۳۸۹ تنها ۴۰۰ میلیارد تومان از محل جرایم رانندگی درآمد داشت که این میزان تا سال ۱۳۹۱ ادامه داشت. پس از آن، در سال ۱۳۹۲ میزان درآمد ها از ۴۰۰ میلیارد تومان سال ۱۳۹۱ به ۹۰۰ میلیارد تومان رسید. در ادامه دولت در سال ۱۳۹۳ درآمد یک هزار و ۶۵۰ میلیارد تومانی را پیش بینی کرد. همچنین در سال ۱۳۹۴ درآمد حاصل از جریمه دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است. با این حساب درآمد حاصل از جریمه ها در سال ۱۳۹۵ که ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است، نشان از رشد ۷ برابری جریمه ها طی ۷ سال اخیر را داشته است. درآمد دو هزار و ۸۰۰ میلیاردتومانی راهنمایی و رانندگی در حالی است که اگر این رقم را با تعداد خودرو ها و سایر وسایل نقلیه کشور مقایسه کنیم، نتیجه آن می شود که احتمالادر سال آینده هر خودرو به طور متوسط سالانه بیش از صد و ۳۰ هزارتومان جریمه می شوند.
 
واکنش علی مطهری به خبر رد صلاحیتش
 
علی مطهری گفته که خبر رد صلاحیتش از هیات‎های نظارت را شنیده و به نظرش «حق الناس» در بررسی صلاحیت نامزدها رعایت نشده است. نماینده تهران در کانال تلگرامی خود نوشته: خبر رد صلاحیت بسیاری از افراد منتقد از جمله خودم را برای انتخابات مجلس شورای اسلامی شنیدم. به نظر می‌رسد که هیئت‌های نظارت استانها در مجموع حق‌الناس را رعایت نکرده‌اند و بسیاری از افراد خوش‌فکر را به صرف منتقد بودن، رد صلاحیت کرده و با محروم نمودن مردم از انتخاب آنها نوعی تعیین تکلیف برای مردم و دخالت در نتیجه انتخابات و ترکیب مجلس آینده کرده‌اند. امیدوارم شورای نگهبان توجه کافی به حقوق مردم و حق‌الناس داشته باشد و این افراط را تعدیل کند.
 
سوال جمهوری اسلامی از شورای نگهبان
 
روزنامه جمهوری اسلامی در پایان سرمقاله امروز خود نوشته: در جایی که رد صلاحیت و یا به تعبیر شما عدم احراز صلاحیت، مستند به جرم و تقصیر داوطلبان نبوده و معلول معضلی به عنوان " ضیق وقت" شما سروران عزیزاست که برخی به دلایل اشتغالات فراوان در ادارات و نهادهای مختلف فرهنگی وعلمی و اقامه جمعه ووعظ وخطابه و تدریس و.... دارید. امری طبیعی است،.پاسخ دهید، چگونه تعارض آن را با حق الناس بودن فرصت انتخاب شدن ومبانی جمهوریت نظام و قانون اساسی وروح آن است مرتفع می‌نمایید؟؟ که در ذیل به برخی از آن موارد اشاره می‌گردد: 
 
الف: حق مردم را در انتخاب داوطلبان از بین می‌برد اما نه به دلیل فقدان فرد صالح بلکه به دلیل نبود وقت کافی برای بررسی صلاحیت فرد احتمالا شایسته‌ای که خود را در معرض قرار داده است.
ب: حق مردم در انتخاب اصلح را از بین می‌برد چرا که‌ای بسا فردی که صلاحیتش بررسی نشده از افراد بررسی شده صالح‌تر بوده باشد.
ج: حق فرد داوطلبی که خود رادر معرض انتخاب شدن و خدمت به جامعه قرار داده است و پرونده او بررسی نگردیده را پایمال نموده است.
د: بی‌هیچ توجیه مستند و معتبری حق جامعه را در بهره بردن از نماینده شایسته از بین می‌برد وکشور را از سرمایه خود محروم می‌نماید.
 
خودآگاهی جنسیتی در زنان ایرانی باید افزایش یابد
 
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه رسانه ها در سطح جهان و ایران تصویری نادرست از زن ارائه می دهند، گفت: خودآگاهی جنسیتی در زنان ایرانی باید افزایش یابد.ابراهیم فیاض در گفتگو با مهر با اشاره به اینکه وضعیت خانواده در کشور ما خوب نیست، افزود: نبود تناسب میان نقش های واقعی ارکان خانواده به ویژه زنان، با بازنمایی نقش زن در رسانه ها، عامل بسیاری از اختلالات در کارکرد خانواده است.این جامعه شناس ادامه داد: در هر دوره رسانه ها در سطح جهان و حتی داخل کشور، تصویری را از زن ارائه می دهند که تناسبی با هویت واقعی زن ایرانی ندارد. در عین حال کامل نبودن خودشناسی در زنان باعث شده آنها توان بیان دقیق مطالبات و نیازهای خود را نداشته باشند.
فیاض با تاکید بر اینکه زنان از سوی رسانه هایی مثل سینما، تلوزیون و شبکه های مختلف ماهواره ای مورد هجوم اطلاعات نادرستی قرار گرفته اند، گفت: این بازنمایی در حالی ارائه می شود که خانواده ایرانی توان مواجهه یا مقابله با آن را ندارد و نحوه مواجهه با آن را آموزش ندیده است. 
 
انتقاد فاطمه راکعی از نمایندگان زن مجلس
 
فاطمه راکعی نماینده مجلس ششم با اشاره به اینکه "مجلس فعلی بیش از اینکه مردمی باشد یک مجلس سیاسی است" گفت: "اکثریت طیف سیاسی که ملت در سال 92 به آنها نه گفت در این مجلس حضور دارند."این فعال اصلاح‌طلب در مصاحبه با خبرنگار "عصر ایران" خاطر نشان کرد: "به طور مثال عملکرد این مجلس  (مجلس فعلی) در مورد مسائل زنان بسیار آشکار است. نمایندگان زن این مجلس هیچ طرحی در مورد جامعه زنان، مطرح نکردند حتی با برخی طرح‌هایی که در راستای منافع زنان نبود نیز همراهی کردند."وی تصریح کرد: "این زنان نتوانستند در  مدت نمایندگی، انتظارات زنان را تامین و از حق آنها دفاع کنند. این نمایندگان باید بر اساس فقه پویا و اندیشه مترقی امام خمینی در مورد بانوان در مورد زنان قوانین کاملی را در راستای دفاع از حق بانوان تصویب کنند."فاطمه راکعی ادامه داد: "ما از مدت‌ها قبل رایزنی با چهره‌‎های تاثیرگذار و شناخته شده اصلاح طلب در مورد حضور 30 درصدی زنان در مجلس آینده را انجام داده‌ایم و امیدواریم این درصد در مجلس دهم محقق شود."نماینده مجلس ششم افزود: "دیگر صحبت کردن در مورد مسائل زنان به سر آمده است و باید به صورت عملگرایه وارد صحنه شد."
 
نیمی از ثروت دنیا دراختیار 62 نفر
 
سایت صدای اقتصاد به نقل از گاردین نوشت: گزارش جدیدی از آکسفورد نشان می‌دهد شکاف عظیمی بین فقرا و ثروتمندان ایجاد شده‌است تا جایی‌که ثروت 62میلیاردر برابر با ثروت نیمی از جمعیت جهان است.در سال 2010 اعلام شده بود که 388 فرد ثروتمند جهان ثروتی معادل 50درصد از کل جمعیت جهان را دارند. در سال 2014 تعداد آن‌ها به 80 رسید و اکنون به 62 رسیده‌است.به این ترتیب این گزارش نشان می‌دهد که 1درصد از جمعیت جهانی در مجموع ثروتی برابر با کل جهان دارند. در این بین بزرگ‌ترین همایش اقتصادی جهان یعنی داووس به زودی برگزار خواهد شد؛ در این گزارش از اقتصاددانان درخواست شده به این مسئله بپردازند.گزارش آکسفورد همچنین نشان می‌دهد در فاصله سال‌های 2014 تا 2015 حدود 400میلیون نفر به جمعیت جهان اضافه شده‌است. در همیتن فاصله ثروت 62ثروتمند نخست جهان نیز از 500میلیارد دلار به 1.76تریلیون دلار رسیده‌است.در سال 2010 اعلام شده بود که 388 فرد ثروتمند جهان ثروتی معادل 50درصد از کل جمعیت جهان را دارند. در سال 2014 تعداد آن‌ها به 80 رسید و اکنون به 62 رسیده‌است.
 
هیأت‌های اجرایی بار ردصلاحیت‌‌ها را به دوش هیأت‌های نظارت انداختند
 
سادات ابراهیمی نماینده مردم شوشتر و گتوند در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار  خبرگزاری فارس، درباره واکنش‌های برخی داوطلبان کاندیداتوری در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی که رد صلاحیت شده‌اند، گفت: هر کسی که کاندیدای انتخابات مجلس ریاست جمهوری می‌شود در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی نامزد شده است.وی ادامه داد: داوطلبان کاندیداتوری در انتخابات مجلس باید آمادگی این را داشته باشند که اگر قوانین تائید صلاحیت‌ها محدودیت‌هایی برای حضور آنها در انتخابات ایجاد کرد قانون را پذیرا باشند.سادات‌ابراهیمی با اشاره به بهره‌گیری شورای نگهبان از مدارک و مستنداتی که تا لحظه بررسی به این شورا رسیده است، جهت تائید صلاحیت داوطلبان گفت: اگر در این میان از داوطلبی حقی ضایع شد یا گزارش‌های ارسالی به شورا ناقص بود در مهلت اعتراض، رای شورا قابل تجدیدنظر است.وی به پاسخ مراجع چهارگانه به استعلامات سوابق داوطلبان اشاره و خاطرنشان کرد: برخی هیأت‌های اجرایی استعلامات مراجع چهارگانه را نادیده گرفتند و بخشی از بار را به دوش هیأت نظارت انداختند.
 
سلام زودهنگام برخی کاندیداها به مجلس
 
سلام زودهنگام برخی کاندیداها به مجلسدر حالی که بیش از یک ماه به زمان برگزاری دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی مانده است، اما برخی از داوطلبان احراز صلاحیت شده مجلس شورای اسلامی به تبلیغات زودهنگام انتخابات روی آوردند؛ انعکاس سفرها، دیدارها و برگزاری مجالس تبلیغاتی از جمله فعالیت‌هایی است که این افراد در شبکه‌های اجتماعی انجام دادند.به گزارش خبرگزاری صدا و سیما کانال‌ها و شبکه‌های ایجاد شده که با عنوان حامیان این افراد راه‌اندازی شده است اغلب زیر نظر مستقیم و غیرمستقیم فرد کاندیدا مدیریت می‌شود.در خصوص محدوده زمانی تبلیغات انتخاباتی، قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مقرر کرده است که تبلیغات داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی باید در فاصله 8 روز قبل از اخذ رأی تا 42 ساعت قبل از آغاز فرآیند رأی گیری صورت پذیرد.پیش از این وزیر کشور گفته بود تبلیغات زود هنگام کاندیدا در فضای مجازی جرم محسوب می شود و با آن برخورد می شود.
 
فعالیت 10 گروه تروریستی علیه ایران
 
عبدالرضا مصری سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه علنی پارلمان در جمع خبرنگاران با اشاره به جلسه غیرعلنی صبح امروز مجلس با سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات، اظهار داشت: در جلسه غیرعلنی امروز مجلس گزارش بسیار جامع و کاملی از طرف وزیر اطلاعات ارائه شد.به گزارش تسنیم نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خاطرنشان کرد: مسئولان وزارت اطلاعات بیان کردند که علما و بزرگان اهل تسنن منطقه همکاری بسیار جامع و صمیمانه‌ای داشتند که همکاری آنان در پیشگیری و خنثی کردن اهداف گروه‌های تکفیری در کشور مؤثر بوده است.مصری در پایان اضافه کرد: امروز شاهدیم بیش از 10 گروه تروریستی علیه ایران فعالیت می‌کنند که همه عملیات‌های آنها در کشور خنثی شده است، البته اقدام خوب دیگری که انجام شده شناسایی همه سمپاد‌هایی است که به نوعی گروه‌های تکفیری می‌خواهند روی آنها کارهای عقیدتی انجام دهند، خوشبختانه بانک اطلاعاتی همه سمپادها وجود دارد و همه آنها تحت‌نظر هستند که فریب گروه‌های تروریستی را نخورند.
 
قانون هیچ حقی برای دخالت رئیس‌جمهور در بررسی صلاحیت‌ها قائل نشده
 
حمیدرضا ترقی با اشاره به هجمه برخی جریانات به شورای نگهبان گفت:دشمن سیاست دو قطبی را طراحی کرده که در این مقطع مردم را برابر نظام و شورای نگهبان قرار دهند.حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در گفتگو با «نسیم آنلاین» پیرامون اظهارات رییس جمهور درباره رد صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان اظهار داشت: در زمینه تأیید یا رد صلاحیت‌ها همانطور که در قانون مشخص شده است، قانون اختیارات را به شورای محترم نگهبان داده و هیچ حقی را برای دخالت رئیس جمهور قائل نشده است؛ طبیعتاً دخالت رئیس جمهور در این نوع مسئله فقط می‌تواند از موضع رعایت قانون اساسی قابل توجیه باشد ولی خارج از قانون اساسی با توجه به اینکه قانون عادی توسط مجلس تصویب شده و دولت مجری آن است طبیعتاً اختیاراتی در این زمینه به رئیس جمهور داده نشده است. وی با بیان اینکه رئیس جمهور باید در خصوص ارائه اطلاعات و یا عدم ارائه اطلاعات راجع به افراد توسط دستگاه‌های زیر مجموعه خود مثل وزارت اطلاعات پاسخگو باشد افزود: از آنجا که متأسفانه در بعضی از موارد هیئت‌های اجرایی به گزارشات دستگاه قضایی و وزارت اطلاعات توجه نکرده‌اند، تأییدیه‌هایی توسط هیئت اجرایی صورت گرفته که این‌ها توقعات بیجایی در جامعه به وجود آورده و حالا که شورای نگهبان بر اساس‌‌ همان اطلاعات نسبت به رد صلاحیت‌ها اقدام کرده قدری پذیرش آن دچار مشکل شده است؛ لذا به نظر می‌رسد که آقای رئیس جمهور اولاً فقط می‌توانند در چارچوب قانونی اساسی پیگیری‌های خاصی در این زمینه داشته باشندو تبعیت از قانون و فصل‌الخطابی شورای نگهبان جزء تعهداتی است که هم ایشان قسم یاد کرده‌اند و هم در آن چارچوب باید عمل کنند. 
 
افشای اتحاد بن نایف و بن عبدالله علیه سلمان و پسرش 
مجتهد در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشته است محمد بن نایف ولیعهد سعودی و متعب بن عبدالله بن عبدالعزیز فرمانده گارد سلطنتی با یکدیگر عهد و پیمان بسته‌اند که از یکدیگر در برابر سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی و محمد بن سلمان فرزندش به عنوان جانشین ولیعهد حمایت کنند. بن نایف و بن عبدالله با یکدیگر پیمان بسته اند که از یکدیگر در برابر اقدامات محمد بن سلمان در صورتی که بخواهد هر یک از این دو نفر را کنار بزند، حمایت کنند، زیرا آنها به این باور رسیده اند که بن سلمان عملا به دنبال کنار گذاشتن آنها از قدرت است.
 
انتقاد شدید یک عضو پایداری به برجام
 
به گزارش خبرآنلاین، زهره طبیب‌زاده نوری نماینده مردم تهران در مجلس در آغاز نطق خود با زیر سئوال بردن برجام به عنوان یک دستاورد ملی، مدعی شد: اگر منتقدان، داده‌ها و ستانده‌ها در مذاکرات 2 سال اخیر را عادلانه نمی‌دانند و نگران تزویر و عهدشکنی آمریکا در مذاکرات هسته‌ای بوده و هستند، از تاریخ یک قرن اخیر و عملکرد تجاوزکارانه و ضد حقوق بشری آمریکا در حق ملت‌ها درس گرفتند.این عضو جبهه پایداری در ادامه نیز مدعی شد: امتیازات اخیر توسط هر دولتی به طرف مقابل داده می‌شد، حذف تحریم‌ها حداقل نتیجه آن بود. هرچند مسئولان آنقدر خود را نیازمند توافق نشان دادند که ثمره‌اش تحقیر و توهین‌های دوسال اخیر مقامات آمریکایی و اروپایی شد که در تاریخ انقلاب اسلامی بی‌سابقه بود! لذا هیچ فتح‌الفتوحی صورت نگرفته است.
 
اظهار پشیمانی افتخاری از درآغوش گرفتن احمدی نژاد
 
علیرضا افتخاری که روز گذشته پس از انتشار یک فایل ویدئویی در فضای مجازی، حواشی و جنجال‌های زیادی را از سر گذراند، در یک گفتگوی تند، با موسیقی ما، نسبت به برخی اقدامات رسانه‌های تندرو واکنش نشان داد. چند سال پیش بود که در برنامه‌ای به مناسبت بزرگداشت شهدای خبرنگار حاضر شدم و روحم هم خبر نداشت که آقای «ایکس» هم در این برنامه حضور دارند! اگر تاریخ به عقب برگردد، من غلط بکنم بخواهم ایشان را در آغوش بگیرم. من امروز با بانگ بلند این حرف را می‌زنم و هیچ واهمه‌ای هم ندارم که اگر زمان به عقب برگردد، حتی سمت آقای احمدی‌نژاد هم نمی‌روم. وی ادامه داد؛ آن هجمه‌ها در همه این سال‌ها برای من تبعات زیادی داشت. آقای احمدی‌نژاد در این مدت حتی یک‌بار پیگیر احوال من نشدند. با صدای بلند به ایشان می‌گویم در مورد من بسیار انسان قدرنشناسی بودند. با صدای بلند این جملات را بر زبان می‌آورم و امیدوارم به گوش‌شان برسد. شما را به جان مادرتان قسم می‌دهم که به من کمک کنید تا این حرف‌ها به گوش همه برسد. امروز به آگاهی و درک سیاسی درستی از این بازی‌ها رسیده‌ام و امیدوارم این موضوع به خوبی در رسانه‌ها انعکاس پیدا کند.
 
آیا ایران جنگنده "رافال" می‌خرد؟
 
به گزارش  باشگاه خبرنگاران؛   "قدرت‌های جهانی" به همراه  "جمهوری اسلامی ایران" تصمیم گرفتند تا در یک سازوکار تعامل گرایانه برنامه جامع اقدام مشترک را اجرایی کنند. با توجه به اینکه  نحوه لغو تحریم‌های تسلیحاتی نیز جزئی از توافق هسته‌ای است؛ لذا تجهیزات نظامی برخی کشورهای غربی نیز می‌تواند مورد توجه جمهوری اسلامی ایران قرار بگیرد که از جمله این سلاح ها، "جنگنده‌های فرانسوی" است. با توجه به سفر چند ماه آتی حجت‌الاسلام و المسلمین  "دکتر حسن روحانی" رئیس جمهور کشورمان به فرانسه و دیدار با  "فرانسوا اولاند"  رئیس جمهور این کشور، گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای درباره طرح خرید جنگنده‌های فرانسوی از جمله هواپیمای "داسو رافال (Dassault Rafale) " وجود دارد.
 
تلفن سوشا هک نشده است
 
به گزارش میزان، پلیس فتا پس از انجام تحقیقات اعلام کرد هک تلفن همراه مکانی صحت ندارد. اکنون صحت هک شدن تلفن وی با درخواست وکیلش و موافقت بازپرس پرونده به کارشناس رسمی دادگستری سپرده شده تا این موضوع را بررسی کند که آیا تلفن همراه دروازه‌بان پرسپولیس هک شده یا منبع انتشار عکس‌ها، خود مکانی بوده است.  البته اثبات این مسئله کمک زیادی به روند پرونده مکانی می‌کند اما جرم عمومی او همچنان پابرجاست. کارشناس رسمی دادگستری ظرف چند هفته آینده، این موضوع را بررسی خواهد کرد.
 
هشدار انگلیس برای تجاوز جنسی در دبی!
 
سفارت انگلیس به شهروندان انگلیسی که در امارات زندگی می کنند در مورد افزایش "افزودنی هایی که بدون آگاهی شخص در نوشیدنی وی حل می شود" هشدار داد.به گزارش روز نو، این اقدام که اغلب اوقات تجاوز جنسی را در پی دارد در کلوپ های شبانه دوبی به شدت افزایش یافته و منجر به تجاوزهای جنسی هم به مردان و هم به زنان می شود.در بیانیه دفتر مشترک المنافع شهروندان انگلیسی به زنان گردشگر انگلیسی توصیه شده در زمانی که به تنهایی مسافرت می کنند مراقب خود باشند و به خصوص در شب از تاکسی های شرکت های معتبر تاکسی رانی استفاده کنند.همچنین به شهروندان انگلیسی در دوبی توصیه شده در کلوپ ها با دوستان خود بمانند، به شدت از جدا شدن از جمع اجتناب کنند و با افراد غریبه معاشرت نکنند.
 
درج نام ایران درسایت گوگل، یاهو و مایکروسافت
 
با لغو تحریم شرکت‌های نرم‌افزاری، شرکت‌های گوگل، مایکروسافت و یاهو که پیش از این ایران را از لیست کشورهای سرویس‌‌دهنده خود حذف کرده بودند، نام و پیش شماره ایران را در سایت‌ رسمی خود اضافه کردند. به گزارش انتخاب اخیرا به دلیل حفظ امنیت بیشتر استفاده از سرویس‌های شرکت‌های بزرگ منوط به دریافت تاییدیه پیامکی است که همین امر استفاده از بسیاری از خدمات را برای کاربران ایرانی غیرممکن کرده بود. هم‌اکنون استفاده از نرم‌افزار‌های گوگل به صورت مستقیم برای ایرانی‌ها ممکن شده است. پیش از این ارائه سرویس میل یاهو نیز به ایرانی‌ها غیرممکن بود.
 
ابراز علاقه غول‌های خودروسازی امریکا برای ورود به ایران
 
جنرال موتورز،کرایسلر،فورد و تسلا که چهار غول خودروسازی ایالات متحده آمریکا به شمار می روند، از وزارت خزانه داری آمریکا خواسته اند تا مجوز حضور آنها در ایران را صادر کند. خودروسازان آمریکایی که پیش تر نیز اخباری مبنی بر مذاکرات آنها با خودروسازان ایرانی منتشر شد، می خواهند سهمی در بازار پساتحریم خودرو ایران داشته و اجازه ندهند کیک این بازار تنها میان اروپایی ها تقسیم شود. هرچند شاخه های جهانی خودروسازان آمریکا مانند اوپل آلمان و فورد اروپا مشکل خاصی برای آمدن به ایران ندارند، اما آمریکایی به دنبال حضور مستقیم در این بازار بزرگ خاورمیانه هستند و از همین رو برای لغو تحریم وزارت خزانه داری تلاش می کنند. به گزارش صنعت نویس،حضور آمریکایی ها در ایران البته به نوعی استارت خورده، چه آنکه به تازگی شورولت (یکی از برندهای معتبر جنرال موتورز) مجوز صادرات خودرو به ایران را دریافت کرده و قرار است دو مدل از محصولات این شرکت که در کره به تولید می رسند، راهی بازار خودرو کشور شوند. حالا باید منتظر ماند و دید آیا وزارت خزانه داری آمریکا تحریم علیه ایران را لغو خواهد کرد یا خودروسازان این کشور همچنان باید در انتظار سبز شدن چراغ تحریم باقی بمانند؟
 
با بازنگری در رد صلاحیت‌ها ضرورت کلام رهبری را درک کنید
 
محمد هاشمی با استناد به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری درباره‌ی انتخابات هفتم اسفند که ایشان صراحتا تاکید کردند باید شرایط شرکت در انتخابات برای همه افراد حتی کسانی که نظام و شخص ایشان را قبول ندارم فراهم گردد گفت: این سخنان مقام معظم رهبری یک فضای امیدواری را نسبت به انتخابات پیش رو در کشور به وجود آورد بخصوص در میان داوطلبان و کسانی که به سرنوشت کشور اهمیت می‌دهند، این امیدواری به وجود آمد که فضای انتخابات آینده فضایی رقابتی خواهد بود و نمایندگان همه گروه‌های سیاسی حتی آنان که به گفته رهبری نظام را قبول ندارند در انتخابات شرکت می‌کنند. به گزارش ایسنا وی با بیان اینکه تصور می‌شد که شورای نگهبان نیز در بررسی صلاحیت‌ها از حضور مردم استقبال کند گفت: اما آنچه در نتیجه حاصل شد رد صلاحیت نزدیک به دو سوم کاندیداهای منتسب به جریان اصلاحات بود که عنوان شد یا صلاحیتشان رد شده و یا به گفته‌ی مسئولانی نظارتی صلاحیتشان احراز نگردید. وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر این رویکرد هیات های نظارتی در بررسی صلاحیت‌ها باعث شده تا فضای انتخابات فضای مطلوبی تلقی نشود مخصوصا این نوع رویکرد را می‌توان مغایربا فرمایشات رهبری نظام در بحث انتخابات برشمرد. وی با بیان این که در اخبار شنیدم در حوزه‌ی انتخابیه تهران تنها صلاحیت 4 الی 5 نفراز اصلاح طلبان تایید شده است، گفت:‌ تعداد نامزدهای اصلاح طلب تائید صلاحیت شده نیز در کل کشور بسیار کم است و به نظرم ضرورت دارد تا اهمیت تاکیدات رهبری در زمینه‌ی این که همه حتی کسانی که نظام و شخص ایشان را قبول ندارند درانتخابات شرکت کنند مورد توجه بیشتر قرار گیرد. وی با بیان اینکه در مورد رفتارهای بعدی هیات های نظارت و شورای نگهبان در بحث رد صلاحیت‌ها پیش بینی نمی‌کنم نسبت به تغییر فضای موجود و عمل به سخنان رهبری در بحث مشارکت دادن همه جریان‌های سیاسی در بحث انتخابات از سوی شورای نگهبان اظهار امیدواری کرد.
 
کفاشیان و شیوه جدید ممنوع التصویری 
 
به نظر می رسد رئیس فدراسیون فوتبال با نوع جدیدی از ممنوع التصویری در رسانه ملی مواجه شده است. به گزارش نامه نیوز، علی کفاشیان چندی پیش در مجمع سالانه فدراسیون فوتبال خواستار شکایت از صدا و سیما به خاطر عدم پایبندی به تعهدات در قابل حق پخش تلویزیونی شد. پس از این ماجرا عنوان شد که کفاشیان از سوی مدیران صدا و سیما ممنوع التصویر شده و اخبار و مصاحبه های متعددی در نکوهش این اقدام منتشر شد. در شرایطی که منابع آگاه از صحت این خبر می گویند، مسئولان سیما تاکید کرده اند که چنین حکمی صادر نشده و شبکه های تلویزیونی منعی برای پخش تصاویر کفاشیان ندارند. گفته می شود کفاشیان به طور رسمی ممنوع التصویر نشده و منعی برای پخش تصاویرش وجود ندارد اما قرار است تصویری از وی گرفته نشود تا نیاز به پخش داشته باشد و این احتمالا نوع جدیدی از ممنوع التصویری در سیماست!/ تابناک
 

انتهای پیام/تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد. خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر رسمی؛ خبرهایی که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کم‌رنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

 
رصد‌خانه «تابناک»، جایی است که خبرهایی ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.

پیشنهاد هاشمی برای سرعت ماشین ها!

اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در جشنواره علوم پزشکی رازی صحبت‌هایی در مورد کرسی‌های آزاداندیشی، لزوم آزادی فکری در کشور، اخلاق پزشکی و رفع تحریم‌ها داشت. به گزارش ایسنا رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در جشنواره علوم پزشکی رازی با اشاره به آلودگی هوای شهرهای بزرگ گفت: یکی از راه‌های آسان مبارزه با آلودگی هوا تبدیل خودروهای بنزینی به برقی است. چه لزومی دارد ۱۸۰-۱۷۰ کیلومتر سرعت بروند؛ ۵۰-۴۰ کیلومتر کافی است.

شرایط پرداخت یارانه به بی کارت ملی ها

مدیرکل نگهداری و مهندسی عملیات سازمان ثبت احوال گفت: افراد بالای 18 سالی که فاقد هرگونه کارت هویتی اعم از کارت ملی یا کارت هوشمند ملی هستند، چنانچه برای دریافت کارت هوشمند ملی تا 15 بهمن‌ماه ثبت‌نام کامل را انجام دهند می‌توانند یارانه خود را دریافت کنند.حمیدرضا یغمایی در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام این خبر اظهارکرد: لازم نیست افراد بالای 18 سالی که تاکنون کارت ملی نداشته اند تا 15 بهمن ماه کارت ملی هوشمند را «دراختیار» داشته باشند بلکه صرف طی کامل مراحل ثبت‌نام کافی است.

 

روایت وزیر اسبق اطلاعات از حمله به سفارت

وزیر اسبق اطلاعات می‌گوید از حمله به سفارت عربستان شگفت‌زده نشده و بر اساس تحلیل‌های خود، از قبل می‌دانسته چنین اتفاقی می‌افتد. بر همین اساس این موضوع را به وزارت امور خارجه منتقل کرده و آنها نیز به نیروی انتظامی اطلاع‌رسانی کرده‌اند ولی باز هم غافلگیری شد و افراط‌گرایان کار خود را کردند.روزنامه وقایع اتفاقیه نوشته است: دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، در ماه‌های گذشته، به‌دلیل موقعیت دولتی‌اش، اظهارنظرهای متفاوت و گاه جنجالی مطرح کرده است. علی یونسی، چهره شناخته‌شده‌ای است که پیشتر وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران بود.او حالا مشاور رئیس‌جمهور روحانی است و در گفت‌وگو با «وقایع اتفاقیه» به دستگاه‌های امنیتی کشور هشدار می‌دهد و می‌گوید: «دستگاه‌های امنیتی باید پس از برجام هوشیار باشند.» او از مسائل مختلفی ازجمله پیامدها و پسامدهای برجام، ماجرای حمله به سفارت عربستان و نقشه‌هایی که دشمنان برای دیپلماسی کشور کشیده‌اند، سخن گفته است. وی در این گفت‌وگو تأکید می‌کند: «دشمنان منطقه‌ای به‌دنبال ایجاد یک بحران پس از برجام هستند.»

جدیدترین شیوه‌های تنبیه دانش‌آموزان!

روزنامه ایران آورده است: نظام تعلیم و تربیت، تنبیه بدنی در مدرسه را غیرقانونی اعلام کرده تا جایی‌که هیچ دانش‌آموزی حتی صدای بلند معلم را برنمی‌تابد. با این حال گهگاه از گوشه و کنار کشور خبرهایی مبنی بر آزار و اذیت دانش‌آموزان به شیوه‌های مختلف به گوش می‌رسد.این روزها اخبار و تصاویر مختلفی درباره تنبیه دانش‌آموزان در مدارس کشور منتشر شده است. از فیلم کتک خوردن دانش‌آموز هنرستانی مدرسه الیگودرز گرفته تا فیلم دو دانش‌آموز خرم‌آبادی که معلم مجبورشان می‌کند محکم به گوش یکدیگر سیلی بزنند؛ البته این خشونت فقط از سوی معلمان نیست.برخی وقت‌ها خبرهایی می‌شنویم که نشان می‌دهد دانش‌آموزان هم معلم خود را مورد خشونت قرار داده‌اند. سال گذشته بود که دانش‌آموزی در یکی از مدارس بروجرد، معلمش را با سلاح سرد کشت.

میراث پردردسر دولت مهرورز برای روحانی

آمارها نشان می‌دهد از سال‌ 1384 تا پایان 1390 بیش از 125 هزار میلیارد تومان صرف هزینه‌های عمرانی شده اما بیش از 90 درصد طرح‌های عمرانی که با صرف این هزینه‌ها باید پایان می‌یافتند، تمام نشده‌اند. این در حالی‌ است که تمام بودجه اختصاص یافته به آن هزینه شده ولی هنوز در به مراحل بهره‌برداری نرسیده است.روزنامه «نوآوران» در این‌باره می‌نویسد: وصل کردن دریای خزر به خلیج فارس، ساخت فرودگاه، احداث کارخانه BMW، ایجاد تقسیمات جدید کشوری، کشتی‌سازی، احداث راه، شاغل کردن بیکاران، متاهل کردن مجردان، دادن پست‌های دولتی، تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام، منطقه آزاد کردن حوزه انتخابیه، ساخت سد، احداث کارخانه سیمان‌سازی یا ذوب‌آهن یا فولادسازی و آسفالت کردن کوچه‌ها این‌ها همه بخش‌هایی از وعده‌های مطرح شده کاندیداهایی است که فکر می‌کنند پس از ورود به مجلس قادر به انجام آن هستند؛ وعده‌هایی پرخرج اما توخالی.

حدود اختیارات رئیس جمهور در مورد رد صلاحیت ها

رییس‌جمهوری در نشست خبری روز گذشته خود در پاسخ به سوالی درباره رد صلاحیت برخی نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی وعده داد که از همه اختیاراتش در این زمینه استفاده خواهد کرد اما به نظر نمی‌رسد او بتواند در مورد نحوه عمل و عملکرد شورای نگهبان کار نمایانی انجام دهد.روزنامه اعتماد در ستون "نگاه حقوقی" خود به قلم بهمن کشاورز نوشت: «نحوه اجرای اختیارات رییس‌جمهوری» مصوب سال ١٣٦٣ این امکان را دارد که به قوای سه گانه تذکر و اخطار بدهد و تقاضای اجرای اصول قانون اساسی را داشته باشد. این اختیارات محدود است به اخطار به قوای سه‌گانه. این قوا آن چنان که می‌دانیم از قوه مجریه، مقننه و قضاییه تشکیل شده‌اند. قوه مجریه تحت مدیریت و امر شخص رییس‌جمهوری است و به همین موجب اگر کج‌روی یا سوءرفتاری در این مجموعه ملاحظه کرد، می‌تواند و این اختیار را دارد که با تعویض و جابه‌جایی افراد و حتی در برخی موارد تلاش برای تغییر ساختارها و تدابیر اداری مشکل را حل کند.بنابراین به نظر نمی‌رسد که ریاست محترم جمهوری بتواند در مورد نحوه عمل و عملکرد شورای نگهبان کار نمایانی انجام دهد. البته این موضوع استثنائاتی هم دارد. به طور مثال اگر از طریق بررسی ادله مشخص شود که رد صلاحیت کسی به علتی صورت گرفته که در فصل سوم قانون اساسی و بحث حقوق ملت، به نحوی که مورد ایراد قرار گرفته مطرح نیست یا قسمتی از حقوق این فرد، آن‌گونه که در فصل سوم قانون اساسی تضمین و دارای ضمانت اجرا شده است، مخدوش شده آنگاه رییس‌جمهوری می‌تواند راجع به این خدشه و مشکل ایجاد شده از بابت آن و همین‌طور عامل ایجاد این خدشه، حسب مورد اقدام کند اما این اقدام به ناچار متوجه افراد و موارد مشخص می‌شود، نه شورای نگهبان به عنوان یک نهاد و نگهبان قانون اساسی.»

واکنش وزیر به بازداشت رادیولوژیست ها

 

 

دکتر سید حسن هاشمی در حاشیه برگزاری جشنواره رازی، در واکنش به موضوع بازداشت برخی از رادیولوژیست ها که شنبه گذشته مقابل ساختمان وزارت بهداشت تجمع کرده بودند، گفت: موضوع بازداشت آنها را از پلیس امنیت پیگیری کنید.وی ادامه داد: من معتقدم اگر تجمعی به صورت غیرقانونی انجام شود طبق قانون باید با آن برخورد شود.وزیر بهداشت در مورد بودجه سال ۹۵ وزارت بهداشت، گفت: رقم مانند سال ۹۴ است که با احتساب ۱۰ درصد تورم پیشنهاد شده است البته ارقام بودجه مهم نیست بلکه مهم تخصیص‌ها است.

 

دولت جدید آرژانتین اتهامات علیه ایران را زنده می‌کند؟
 
یک سال پس از مرگ آلبرتو نیسمان، دادستان پرونده انفجار «آمیا»، مائوریسیو ماکری، رئیس‌ جمهوری آرژانتین به خانواده او قول اجرای عدالت را داد. یک بازرس جدید، پرونده مرگ او را بررسی خواهد کرد. آلبرتو نیسمان دولت را متهم کرده بود که کمیته حقیقت‌یاب می‌خواست به قصد لغو پیگرد قضائی پلیس اینترپُل علیه مقامات ایرانی شکل بگیرد و کریستینا کیرشنر، رئیس‌جمهور وقت آرژانتین از طریق کانال‌های اطلاعاتی تلاش کرده تا با لغو تعقیب متهمان به معاملات تجاری نفت ایران در برابر غلات آرژانتین بپردازد. دولت سابق آرژانتین اتهامات نیسمان را رد کرده بود.
 
نظرات متفاوت نامزدهای دموکرات درباره رابطه با ایران
 
رقبای کسب نامزدی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا یکشنبه شب در مناظره ای تلویزیونی از پیشرفت در اجرای موافقتنامه جامع اتمی با ایران تمجید کرده و درباره چشم انداز روابط دو کشور بحث کرده اند. به نوشته بی‌بی‌سی برنی سندرس، سناتور اهل ورمانت، هیلاری کلینتون وزیر خارجه و سناتور سابق و مارتین اومالی فرماندار سابق ایالت مریلند سه رقیب باقی مانده در کارزار انتخاباتی دموکرات ها هستند. آنها در این مناظره در کارولینای جنوبی که شبکه ان بی سی میزبان آن است عمدتا در مورد نظام بیمه درمانی و مساله کنترل سلاح برای کاهش جرایم خشن بحث کردند. اما ایران هم از مسائل مهم مورد بحث بود. برنی سندرس از رئیس جمهور آمریکا به خاطر نحوه مدیریت مذاکرات و اجرای توافق اتمی با ایران تقدیر کرد. هیلاری کلینتون هم گفت که این توافق مایه افتخار اوست و نقش خود را در مذاکرات به عنوان وزیر خارجه پررنگ کرد. او در چهار سال نخست ریاست جمهوری باراک اوباما وزیر خارجه بود. با این حال خانم کلینتون گفت که پیش از گرم شدن روابط با ایران باید به دقت مراقب رفتار ایران بود. سناتور سندرس هم گفت که او مایل به بهبود بیشتر روابط با ایران است اما آماده نیست که همین فردا سفارتخانه آمریکا را باز کند. این در تضاد با مواضع رقبای کارزار انتخاباتی جمهوری خواهان است که بعضی از آنها می گویند در صورت رسیدن به ریاست جمهوری قصد باطل کردن توافق اتمی را دارند.
 
تردید درباره ادعای روحانی درباره ال‌سی‌های اولین روز پسابرجام
 
فاطمه مقیمی نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با نسیم، در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهور درباره گشایش 1000 ال سی در ساعات اولیه اجرای برجام گفته: بهتر است مسئولان بانک مرکزی در این خصوص شفاف سازی کنند، زیرا باز شدن 1000 ال سی در ساعات اولیه اجرای برجام خیلی دور از ذهن است. آقای مهندس جلال پور رئیس اتاق بازرگانی هم این صحبت را مطرح کرده اند ولی مشخص نیست با چه ذهنیتی این صحبت را مطرح کرده اند. به نظر می رسد منظور آقای جلال پور این بوده که زیرساختهای مربوط به گشایش اعتبارات اسنادی فراهم شده و یحتمل قریب به 1000 ال سی برای تجار ایرانی باز خواهد شد. سیستم بانکی ما باید خیلی فراتر از سیستم بانکی دنیا باشد که در همان ساعات اولیه اجرای برجام 1000 ال سی باز شود و از طرف دیگر باز شدن یک ال سی برای بانکهای داخلی نیاز به طرف خارجی دارد.
 
واکنش همسر شهید رضایی‌‌نژاد به لغو تحریم‌ها
 
شهره پیرانی همسر شهید داریوش رضایی‌نژاد از شهدای هسته‌ای کشورمان با انتشار تصویری از دخترش آرمیتا در صفحه شخصی اینستاگرامش به اعلام لغو تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا علیه ایران واکنش نشان داد و نوشت: امید که لبخند و آرامش در زندگی تو و همه فرزندان ایران زمین پایدار باشد.
 
بسته دوشنبه
 
روحانی به مجمع نمی‌رود چون رئیس نیست!
 
سعید لیلاز در گفت‌وگو با اقتصادنیوز با بیان اینکه از دولت اصلاحات بحث حضور یا عدم حضور رئیس جمهور در جلسات مجمع مطرح بوده گفت: قانون اساسی می‌گوید که بعد از رهبری، رئیس جمهور شخص دوم کشور است و از این رو نمی‌تواند در جلساتی حضور یابد که خود رئیس آن نیست و اگر چنین اقدامی کند به جایگاهش لطمه وارد می‌شود.  این موضوع را در زمان دولت اصلاحات به رئیس جمهور وقت اعلام می‌کردیم اما از آنجایی که رئیس آن دولت فردی نجیب و پاک سیرت است سعی می‌کرد با تعامل‌پذیری در جلسات حضور حداکثری داشته باشد تا در میان اعضای حاکمیت اجماع حداکثری به وجود آید. رئیس دولت نهم و دهم اگرچه بنا به نیات دیگری در جلسات حضور نمی‌یافت اما بنده از این عدم حضور دفاع می‌کردم چرا که معتقد هستم رئیس جمهور نباید در جلسه‌ای حضور داشته باشد که خودش رئیس نباشد چون این اقدام بوی نقض قانون اساسی را می‌دهد. قائم مقام حزب کارگزاران با اشاره به حضور نیافتن روحانی و تحلیل‌هایی که درباره چرایی این رفتار رئیس جمهور صورت می گیرد، گفت: رئیس جمهور نه به دلیل اختلاف با آقای هاشمی و نه غرور از حضور مداوم در این جلسات سرباز زده اما به عنوان یک حقوقدان خوب می‌داند که ساختار مجمع تشخیص مصلحت برای حضور رئیس جمهور نقصی ذاتی دارد. به عنوان مثال او نمی‌تواند در جلسه‌ای حضور یابد که رئیس خود نباشد و در برابر وزرایش بنشیند و به مانند آنها یک حق رای داشته باشد.
 
التماس زیباکلام درباره احمدی‌نژاد
 
صادق زیباکلام در نامه‌ای به رئیس‌جمهور پس از مرور شرایط اقتصادی کشور نوشته: صد‌‌‌ البته که نمی‌خواهم د‌‌‌ولت شما را مبرا از این مصیبت‌ها بد‌‌‌انم. به طور حتم کمترین قصور شما آن است که چرا این واقعیت‌ها که چه عرض کنم، مصیبت‌ها را با مرد‌‌‌م د‌‌‌ر میان نمی‌گذارید‌‌‌ و فکر می‌کنید‌‌‌ با لبخند‌‌‌، د‌‌‌اد‌‌‌ن وعد‌‌‌ه‌های د‌‌‌لگرم کنند‌‌‌ه و آرام بخش، نوید‌‌‌ پد‌‌‌ید‌‌‌ار شد‌‌‌ن عنقریب نوری د‌‌‌ر انتهای تونل ود‌‌‌اد‌‌‌ن خبرهای خوش با «شیب ملایم»، مرد‌‌‌م را د‌‌‌لخوش و امید‌‌‌وار نگه می‌د‌‌‌ارید‌‌‌. ولی جناب روحانی عزیز، جامعه خود‌‌‌مان هم به‌کنار، رژیم‌های پوپولیستی همواره د‌‌‌ر شرایط ناا‌مید‌‌‌ی اجتماعی اینچنینی نقش ناجی را گرفته وظهور کرد‌‌‌ه‌اند‌‌‌. به‌خاطر خد‌‌‌ا خطراحتمال ظهور یک «احمد‌‌‌ی‌نژاد‌‌‌» د‌‌‌یگر را د‌‌‌ر انتخابات خرد‌‌‌اد‌‌‌ ۹۶ جد‌‌‌ی بگیرید‌‌‌.
 
جریمه رانندگان در دوره روحانی سه برابر شد
 
به نوشته خبرآنلاین بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۵ نشان می دهد دولت و نیروی انتظامی در سال آینده درآمد دو هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی از محل جریمه های رانندگی خواهند داشت. این افزایش درآمد براساس ابلاغ جدیدترین نرخ جرایم رانندگی صورت گرفته است. حجم بالای این درآمد زمانی بیشتر معنا دار می شود که آنرا با میزان درآمد دولت طی سال های اخیر مقایسه کنیم. بر اساس بررسی متن کامل بودجه طی سال های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۵، دولت در سال ۱۳۸۹ تنها ۴۰۰ میلیارد تومان از محل جرایم رانندگی درآمد داشت که این میزان تا سال ۱۳۹۱ ادامه داشت. پس از آن، در سال ۱۳۹۲ میزان درآمد ها از ۴۰۰ میلیارد تومان سال ۱۳۹۱ به ۹۰۰ میلیارد تومان رسید. در ادامه دولت در سال ۱۳۹۳ درآمد یک هزار و ۶۵۰ میلیارد تومانی را پیش بینی کرد. همچنین در سال ۱۳۹۴ درآمد حاصل از جریمه دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است. با این حساب درآمد حاصل از جریمه ها در سال ۱۳۹۵ که ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است، نشان از رشد ۷ برابری جریمه ها طی ۷ سال اخیر را داشته است. درآمد دو هزار و ۸۰۰ میلیاردتومانی راهنمایی و رانندگی در حالی است که اگر این رقم را با تعداد خودرو ها و سایر وسایل نقلیه کشور مقایسه کنیم، نتیجه آن می شود که احتمالادر سال آینده هر خودرو به طور متوسط سالانه بیش از صد و ۳۰ هزارتومان جریمه می شوند.
 
واکنش علی مطهری به خبر رد صلاحیتش
 
علی مطهری گفته که خبر رد صلاحیتش از هیات‎های نظارت را شنیده و به نظرش «حق الناس» در بررسی صلاحیت نامزدها رعایت نشده است. نماینده تهران در کانال تلگرامی خود نوشته: خبر رد صلاحیت بسیاری از افراد منتقد از جمله خودم را برای انتخابات مجلس شورای اسلامی شنیدم. به نظر می‌رسد که هیئت‌های نظارت استانها در مجموع حق‌الناس را رعایت نکرده‌اند و بسیاری از افراد خوش‌فکر را به صرف منتقد بودن، رد صلاحیت کرده و با محروم نمودن مردم از انتخاب آنها نوعی تعیین تکلیف برای مردم و دخالت در نتیجه انتخابات و ترکیب مجلس آینده کرده‌اند. امیدوارم شورای نگهبان توجه کافی به حقوق مردم و حق‌الناس داشته باشد و این افراط را تعدیل کند.
 
سوال جمهوری اسلامی از شورای نگهبان
 
روزنامه جمهوری اسلامی در پایان سرمقاله امروز خود نوشته: در جایی که رد صلاحیت و یا به تعبیر شما عدم احراز صلاحیت، مستند به جرم و تقصیر داوطلبان نبوده و معلول معضلی به عنوان " ضیق وقت" شما سروران عزیزاست که برخی به دلایل اشتغالات فراوان در ادارات و نهادهای مختلف فرهنگی وعلمی و اقامه جمعه ووعظ وخطابه و تدریس و.... دارید. امری طبیعی است،.پاسخ دهید، چگونه تعارض آن را با حق الناس بودن فرصت انتخاب شدن ومبانی جمهوریت نظام و قانون اساسی وروح آن است مرتفع می‌نمایید؟؟ که در ذیل به برخی از آن موارد اشاره می‌گردد: 
 
الف: حق مردم را در انتخاب داوطلبان از بین می‌برد اما نه به دلیل فقدان فرد صالح بلکه به دلیل نبود وقت کافی برای بررسی صلاحیت فرد احتمالا شایسته‌ای که خود را در معرض قرار داده است.
ب: حق مردم در انتخاب اصلح را از بین می‌برد چرا که‌ای بسا فردی که صلاحیتش بررسی نشده از افراد بررسی شده صالح‌تر بوده باشد.
ج: حق فرد داوطلبی که خود رادر معرض انتخاب شدن و خدمت به جامعه قرار داده است و پرونده او بررسی نگردیده را پایمال نموده است.
د: بی‌هیچ توجیه مستند و معتبری حق جامعه را در بهره بردن از نماینده شایسته از بین می‌برد وکشور را از سرمایه خود محروم می‌نماید.
 
خودآگاهی جنسیتی در زنان ایرانی باید افزایش یابد
 
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه رسانه ها در سطح جهان و ایران تصویری نادرست از زن ارائه می دهند، گفت: خودآگاهی جنسیتی در زنان ایرانی باید افزایش یابد.ابراهیم فیاض در گفتگو با مهر با اشاره به اینکه وضعیت خانواده در کشور ما خوب نیست، افزود: نبود تناسب میان نقش های واقعی ارکان خانواده به ویژه زنان، با بازنمایی نقش زن در رسانه ها، عامل بسیاری از اختلالات در کارکرد خانواده است.این جامعه شناس ادامه داد: در هر دوره رسانه ها در سطح جهان و حتی داخل کشور، تصویری را از زن ارائه می دهند که تناسبی با هویت واقعی زن ایرانی ندارد. در عین حال کامل نبودن خودشناسی در زنان باعث شده آنها توان بیان دقیق مطالبات و نیازهای خود را نداشته باشند.
فیاض با تاکید بر اینکه زنان از سوی رسانه هایی مثل سینما، تلوزیون و شبکه های مختلف ماهواره ای مورد هجوم اطلاعات نادرستی قرار گرفته اند، گفت: این بازنمایی در حالی ارائه می شود که خانواده ایرانی توان مواجهه یا مقابله با آن را ندارد و نحوه مواجهه با آن را آموزش ندیده است. 
 
انتقاد فاطمه راکعی از نمایندگان زن مجلس
 
فاطمه راکعی نماینده مجلس ششم با اشاره به اینکه "مجلس فعلی بیش از اینکه مردمی باشد یک مجلس سیاسی است" گفت: "اکثریت طیف سیاسی که ملت در سال 92 به آنها نه گفت در این مجلس حضور دارند."این فعال اصلاح‌طلب در مصاحبه با خبرنگار "عصر ایران" خاطر نشان کرد: "به طور مثال عملکرد این مجلس  (مجلس فعلی) در مورد مسائل زنان بسیار آشکار است. نمایندگان زن این مجلس هیچ طرحی در مورد جامعه زنان، مطرح نکردند حتی با برخی طرح‌هایی که در راستای منافع زنان نبود نیز همراهی کردند."وی تصریح کرد: "این زنان نتوانستند در  مدت نمایندگی، انتظارات زنان را تامین و از حق آنها دفاع کنند. این نمایندگان باید بر اساس فقه پویا و اندیشه مترقی امام خمینی در مورد بانوان در مورد زنان قوانین کاملی را در راستای دفاع از حق بانوان تصویب کنند."فاطمه راکعی ادامه داد: "ما از مدت‌ها قبل رایزنی با چهره‌‎های تاثیرگذار و شناخته شده اصلاح طلب در مورد حضور 30 درصدی زنان در مجلس آینده را انجام داده‌ایم و امیدواریم این درصد در مجلس دهم محقق شود."نماینده مجلس ششم افزود: "دیگر صحبت کردن در مورد مسائل زنان به سر آمده است و باید به صورت عملگرایه وارد صحنه شد."
 
نیمی از ثروت دنیا دراختیار 62 نفر
 
سایت صدای اقتصاد به نقل از گاردین نوشت: گزارش جدیدی از آکسفورد نشان می‌دهد شکاف عظیمی بین فقرا و ثروتمندان ایجاد شده‌است تا جایی‌که ثروت 62میلیاردر برابر با ثروت نیمی از جمعیت جهان است.در سال 2010 اعلام شده بود که 388 فرد ثروتمند جهان ثروتی معادل 50درصد از کل جمعیت جهان را دارند. در سال 2014 تعداد آن‌ها به 80 رسید و اکنون به 62 رسیده‌است.به این ترتیب این گزارش نشان می‌دهد که 1درصد از جمعیت جهانی در مجموع ثروتی برابر با کل جهان دارند. در این بین بزرگ‌ترین همایش اقتصادی جهان یعنی داووس به زودی برگزار خواهد شد؛ در این گزارش از اقتصاددانان درخواست شده به این مسئله بپردازند.گزارش آکسفورد همچنین نشان می‌دهد در فاصله سال‌های 2014 تا 2015 حدود 400میلیون نفر به جمعیت جهان اضافه شده‌است. در همیتن فاصله ثروت 62ثروتمند نخست جهان نیز از 500میلیارد دلار به 1.76تریلیون دلار رسیده‌است.در سال 2010 اعلام شده بود که 388 فرد ثروتمند جهان ثروتی معادل 50درصد از کل جمعیت جهان را دارند. در سال 2014 تعداد آن‌ها به 80 رسید و اکنون به 62 رسیده‌است.
 
هیأت‌های اجرایی بار ردصلاحیت‌‌ها را به دوش هیأت‌های نظارت انداختند
 
سادات ابراهیمی نماینده مردم شوشتر و گتوند در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار  خبرگزاری فارس، درباره واکنش‌های برخی داوطلبان کاندیداتوری در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی که رد صلاحیت شده‌اند، گفت: هر کسی که کاندیدای انتخابات مجلس ریاست جمهوری می‌شود در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی نامزد شده است.وی ادامه داد: داوطلبان کاندیداتوری در انتخابات مجلس باید آمادگی این را داشته باشند که اگر قوانین تائید صلاحیت‌ها محدودیت‌هایی برای حضور آنها در انتخابات ایجاد کرد قانون را پذیرا باشند.سادات‌ابراهیمی با اشاره به بهره‌گیری شورای نگهبان از مدارک و مستنداتی که تا لحظه بررسی به این شورا رسیده است، جهت تائید صلاحیت داوطلبان گفت: اگر در این میان از داوطلبی حقی ضایع شد یا گزارش‌های ارسالی به شورا ناقص بود در مهلت اعتراض، رای شورا قابل تجدیدنظر است.وی به پاسخ مراجع چهارگانه به استعلامات سوابق داوطلبان اشاره و خاطرنشان کرد: برخی هیأت‌های اجرایی استعلامات مراجع چهارگانه را نادیده گرفتند و بخشی از بار را به دوش هیأت نظارت انداختند.
 
سلام زودهنگام برخی کاندیداها به مجلس
 
سلام زودهنگام برخی کاندیداها به مجلسدر حالی که بیش از یک ماه به زمان برگزاری دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی مانده است، اما برخی از داوطلبان احراز صلاحیت شده مجلس شورای اسلامی به تبلیغات زودهنگام انتخابات روی آوردند؛ انعکاس سفرها، دیدارها و برگزاری مجالس تبلیغاتی از جمله فعالیت‌هایی است که این افراد در شبکه‌های اجتماعی انجام دادند.به گزارش خبرگزاری صدا و سیما کانال‌ها و شبکه‌های ایجاد شده که با عنوان حامیان این افراد راه‌اندازی شده است اغلب زیر نظر مستقیم و غیرمستقیم فرد کاندیدا مدیریت می‌شود.در خصوص محدوده زمانی تبلیغات انتخاباتی، قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مقرر کرده است که تبلیغات داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی باید در فاصله 8 روز قبل از اخذ رأی تا 42 ساعت قبل از آغاز فرآیند رأی گیری صورت پذیرد.پیش از این وزیر کشور گفته بود تبلیغات زود هنگام کاندیدا در فضای مجازی جرم محسوب می شود و با آن برخورد می شود.
 
فعالیت 10 گروه تروریستی علیه ایران
 
عبدالرضا مصری سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه علنی پارلمان در جمع خبرنگاران با اشاره به جلسه غیرعلنی صبح امروز مجلس با سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات، اظهار داشت: در جلسه غیرعلنی امروز مجلس گزارش بسیار جامع و کاملی از طرف وزیر اطلاعات ارائه شد.به گزارش تسنیم نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خاطرنشان کرد: مسئولان وزارت اطلاعات بیان کردند که علما و بزرگان اهل تسنن منطقه همکاری بسیار جامع و صمیمانه‌ای داشتند که همکاری آنان در پیشگیری و خنثی کردن اهداف گروه‌های تکفیری در کشور مؤثر بوده است.مصری در پایان اضافه کرد: امروز شاهدیم بیش از 10 گروه تروریستی علیه ایران فعالیت می‌کنند که همه عملیات‌های آنها در کشور خنثی شده است، البته اقدام خوب دیگری که انجام شده شناسایی همه سمپاد‌هایی است که به نوعی گروه‌های تکفیری می‌خواهند روی آنها کارهای عقیدتی انجام دهند، خوشبختانه بانک اطلاعاتی همه سمپادها وجود دارد و همه آنها تحت‌نظر هستند که فریب گروه‌های تروریستی را نخورند.
 
قانون هیچ حقی برای دخالت رئیس‌جمهور در بررسی صلاحیت‌ها قائل نشده
 
حمیدرضا ترقی با اشاره به هجمه برخی جریانات به شورای نگهبان گفت:دشمن سیاست دو قطبی را طراحی کرده که در این مقطع مردم را برابر نظام و شورای نگهبان قرار دهند.حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در گفتگو با «نسیم آنلاین» پیرامون اظهارات رییس جمهور درباره رد صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان اظهار داشت: در زمینه تأیید یا رد صلاحیت‌ها همانطور که در قانون مشخص شده است، قانون اختیارات را به شورای محترم نگهبان داده و هیچ حقی را برای دخالت رئیس جمهور قائل نشده است؛ طبیعتاً دخالت رئیس جمهور در این نوع مسئله فقط می‌تواند از موضع رعایت قانون اساسی قابل توجیه باشد ولی خارج از قانون اساسی با توجه به اینکه قانون عادی توسط مجلس تصویب شده و دولت مجری آن است طبیعتاً اختیاراتی در این زمینه به رئیس جمهور داده نشده است. وی با بیان اینکه رئیس جمهور باید در خصوص ارائه اطلاعات و یا عدم ارائه اطلاعات راجع به افراد توسط دستگاه‌های زیر مجموعه خود مثل وزارت اطلاعات پاسخگو باشد افزود: از آنجا که متأسفانه در بعضی از موارد هیئت‌های اجرایی به گزارشات دستگاه قضایی و وزارت اطلاعات توجه نکرده‌اند، تأییدیه‌هایی توسط هیئت اجرایی صورت گرفته که این‌ها توقعات بیجایی در جامعه به وجود آورده و حالا که شورای نگهبان بر اساس‌‌ همان اطلاعات نسبت به رد صلاحیت‌ها اقدام کرده قدری پذیرش آن دچار مشکل شده است؛ لذا به نظر می‌رسد که آقای رئیس جمهور اولاً فقط می‌توانند در چارچوب قانونی اساسی پیگیری‌های خاصی در این زمینه داشته باشندو تبعیت از قانون و فصل‌الخطابی شورای نگهبان جزء تعهداتی است که هم ایشان قسم یاد کرده‌اند و هم در آن چارچوب باید عمل کنند. 
 
افشای اتحاد بن نایف و بن عبدالله علیه سلمان و پسرش 
مجتهد در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشته است محمد بن نایف ولیعهد سعودی و متعب بن عبدالله بن عبدالعزیز فرمانده گارد سلطنتی با یکدیگر عهد و پیمان بسته‌اند که از یکدیگر در برابر سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی و محمد بن سلمان فرزندش به عنوان جانشین ولیعهد حمایت کنند. بن نایف و بن عبدالله با یکدیگر پیمان بسته اند که از یکدیگر در برابر اقدامات محمد بن سلمان در صورتی که بخواهد هر یک از این دو نفر را کنار بزند، حمایت کنند، زیرا آنها به این باور رسیده اند که بن سلمان عملا به دنبال کنار گذاشتن آنها از قدرت است.
 
انتقاد شدید یک عضو پایداری به برجام
 
به گزارش خبرآنلاین، زهره طبیب‌زاده نوری نماینده مردم تهران در مجلس در آغاز نطق خود با زیر سئوال بردن برجام به عنوان یک دستاورد ملی، مدعی شد: اگر منتقدان، داده‌ها و ستانده‌ها در مذاکرات 2 سال اخیر را عادلانه نمی‌دانند و نگران تزویر و عهدشکنی آمریکا در مذاکرات هسته‌ای بوده و هستند، از تاریخ یک قرن اخیر و عملکرد تجاوزکارانه و ضد حقوق بشری آمریکا در حق ملت‌ها درس گرفتند.این عضو جبهه پایداری در ادامه نیز مدعی شد: امتیازات اخیر توسط هر دولتی به طرف مقابل داده می‌شد، حذف تحریم‌ها حداقل نتیجه آن بود. هرچند مسئولان آنقدر خود را نیازمند توافق نشان دادند که ثمره‌اش تحقیر و توهین‌های دوسال اخیر مقامات آمریکایی و اروپایی شد که در تاریخ انقلاب اسلامی بی‌سابقه بود! لذا هیچ فتح‌الفتوحی صورت نگرفته است.
 
اظهار پشیمانی افتخاری از درآغوش گرفتن احمدی نژاد
 
علیرضا افتخاری که روز گذشته پس از انتشار یک فایل ویدئویی در فضای مجازی، حواشی و جنجال‌های زیادی را از سر گذراند، در یک گفتگوی تند، با موسیقی ما، نسبت به برخی اقدامات رسانه‌های تندرو واکنش نشان داد. چند سال پیش بود که در برنامه‌ای به مناسبت بزرگداشت شهدای خبرنگار حاضر شدم و روحم هم خبر نداشت که آقای «ایکس» هم در این برنامه حضور دارند! اگر تاریخ به عقب برگردد، من غلط بکنم بخواهم ایشان را در آغوش بگیرم. من امروز با بانگ بلند این حرف را می‌زنم و هیچ واهمه‌ای هم ندارم که اگر زمان به عقب برگردد، حتی سمت آقای احمدی‌نژاد هم نمی‌روم. وی ادامه داد؛ آن هجمه‌ها در همه این سال‌ها برای من تبعات زیادی داشت. آقای احمدی‌نژاد در این مدت حتی یک‌بار پیگیر احوال من نشدند. با صدای بلند به ایشان می‌گویم در مورد من بسیار انسان قدرنشناسی بودند. با صدای بلند این جملات را بر زبان می‌آورم و امیدوارم به گوش‌شان برسد. شما را به جان مادرتان قسم می‌دهم که به من کمک کنید تا این حرف‌ها به گوش همه برسد. امروز به آگاهی و درک سیاسی درستی از این بازی‌ها رسیده‌ام و امیدوارم این موضوع به خوبی در رسانه‌ها انعکاس پیدا کند.
 
آیا ایران جنگنده "رافال" می‌خرد؟
 
به گزارش  باشگاه خبرنگاران؛   "قدرت‌های جهانی" به همراه  "جمهوری اسلامی ایران" تصمیم گرفتند تا در یک سازوکار تعامل گرایانه برنامه جامع اقدام مشترک را اجرایی کنند. با توجه به اینکه  نحوه لغو تحریم‌های تسلیحاتی نیز جزئی از توافق هسته‌ای است؛ لذا تجهیزات نظامی برخی کشورهای غربی نیز می‌تواند مورد توجه جمهوری اسلامی ایران قرار بگیرد که از جمله این سلاح ها، "جنگنده‌های فرانسوی" است. با توجه به سفر چند ماه آتی حجت‌الاسلام و المسلمین  "دکتر حسن روحانی" رئیس جمهور کشورمان به فرانسه و دیدار با  "فرانسوا اولاند"  رئیس جمهور این کشور، گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای درباره طرح خرید جنگنده‌های فرانسوی از جمله هواپیمای "داسو رافال (Dassault Rafale) " وجود دارد.
 
تلفن سوشا هک نشده است
 
به گزارش میزان، پلیس فتا پس از انجام تحقیقات اعلام کرد هک تلفن همراه مکانی صحت ندارد. اکنون صحت هک شدن تلفن وی با درخواست وکیلش و موافقت بازپرس پرونده به کارشناس رسمی دادگستری سپرده شده تا این موضوع را بررسی کند که آیا تلفن همراه دروازه‌بان پرسپولیس هک شده یا منبع انتشار عکس‌ها، خود مکانی بوده است.  البته اثبات این مسئله کمک زیادی به روند پرونده مکانی می‌کند اما جرم عمومی او همچنان پابرجاست. کارشناس رسمی دادگستری ظرف چند هفته آینده، این موضوع را بررسی خواهد کرد.
 
هشدار انگلیس برای تجاوز جنسی در دبی!
 
سفارت انگلیس به شهروندان انگلیسی که در امارات زندگی می کنند در مورد افزایش "افزودنی هایی که بدون آگاهی شخص در نوشیدنی وی حل می شود" هشدار داد.به گزارش روز نو، این اقدام که اغلب اوقات تجاوز جنسی را در پی دارد در کلوپ های شبانه دوبی به شدت افزایش یافته و منجر به تجاوزهای جنسی هم به مردان و هم به زنان می شود.در بیانیه دفتر مشترک المنافع شهروندان انگلیسی به زنان گردشگر انگلیسی توصیه شده در زمانی که به تنهایی مسافرت می کنند مراقب خود باشند و به خصوص در شب از تاکسی های شرکت های معتبر تاکسی رانی استفاده کنند.همچنین به شهروندان انگلیسی در دوبی توصیه شده در کلوپ ها با دوستان خود بمانند، به شدت از جدا شدن از جمع اجتناب کنند و با افراد غریبه معاشرت نکنند.
 
درج نام ایران درسایت گوگل، یاهو و مایکروسافت
 
با لغو تحریم شرکت‌های نرم‌افزاری، شرکت‌های گوگل، مایکروسافت و یاهو که پیش از این ایران را از لیست کشورهای سرویس‌‌دهنده خود حذف کرده بودند، نام و پیش شماره ایران را در سایت‌ رسمی خود اضافه کردند. به گزارش انتخاب اخیرا به دلیل حفظ امنیت بیشتر استفاده از سرویس‌های شرکت‌های بزرگ منوط به دریافت تاییدیه پیامکی است که همین امر استفاده از بسیاری از خدمات را برای کاربران ایرانی غیرممکن کرده بود. هم‌اکنون استفاده از نرم‌افزار‌های گوگل به صورت مستقیم برای ایرانی‌ها ممکن شده است. پیش از این ارائه سرویس میل یاهو نیز به ایرانی‌ها غیرممکن بود.
 
ابراز علاقه غول‌های خودروسازی امریکا برای ورود به ایران
 
جنرال موتورز،کرایسلر،فورد و تسلا که چهار غول خودروسازی ایالات متحده آمریکا به شمار می روند، از وزارت خزانه داری آمریکا خواسته اند تا مجوز حضور آنها در ایران را صادر کند. خودروسازان آمریکایی که پیش تر نیز اخباری مبنی بر مذاکرات آنها با خودروسازان ایرانی منتشر شد، می خواهند سهمی در بازار پساتحریم خودرو ایران داشته و اجازه ندهند کیک این بازار تنها میان اروپایی ها تقسیم شود. هرچند شاخه های جهانی خودروسازان آمریکا مانند اوپل آلمان و فورد اروپا مشکل خاصی برای آمدن به ایران ندارند، اما آمریکایی به دنبال حضور مستقیم در این بازار بزرگ خاورمیانه هستند و از همین رو برای لغو تحریم وزارت خزانه داری تلاش می کنند. به گزارش صنعت نویس،حضور آمریکایی ها در ایران البته به نوعی استارت خورده، چه آنکه به تازگی شورولت (یکی از برندهای معتبر جنرال موتورز) مجوز صادرات خودرو به ایران را دریافت کرده و قرار است دو مدل از محصولات این شرکت که در کره به تولید می رسند، راهی بازار خودرو کشور شوند. حالا باید منتظر ماند و دید آیا وزارت خزانه داری آمریکا تحریم علیه ایران را لغو خواهد کرد یا خودروسازان این کشور همچنان باید در انتظار سبز شدن چراغ تحریم باقی بمانند؟
 
با بازنگری در رد صلاحیت‌ها ضرورت کلام رهبری را درک کنید
 
محمد هاشمی با استناد به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری درباره‌ی انتخابات هفتم اسفند که ایشان صراحتا تاکید کردند باید شرایط شرکت در انتخابات برای همه افراد حتی کسانی که نظام و شخص ایشان را قبول ندارم فراهم گردد گفت: این سخنان مقام معظم رهبری یک فضای امیدواری را نسبت به انتخابات پیش رو در کشور به وجود آورد بخصوص در میان داوطلبان و کسانی که به سرنوشت کشور اهمیت می‌دهند، این امیدواری به وجود آمد که فضای انتخابات آینده فضایی رقابتی خواهد بود و نمایندگان همه گروه‌های سیاسی حتی آنان که به گفته رهبری نظام را قبول ندارند در انتخابات شرکت می‌کنند. به گزارش ایسنا وی با بیان اینکه تصور می‌شد که شورای نگهبان نیز در بررسی صلاحیت‌ها از حضور مردم استقبال کند گفت: اما آنچه در نتیجه حاصل شد رد صلاحیت نزدیک به دو سوم کاندیداهای منتسب به جریان اصلاحات بود که عنوان شد یا صلاحیتشان رد شده و یا به گفته‌ی مسئولانی نظارتی صلاحیتشان احراز نگردید. وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر این رویکرد هیات های نظارتی در بررسی صلاحیت‌ها باعث شده تا فضای انتخابات فضای مطلوبی تلقی نشود مخصوصا این نوع رویکرد را می‌توان مغایربا فرمایشات رهبری نظام در بحث انتخابات برشمرد. وی با بیان این که در اخبار شنیدم در حوزه‌ی انتخابیه تهران تنها صلاحیت 4 الی 5 نفراز اصلاح طلبان تایید شده است، گفت:‌ تعداد نامزدهای اصلاح طلب تائید صلاحیت شده نیز در کل کشور بسیار کم است و به نظرم ضرورت دارد تا اهمیت تاکیدات رهبری در زمینه‌ی این که همه حتی کسانی که نظام و شخص ایشان را قبول ندارند درانتخابات شرکت کنند مورد توجه بیشتر قرار گیرد. وی با بیان اینکه در مورد رفتارهای بعدی هیات های نظارت و شورای نگهبان در بحث رد صلاحیت‌ها پیش بینی نمی‌کنم نسبت به تغییر فضای موجود و عمل به سخنان رهبری در بحث مشارکت دادن همه جریان‌های سیاسی در بحث انتخابات از سوی شورای نگهبان اظهار امیدواری کرد.
 
کفاشیان و شیوه جدید ممنوع التصویری 
 
به نظر می رسد رئیس فدراسیون فوتبال با نوع جدیدی از ممنوع التصویری در رسانه ملی مواجه شده است. به گزارش نامه نیوز، علی کفاشیان چندی پیش در مجمع سالانه فدراسیون فوتبال خواستار شکایت از صدا و سیما به خاطر عدم پایبندی به تعهدات در قابل حق پخش تلویزیونی شد. پس از این ماجرا عنوان شد که کفاشیان از سوی مدیران صدا و سیما ممنوع التصویر شده و اخبار و مصاحبه های متعددی در نکوهش این اقدام منتشر شد. در شرایطی که منابع آگاه از صحت این خبر می گویند، مسئولان سیما تاکید کرده اند که چنین حکمی صادر نشده و شبکه های تلویزیونی منعی برای پخش تصاویر کفاشیان ندارند. گفته می شود کفاشیان به طور رسمی ممنوع التصویر نشده و منعی برای پخش تصاویرش وجود ندارد اما قرار است تصویری از وی گرفته نشود تا نیاز به پخش داشته باشد و این احتمالا نوع جدیدی از ممنوع التصویری در سیماست!/ تابناک
 

انتهای پیام/تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد. خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر رسمی؛ خبرهایی که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کم‌رنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

 
رصد‌خانه «تابناک»، جایی است که خبرهایی ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.

پیشنهاد هاشمی برای سرعت ماشین ها!

اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در جشنواره علوم پزشکی رازی صحبت‌هایی در مورد کرسی‌های آزاداندیشی، لزوم آزادی فکری در کشور، اخلاق پزشکی و رفع تحریم‌ها داشت. به گزارش ایسنا رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در جشنواره علوم پزشکی رازی با اشاره به آلودگی هوای شهرهای بزرگ گفت: یکی از راه‌های آسان مبارزه با آلودگی هوا تبدیل خودروهای بنزینی به برقی است. چه لزومی دارد ۱۸۰-۱۷۰ کیلومتر سرعت بروند؛ ۵۰-۴۰ کیلومتر کافی است.

شرایط پرداخت یارانه به بی کارت ملی ها

مدیرکل نگهداری و مهندسی عملیات سازمان ثبت احوال گفت: افراد بالای 18 سالی که فاقد هرگونه کارت هویتی اعم از کارت ملی یا کارت هوشمند ملی هستند، چنانچه برای دریافت کارت هوشمند ملی تا 15 بهمن‌ماه ثبت‌نام کامل را انجام دهند می‌توانند یارانه خود را دریافت کنند.حمیدرضا یغمایی در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام این خبر اظهارکرد: لازم نیست افراد بالای 18 سالی که تاکنون کارت ملی نداشته اند تا 15 بهمن ماه کارت ملی هوشمند را «دراختیار» داشته باشند بلکه صرف طی کامل مراحل ثبت‌نام کافی است.

 

روایت وزیر اسبق اطلاعات از حمله به سفارت

وزیر اسبق اطلاعات می‌گوید از حمله به سفارت عربستان شگفت‌زده نشده و بر اساس تحلیل‌های خود، از قبل می‌دانسته چنین اتفاقی می‌افتد. بر همین اساس این موضوع را به وزارت امور خارجه منتقل کرده و آنها نیز به نیروی انتظامی اطلاع‌رسانی کرده‌اند ولی باز هم غافلگیری شد و افراط‌گرایان کار خود را کردند.روزنامه وقایع اتفاقیه نوشته است: دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، در ماه‌های گذشته، به‌دلیل موقعیت دولتی‌اش، اظهارنظرهای متفاوت و گاه جنجالی مطرح کرده است. علی یونسی، چهره شناخته‌شده‌ای است که پیشتر وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران بود.او حالا مشاور رئیس‌جمهور روحانی است و در گفت‌وگو با «وقایع اتفاقیه» به دستگاه‌های امنیتی کشور هشدار می‌دهد و می‌گوید: «دستگاه‌های امنیتی باید پس از برجام هوشیار باشند.» او از مسائل مختلفی ازجمله پیامدها و پسامدهای برجام، ماجرای حمله به سفارت عربستان و نقشه‌هایی که دشمنان برای دیپلماسی کشور کشیده‌اند، سخن گفته است. وی در این گفت‌وگو تأکید می‌کند: «دشمنان منطقه‌ای به‌دنبال ایجاد یک بحران پس از برجام هستند.»

جدیدترین شیوه‌های تنبیه دانش‌آموزان!

روزنامه ایران آورده است: نظام تعلیم و تربیت، تنبیه بدنی در مدرسه را غیرقانونی اعلام کرده تا جایی‌که هیچ دانش‌آموزی حتی صدای بلند معلم را برنمی‌تابد. با این حال گهگاه از گوشه و کنار کشور خبرهایی مبنی بر آزار و اذیت دانش‌آموزان به شیوه‌های مختلف به گوش می‌رسد.این روزها اخبار و تصاویر مختلفی درباره تنبیه دانش‌آموزان در مدارس کشور منتشر شده است. از فیلم کتک خوردن دانش‌آموز هنرستانی مدرسه الیگودرز گرفته تا فیلم دو دانش‌آموز خرم‌آبادی که معلم مجبورشان می‌کند محکم به گوش یکدیگر سیلی بزنند؛ البته این خشونت فقط از سوی معلمان نیست.برخی وقت‌ها خبرهایی می‌شنویم که نشان می‌دهد دانش‌آموزان هم معلم خود را مورد خشونت قرار داده‌اند. سال گذشته بود که دانش‌آموزی در یکی از مدارس بروجرد، معلمش را با سلاح سرد کشت.

میراث پردردسر دولت مهرورز برای روحانی

آمارها نشان می‌دهد از سال‌ 1384 تا پایان 1390 بیش از 125 هزار میلیارد تومان صرف هزینه‌های عمرانی شده اما بیش از 90 درصد طرح‌های عمرانی که با صرف این هزینه‌ها باید پایان می‌یافتند، تمام نشده‌اند. این در حالی‌ است که تمام بودجه اختصاص یافته به آن هزینه شده ولی هنوز در به مراحل بهره‌برداری نرسیده است.روزنامه «نوآوران» در این‌باره می‌نویسد: وصل کردن دریای خزر به خلیج فارس، ساخت فرودگاه، احداث کارخانه BMW، ایجاد تقسیمات جدید کشوری، کشتی‌سازی، احداث راه، شاغل کردن بیکاران، متاهل کردن مجردان، دادن پست‌های دولتی، تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام، منطقه آزاد کردن حوزه انتخابیه، ساخت سد، احداث کارخانه سیمان‌سازی یا ذوب‌آهن یا فولادسازی و آسفالت کردن کوچه‌ها این‌ها همه بخش‌هایی از وعده‌های مطرح شده کاندیداهایی است که فکر می‌کنند پس از ورود به مجلس قادر به انجام آن هستند؛ وعده‌هایی پرخرج اما توخالی.

حدود اختیارات رئیس جمهور در مورد رد صلاحیت ها

رییس‌جمهوری در نشست خبری روز گذشته خود در پاسخ به سوالی درباره رد صلاحیت برخی نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی وعده داد که از همه اختیاراتش در این زمینه استفاده خواهد کرد اما به نظر نمی‌رسد او بتواند در مورد نحوه عمل و عملکرد شورای نگهبان کار نمایانی انجام دهد.روزنامه اعتماد در ستون "نگاه حقوقی" خود به قلم بهمن کشاورز نوشت: «نحوه اجرای اختیارات رییس‌جمهوری» مصوب سال ١٣٦٣ این امکان را دارد که به قوای سه گانه تذکر و اخطار بدهد و تقاضای اجرای اصول قانون اساسی را داشته باشد. این اختیارات محدود است به اخطار به قوای سه‌گانه. این قوا آن چنان که می‌دانیم از قوه مجریه، مقننه و قضاییه تشکیل شده‌اند. قوه مجریه تحت مدیریت و امر شخص رییس‌جمهوری است و به همین موجب اگر کج‌روی یا سوءرفتاری در این مجموعه ملاحظه کرد، می‌تواند و این اختیار را دارد که با تعویض و جابه‌جایی افراد و حتی در برخی موارد تلاش برای تغییر ساختارها و تدابیر اداری مشکل را حل کند.بنابراین به نظر نمی‌رسد که ریاست محترم جمهوری بتواند در مورد نحوه عمل و عملکرد شورای نگهبان کار نمایانی انجام دهد. البته این موضوع استثنائاتی هم دارد. به طور مثال اگر از طریق بررسی ادله مشخص شود که رد صلاحیت کسی به علتی صورت گرفته که در فصل سوم قانون اساسی و بحث حقوق ملت، به نحوی که مورد ایراد قرار گرفته مطرح نیست یا قسمتی از حقوق این فرد، آن‌گونه که در فصل سوم قانون اساسی تضمین و دارای ضمانت اجرا شده است، مخدوش شده آنگاه رییس‌جمهوری می‌تواند راجع به این خدشه و مشکل ایجاد شده از بابت آن و همین‌طور عامل ایجاد این خدشه، حسب مورد اقدام کند اما این اقدام به ناچار متوجه افراد و موارد مشخص می‌شود، نه شورای نگهبان به عنوان یک نهاد و نگهبان قانون اساسی.»

واکنش وزیر به بازداشت رادیولوژیست ها

 

 

دکتر سید حسن هاشمی در حاشیه برگزاری جشنواره رازی، در واکنش به موضوع بازداشت برخی از رادیولوژیست ها که شنبه گذشته مقابل ساختمان وزارت بهداشت تجمع کرده بودند، گفت: موضوع بازداشت آنها را از پلیس امنیت پیگیری کنید.وی ادامه داد: من معتقدم اگر تجمعی به صورت غیرقانونی انجام شود طبق قانون باید با آن برخورد شود.وزیر بهداشت در مورد بودجه سال ۹۵ وزارت بهداشت، گفت: رقم مانند سال ۹۴ است که با احتساب ۱۰ درصد تورم پیشنهاد شده است البته ارقام بودجه مهم نیست بلکه مهم تخصیص‌ها است.

 

دولت جدید آرژانتین اتهامات علیه ایران را زنده می‌کند؟
 
یک سال پس از مرگ آلبرتو نیسمان، دادستان پرونده انفجار «آمیا»، مائوریسیو ماکری، رئیس‌ جمهوری آرژانتین به خانواده او قول اجرای عدالت را داد. یک بازرس جدید، پرونده مرگ او را بررسی خواهد کرد. آلبرتو نیسمان دولت را متهم کرده بود که کمیته حقیقت‌یاب می‌خواست به قصد لغو پیگرد قضائی پلیس اینترپُل علیه مقامات ایرانی شکل بگیرد و کریستینا کیرشنر، رئیس‌جمهور وقت آرژانتین از طریق کانال‌های اطلاعاتی تلاش کرده تا با لغو تعقیب متهمان به معاملات تجاری نفت ایران در برابر غلات آرژانتین بپردازد. دولت سابق آرژانتین اتهامات نیسمان را رد کرده بود.
 
نظرات متفاوت نامزدهای دموکرات درباره رابطه با ایران
 
رقبای کسب نامزدی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا یکشنبه شب در مناظره ای تلویزیونی از پیشرفت در اجرای موافقتنامه جامع اتمی با ایران تمجید کرده و درباره چشم انداز روابط دو کشور بحث کرده اند. به نوشته بی‌بی‌سی برنی سندرس، سناتور اهل ورمانت، هیلاری کلینتون وزیر خارجه و سناتور سابق و مارتین اومالی فرماندار سابق ایالت مریلند سه رقیب باقی مانده در کارزار انتخاباتی دموکرات ها هستند. آنها در این مناظره در کارولینای جنوبی که شبکه ان بی سی میزبان آن است عمدتا در مورد نظام بیمه درمانی و مساله کنترل سلاح برای کاهش جرایم خشن بحث کردند. اما ایران هم از مسائل مهم مورد بحث بود. برنی سندرس از رئیس جمهور آمریکا به خاطر نحوه مدیریت مذاکرات و اجرای توافق اتمی با ایران تقدیر کرد. هیلاری کلینتون هم گفت که این توافق مایه افتخار اوست و نقش خود را در مذاکرات به عنوان وزیر خارجه پررنگ کرد. او در چهار سال نخست ریاست جمهوری باراک اوباما وزیر خارجه بود. با این حال خانم کلینتون گفت که پیش از گرم شدن روابط با ایران باید به دقت مراقب رفتار ایران بود. سناتور سندرس هم گفت که او مایل به بهبود بیشتر روابط با ایران است اما آماده نیست که همین فردا سفارتخانه آمریکا را باز کند. این در تضاد با مواضع رقبای کارزار انتخاباتی جمهوری خواهان است که بعضی از آنها می گویند در صورت رسیدن به ریاست جمهوری قصد باطل کردن توافق اتمی را دارند.
 
تردید درباره ادعای روحانی درباره ال‌سی‌های اولین روز پسابرجام
 
فاطمه مقیمی نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با نسیم، در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهور درباره گشایش 1000 ال سی در ساعات اولیه اجرای برجام گفته: بهتر است مسئولان بانک مرکزی در این خصوص شفاف سازی کنند، زیرا باز شدن 1000 ال سی در ساعات اولیه اجرای برجام خیلی دور از ذهن است. آقای مهندس جلال پور رئیس اتاق بازرگانی هم این صحبت را مطرح کرده اند ولی مشخص نیست با چه ذهنیتی این صحبت را مطرح کرده اند. به نظر می رسد منظور آقای جلال پور این بوده که زیرساختهای مربوط به گشایش اعتبارات اسنادی فراهم شده و یحتمل قریب به 1000 ال سی برای تجار ایرانی باز خواهد شد. سیستم بانکی ما باید خیلی فراتر از سیستم بانکی دنیا باشد که در همان ساعات اولیه اجرای برجام 1000 ال سی باز شود و از طرف دیگر باز شدن یک ال سی برای بانکهای داخلی نیاز به طرف خارجی دارد.
 
واکنش همسر شهید رضایی‌‌نژاد به لغو تحریم‌ها
 
شهره پیرانی همسر شهید داریوش رضایی‌نژاد از شهدای هسته‌ای کشورمان با انتشار تصویری از دخترش آرمیتا در صفحه شخصی اینستاگرامش به اعلام لغو تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا علیه ایران واکنش نشان داد و نوشت: امید که لبخند و آرامش در زندگی تو و همه فرزندان ایران زمین پایدار باشد.
 
بسته دوشنبه
 
روحانی به مجمع نمی‌رود چون رئیس نیست!
 
سعید لیلاز در گفت‌وگو با اقتصادنیوز با بیان اینکه از دولت اصلاحات بحث حضور یا عدم حضور رئیس جمهور در جلسات مجمع مطرح بوده گفت: قانون اساسی می‌گوید که بعد از رهبری، رئیس جمهور شخص دوم کشور است و از این رو نمی‌تواند در جلساتی حضور یابد که خود رئیس آن نیست و اگر چنین اقدامی کند به جایگاهش لطمه وارد می‌شود.  این موضوع را در زمان دولت اصلاحات به رئیس جمهور وقت اعلام می‌کردیم اما از آنجایی که رئیس آن دولت فردی نجیب و پاک سیرت است سعی می‌کرد با تعامل‌پذیری در جلسات حضور حداکثری داشته باشد تا در میان اعضای حاکمیت اجماع حداکثری به وجود آید. رئیس دولت نهم و دهم اگرچه بنا به نیات دیگری در جلسات حضور نمی‌یافت اما بنده از این عدم حضور دفاع می‌کردم چرا که معتقد هستم رئیس جمهور نباید در جلسه‌ای حضور داشته باشد که خودش رئیس نباشد چون این اقدام بوی نقض قانون اساسی را می‌دهد. قائم مقام حزب کارگزاران با اشاره به حضور نیافتن روحانی و تحلیل‌هایی که درباره چرایی این رفتار رئیس جمهور صورت می گیرد، گفت: رئیس جمهور نه به دلیل اختلاف با آقای هاشمی و نه غرور از حضور مداوم در این جلسات سرباز زده اما به عنوان یک حقوقدان خوب می‌داند که ساختار مجمع تشخیص مصلحت برای حضور رئیس جمهور نقصی ذاتی دارد. به عنوان مثال او نمی‌تواند در جلسه‌ای حضور یابد که رئیس خود نباشد و در برابر وزرایش بنشیند و به مانند آنها یک حق رای داشته باشد.
 
التماس زیباکلام درباره احمدی‌نژاد
 
صادق زیباکلام در نامه‌ای به رئیس‌جمهور پس از مرور شرایط اقتصادی کشور نوشته: صد‌‌‌ البته که نمی‌خواهم د‌‌‌ولت شما را مبرا از این مصیبت‌ها بد‌‌‌انم. به طور حتم کمترین قصور شما آن است که چرا این واقعیت‌ها که چه عرض کنم، مصیبت‌ها را با مرد‌‌‌م د‌‌‌ر میان نمی‌گذارید‌‌‌ و فکر می‌کنید‌‌‌ با لبخند‌‌‌، د‌‌‌اد‌‌‌ن وعد‌‌‌ه‌های د‌‌‌لگرم کنند‌‌‌ه و آرام بخش، نوید‌‌‌ پد‌‌‌ید‌‌‌ار شد‌‌‌ن عنقریب نوری د‌‌‌ر انتهای تونل ود‌‌‌اد‌‌‌ن خبرهای خوش با «شیب ملایم»، مرد‌‌‌م را د‌‌‌لخوش و امید‌‌‌وار نگه می‌د‌‌‌ارید‌‌‌. ولی جناب روحانی عزیز، جامعه خود‌‌‌مان هم به‌کنار، رژیم‌های پوپولیستی همواره د‌‌‌ر شرایط ناا‌مید‌‌‌ی اجتماعی اینچنینی نقش ناجی را گرفته وظهور کرد‌‌‌ه‌اند‌‌‌. به‌خاطر خد‌‌‌ا خطراحتمال ظهور یک «احمد‌‌‌ی‌نژاد‌‌‌» د‌‌‌یگر را د‌‌‌ر انتخابات خرد‌‌‌اد‌‌‌ ۹۶ جد‌‌‌ی بگیرید‌‌‌.
 
جریمه رانندگان در دوره روحانی سه برابر شد
 
به نوشته خبرآنلاین بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۵ نشان می دهد دولت و نیروی انتظامی در سال آینده درآمد دو هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی از محل جریمه های رانندگی خواهند داشت. این افزایش درآمد براساس ابلاغ جدیدترین نرخ جرایم رانندگی صورت گرفته است. حجم بالای این درآمد زمانی بیشتر معنا دار می شود که آنرا با میزان درآمد دولت طی سال های اخیر مقایسه کنیم. بر اساس بررسی متن کامل بودجه طی سال های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۵، دولت در سال ۱۳۸۹ تنها ۴۰۰ میلیارد تومان از محل جرایم رانندگی درآمد داشت که این میزان تا سال ۱۳۹۱ ادامه داشت. پس از آن، در سال ۱۳۹۲ میزان درآمد ها از ۴۰۰ میلیارد تومان سال ۱۳۹۱ به ۹۰۰ میلیارد تومان رسید. در ادامه دولت در سال ۱۳۹۳ درآمد یک هزار و ۶۵۰ میلیارد تومانی را پیش بینی کرد. همچنین در سال ۱۳۹۴ درآمد حاصل از جریمه دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است. با این حساب درآمد حاصل از جریمه ها در سال ۱۳۹۵ که ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است، نشان از رشد ۷ برابری جریمه ها طی ۷ سال اخیر را داشته است. درآمد دو هزار و ۸۰۰ میلیاردتومانی راهنمایی و رانندگی در حالی است که اگر این رقم را با تعداد خودرو ها و سایر وسایل نقلیه کشور مقایسه کنیم، نتیجه آن می شود که احتمالادر سال آینده هر خودرو به طور متوسط سالانه بیش از صد و ۳۰ هزارتومان جریمه می شوند.
 
واکنش علی مطهری به خبر رد صلاحیتش
 
علی مطهری گفته که خبر رد صلاحیتش از هیات‎های نظارت را شنیده و به نظرش «حق الناس» در بررسی صلاحیت نامزدها رعایت نشده است. نماینده تهران در کانال تلگرامی خود نوشته: خبر رد صلاحیت بسیاری از افراد منتقد از جمله خودم را برای انتخابات مجلس شورای اسلامی شنیدم. به نظر می‌رسد که هیئت‌های نظارت استانها در مجموع حق‌الناس را رعایت نکرده‌اند و بسیاری از افراد خوش‌فکر را به صرف منتقد بودن، رد صلاحیت کرده و با محروم نمودن مردم از انتخاب آنها نوعی تعیین تکلیف برای مردم و دخالت در نتیجه انتخابات و ترکیب مجلس آینده کرده‌اند. امیدوارم شورای نگهبان توجه کافی به حقوق مردم و حق‌الناس داشته باشد و این افراط را تعدیل کند.
 
سوال جمهوری اسلامی از شورای نگهبان
 
روزنامه جمهوری اسلامی در پایان سرمقاله امروز خود نوشته: در جایی که رد صلاحیت و یا به تعبیر شما عدم احراز صلاحیت، مستند به جرم و تقصیر داوطلبان نبوده و معلول معضلی به عنوان " ضیق وقت" شما سروران عزیزاست که برخی به دلایل اشتغالات فراوان در ادارات و نهادهای مختلف فرهنگی وعلمی و اقامه جمعه ووعظ وخطابه و تدریس و.... دارید. امری طبیعی است،.پاسخ دهید، چگونه تعارض آن را با حق الناس بودن فرصت انتخاب شدن ومبانی جمهوریت نظام و قانون اساسی وروح آن است مرتفع می‌نمایید؟؟ که در ذیل به برخی از آن موارد اشاره می‌گردد: 
 
الف: حق مردم را در انتخاب داوطلبان از بین می‌برد اما نه به دلیل فقدان فرد صالح بلکه به دلیل نبود وقت کافی برای بررسی صلاحیت فرد احتمالا شایسته‌ای که خود را در معرض قرار داده است.
ب: حق مردم در انتخاب اصلح را از بین می‌برد چرا که‌ای بسا فردی که صلاحیتش بررسی نشده از افراد بررسی شده صالح‌تر بوده باشد.
ج: حق فرد داوطلبی که خود رادر معرض انتخاب شدن و خدمت به جامعه قرار داده است و پرونده او بررسی نگردیده را پایمال نموده است.
د: بی‌هیچ توجیه مستند و معتبری حق جامعه را در بهره بردن از نماینده شایسته از بین می‌برد وکشور را از سرمایه خود محروم می‌نماید.
 
خودآگاهی جنسیتی در زنان ایرانی باید افزایش یابد
 
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه رسانه ها در سطح جهان و ایران تصویری نادرست از زن ارائه می دهند، گفت: خودآگاهی جنسیتی در زنان ایرانی باید افزایش یابد.ابراهیم فیاض در گفتگو با مهر با اشاره به اینکه وضعیت خانواده در کشور ما خوب نیست، افزود: نبود تناسب میان نقش های واقعی ارکان خانواده به ویژه زنان، با بازنمایی نقش زن در رسانه ها، عامل بسیاری از اختلالات در کارکرد خانواده است.این جامعه شناس ادامه داد: در هر دوره رسانه ها در سطح جهان و حتی داخل کشور، تصویری را از زن ارائه می دهند که تناسبی با هویت واقعی زن ایرانی ندارد. در عین حال کامل نبودن خودشناسی در زنان باعث شده آنها توان بیان دقیق مطالبات و نیازهای خود را نداشته باشند.
فیاض با تاکید بر اینکه زنان از سوی رسانه هایی مثل سینما، تلوزیون و شبکه های مختلف ماهواره ای مورد هجوم اطلاعات نادرستی قرار گرفته اند، گفت: این بازنمایی در حالی ارائه می شود که خانواده ایرانی توان مواجهه یا مقابله با آن را ندارد و نحوه مواجهه با آن را آموزش ندیده است. 
 
انتقاد فاطمه راکعی از نمایندگان زن مجلس
 
فاطمه راکعی نماینده مجلس ششم با اشاره به اینکه "مجلس فعلی بیش از اینکه مردمی باشد یک مجلس سیاسی است" گفت: "اکثریت طیف سیاسی که ملت در سال 92 به آنها نه گفت در این مجلس حضور دارند."این فعال اصلاح‌طلب در مصاحبه با خبرنگار "عصر ایران" خاطر نشان کرد: "به طور مثال عملکرد این مجلس  (مجلس فعلی) در مورد مسائل زنان بسیار آشکار است. نمایندگان زن این مجلس هیچ طرحی در مورد جامعه زنان، مطرح نکردند حتی با برخی طرح‌هایی که در راستای منافع زنان نبود نیز همراهی کردند."وی تصریح کرد: "این زنان نتوانستند در  مدت نمایندگی، انتظارات زنان را تامین و از حق آنها دفاع کنند. این نمایندگان باید بر اساس فقه پویا و اندیشه مترقی امام خمینی در مورد بانوان در مورد زنان قوانین کاملی را در راستای دفاع از حق بانوان تصویب کنند."فاطمه راکعی ادامه داد: "ما از مدت‌ها قبل رایزنی با چهره‌‎های تاثیرگذار و شناخته شده اصلاح طلب در مورد حضور 30 درصدی زنان در مجلس آینده را انجام داده‌ایم و امیدواریم این درصد در مجلس دهم محقق شود."نماینده مجلس ششم افزود: "دیگر صحبت کردن در مورد مسائل زنان به سر آمده است و باید به صورت عملگرایه وارد صحنه شد."
 
نیمی از ثروت دنیا دراختیار 62 نفر
 
سایت صدای اقتصاد به نقل از گاردین نوشت: گزارش جدیدی از آکسفورد نشان می‌دهد شکاف عظیمی بین فقرا و ثروتمندان ایجاد شده‌است تا جایی‌که ثروت 62میلیاردر برابر با ثروت نیمی از جمعیت جهان است.در سال 2010 اعلام شده بود که 388 فرد ثروتمند جهان ثروتی معادل 50درصد از کل جمعیت جهان را دارند. در سال 2014 تعداد آن‌ها به 80 رسید و اکنون به 62 رسیده‌است.به این ترتیب این گزارش نشان می‌دهد که 1درصد از جمعیت جهانی در مجموع ثروتی برابر با کل جهان دارند. در این بین بزرگ‌ترین همایش اقتصادی جهان یعنی داووس به زودی برگزار خواهد شد؛ در این گزارش از اقتصاددانان درخواست شده به این مسئله بپردازند.گزارش آکسفورد همچنین نشان می‌دهد در فاصله سال‌های 2014 تا 2015 حدود 400میلیون نفر به جمعیت جهان اضافه شده‌است. در همیتن فاصله ثروت 62ثروتمند نخست جهان نیز از 500میلیارد دلار به 1.76تریلیون دلار رسیده‌است.در سال 2010 اعلام شده بود که 388 فرد ثروتمند جهان ثروتی معادل 50درصد از کل جمعیت جهان را دارند. در سال 2014 تعداد آن‌ها به 80 رسید و اکنون به 62 رسیده‌است.
 
هیأت‌های اجرایی بار ردصلاحیت‌‌ها را به دوش هیأت‌های نظارت انداختند
 
سادات ابراهیمی نماینده مردم شوشتر و گتوند در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار  خبرگزاری فارس، درباره واکنش‌های برخی داوطلبان کاندیداتوری در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی که رد صلاحیت شده‌اند، گفت: هر کسی که کاندیدای انتخابات مجلس ریاست جمهوری می‌شود در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی نامزد شده است.وی ادامه داد: داوطلبان کاندیداتوری در انتخابات مجلس باید آمادگی این را داشته باشند که اگر قوانین تائید صلاحیت‌ها محدودیت‌هایی برای حضور آنها در انتخابات ایجاد کرد قانون را پذیرا باشند.سادات‌ابراهیمی با اشاره به بهره‌گیری شورای نگهبان از مدارک و مستنداتی که تا لحظه بررسی به این شورا رسیده است، جهت تائید صلاحیت داوطلبان گفت: اگر در این میان از داوطلبی حقی ضایع شد یا گزارش‌های ارسالی به شورا ناقص بود در مهلت اعتراض، رای شورا قابل تجدیدنظر است.وی به پاسخ مراجع چهارگانه به استعلامات سوابق داوطلبان اشاره و خاطرنشان کرد: برخی هیأت‌های اجرایی استعلامات مراجع چهارگانه را نادیده گرفتند و بخشی از بار را به دوش هیأت نظارت انداختند.
 
سلام زودهنگام برخی کاندیداها به مجلس
 
سلام زودهنگام برخی کاندیداها به مجلسدر حالی که بیش از یک ماه به زمان برگزاری دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی مانده است، اما برخی از داوطلبان احراز صلاحیت شده مجلس شورای اسلامی به تبلیغات زودهنگام انتخابات روی آوردند؛ انعکاس سفرها، دیدارها و برگزاری مجالس تبلیغاتی از جمله فعالیت‌هایی است که این افراد در شبکه‌های اجتماعی انجام دادند.به گزارش خبرگزاری صدا و سیما کانال‌ها و شبکه‌های ایجاد شده که با عنوان حامیان این افراد راه‌اندازی شده است اغلب زیر نظر مستقیم و غیرمستقیم فرد کاندیدا مدیریت می‌شود.در خصوص محدوده زمانی تبلیغات انتخاباتی، قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مقرر کرده است که تبلیغات داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی باید در فاصله 8 روز قبل از اخذ رأی تا 42 ساعت قبل از آغاز فرآیند رأی گیری صورت پذیرد.پیش از این وزیر کشور گفته بود تبلیغات زود هنگام کاندیدا در فضای مجازی جرم محسوب می شود و با آن برخورد می شود.
 
فعالیت 10 گروه تروریستی علیه ایران
 
عبدالرضا مصری سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه علنی پارلمان در جمع خبرنگاران با اشاره به جلسه غیرعلنی صبح امروز مجلس با سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات، اظهار داشت: در جلسه غیرعلنی امروز مجلس گزارش بسیار جامع و کاملی از طرف وزیر اطلاعات ارائه شد.به گزارش تسنیم نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خاطرنشان کرد: مسئولان وزارت اطلاعات بیان کردند که علما و بزرگان اهل تسنن منطقه همکاری بسیار جامع و صمیمانه‌ای داشتند که همکاری آنان در پیشگیری و خنثی کردن اهداف گروه‌های تکفیری در کشور مؤثر بوده است.مصری در پایان اضافه کرد: امروز شاهدیم بیش از 10 گروه تروریستی علیه ایران فعالیت می‌کنند که همه عملیات‌های آنها در کشور خنثی شده است، البته اقدام خوب دیگری که انجام شده شناسایی همه سمپاد‌هایی است که به نوعی گروه‌های تکفیری می‌خواهند روی آنها کارهای عقیدتی انجام دهند، خوشبختانه بانک اطلاعاتی همه سمپادها وجود دارد و همه آنها تحت‌نظر هستند که فریب گروه‌های تروریستی را نخورند.
 
قانون هیچ حقی برای دخالت رئیس‌جمهور در بررسی صلاحیت‌ها قائل نشده
 
حمیدرضا ترقی با اشاره به هجمه برخی جریانات به شورای نگهبان گفت:دشمن سیاست دو قطبی را طراحی کرده که در این مقطع مردم را برابر نظام و شورای نگهبان قرار دهند.حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در گفتگو با «نسیم آنلاین» پیرامون اظهارات رییس جمهور درباره رد صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان اظهار داشت: در زمینه تأیید یا رد صلاحیت‌ها همانطور که در قانون مشخص شده است، قانون اختیارات را به شورای محترم نگهبان داده و هیچ حقی را برای دخالت رئیس جمهور قائل نشده است؛ طبیعتاً دخالت رئیس جمهور در این نوع مسئله فقط می‌تواند از موضع رعایت قانون اساسی قابل توجیه باشد ولی خارج از قانون اساسی با توجه به اینکه قانون عادی توسط مجلس تصویب شده و دولت مجری آن است طبیعتاً اختیاراتی در این زمینه به رئیس جمهور داده نشده است. وی با بیان اینکه رئیس جمهور باید در خصوص ارائه اطلاعات و یا عدم ارائه اطلاعات راجع به افراد توسط دستگاه‌های زیر مجموعه خود مثل وزارت اطلاعات پاسخگو باشد افزود: از آنجا که متأسفانه در بعضی از موارد هیئت‌های اجرایی به گزارشات دستگاه قضایی و وزارت اطلاعات توجه نکرده‌اند، تأییدیه‌هایی توسط هیئت اجرایی صورت گرفته که این‌ها توقعات بیجایی در جامعه به وجود آورده و حالا که شورای نگهبان بر اساس‌‌ همان اطلاعات نسبت به رد صلاحیت‌ها اقدام کرده قدری پذیرش آن دچار مشکل شده است؛ لذا به نظر می‌رسد که آقای رئیس جمهور اولاً فقط می‌توانند در چارچوب قانونی اساسی پیگیری‌های خاصی در این زمینه داشته باشندو تبعیت از قانون و فصل‌الخطابی شورای نگهبان جزء تعهداتی است که هم ایشان قسم یاد کرده‌اند و هم در آن چارچوب باید عمل کنند. 
 
افشای اتحاد بن نایف و بن عبدالله علیه سلمان و پسرش 
مجتهد در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشته است محمد بن نایف ولیعهد سعودی و متعب بن عبدالله بن عبدالعزیز فرمانده گارد سلطنتی با یکدیگر عهد و پیمان بسته‌اند که از یکدیگر در برابر سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی و محمد بن سلمان فرزندش به عنوان جانشین ولیعهد حمایت کنند. بن نایف و بن عبدالله با یکدیگر پیمان بسته اند که از یکدیگر در برابر اقدامات محمد بن سلمان در صورتی که بخواهد هر یک از این دو نفر را کنار بزند، حمایت کنند، زیرا آنها به این باور رسیده اند که بن سلمان عملا به دنبال کنار گذاشتن آنها از قدرت است.
 
انتقاد شدید یک عضو پایداری به برجام
 
به گزارش خبرآنلاین، زهره طبیب‌زاده نوری نماینده مردم تهران در مجلس در آغاز نطق خود با زیر سئوال بردن برجام به عنوان یک دستاورد ملی، مدعی شد: اگر منتقدان، داده‌ها و ستانده‌ها در مذاکرات 2 سال اخیر را عادلانه نمی‌دانند و نگران تزویر و عهدشکنی آمریکا در مذاکرات هسته‌ای بوده و هستند، از تاریخ یک قرن اخیر و عملکرد تجاوزکارانه و ضد حقوق بشری آمریکا در حق ملت‌ها درس گرفتند.این عضو جبهه پایداری در ادامه نیز مدعی شد: امتیازات اخیر توسط هر دولتی به طرف مقابل داده می‌شد، حذف تحریم‌ها حداقل نتیجه آن بود. هرچند مسئولان آنقدر خود را نیازمند توافق نشان دادند که ثمره‌اش تحقیر و توهین‌های دوسال اخیر مقامات آمریکایی و اروپایی شد که در تاریخ انقلاب اسلامی بی‌سابقه بود! لذا هیچ فتح‌الفتوحی صورت نگرفته است.
 
اظهار پشیمانی افتخاری از درآغوش گرفتن احمدی نژاد
 
علیرضا افتخاری که روز گذشته پس از انتشار یک فایل ویدئویی در فضای مجازی، حواشی و جنجال‌های زیادی را از سر گذراند، در یک گفتگوی تند، با موسیقی ما، نسبت به برخی اقدامات رسانه‌های تندرو واکنش نشان داد. چند سال پیش بود که در برنامه‌ای به مناسبت بزرگداشت شهدای خبرنگار حاضر شدم و روحم هم خبر نداشت که آقای «ایکس» هم در این برنامه حضور دارند! اگر تاریخ به عقب برگردد، من غلط بکنم بخواهم ایشان را در آغوش بگیرم. من امروز با بانگ بلند این حرف را می‌زنم و هیچ واهمه‌ای هم ندارم که اگر زمان به عقب برگردد، حتی سمت آقای احمدی‌نژاد هم نمی‌روم. وی ادامه داد؛ آن هجمه‌ها در همه این سال‌ها برای من تبعات زیادی داشت. آقای احمدی‌نژاد در این مدت حتی یک‌بار پیگیر احوال من نشدند. با صدای بلند به ایشان می‌گویم در مورد من بسیار انسان قدرنشناسی بودند. با صدای بلند این جملات را بر زبان می‌آورم و امیدوارم به گوش‌شان برسد. شما را به جان مادرتان قسم می‌دهم که به من کمک کنید تا این حرف‌ها به گوش همه برسد. امروز به آگاهی و درک سیاسی درستی از این بازی‌ها رسیده‌ام و امیدوارم این موضوع به خوبی در رسانه‌ها انعکاس پیدا کند.
 
آیا ایران جنگنده "رافال" می‌خرد؟
 
به گزارش  باشگاه خبرنگاران؛   "قدرت‌های جهانی" به همراه  "جمهوری اسلامی ایران" تصمیم گرفتند تا در یک سازوکار تعامل گرایانه برنامه جامع اقدام مشترک را اجرایی کنند. با توجه به اینکه  نحوه لغو تحریم‌های تسلیحاتی نیز جزئی از توافق هسته‌ای است؛ لذا تجهیزات نظامی برخی کشورهای غربی نیز می‌تواند مورد توجه جمهوری اسلامی ایران قرار بگیرد که از جمله این سلاح ها، "جنگنده‌های فرانسوی" است. با توجه به سفر چند ماه آتی حجت‌الاسلام و المسلمین  "دکتر حسن روحانی" رئیس جمهور کشورمان به فرانسه و دیدار با  "فرانسوا اولاند"  رئیس جمهور این کشور، گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای درباره طرح خرید جنگنده‌های فرانسوی از جمله هواپیمای "داسو رافال (Dassault Rafale) " وجود دارد.
 
تلفن سوشا هک نشده است
 
به گزارش میزان، پلیس فتا پس از انجام تحقیقات اعلام کرد هک تلفن همراه مکانی صحت ندارد. اکنون صحت هک شدن تلفن وی با درخواست وکیلش و موافقت بازپرس پرونده به کارشناس رسمی دادگستری سپرده شده تا این موضوع را بررسی کند که آیا تلفن همراه دروازه‌بان پرسپولیس هک شده یا منبع انتشار عکس‌ها، خود مکانی بوده است.  البته اثبات این مسئله کمک زیادی به روند پرونده مکانی می‌کند اما جرم عمومی او همچنان پابرجاست. کارشناس رسمی دادگستری ظرف چند هفته آینده، این موضوع را بررسی خواهد کرد.
 
هشدار انگلیس برای تجاوز جنسی در دبی!
 
سفارت انگلیس به شهروندان انگلیسی که در امارات زندگی می کنند در مورد افزایش "افزودنی هایی که بدون آگاهی شخص در نوشیدنی وی حل می شود" هشدار داد.به گزارش روز نو، این اقدام که اغلب اوقات تجاوز جنسی را در پی دارد در کلوپ های شبانه دوبی به شدت افزایش یافته و منجر به تجاوزهای جنسی هم به مردان و هم به زنان می شود.در بیانیه دفتر مشترک المنافع شهروندان انگلیسی به زنان گردشگر انگلیسی توصیه شده در زمانی که به تنهایی مسافرت می کنند مراقب خود باشند و به خصوص در شب از تاکسی های شرکت های معتبر تاکسی رانی استفاده کنند.همچنین به شهروندان انگلیسی در دوبی توصیه شده در کلوپ ها با دوستان خود بمانند، به شدت از جدا شدن از جمع اجتناب کنند و با افراد غریبه معاشرت نکنند.
 
درج نام ایران درسایت گوگل، یاهو و مایکروسافت
 
با لغو تحریم شرکت‌های نرم‌افزاری، شرکت‌های گوگل، مایکروسافت و یاهو که پیش از این ایران را از لیست کشورهای سرویس‌‌دهنده خود حذف کرده بودند، نام و پیش شماره ایران را در سایت‌ رسمی خود اضافه کردند. به گزارش انتخاب اخیرا به دلیل حفظ امنیت بیشتر استفاده از سرویس‌های شرکت‌های بزرگ منوط به دریافت تاییدیه پیامکی است که همین امر استفاده از بسیاری از خدمات را برای کاربران ایرانی غیرممکن کرده بود. هم‌اکنون استفاده از نرم‌افزار‌های گوگل به صورت مستقیم برای ایرانی‌ها ممکن شده است. پیش از این ارائه سرویس میل یاهو نیز به ایرانی‌ها غیرممکن بود.
 
ابراز علاقه غول‌های خودروسازی امریکا برای ورود به ایران
 
جنرال موتورز،کرایسلر،فورد و تسلا که چهار غول خودروسازی ایالات متحده آمریکا به شمار می روند، از وزارت خزانه داری آمریکا خواسته اند تا مجوز حضور آنها در ایران را صادر کند. خودروسازان آمریکایی که پیش تر نیز اخباری مبنی بر مذاکرات آنها با خودروسازان ایرانی منتشر شد، می خواهند سهمی در بازار پساتحریم خودرو ایران داشته و اجازه ندهند کیک این بازار تنها میان اروپایی ها تقسیم شود. هرچند شاخه های جهانی خودروسازان آمریکا مانند اوپل آلمان و فورد اروپا مشکل خاصی برای آمدن به ایران ندارند، اما آمریکایی به دنبال حضور مستقیم در این بازار بزرگ خاورمیانه هستند و از همین رو برای لغو تحریم وزارت خزانه داری تلاش می کنند. به گزارش صنعت نویس،حضور آمریکایی ها در ایران البته به نوعی استارت خورده، چه آنکه به تازگی شورولت (یکی از برندهای معتبر جنرال موتورز) مجوز صادرات خودرو به ایران را دریافت کرده و قرار است دو مدل از محصولات این شرکت که در کره به تولید می رسند، راهی بازار خودرو کشور شوند. حالا باید منتظر ماند و دید آیا وزارت خزانه داری آمریکا تحریم علیه ایران را لغو خواهد کرد یا خودروسازان این کشور همچنان باید در انتظار سبز شدن چراغ تحریم باقی بمانند؟
 
با بازنگری در رد صلاحیت‌ها ضرورت کلام رهبری را درک کنید
 
محمد هاشمی با استناد به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری درباره‌ی انتخابات هفتم اسفند که ایشان صراحتا تاکید کردند باید شرایط شرکت در انتخابات برای همه افراد حتی کسانی که نظام و شخص ایشان را قبول ندارم فراهم گردد گفت: این سخنان مقام معظم رهبری یک فضای امیدواری را نسبت به انتخابات پیش رو در کشور به وجود آورد بخصوص در میان داوطلبان و کسانی که به سرنوشت کشور اهمیت می‌دهند، این امیدواری به وجود آمد که فضای انتخابات آینده فضایی رقابتی خواهد بود و نمایندگان همه گروه‌های سیاسی حتی آنان که به گفته رهبری نظام را قبول ندارند در انتخابات شرکت می‌کنند. به گزارش ایسنا وی با بیان اینکه تصور می‌شد که شورای نگهبان نیز در بررسی صلاحیت‌ها از حضور مردم استقبال کند گفت: اما آنچه در نتیجه حاصل شد رد صلاحیت نزدیک به دو سوم کاندیداهای منتسب به جریان اصلاحات بود که عنوان شد یا صلاحیتشان رد شده و یا به گفته‌ی مسئولانی نظارتی صلاحیتشان احراز نگردید. وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر این رویکرد هیات های نظارتی در بررسی صلاحیت‌ها باعث شده تا فضای انتخابات فضای مطلوبی تلقی نشود مخصوصا این نوع رویکرد را می‌توان مغایربا فرمایشات رهبری نظام در بحث انتخابات برشمرد. وی با بیان این که در اخبار شنیدم در حوزه‌ی انتخابیه تهران تنها صلاحیت 4 الی 5 نفراز اصلاح طلبان تایید شده است، گفت:‌ تعداد نامزدهای اصلاح طلب تائید صلاحیت شده نیز در کل کشور بسیار کم است و به نظرم ضرورت دارد تا اهمیت تاکیدات رهبری در زمینه‌ی این که همه حتی کسانی که نظام و شخص ایشان را قبول ندارند درانتخابات شرکت کنند مورد توجه بیشتر قرار گیرد. وی با بیان اینکه در مورد رفتارهای بعدی هیات های نظارت و شورای نگهبان در بحث رد صلاحیت‌ها پیش بینی نمی‌کنم نسبت به تغییر فضای موجود و عمل به سخنان رهبری در بحث مشارکت دادن همه جریان‌های سیاسی در بحث انتخابات از سوی شورای نگهبان اظهار امیدواری کرد.
 
کفاشیان و شیوه جدید ممنوع التصویری 
 
به نظر می رسد رئیس فدراسیون فوتبال با نوع جدیدی از ممنوع التصویری در رسانه ملی مواجه شده است. به گزارش نامه نیوز، علی کفاشیان چندی پیش در مجمع سالانه فدراسیون فوتبال خواستار شکایت از صدا و سیما به خاطر عدم پایبندی به تعهدات در قابل حق پخش تلویزیونی شد. پس از این ماجرا عنوان شد که کفاشیان از سوی مدیران صدا و سیما ممنوع التصویر شده و اخبار و مصاحبه های متعددی در نکوهش این اقدام منتشر شد. در شرایطی که منابع آگاه از صحت این خبر می گویند، مسئولان سیما تاکید کرده اند که چنین حکمی صادر نشده و شبکه های تلویزیونی منعی برای پخش تصاویر کفاشیان ندارند. گفته می شود کفاشیان به طور رسمی ممنوع التصویر نشده و منعی برای پخش تصاویرش وجود ندارد اما قرار است تصویری از وی گرفته نشود تا نیاز به پخش داشته باشد و این احتمالا نوع جدیدی از ممنوع التصویری در سیماست!/ تابناک
 

انتهای پیام/

 

نظرات کاربران

قلم_گزینشی
شبکه اطلاع رسانی دانا