نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

19. اسفند 1394 - 14:16
روستای مارین در شمال شهرستان گچساران به دلیل آب و هوای مفرح در دل منطقه ای گرمسیری، وجود بقعه متبرکه بی بی حمیده (س)، باغ میوه های رنگارنگ و بافت پلکانی روستا به بهشت گمشده جنوب ایران معروف شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل، بافت واحد های مسکونی این روستا به گونه ای است که خانه ها به هم اشراف دارند به طوری که حیات یک خانه می تواند مشرف به پشت بام خانه دیگری باشد.

 

این بافت بومی و منحصر به فرد سبب شده تا گردشگران این روستا را به نام 'ماسوله جنوب' ایران بشناسند.
وجه تسمیه نامگذاری این روستا به این دلیل است که در قدیم در آبادی های اطراف روستا 'مار' فراوان وجود داشته است اما این منطقه به دلیل آب و هوای خاص خود دارای تعداد کمتری از این جانور بوده است.

 

در واقع مردم این آبادی به گویش خود می گفتند که در این آبادی 'مار نی' یعنی مار وجود ندارد.
بعدها با مهاجرت مردم روستا به مکان کنونی آن، نام 'مار نی' به این روستا داده شده که سپس این نام به نام کنونی آن یعنی ' مارین' تغییر یافت.
اهمیت این روستا به دلیل آب فراوان و چشمه سارهایی است که آب آشامیدنی و کشاورزی مورد نیاز مردم را تامین می کند.
وجود مردمی خونگرم که به گویش مارینی یکی از شاخه های لهجه لری صحبت می کنند، آواها و نواهای محلی و لباس های سنتی بانوان از جاذبه های گردشگری مردم شناسی این دیار است.

 

مغز درخت بنه نوعی پسته کوهی که به شکل دانه های قهوه ای رنگ به اندازه دانه عدس است مهمترین سوغات مردم این خطه است که پس از چندین مرحله پخت تهیه می شود که تولید آن منحصر به همین یک روستاست.
انار، رب انار، دانه های خشک شده انار (معروف به 'ناردون' یا 'ناردُنگ')، کره، ماست، روغن محلی، کشک و دوغ محلی از دیگر سوغات مردم این خطه است.
وجود دشتک زیبای دیل، سد کوثر، آبشار رودبال و قلات گناوه در فواصل پنج تا 30 کیلومتری این روستا تکمیل کننده جاذبه های گردشگری در این منطقه است.

 

دشتک زیبای دیل با جنگل های بلوط، سرسبزی طبیعت و هوای مفرح بهاری نوازشگر چشم و روح گردشگران است.
آبشار رودبال جلوه ای دیگر از زیبایی های طبیعی این منطقه است که هر انسان صاحب فهمی را به حیرت وادار می دارد.
این آبشار که از چشمه سار های کوه های بالادست ˈتنگ موگˈ سرچشمه می گیرد در دهانه تنگه فضایی زیبا و دلنشین را در سایه درختان بید، بلوط و بادام کوهی پدید آورده که هر رهگذری را به تماشا فرا می خواند.

 

هوای بهاری و دل انگیز صدای شر شر آب درمیان آن آرامش دور از فضای صنعتی و شهری انسان را آن قدر مجذوب خود می کند که برای یک لحظه هم که شده تمام خستگی ها و دلمردگی های روزمره را فراموش کرده و با خود می گوید اینجا تجلی گاه بهشت طبیعت است.
سد کوثر و اطراف ان با امکانات رفاهی متنوع این منطقه را به نقطه گردشگری منحصر به فردی در گچساران تبدیل کرده است.

 

سد کوثر در کنار منطقه خیر آباد ، دسترسی آسان به ساحل گسترده ، اماکن اقامت شبانه و امکان ماهی گیری در بالادست سد بخشی از امکانات این دریاجه زیباست.
قلات زیبای گناوه پهن دشتی سرسبز در سایه سار درختان سر به فلک کشیده بلوط تفرجگاهی بکر با آب و هوای دلپذیر است که جان انسان را صفایی دوباره می بخشد.

 

سد و دریاچه زیبای کوثر در 60 کیلومتری غرب دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران واقع شده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گچساران گفت: دولت با ایجاد دو اردوگاه گردشگری در روستاهای دیل و گناوه که شامل سکوهای نشیمن، سرویس بهداشتی، لوله کشی آب و روشنایی است تلاش کرده رفاه حال گردشگران را فراهم کند.
هومن عنایی افزود: فراهم کردن بستر فعالیت واحدهای فروش مواد غذایی و وسایل مود نیاز مسافران نوروزی و سوغاتی های محلی از دیگر زیرساخت های موجود در این منطقه است.

 

وی اظهار کرد: برای راهنمایی مسافران نوروزی در ورودی شهر دوگنبدان ستاد استقبال از گردشگران تشکیل شده است.
عنایی تصریح کرد: این ستاد که در محل نمایشگاه سوغات و هدایا از 28 اسفند فعالیت خود را آغاز می کند با عرضه کتابچه معرفی جاذبه های گردشگری مسافران را برای داشتن سفری به یاد ماندنی یاری خواهد کرد.

 

شهرستان 120 هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد سالانه میزبان هزاران نفر گردشگر است.
در تعطیلات نوروز سال گذشته افزون بر یک میلیون و 500 هزار مسافر و گردشگر از شهرستان گچساران دیدن کردند.

انتهای پیام /

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی