نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

23. اسفند 1394 - 11:36
چهارشنبه سوری رسمی که از دیرباز در آئین کهن ایرانیان با خوشی برگزار می شد امروزه همراه با آتش بازی و انفجار مواد متحرقه این شیرینی رابه کام ایرانیان تلخ کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل، منطقه کهگیلویه وبویراحمد هرساله با نزدیک شدن به پایان سال و انجام مراسم چهارشنبه سوری عده ای از همشهریان خاطره ای تلخ را با خود به سال جدید می برند.

چهارشنبه سوری رسمی که از دیرباز در آئین کهن ایرانیان با خوشی برگزار می شد امروزه همراه با آتش بازی و انفجار مواد متحرقه این شیرینی رابه کام ایرانیان تلخ کرده است.

در ایران از زمانهای بسیار دور رسم بود که در آخرین سه شنبه سال  پیش از غروب آفتاب هر خانواده بوته های خار و گزنی را آماده کرده و با غروب آفتاب و نیم تاریک شدن آسمان تمام اعضای خانواده پیر و جوان از روی این بوته های آتش زده شده سه بار می پریدند.

همزمان با پریدن از روی بوته های آتش زده با نیت از بین بردن ضعف و بیماری و غم و نحسی از خود زمزمه می کردند(زردی من از تو ، سرخی تو از من).

آنگاه بعد از پایان  مراسم در هر خانه خاکستر جمع می کردند  و آن را از خانه بیرون برده تا نحسی و غم های یک سال را بیرون ببرند و  و در سر چهار راه، یا در آب روان می ریختند.

 مراسم دیگری مثل کوزه شکنی، فال گوش نشینی، آش نذری پختن، آب پاشی، بخت گشائی دختران، دفع چشم زخمها، قاشق زنی، فال گرفتن و پخش آجیل مخصوص این شب جزء مراسمات جالب چهارشنبه سوری بوده است.

آئین چهارشنبه سوری در اقصی نقاط مختلف ایران به رسم و گونه های متفاوت و مخصوص به آن منطقه انجام می شد که متاسفانه این رسم شیرین و زیبا و کهن جای خود را به ترقه بازی و استفاده از مواد محترقه و منفجره با خطرات جانی و خطرناک داده است.

کامبیز افشین پور، مسئول ایستگاه های آتش نشانی گچساران در این خصوص به خبرنگار ایسنا گفت: با نزدیک شدن به مراسم کهن چهارشنبه سوری مردم بیشتر صدای آژیرماشین های آتش نشانی و اورژانس را به گوش می شنوند.

وی عنوان کرد: نگهداری و حمل مواد منفجره و درست کردن آنها حوادثی را ایجاد می کند.

وی افزود: پرتاب مواد آتش زا و متحرقه بر روی شاخه درختان و پشت بام و بالکن منازل خطرناک بوده است.

مسئول ایستگاه های آتش نشانی گچساران خاطر نشان کرد: افراد ترقه ها و فشفشه های عمل نکرده را دوباره روشن نکند و هیچگاه مواد سوختنی و منفجره را در منزل، جیب، کیف و یا کمد خود نگه ندارند.

افشین پور ادامه داد: مردم از انداختن کپسول ها، اسپری حشره کش و وسایل شیشه ای، آمپول، و قوطی های فلزی اسپری و کنسرو به درون آتش جدا خوداری کنند.

وی اضافه کرد: برای نهادینه شدن فرهنگ درست برگزار کردن چهارشنبه سوری به شهروندان دوره های آموزشی یک ساعته در مدارس ابتدایی گچساران برگزار شده است.

مسئول ایستگاه های آتش نشانی گچساران تصریح کرد: این دوره ها در مدارس ابتدایی و مقاطع متوسطه برگزار شده است.

افشین پور عنوان کرد: در این دوره ها دانش آموزان با نحوه پریدن از روی آتش و خطرات احتمالی چهارشنبه سوری آشنا شدند.

 وی اضافه کرد: در مراسم چهارشنبه سوری سال گذشته 75 فقره آتش سوزی در گچساران رخ داد که  دو نفر از شهروندان در گچساران مصدوم شدند.

گزارش از اسماعیل ولایت خبرنگار ایسنا کهگیلویه و بویراحمد

خبرگزاری ایسنا منطقه کهگيلويه و بويراحمد
خبرنگار: 65002
انتهاي پیام

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی