نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

19. فروردين 1395 - 12:27
بودجه سال جاری شهرداری دهدشت به مبلغ 86 میلیارد و 217 میلیون ریال در حالی به تصویب شورای شهر رسید که اعضای شورا بر عملکرد مالی شهرداری در سال گذشته نظارتی نداشتند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل، بودجه 95 پیشنهادی شهرداری دهدشت در حالی در شورای شهر به صورت آنی و ضرب‌العجلی به تصویب رسید که شهردار باید با استفاده از اختیاری که طبق ماده 38 قانون شهرداری‌ها به او تفویض شده است حداقل تقاضای تشکیل هفته‌ای سه جلسه را از شورا بنماید و خود نیز در جلسه حضور داشته باشد و توضیحات لازم را در مورد اقلام مندرج ارائه دهد.

در نشست امروز شورای شهر که با دستور کار بررسی نامه‌های وارده و تصویب بودجه برگزار شده بود رئیس شورای شهر درباره تاریخچه شورا و جایگاه رسانه مطالبی ایراد و با اشاره به انتقادهای مردمی از عملکرد شورای شهر اظهار داشت: مسایلی درباره شورا مطرح می‌شود که از مردم انتظار چنین صحبت‌هایی نداریم.

رئیس شورای شهر دهدشت در تشریح عملکرد شورای چهارم، تنها به نرخ‌گذاری مغازه‌های بازار روز اشاره و تصریح کرد: مصوبه شورای شهر در این باره باعث شد شهرداری به حق واقعی خود از بازار روز برسد.

پس از آن موضوع بودجه مطرح و از اعضای شورا خواست درباره آن اظهارنظر کنند که با انتقاد اعضای طیف اقلیت از بی‌اطلاعی خود از مفاد بودجه همراه شد.

امیررضا خوش‌آیین در واکنش به تصویب آنی بودجه با اشاره به اهمیت و حساسیت بودجه شهرداری تصریح کرد: تصویب آنی بودجه خلاف آیین‌نامه‌های قانونی بوده و تعجب‌آور است.

خوش‌آیین با بیان این‌که به عنوان عضوی از شورا هنوز لایحه بودجه را به چشم ندیده و از جزئیات آن خبر ندارم، افزود: شورای شهری که از چگونگی هزینه‌کرد بودجه گذشته شهرداری اطلاع ندارد چطور می‌خواهد بودجه دیگری را به تصویب برساند.

رئیس شورا اما از طرح موضوع رسیدگی بودجه در چند جلسه شورا در سال گذشته گفت و با بیان این‌که اعضای شورا حاضر نشدند حتی نگاهی به بودجه داشته باشند این انتقاد را فرافکنی در صحبت دانست و افزود: وارد مسایل حاشیه‌ای نشوید.

حسین جهادگر البته زمان تصویب بودجه پیشنهادی شهرداری را تا اول بهمن ماه سال 94 دانست و گفت: با توجه به بحث انتخابات، شورای شهر نتوانست در مهلت مقرر بودجه را مصوب کند و به سال 95 موکول شد.

رئیس شورای شهر با بیان این‌که تأخیر در تصویب بودجه شهرداری در بسیاری از نقاط کشور اتفاق افتاده است، اظهار داشت: در این نشست بودجه را تصویب می‌کنیم طرح پیشنهادی اعضا در تفریغ و متمم بودجه ارائه خواهد شد که این پیشنهاد تا دقایقی مورد بحث اعضای شورا قرار گرفت و نکته جالب توجه، ابهام در معانی دقیق واژگان مهم در بودجه از قبیل متمم و تفریغ از سوی برخی از اعضای شورا بود که شناخت دقیقی از آن‌ها نداشتند.

عدم نظارت بر بودجه شهرداری از انتقادهایی بود که طیف اقلیت بر شورای شهر وارد دانسته و تصویب بودجه جدید را در شرایطی که به گفته آن‌ها اجازه نظارت ندارند بی‌فایده عنوان کردند.

سهراب حجت‌خواه وظایف شورا در دو اصل کلی قانونگذاری و نظارت خلاصه خواند و با بیان این‌که در مورد بودجه سال گذشته هیچ گونه اطلاعی از وصول درآمد یا چگونگی هزینه در شهرداری نداریم، افزود: شورای شهر اقدام مؤثری تاکنون انجام نداده و رسیدگی به نامه‌های وارده را برای خود مصوبه می‌داند.

عضو شورای شهر دهدشت تصریح کرد: اتوماسیون اداری با گذشت 30 ماه از عمر شورای چهارم و دو بار پیش‌بینی بودجه اجرایی نشده است.

وی، نظارت بر عملیات مالی شهرداری را از مهمترین وظایف شورای شهر دانست و گفت: اگر یک بار برای نظارت به شهرداری مراجعه کردیم با تنش مواجه شدیم، شبهه و شایعاتی بسیاری در بحث مالی وجود دارد آیا ما به عنوان اعضای شورا حق نداریم اطلاع پیدا کنیم؟

حجت‌خواه انحلال شورا را بهترین تصمیم در شرایط کنونی عنوان و با بیان این‌که اظهارنظرهای طیف اقلیت همواره کارشکنی تلقی شده است افزود: در صورتی می‌توان به این شورا امیدوار بود که به وظایف اصلی خود بها دهد.

احسان رستگار هزینه‌های عمرانی بودجه سال جاری شهرداری را 34 میلیارد و 487 میلیون ریال برآورد و خواستار لحاظ شدن طرح زیباسازی در اصلاح بودجه شد.

رستگار با بیان این‌که ستاد زیباسازی دو طرح پیشنهادی دارد که نیازمند اختصاص بودجه است، گفت: نماسازی شهر و پیگیری و ایجاد شرایط مساعد برای راه‌اندازی پارک علم و فناوری طرح‌هایی است که می‌تواند در صورت همکاری به توسعه شهر کمک کند.

در بودجه پیشنهادی شهرداری که از سوی سرپرست مالی این نهاد ارائه می‌شد تورم 10 تا 15 درصدی پیش‌بینی شده و از بودجه فرهنگی هیچ خبری نبود.

سید شمس‌الله کشاورز بودجه پیشنهادی شهرداری در سال جاری را 8 میلیارد و 600 میلیون تومان دانست و گفت: این بودجه نسبت به بودجه سال گذشته 11 درصد رشد دارد.

کشاورز با بیان این‌که چیزی به نام بودجه فرهنگی در بودجه شهرداری نام برده نشده است تصریح کرد: بندهایی در قالب کمک‌های موردی و محدود به اشخاص یا اقلام دیگر آورده شده است.

================

گزارش از: طیبه سعادتی‌نیک

================

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی