نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

26. ارديبهشت 1395 - 13:29
تحصیل در مدارس کاه‌گلی و کپری‌ در سرما و گرما/‌
کهگیلویه و بویراحمد به مدرسه نیاز دارد
مدارس کاه‌گلی و کپرها با تمام بی‌صدایی خود، مظلومیت دانش‌آموزانی را فریاد می‌زنند که زیر چکه باران و در سرما و گرما برای تحصیل دانش مجبور بر نشستن بر نیمکت‌هایی هستند که در مناطق برخوردار کشور شاید به عنوان زباله دور ریخته شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل، مدارس کاه‌گلی و کپرها با تمام بی‌صدایی خود، مظلومیت دانش‌آموزانی را فریاد می‌زنند که زیر چکه باران و در سرما و گرما برای تحصیل دانش مجبور بر نشستن بر نیمکت‌هایی هستند که در مناطق برخوردار کشور شاید به عنوان زباله دور ریخته شوند.

دانش‌آموزان کهگیلویه و بویراحمد حتی در حاشیه مرکز استان به مدارس و کلاس‌های درس جدید نیاز دارند. در مناطق محروم این استان که هرگاه عکسی از مدارس و کلاس‌های درس رسانه‌ای می‌شود، دل مردم دردمند و نیاز به دستان پرمهر خیران در این استان بیشتر احساس می‌شود.

مدارس کاه‌گلی و کپرها با تمام بی‌صدایی خود، مظلومیت دانش‌آموزانی را فریاد می‌زنند که زیر چکه باران و در سرما و گرما برای تحصیل دانش مجبور بر نشستن بر نیمکت‌هایی هستند که در مناطق برخوردار کشور شاید به عنوان زباله دور ریخته شوند. دانش‌آموزانی که نداری و فقر مانع از تحصیلشان نمی‌شود اما سقف مدرسه بر سر آنها سنگینی می‌کند و باران این نعمت الهی از لابه‌لای سقف، کلاس درسشان را به هم می‌ریزد.

این استان را باید سراسر مدرسه کنیم، استانی که در مرکزش دانش‌آموزان مجبورند که فوج فوج در کلاس‌ها بنشینند تا هم کلاسی‌هایشان که از سر ناچاری خانواده و به دنبال یافتن شغلی به حاشیه یاسوج کوچ کرده‌اند از تحصیل باز نمانند. استانی که از محروم‌ترین نقطه‌اش تا مرکزش به مدرسه نیاز دارد و چشم دانش‌آموزان به دستان خیرانی است که با کت شلوارهای اتو کشیده، ۲۸ اردیبهشت در یاسوج گرد هم می‌آیند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد، شعار هجدهمین جشنواره خیرین مدرسه ساز این استان را «هر مدیر یک خیر، هر بانک یک مدرسه» انتخاب کرده است تا شاید اینگونه بتواند مشارکت مدیران استان و بانک‌ها را برای ایجاد نهضت مدرسه سازی در کهگیلویه و بویراحمد جلب کند.

خادمی که احتمالا خودش در جشنواره هجدهم قبل از همه دست به جیب می‌شود تا نشان دهد که «هر مدیر یک خیر» امکان پذیر است و در سخنرانی‌اش، زبان به تمجید از بانک‌هایی چون پاسارگاد، ملت، ملی، پست بانک و سپه می‌گشاید که در سال‌های گذشته دست در کار خبر بردند و در این استان مدرسه ساختند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد، دانش‌آموزان و مسئولان نوسازی مدارس این استان امیدوار هستند که با انتخاب شعار امسال و دعوت  از مدیران و بانک‌ها، مدرسه سازی در این استان رونق بگیرد و هر مدیر و هر بانک به چشمان منتظر دانش‌آموزان برای ساخت مدرسه پاسخ مثبت بدهند.

از تهران تا یاسوج/ نوبت خیرین هم استانی است

جشنواره‌های شانزدهم و هفدهم خیرین مدرسه ساز کهگیلویه و بویراحمد در تهران برگزار شد که به گفته مدیرکل آموزش و پرورش استان، ۲۶ میلیارد تومان دستاورد داشت که از میزان ۷۰ درصد جذب استان شده است.

هادی زارع‌پور می‌گوید: ۲۵ طرح توسط خیرین در زمینه مدرسه سازی و توسعه و تجهیز مدارس در کهگیلویه و بویراحمد در حال اجراست.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در اولین نشست شورای آموزش و پرورش در سال‌جاری موضوع جشنواره خیرین مدرسه ساز را مورد توجه قرار داد و به لزوم تجلیل از خیرین جشنواره‌های قبلی اشاره کرد و گفت: مشکلات، کمبودها و نیازهای آموزشی این استان به ویژه در مناطق عشایری در هجدهمین جشنواره خیرین مدرسه ساز استان برای افراد نیکوکار شرکت کننده مطرح و تشریح شود.

هرچند دو دوره قبلی این جشنواره در تهران برگزار شد و حضور خیرین غیربومی نیز چشمگیر بود، جشنواره هجدهم در یاسوج برگزار می‌شود و بنظر می‌رسد که خیرین هم‌استانی در این جشنواره باید سنگ‌تمام بگذارند، به‌همین خاطر موسی خادمی، خواستار تدوین راه‌کارهای جدید و ابتکاری برای جلب حضور خیرین در جشنوراه هجدهم می‌شود و شعار «هر مدیر یک خیر، هر بانک یک مدرسه» را برای جشنواره هجدهم بر می‌گزیند، حال باید منتظر ماند و دید که آیا مدیران استان در جشنواره خیرین مدرسه ساز، فعالانه ظاهر می‌شوند یا نه؟

عدالت آموزشی با همت خیرین

مدیرکل توسعه، تجهیز و نوسازی مدارس کهگیلویه و بویراحمد جشنواره‌های شانزدهم و هفدهم خیرین مدرسه ساز کهگیلویه و بویراحمد در تهران را جزو بهترین جشنواره‌های خیرین در کشور دانست و در این زمینه گفت: در جشنواره شانزدهم، خیرین ۱۴ میلیارد تقبل کردند که ۵۵ درصد آن محقق شد.

جهان مهرابی از تحقق بیش از ۷۰ درصدی تعهد خیرین در جشنواره هفدهم خبر داد و افزود: در این جشنواره نیز خیرین بیش از ۱۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان تقبل کردند.

وی رویکرد جشنواره هجدهم را «عدالت آموزشی با همت خیرین» دانست و به علت برگزار نشدن جشنواره هجدهم در تهران اشاره و تصریح کرد: هر استان می‌تواند تنها یک جشنواره در تهران برگزار کند اما کهگیلویه و بویراحمد توانست با رایزنی‌های انجام شده، دو جشنواره شانزدهم و هفدهم خود را در پایتخت برگزار نماید.

نیاز به مدرسه در شهرها بیشتر از روستاها/ یاسوج نیازمندتر از همه جا

مدیرکل توسعه، تجهیز و نوسازی مدارس کهگیلویه و بویراحمد در زمینه نیازهای استان به فضای آموزشی گفت: عمده نیاز استان در شهرها و حومه شهرها به ویژه در شهر یاسوج است و در بقیه مناطق نیز مدارس فرسوده نیازمند کمک خیرین هستند.

مهرابی افزود: بیش ا ۹۶۰ فضای آموزشی روستایی داریم که در بیش از ۵۰۰ عدد از آنها، تعداد دانش‌آموزان زیر نرم استاندارد است.

وی از فعال بودن پروژه‌های خیری در کهگیلویه و بویراحمد خبر داد و تصریح کرد: خیرین در بیش از ۳۰ درصد ساخت و ساز مدارس یا مشارکت دارند و یا خودشان می‌سازند که در حال حاضر ۱۸ پروژه خیری در استان در دست اجرا داریم.

هر بانک یک مدرسه

بی دلیل نیست که نام بانک‌ها در شعار امسال جشنواره خیرین مدرسه ساز آمده است، چرا که برخی از بانک‌ها تاکنون نقش فعالی در ساخت مدرسه در استان داشته‌اند. به گفته مدیرکل توسعه، تجهیز و نوسازی مدارس کهگیلویه و بویراحمد تاکنون بانک‌های ملت ۳ مدرسه، ملی ۲ مدرسه، و پاسارگاد، پست بانک و سپه هرکدام یک مدرسه در استان احداث کرده‌اند.

مهرابی با بیان اینکه بانک‌ها مکلف‌اند حداکثر ۵ درصد درآمد خود را در امور عام‌المنفعه هزینه کنند، افزود: انتظار داریم بقیه بانک‌ها نیز در کار خیر مدرسه‌سازی شرکت کنند.

مدارس سیار، نیاز کهگیلویه و بویراحمد

در برخی از مناطق کهگیلویه و بویراحمد که تعداد دانش‌آموزان آن کم و یا احتمال کاهش تعداد دانش‌آموزان وجود دارد، از مدارس پیش ساخته استفاده می‌شود که امکان جابجایی آنها وجود دارد. این مدارس یکی دیگر از نیازهای این استان است که نیازمند توجه کمک خیرین برای تامین این فضاهای آموزشی است.

مدیرکل توسعه، تجهیز و نوسازی مدارس کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه می‌گوید: تاکنون بیش از ۲۱۵ فضای آموزشی پیش ساخته در استان نصب شده است که ۴۱ باب فضای آموزشی پیش ساخته که در سال گذشته ساخته و نصب شد، عمدتا خیری بوده است.

وی انتخاب شعار «هر مدیر یک خیر، هر بانک یک مدرسه» را در راستای جلب مشارکت مدیران استان و بانک‌ها می‌داند و می‌گوید: حال که جشنواره در استان برگزار می‌شود، به مشارکت جمعی خیرین هم‌استانی نیاز است تا آینده‌ای بهتر برای دانش‌آموزان این استان که از بهترین استعدادها هستند، رقم بخورد.

گزارش از پیمان فرامرزی-تسنیم

 

 

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی