نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

5. خرداد 1395 - 12:02
روش‌های اینترنتی و تلفنی اخذ نوبت پزشکان در کلینیک‌های یاسوج اغلب با اختلال همراه است و نابسامانی ارائه نوبت ویزیت پزشکان در این کلینیک‌ها مردم را سرگردان کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل، بعد از اذان صبح به افق یاسوج هرکس که بیماری در خانه داشته باشد، باید شال و کلاه کند و راهی یکی از چند کلینیک تخصصی این شهر شود و تا طلوع آفتاب و گرم‌شدن هوا در صف‌های طویل مردم مریض‌دار برای اخذ نوبت بایستد تا شاید بتواند نوبت ویزیت یک پزشک متخصص را بگیرد.

در یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد، کمبود فضای درمانی بویژه در بخش کلینیکی جدی است و همین امر سبب شده است تا آنان که به قول معروف «دستشان به دهانشان می‌رسد»، خطرات سفر به شیراز را به جان بخرند تا بیمارشان در مراکز درمانی شهر شیراز توسط پزشکان متخصص ویزیت شود و آنان که به هر دلیلی توانایی سفر به شیراز را ندارند، مجبورند ساعت‌ها در طول چند روز متمادی در صف ویزیت پزشکان بایستند، به امید آنکه در مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد، نوبت ویزیت یک پزشک متخصص گیرشان بیاید و با هزار مکافات بتوانند به امید درمان، پس از ساعت‌ها انتظار بالاخره به دیدار پزشک بروند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج نیز به کمبود به فضای کلینیکی در این شهر اذعان می‌کند و می‌گوید: مردم و متخصصین از فضای موجود در کلینیک‌ها ناراضی هستند.

رضا چمن می‌افزاید: دانشگاه علوم پزشکی استان، پزشکان متخصص مورد نیاز در رشته‌های مختلف را جذب کرده است، اما فضای کافی برای ارائه خدمات توسط این پزشکان به مردم وجود ندارد که امیدواریم هرچه سریعتر اعتبارات مورد نیاز کلینیک بزرگ شهر یاسوج تخصیص یابد.

مشکل کلینیک‌های درمانی شهر یاسوج تنها به کمبود فضای فیزیکی خلاصه نمی‌شود. یکی از جدی‌ترین مشکلات در این کلینیک‌ها نابسامانی در عرضه نوبت ویزیت پزشکان متخصص است که به دردی بی‌درمان برای  بیماران و خانواده آنها مبدل شده است. انتظار در صف‌های طولانی از نیمه‌های شب تا طلوع آفتاب و گاهی ساعت‌ها بعد از طلوع، موجب می‌شود که بسیاری از اهالی یاسوج عطای درمان در کلینیک‌های تخصصی را به لقایش ببخشند. به ویژه اینکه مطب خصوصی پزشکان متخصص در سطح شهر در حال کاهش و اغلب پزشکان متخصص و فوق تخصص در کلینیک‌ها مشغول طبابت هستند.

دانشگاه علوم پزشکی برای حل نابسامانی عرضه ویزیت پزشکان و کاهش مراجعات حضوری مردم دو طرح ارائه ویزیت اینترنتی و تلفنی را راه‌اندازی کرد. طرح‌هایی که نه تنها کمکی به حل این معضل نکردند، بلکه خود درد دیگری بر دردهای کلینیک‌های تخصصی یاسوج شدند.

در باجه‌های عرضه نوبت پزشکان در این کلینیک‌ها نوشته‌هایی از قبیل عرضه "نوبت فلان دکتر فقط از طریق اینترنت، نوبت حضوری نداریم، لطفا اینترنتی اقدام نمایید" و موارد بسیاری از این دست دیده می‌شود. اما اشکالات موجود در سایت اینترنتی، عدم عرضه نوبت بسیاری از پزشکان از طریق اینترنت، اخطارهای مکرر در عرضه تلفنی نوبت پزشک و بسیاری موارد دیگر موانعی بر سر راه تسهیل فرآیند اخذ نوبت پزشکان هستند.

اینجا نوبت پزشک گیر نمی‌آید!

ساعت‌ها انتظار در صف‌های طولانی دردی است که علاوه بر رنج مریض‌داری، بر گرده خانواده بیماران تحمیل می‌شود. یکی از مراجعین کلینیک فوق تخصصی شماره 4 شهید مفتح یاسوج ، انتظار در صف نوبت را سه روز دانست و گفت: سه روز از ساعت 5 صبح تا 7/5 برای گرفتن نوبت پزشک مقابل درب این کلینیک در صف ایستادم تا بالاخره توانستم نوبت بگیرم.

هادی علوی افزود: از طریق اینترنت برای گرفتن نوبت پزشک اقدام کردیم اما پزشکی که ما می‌خواستیم اصلا در میان پزشکان موجود در سایت نبود و تلفنی هم که اقدام کردیم پس از وارد کردن شماره ملی بیمار، تماس خودبخود قطع می‌شد.

وی با بیان اینکه مراجعه حضوری تنها راه گرفتن نوبت ویزیت پزشکان این کلینیک است، خاطرنشان کرد: باجه عرضه نوبت در کلینیک از ساعت 7/5  باز می‌شود اما در کمتر از 10 دقیقه نوبت پزشکان پر می‌شود.

علوی اظهار کرد: تنها راه ممکن، حضور از ساعت‌ها قبل از باز شدن درب‌های کلینیک و ایستادن در صف است وگرنه محال است کسی بتواند ویزیت پزشک را در این کلینیک راس ساعت‌های اعلام شده گیر بیاورد.

تمام کلینیک‌های شهر یاسوج، وضعیتی مانند کلینیک فوق تخصصی شماره 4  دارند. خانم حسینی یکی از مراجعین کلینیک تخصصی زنان است که می‌گوید: گرفتن نوبت پزشک در این کلینیک همچون گذشتن از هفت‌خوان رستم است.

وی می‌افزاید: باید ساعت‌ها در صف بایستی تا بتوانی نوبت ویزیت یک پزشک را بگیری، بعد از آن هم باید چند ساعت پشت درب اتاق پزشک بنشینی –البته اگر جایی برای نشستن باشد- تا بالاخره موفق بشوی که پزشک را ببینی.

نوبت اینترنتی و تلفنی عامل نابسامانی

اخذ نوبت اینترنتی و تلفنی خود به یکی از علت‌های نابسامانی در عرضه نوبت ویزیت پزشکان متخصص در کلینیک‌های شهر یاسوج تبدیل شده است. اینترنت و تلفنی که بیشتر از آنکه رضایت مردم را جلب کند موجب نارضایتی آنها شده است. سلیم مجلسی یکی دیگر از مراجعین کلینیک فوق تخصصی شهید مفتح یاسوج است که در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم به شدت از وضعیت ارائه اینترنتی و تلفنی نوبت پزشکان در این کلینیک می‌نالد.

مجلسی می‌گوید: اینترنت و تلفن به راهی برای از سر واکردن انبوه مراجعین به کلینیک تبدیل شده است. من وقتی برای دریافت نوبت یک پزشک مراجعه کردم، مسئول باجه، ارائه ویزیت این پزشک را تنها از طریق اینترنت ممکن دانست.

وی می‌افزاید: در طول مدت دو روز، سایتی که برای اخذ نوبت معرفی شده بود، کاملا از از دسترس خارج بود و اخذ نوبت تلفنی هم به علت قطع مکرر تماس پس از چند ثانیه غیر ممکن بود. بعد از چند روز که دسترسی به سایت امکان‌پذیر شد، جستجوی سایت غیرفعال و هیچ نوبت و پزشکی در این سایت برای هیچ روزی وجود نداشت.

مجلسی تصریح کرد: تازه بعد از این همه ماجرا، متوجه شدیم که مردم برای گرفتن نوبت پزشکان در این کلینیک از صبح قبل از طلوع آفتاب در صف می‌ایستند که ما هم ناچار شدیم همین رویه را پیش بگیریم و نوبت پزشک را از این طریق دریافت کنیم.

نارضایتی هلال احمر از وضعیت نوبت‌دهی کلینیک فوق تخصصی

کلینیک فوق تخصصی شماره چهار شهید مفتح که یکی از چند کلینیک پر ازدحام یاسوج است با همکاری مشترک دانشگاه علوم پزشکی و جمعیت هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد ایجاد شده است. ساختمان آن و بخش‌های دندانپزشکی و تزریقات مربوط به جمعیت هلال احمر بوده و ارائه خدمات فوق تخصصی، مدیریت و نوبت‌دهی کلینیک بر عهده دانشگاه علوم پزشکی یاسوج است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد از وضعیت نوبت‌دهی در کلینیک فوق‌تخصصی شهید مفتح ابراز نگرانی کرد و گفت: هیچ رضایتی از وضعیت نوبت‌دهی این کلینیک نداریم و امیدواریم دانشگاه علوم پزشکی استان در این راستا تدبیری بیاندیشد.

مسعود مثنوی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه این کلینیک با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و جمعیت هلال احمر استان ایجاد شده و مدیریت و نوبت‌دهی آن توسط دانشگاه انجام می‌شود، اظهار داشت: مردم برای دریافت نوبت پزشکان از ساعت‌ها قبل از باز شدن درب‌های کلینیک، مقابل آن حضور می‌یابند.

وی افزود: این حضور مردم به ویژه در فصل سرما برای آنها مشکلاتی را ایجاد می‌کند که در این راستا به دانشگاه علوم پزشکی استان اعلام کرده‌ایم که در صورت موافقت آنها، جمعیت هلال احمر این آمادگی را دارد که درب ساختمان کلینیک را از ابتدای حضور مردم باز کند تا مراجعین بتوانند حداقل در فضای داخل کلینیک در صف بایستند اما تاکنون پاسخی به این خواسته هلال احمر داده نشده است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی: ما می‌خواهیم مردم در صف نایستند!

در حالی که مردم روزانه ساعت‌ها در صف اخذ نوبت ویزیت پزشکان متخصص مقابل درب کلینیک‌های شهر یاسوج صف می‌کشند و تلفن و اینترنت هم نه تنها نتوانسته کمکی به آنها بکند، بلکه سردرگمی بیشتری را برای مراجعین رقم زده است، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد از کمک سیستم اینترنتی و تلفنی اخذ نوبت پزشکان در به صف نشدن مردم خبر می‌دهد.

پرویز یزدان‌پناه به تسنیم می‌گوید: برای هر پزشک، پنج نوبت تلفنی و 20 نوبت اینترنتی وجود دارد و حدود 30 نوبت نیز به صورت حضوری عرضه می‌گردد.

وی می‌افزاید: هدف ما از راه‌اندازی سیستم اینترنتی و تلفنی، وجود امکان پرداخت هزینه ویزیت است تا مردم در صف نایستند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه برای برخی از پزشکان نوبت تا مدت‌ها پر است، تصریح می‌کند: برای برخی از پزشکان از چهارشنبه هفته جاری امکان دریافت نوبت هفته آینده آزاد می‌گردد.

یزدان‌پناه در پاسخ به این سوال که در صورت تکمیل ظرفیت نوبت پزشک در اینترنت و تلفن و با توجه به عدم ارائه نوبت برخی پزشکان به صورت حضوری، تکلیف بیماران چیست، گفت: در صورت تکمیل ظرفیت نوبت پزشکان در سایت و سیستم تلفنی، نوبت فقط از طریق مراجعه حضوری ارائه می‌گردد.

درحالی مسئولان دانشگاه علوم پزشکی معتقدند که «همه چی آرومه»، که صفوف طولانی و مشکلات اینترنت و تلفن به یکی از دردهای عیان سیستم کلینیک‌های شهر یاسوج تبدیل شده است. تنها اگر مسئولان این دانشگاه بعد از اذان صبح با خودروی خود از مقابل کلینیک‌های این شهر عبور کنند، متوجه ازدحام جمعیت در مقابل هر یک از این کلینیک‌ها خواهند شد که تنها تعداد اندکی از این مراجعین که از شب صف کشیده‌اند، موفق به اخذ نوبت پزشکان می‌شوند و بقیه باید روز بعد دوباره از طلوع صبح کاذب تا طلوع صبح صادق در صف منتظر باشند، به امید آنکه شاید با اخذ نوبت پزشک تنها درد مریض‌داری داشته باشند./

تسنیم

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی