نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

5. خرداد 1395 - 12:44
در نشست مدیریت کنترل آسیب‌های اجتماعی با اشاره به افزایش آسیب‌های اجتماعی بر لزوم انجام طرح‌های مطالعاتی برای مقابله با آسیب‌ها تأکید شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل، نشست مدیریت کنترل آسیب‌های اجتماعی ظهر امروز با حضور مدیران دستگاه‌ها به ریاست سید موسی خادمی استاندار در سالن استانداری کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.

سکونت 50 هزار نفر در حاشیه شهرهای استان

درابتدای این نشست حجت‌الاسلام سید علی‌فتح میرمحمدی اعتیاد، طلاق، خودکشی و حاشیه نشینی را آسیب‌های اجتماعی دانست و اظهار کرد: ستاد فرهنگی و اجتماعی مدیریت آسیب‌های اجتماعی در سطح کشور ایجاد شده است.

وی درادامه با اشاره به اینکه در وهله اول باید آسیب‌های اجتماعی بر اساس بافت قومی و سنتی استان شناسایی شود، تصریح کرد: در استان کهگیلویه و بویراحمد اولویت مقابله با آسیب‌های اجتماعی بحث خودکشی  است و باید برنامه‌های مطالعاتی و کارهای تحقیقاتی در این خصوص انجام شود.

این مسؤول با اشاره به اینکه بیش از 50 هزار نفر در حاشیه شهر یاسوج سکونت دارند، افزود: کاربری‌های آموزشی، ورزشی و فرهنگی برای مناطق حاشیه شهرها تعریف نشده است.

میرمحمدی رشد طلاق در استان را نگران کننده دانست و افزود: برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی گام‌های مؤثری برداشته شود.

شناسایی 50 آسیب اجتماعی توسط آموزش و پرورش

در ادامه هادی زارع ‌پور با اشاره به تشکیل اداره مراقبت آسیب‌های اجتماعی در آموزش و پرورش استان گفت: اداره مراقبت و مقابله با آسیب‌های اجتماعی در آموزش و پرورش تشکیل و در آن 50 مورد آسیب شناخته شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد افت تحصیلی را یکی از آسیب‌های جدی در حوزه آموزش و پرورش دانست و افزود: برای مقابله با این آسیب‌ها راهکارهای اساسی ارائه شود.

وی فضای مجازی را یکی دیگر از آسیب‌های بزرگ اجتماعی دانست و تصریح کرد: فضای مجازی موجب آسیب فکری، اجتماعی، اخلاقی و جسمی به افراد می‌شود که در این خصوص کارگاه توانمندسازی والدین برای آشنایی با آسیب‌های فضای مجازی تشکیل شد.

این مسؤول در ادامه انحرافت جنسی، اختلالات روانی و خودکشی را از آسیب‌های اجتماعی دانست و یادآور شد: آموزش مهارت‌های زندگی، مهارت ارتباط بین افراد، مهارت استرس، مهارت تصمیم‌گیری و ... به دانش‌آموزان آموخته شود.

 فضای مجازی یکی از آسیب‌های اجتماعی در کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل تبلیغات اسلامی کهگیلویه و بویراحمد دیگر سخنران این نشست، رشد گرایش افراد به فضای مجازی را آسیب جدی و بزرگ دانست و افزود: فضای مجازی چالش بزرگی است که در حال حاضر افراد 6 سال به بالا در فضای مجازی حضور دارند.

حجت‌الاسلام حمید برازش با اشاره به رشد طلاق در استان افزود: طلاق به عنوان آسیب‌ اجتماعی جدی معضلات فراوانی در پی دارد.

وی مصرف مواد مخدر در استان را از سایر استان‌ها کمتر دانست و تصریح کرد: مسؤولان استان برای جلوگیری از رشد مصرف مواد مخدر اقدامات عملی انجام دهند.

این مسؤول با اشاره به پدیده بدحجابی به عنوان آسیب اجتماعی گفت: حجاب و شئونات اسلامی در ادارات و دستگاه‌ها رعایت می‌شود و مشکلی در این خصوص وجود ندارد اما در بیمارستان‌ها و همچنین سطح شهر شاهد بی حجابی هستیم.

مشارکت ضعیف دستگاه‌ها در مبارزه با مواد مخدر

سید ناصر رضایی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مصرف مواد مخدر را آسیبی جدی در استان خواند و گفت: مشارکت بسیاری از دستگاه‌ها در مبارزه با مواد مخدر کمرنگ شده است.

وی از کاهش آمار معتادان تزریقی و معتاد متجاهر در استان خبر داد و افزود: با کاهش آمار معتادان تزریقی ابتلا به ایدز از طریق مواد مخدر کاهش یافته است.

این مسؤول با بیان اینکه در بسیاری از شاخص‌های فرهنگی در کشور پایین هستیم، افزود: 60 درصد سوء مصرف مواد مخدر تریاک و مشتقات آن و بعد شیشه و هروئین است.

رضایی با بیان اینکه 30 نفر معتاد متجاهر در استان وجود دارد، گفت: موج جدید از مصرف شیشه در راه است، ضمن اینکه حاشیه نشینی  در مصرف مواد مخدر بی‌تاثیر نیست.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه بویراحمد آلودترین شهرستان کهگیلویه و بویراحمد است، گفت: سال گذشته 4 تن مواد مخدر کشف و یک‌هزار و 898 نفر دستگیر شدند.

وی با بیان اینکه نرخ معتادان استان 1.08 درصد است، عنوان کرد: در طرح شیوع شناسی شورای مبارزه با مواد مخدر تعداد معتادان استان 8 هزار نفر اعلام شد.

مقابله با آسیب‌های اجتماعی از طریق طرح‌های مطالعاتی و تحقیقاتی

در پایان استاندار کهگیلویه و بویراحمد بر لزوم مقابله با آسیب‌های اجتماعی از طریق طرح‌های مطالعاتی و تحقیقاتی تأکید کرد و گفت: مقابله با آسیب‌های اجتماعی در سطح کشور نیز مطرح شده است.

سید موسی خادمی افزود: اعتیاد، طلاق، خودکشی و حاشیه نشینی آسیب‌های اجتماعی جدی در سطح استان هستند که مبارزه با این آسیب‌ها نیازمند همکاری و تلاش است.

وی با بیان اینکه طلاق در استان 35 درصد است، گفت: این آمار برای استان کهگیلویه و بویراحمد بالا است.

منبع:فارس

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی