نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

9. خرداد 1395 - 11:21
عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران گفت: جشن طلاق یک نوع اشرافیت جدیدی است که متاسفانه در بین افراد و خانواده هایی که از ارزش های جامعه به دورند، در حال گسترش است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی خبرنگار، طبق آمارها در سال های اخیر در صد طلاق در کشور افزایش چشم گیری داشته است ، طوری که در روز 434طلاق در کشور و 90طلاق در تهران ثبت می شود و این یعنی 18 طلاق در  هر ساعت!

متخصصان و روانشناسان دلایل متعددی برای این امر دانسته اند که می توان از اعتیاد، بی اخلاقی، ناتوانی های جنسی ، دخالت خانواده ها(به عنوان عامل سنتی) ، نبود تفاهم و فقر مالی به عنوان مهم ترین عوامل نام برد.

پدیده‌ای عجیب در تهران و برخی شهرستان‌ها  به نام جشن طلاق!

توصیفی که از این جشن می‌توان داشت این است که یک رسم ناشناخته به عنوان تلخ ترین و تاسف آورترین جشن که مدت ها است در بین برخی خانواده های به اصطلاح مرفه و به ظاهر روشنفکر رواج پیدا کرده است و مانند برخی چیزهایی که مد می شود و ریشه ندارد و هر روز زیاد تر می شود.

حرف از جشنی است که زوج هایی که از هم جدا می شوند، جشنی را تحت عنوان جشن طلاق برپا می کنند و دوستان و آشنایان را حتی با کارت دعوت جشن طلاق، دعوت می کنند ، تا جدایی شان را به همه عنوان کنند و حتی پدر و مادر زوجین از این جشن به عنوان عاملی برای بالا بردن اعتماد به نفس فرزندانشان و آزادی آن ها نام می برند، بیشتر این مراسم در مناطق شمالی شهر تهران و در بین خانواده های مرفه رو به گسترش است.

می توان علل اینگونه رفتارها را تغییر در سبک زندگی و فردگرایی افراد به تقلید از فرهنگ غلط غربی عنوان کرد که حتی در آنجا هم این گونه رفتارها با فرهنگ سازی خاصی صورت می گیرد و آن این است که بعد از طلاق با هم دشمن نیستیم و روابط معقول انسانی داریم اما در ایران این جشن به منظور احساس رهایی از یک زندگی و بحران و همچنین ژست روشنفکری و یک نماد برای اینکه نشان دهند مورد حمایت خانواده ها هستند شکل می گیرد،  این جشن ها را باید آسیب شناسی کرد، زیرا طلاق به هر دلیل باشد خود برای یک جامعه آفت است و آفت جشن ندارد.

مجتبی شاکری عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی "خبرنگار" با زننده خواندن این جشن گفت: جشن طلاق یک نوع اشرافیت جدیدی است که متاسفانه در بین افراد و خانواده هایی که از ارزش های جامعه به دورند و در حال و هوای دیگری هستند در حال شکل گیری است.

وی ادامه داد: با بالا رفتن سن زوجین که مهم ترین دلیل آن هم بحث تحصیل آن ها است و تشویق شدن افراد از طریق فیلم ها و کتاب ها به خصوص رمان ها  به اینکه در سن پایین ازدواج نکنند، سن ازدواج هم بالا رفت و بخش اشتغال و کسب درامد به عنوان یکی از مولفه های ازدواج شد سن ازدواج بالا رفت که متعاقب تئوری بحث طلاق مطرح می شود زمانی که شخصیت در سن بالا شکل میگیرد توافق وتحمل در برابر مشکلات کمتر می شود و متاسفانه آمار طلاق هم بالا میرود.

عضو شورای شهر تهران اظهار داشت : باید شرایط ازدواج آسان برای جوانان شکل گیرد تا جوانان دغدغه تحصیل و اشتغال و مسکن را نداشته باشند و این را باید به صورت کاربردی و در قالب عمل انجام دهیم و به نظر می آید که پدیده زشت جشن طلاق هم باید در مباحث و مفاهیم  فرهنگی مزمت شود وتمامی دستگاه ها به خصوص مسئولان فرهنگی و اجتماعی به آسیب های اجتماعی ورود پیدا کنند تا این آسیب ها به ارزش در جامعه تبدیل نشوند و در پی حذف چنین فرهنگ‌های وارداتی باشند.

منبع:صبح زاگرس

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی