نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

10. آذر 1395 - 12:50
حضور نیروهای اهل تسنن و داوطلبان ترکمن در ساختار نیروهای حشد الشعبی پاسخی قاطع به اتهامات عربستان، ترکیه و آمریکا در مورد «گرایش‌های طایفه‌ای» در این نیروی مردمی عراق است.

به گزارش پایگاه خبری چهارفصل، نیروهای بسیج مردمی عراق معروف به الحشد الشعبی در سال 2014 و در پاسخ به فتوای مرجعیت عراق برای مبارزه با داعش تشکیل شدند، اما از همان آغاز طرف های منطقه‌ای و پیش از همه عربستان و ترکیه در کنار غرب به رهبری آمریکا یک اتهام اساسی و البته واهی به این گروه مردمی وارده می کردند: حشد الشعبی یک گروه شبه نظامی شیعه هستند که اهل تسنن عراق را هدف قرار داده اند و در صدد هستند ترکیب جمعیتی مناطق عراق را تغییر دهند.

اما نگاهی به ساختار حشد الشعبی حتی در سطح فرماندهی پاسخی روشن به اتهاماتی است که به این گروه مردمی وارد شده است، زیرا بسیاری از فرماندهان حشد الشعبی در جریان عملیات مهمی مانند آزادسازی موصل از اهل تسنن بوده‌اند.

همچنین 25 تا 30هزار نفر از مبارزان حشد الشعبی از عشایر اهل تسنن هستند.

رعایت تنوع نژادی و مذهبی عراق در ساختار حشد الشعبی

اگر عراق را یک کشور با تنوع نژادی و مذهبی مختلف شامل کُردها، ترکمن ها، ایزدی ها، شیعیان و اهل تسنن در نظر بگیریم می بینیم که از تمام این گروهها نیروهایی به شکل داوطلبانه به صف حشد الشعبی پیوسته‌اند تا بنابر ندای مرجعیت به داعش اجازه اشغالگری و بی حرمتی به خاک و مال وجان و  ناموس مردم عراق را ندهند.

همچنین مجموع نیروهای حشد الشعبی یکصد و 18 هزار نفر اعلام شده است که از این تعداد 25 تا 30 هزار نفر از عشایر اهل تسنن هستند و به گفته علی الحسینی سخنگوی رسمی نیروهای داوطلب ترکمن وابسته به حشد الشعبی، بیش از 30 هزار نیروی ترکمن به عضویت گردان‌های داوطلب حشد الشعبی پیوسته‌اند.

یک محاسبه ساده شامل جمع این نیروها نشان می‌دهد که باتوجه به آمار بالا نیمی از نیروهای حشد الشعبی را عشایر اهل تسنن و نیز داوطلبان ترکمن تشکیل می‌دهند.

همچنین باید سایر گروه‌های عراقی شامل ایزدی‌ها، مسیحیان و کُردها را که در الحشد الشعبی حضور دارند به آمار بالا اضافه کرد بنابراین یک سوال اصلی مطرح است و آن اینکه:

چطور می توان حشد الشعبی را یک گروه شیعه نامید؟

سوال دیگر اینکه چطور با ادعای اینکه الحشد الشعبی شبه نظامیان شیعه هستند، می توان آن را متهم کرد که به دنبال ضربه زدن به اهل تسنن و پایمال کردن حقوق آنان هستند و حتی از این فراتر چطور می توان این اتهام را به آنان وارد کرد که الحشد الشعبی در صدد تغییر ترکیب جمعیتی عراق است؟

پاسخ این سوال‌ها در نگاهی دقیق و منطقی به ساختار حشد الشعبی نهفته است که زیرکی و هوشیاری زیادی نیز لازم ندارد. حشد الشعبی متشکل از  42 گروه مسلح هستند که حدود یکصد و 18 هزار رزمنده دارد.گروه‌های مسلح معروف آن عبارتند از سازمان بدر و گردان‌های حزب الله و عصائب اهل الحق.

همچنین  گروه‌های کوچکتری مانند گردان‌های جهاد و البناء و تشکیل الحسین الثائر و نیروهای شهید صدر و گردان‌های التیار الرسالی و فرقه العباس و تیپ علی اکبر که وابسته به عتباب مقدس حضرت عباس و امام حسین(علیهما السلام) هستند، از دیگر گروههای الحشد الشعبی به شمار می‌آیند.

مشارکت گروه‌های اهل سنت در ساختار حشد الشعبی

اتهامات عربستان و ترکیه و نیز قطر علیه حشد الشعبی و شیعی دانستن آن در حالی است که از زمان تأسیس حشد الشعبی تا کنون هزاران نیروی اهل سنت در قالب گروههای مختلف به این نهاد مردمی ملحق شده‌اند.

از جمله گروه‌های اهل سنت که می توان آن را جز  الحشد الشعبی دانست، عبارتند از:
1- سپاه «عامریه الصمود» به فرماندهی سرهنگ «خمیش العیساوی»
2- سپاه «درع الفلوجه» به فرماندهی سرهنگ «ماجد المحمدی»
3- نیروهای «نخوة النشامی» به فرماندهی «شیخ رافع الفهداوی»
4- نیروهای «النوادر» به فرماندهی «شیخ عبدالرحیم الشمری»
5- گروه «بیارق العراق» (حشد السبعاویین) به فرماندهی «شیخ مقداد فارس العبدالله السبعاوی»
6- گروه «احرار الفرات» به فرماندهی «عبدالله الجغیفی»
7- نیروهای « درع الجزیره» به  فرماندهی سرهنگ « مزهر البیلاوی»
8- عشایر شمال الرمادی به فرماندهی ژنرال «طارق العسل»
9- عشایر «الجبور» در استان نینوی به فرماندهی «محمدالجبوری»
10- گروه «الشهیده امیه الجباره» به فرماندهی «ونس الجبوری»
11- گروه «التآخی» به فرماندهی «یاسین حسین المصلح الجبوری»
12- گروه «الطنایا» به فرماندهی «شیخ حمود المیاح»
13- گروه «البو طعمه» به فرماندهی « مهدی صالح الجبوری»
14- سپاه «صلاح‌الدین» به فرماندهی «عشم السبهان الجبوری»
15- گروه «احرار الکرمه» به فرماندهی سرهنگ «محمد مرضی الجمیلی» و گروه «صرخة الحق» به فرماندهی سرهنگ «جمعة الجمیلی» که هر دو زیر مجموعه سپاه سی ام الحشد الشعبی تحت فرماندهی «ابو عبدالله الفهداوی» هستند.
16- «عشایر الرمادی» به فرماندهی سرهنگ «احمد عبدالله البیلاوی»
17- سپاه «کرمه الفلوجه» به فرماندهی «شیخ جمعه فزع علی الجمیلی»
18- «ابناء الغربیه» به فرماندهی «جمال شهب المحلاوی»
19- گرداتن‌های «شیخ علی النمراوی» به فرماندهی «علی عبد فریح»
20- «الحشد العشایری» به فرماندهی سرهنگ « صدام کرب السرمد»
21- گروه «حشد جنوب موصل» به فرماندهی «شیخ نزهان الصخر اللهیبی»
22- گروه «عقابان صحرای الرطبه» به فرماندهی «شیخ شاکر ابوریشه»
23- نیروهای «حشد التحدی» به فرماندهی «شیخ وطبان الرماح»
24- نیروهای «حشد عشیرة الجبور» به فرماندهی «شیخ خالد الصباح»
25- نیروهای «حشد الدلیم المحامده» به فرماندهی «شیخ کهلان الحاصود»

بنا بر قانون مصوبه پارلمان، کادر سازی و کارهای تشکیلاتی حشد الشعبی تحت اختیار «فرماندهی کل نیروهای مسلح» (نخست‌وزیر) قرار دارد.

جانفشانی‌های حشد الشعبی در مناطق سنی نشین

هزاران نفر از نیروهای حشد الشعبی از اهالی مناطق جنوب و مرکز عراق و از شهرهای کربلا، نجف و بصره در نبرد با داعش در تکریت، الانبار و موصل به شهادت رسیدند.

این افراد حتی یک بار پیش از این نبردها عازم این شهرها نشده بودند حال آنکه کسانی که مدعی دفاع از اهل تسنن عراق هستند، حشد الشعبی را خطری برای ساکنان مناطق سنی نشین عنوان کرده و همواره هشدار داده اند که حشد الشعبی نباید در عملیات آزادسازی این مناطق حضور داشته باشند. نمونه این فضا سازی علیه حشد الشعبی را در جریان عملیات آزادسازی فلوجه و اکنون در موصل شاهدیم.

همزمان با عملیات آزادسازی فلوجه شبکه های الجزیره و العربیه اخبار متعددی را در مورد خطر حشد الشعبی برای اهالی فلوجه منتشر کردند.

این دو شبکه همچنین اخباری را با این عناوین پخش می کردند: اهالی فلوجه در معرض خطر حشد الشعبی، اهالی فلوجه خواستار عدم مشارکت حشد الشعبی هستند، جنایت حشد الشعبی در حق اهالی فلوجه و مناطق اطراف آن و...

اما اگر همین نیروهایی که عربستان و ترکیه و قطر آنان را برای اهل تسنن عراق خطرناک می‌دانند، نبودند، داعش اکنون جان بسیاری از اهالی مناطق سنی نشین را گرفته بود و همچنان که این گروه در موصل و دیگر شهرهای عراق شمار زیادی از برادران اهل تسنن را به شهادت رسانده است.

اکنون تصویب قانون حشد الشعبی و ملحق شدن آنان به بدنه ارتش عراق به گفته «حیدر العبادی» نخست‌وزیر این کشور  کمترین کاری بود که می‌شد در حق جانفشانی‌های حشد الشعبی انجام داد.

 

منبع:العالم

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی