نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

17. آذر 1395 - 10:14
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد
هفته پژوهش فرصتی برای تکریم جایگاه پژوهشگران است
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: هفته پژوهش فرصتی است تا جایگاه و نقش پژوهش و پژوهشگران، مخترعان و محققان را مورد توجه و تکریم قرار دهیم.

به گزارش پایگاه خبری چهارفصل، رضا چمن رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: امروزه دنیا در بحث تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری‌های علمی به سمت تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری مبتنی بر شواهد پیش می‌رود.

وی تصریح کرد: باید اقدامات و تصمیم‌گیری‌های ما در همه حوزه های علمی مبتنی بر شواهد باشد و بهترین شواهد حاصل کارهای پژوهشی و تحقیقاتی است و لذا برای تصمیم‌گیری مناسب‌تر و ایده‌آل‌تر ناگزیر به انجام پژوهش و تحقیق هستیم.

تصمیم‌گیری‌ها در حوزه سلامت باید مبتنی بر شواهد باشد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: امروز در حوزه سلامت نیز باید هم پزشکی مبتنی بر شواهد را به طور ویژه در دستورکار داشته باشیم و هم تصمیم‌گیری‌ها در حوزه سلامت و عرصه سلامت عمومی مبتنی بر شواهد باشد.

چمن عنوان کرد: برای تسهیل دستیابی به اهداف سازمانی و از قبل تعیین شده باید به اقدامات پژوهشی دست زده و بر اساس متدولوژی و روش‌شناسی تحقیق، اقدامات ما به گونه‌ای باشد که شواهد کافی و روشن برای اتخاذ تصمیم در اختیار داشته باشیم.

وی اظهار کرد: در حوزه سلامت لازمه تغییراتی که در حال حاضر در طرح تحول سلامت در حال رخ دادن است، انجام کار پژوهشی مداوم بوده که تاکنون نیز کارهای پژوهشی خوبی انجام شده، به عنوان مثال ما باید تأثیرگذاری برنامه تحول سلامت را بر شاخص‌های سلامت بررسی کنیم که این شاخص‌ها نسبت به قبل چه تغییراتی کرده است.

انجام مطالعات در حوزه رضایت‌مندی مردم از طرح تحول سلامت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: علاوه بر این، مطالعات زیادی در حوزه رضایت‌مندی مردم انجام شده و نتایج نشان داده با اجرای طرح تحول سلامت، رضایت‌مندی مردم و گیرندگان خدمت افزایش بارز و چشمگیری داشته که این اطلاعات در منابع گوناگون هم منتشر شده است.

 چمن با اشاره به اینکه نظرسنجی از مردم نشان می‌دهد که یکی از مولفه‌هایی که بیشترین رضایت‌مندی مثبت را داشته برنامه تحول سلامت بوده است، ابراز کرد: پژوهش به ارزیابی رضایت‌مندی مردم و ارزیابی اثربخشی برنامه و اینکه تا چه میزان به اهداف موردنظر دست یافته‌ایم،کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه با انجام کارهای پژوهشی باید بررسی کنیم تا چه حد توانسته‌ایم هزینه‌های کمرشکن را از دوش مردم در بخش درمان برداشته و کم کنیم، تصریح کرد: کاهش پرداخت از جیب مردم از مهم‌ترین اهداف ما در طرح تحول سلامت بود که بسیاری از مطالعات نشانگر دستیابی قابل ملاحظه به این اهداف بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: یکی از بحث‌های پرچالش در حوزه پژوهش انتظار دانشگاهیان و محققان جامعه برای اختصاص درصد بیشتری از بودجه کشور به بحث پژوهش است که بخشی از آن به متولیان دستگاه‌های اجرایی برگشته که در این راستا، نه تنها دستگاه‌های آموزشی بلکه همه دستگاه‌ها بر اساس قانون موظف هستند درصدی از بودجه خود را به امر پژوهش اختصاص دهند.

پژوهش ابزار مناسبی برای پایش اقدامات اجرایی است

چمن با تأکید بر اینکه بحث پژوهش باید به جزء لاینفک فرهنگ سازمانی در همه دستگاه‌ها تبدیل شود، گفت: این کار به پیشبرد بیشتر امور و تعیین اثربخشی کارهای اجرایی کمک می‌کند، بنابراین پژوهش می‌تواند ابزار مناسبی برای پایش اقدامات اجرایی باشد.

وی بیان کرد: علاوه بر این، هفته پژوهش فرصتی است تا جایگاه و نقش پژوهش و پژوهشگران، مخترعان و محققان را مورد توجه و تأکید قرار داده و به این نتیجه برسیم که در هر موسسه و دستگاهی که نقش ایفا می‎کنیم باید به پژوهش به عنوان یک موضوع محوری، اساسی و تعیین کننده توجه کنیم.

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی