نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

19. دى 1395 - 8:16
یکی از تفریح های گردشگران روشن کردن آتش در دل طبیعت و رها کردن آن و سوختن جنگل‌های بویراحمد بوده که خواسته یا ناخواسته تبر بر زندگی این درختان زیبا زده اند.

به گزارش پایگاه خبری چهارفصل، بلوط‌های زاگرس هیچ‌گاه آرام و قرار نداشته و ندارند، گاهی آتش‌به‌جانشان می‌افتد و ایستاده می‌سوزندو گاهی هم نیز هیزم مراسمات عزا و عروسی شده و خاکستر می‌شوند و گاهی هم در کوره‌ها می‌پزند و زغال شده تا مافیای قاچاق زغال امروز این سروهای ایستاده در غبار را بیشتر از گذشته به انقراض بکشاند و گاهی دیگر نیز زغال خوشیهای چند ساعته مسافران شده که برای یک تفریحی روزه طبیعت را به نابودی می کشانند.

سایه پاییز و زمستان بوران که بر سر زاگرس جنوبی و دنا مرکزی می افتد زخم تبرها بر تن بلوط‌های ایستاده دنا بیشتر از گذشته نمایان می شود،بلوط‌های کهنسالی که سالیان سال است که خاطرات نیاکان این دیار را دیده و به خاطره دارندو با آوای کوچ کوچ عشایر هزاران خاطره را در سینه های ستبر خود انباشته اند.

طبیعت زاگرس به یغما رفت

بلوط میراث کهن منطقه زاگرس است و اگر کاشان را به اسم گلاب آن می‌شناسند بلوط معرف حوزه زاگرس نشین و برگ بلوط نماد استان کهگیلویه وبویراحمد است.ذدر واقع استان‌های لرستان، ایلام، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان و استان‌های همجوار شامل منطقه زاگرس جنوبی هستند.

کهگیلویه وبویراحمد با داشتن 20 درصد از جنگل‌های حوزه زاگرس یعنی یک میلیون هکتار جنگل از وسعت 5 میلیونی جنگل‌های زاگراس همواره محل جنگ و ستیز طبیعت دوستان و زمین خواران بوده است. حدود 80 درصد پوشش جنگلی استان زیرپوشش بلوط و 20 درصد باقی مانده شامل درختچه‌های بنه، ارس، زالزالک، زبان گنجشک، کیکمه و بادام وحشی است.

آتشی که گُر گرفت

این درختان کهنسال که با تازگی از آتش‌سوزی‌های تابستان و سوسک بلوط خوار جان سالم به دربرده‌اند، حالا باید نگران تبرهایی باشند که تن و شاخه‌های سبز آن‌ها را نشانه گرفته است.

امروز در سرمای زمستان که بوی بهار می دهد طبیعت گردی مسافران که تشنه زیبایی های شهر چهارفصل بوده بیشتر از گذشته در سرزمین زیبایی ها نمایان شده است.

نابودی درختان زاگرس برای چند ساعت خوشگذرانی

اما در این منوال نابودی طبیعت هزار رنگ پایتخت طبیعت در سهل انگاری و یا خوشی برای چند ساعت مسافران به خطری بزرگ برای درختان بلوط حوزه زاگرس تبدیل شده است.

یکی از سوغاتی‌های گردشگران در دل طبیعت این استان متاسفانه روشن کردن آتش در طبیعت و رها کردن آن و سوختن جنگل‌های بویراحمد در جهل و نادانی برخی از این افراد است اما براساس شواهد و دلایل برخی از آتش سوزی‌ها در جنگل‌های استان عمدی است.

در حالی که به گفته کارشناسان رشد و تکامل یک نیمچه بلوط 100تا 150سال طول می‌کشد گاهی یک فرد به علت عدم آگاهی درختان بسیاری را فقط برای روشن کردن آتش کوچکی و تامین غذای روزانه خود نابود می‌کند و بی خبر از اینکه سال‌ها باید بگذرد تا شاید دوباره این درخت رویشی داشته باشد.

هر ساله تعداد زیادی از درختان بلوط به علت آفت زغالی یا بروز سایر بیماری‌ها ، قطع بی رویه درختان به دلایل مختلف ساخت و ساز، احداث جاده ارتباطی، تعریض زمین‌های کشاورزی، خانه سازی، ایجاد سنگ شکن‌های کوهی، تهیه ذغال توسط اهالی روستایی و بومی، آتش روشن کردن گردشگران در طبیعت، کوه‌خواری و زمین‌خواری از بین می‌رود. اما این بار قطع درختان برای خوشی چند ساعته سناریوی جدیدی از تخریب بلوط های دناست.

عذاب و زغال سوغات بلوط های دنا

استان کهگیلویه وبویراحمد به عنوان استان چهار فصل در کشور و جهان شناخته شده است و این استان نام خود را مدیون طبیعت بکر و مواهب خدادادی است که جنگل‌های بلوط بخشی از این طبیعت سحر انگیز را شامل می‌شود که سالانه تعداد زیادی از گردشگران در سایه این درختان می‌آرامیدند و اگر قطع درختان به هر بهانه و تخریب منابع ملی اینگونه پیشروی کند شاید فردا دیگر درختی نباشد.

یکی از طبیعت گردان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: متأسفانه از بین رفتن این همه زیبایی ها فقط برای آتش روشن کردن باعث نابودی طبیعت  و زیبایی های رویایی زاگرس خواهد شد که اگر اینگونهه پیش رود شاید در اینده ای نچندان دور این مناطق زیبا به بیابان تبدیل شود.

وی با بیان اینکه قاچاق ذغال و خرید و فروش این محصول به امری عادی در بین جامعه بدل شده است، گفت: نمونه بارز از بین رفتن طبیعت زیبای این منطقه را می توان به دشت مرکزی بویراحمد، روستاهای زی زی، منطقه کریک، ده برآفتاب و دیگر مناطق نامید که گونه ای طبیعی بلوط یکی پس از دیگری در انها از بین رفتن است.

مسافرانی که آتش را دوست دارند

این مسافر پایتخت طبیعت گفت: متأسفانه در چند روز اخیر شاهد قطع بیشمار شاخه ها و درختان در بیشتر مناطق طبیعی و گردشگری که به وسیله مسافران و طبیعت گردانان صورت می گیرد.

وی ابراز کرد: روزگاری در این بلاد درختان بیشمار بلوط سایه سار مردم این منطقه بود و حتی عشایر با داشتن این درختان در اراضی خود به کشاورزی می پرداختند و سایه آنها سایه سار خستگی های آنان بود.

این طبیعت گردان ادامه داد: متأسفانه در چند دهه اخیر قطع بی رویه و حتی آتش زدن های بیشماری که در این منطقه رخ داده باعث شده که درختان کهنسال بیشماری نابود شوند.

پس می‌طلبد نه تنها رسانه ملی و محلی استان بلکه دوستداران طبیعت، سازمان‌های مردم نهاد و مسئولان ملی و محلی بیش از پیش در راستای نهادینه کردن فرهنگ احترام به درخت و مراقبت از آنها بکوشند تا بیش از این شاهد از بین رفتن منابع و سرمایه‌های ملی نباشیم.

 

 
 
 
 
 
 
 
منبع: صبح زاگرس

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی