نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

22. اسفند 1395 - 9:42
مسئول بخش نابینایان و کم بینایان کتابخانه مرکزی یاسوج گفت: رویکرد بخش نابینایان کتابخانه مرکزی یاسوج به گونه ای است که در راستای توانمد سازی و کمک به این افراد ناتوان در زمینه های مختلف گام بر می دارد و میتوان گفت این سال ها در کتابخانه مرکزی یاسوج بهزیستی کوچک راه اندازی شده است.

به گزارش پایگاه خبری چهارفصل، اهمیت نابینایان به عنوان بخش بزرگی از جامعه انسانی سبب شد تا در (دهه 1950-1940 میلادی)سازمان آموزشی,علمی,فرهنگی ملل متحد یونسکو و فدراسیون جهانی نابینایان در جلسه ای مشترک، قانون عصای سفید را بررسی و تصویب کنندو نهایتا روز 15 اکتبر برابر با23 مهر را روز جهانی عصای سفید یا روز جهانی ایمنی نابینایان اعلام نمودند تا مردم سراسر دنیا به حقوق این گروه از معلولین بیشتر آگاهی یابند و در راستای تحقق آرمان های انسانی با آنان همگام شوند.

قانون عصای سفید، تصویری جدید از نابینایان را در جامعه ترسیم می کند و از افراد نابینا می خواهند که به منظور حمایت از منافع خود، از تمام مفاد این قانون مطلع باشند.

به بهانه معرفی بخش نابینان و کم بینایان کتابخانه مرکزی یاسوج با مسئول این بخش چند کلامی صحبت کردیم که متن آن را در زیر می خوانید.

مسئول بخش نابینایان و کم بینایان کتابخانه مرکزی یاسوج گفت: نهاد کتابخانه های عمومی کشور در چند سال اخیر تلاش کرده است تا با فراهم نمودن امکانات وسیعی، چون: کتاب های خط بریل، کتاب های گویا، چاپگرهای خط بریل، دستگاه های برجسته نگار و بهدید و ده ها وسیله دیگر در کتابخانه های عمومی بخشی از نیازهای مطالعاتی و تحقیقاتی نابینایان وکم بینایان را پوشش دهد.

اسدی با بیان اینکه کپی و ارسال کتاب های صوتی و بریل به سراسر استان کاملا رایگان است افزود: آموزش خط بریل به نابینایان و علاقه مندان، آموزش کامپیوتر به نابینایان با روش شنیداری، برگزاری کلاس های زبان، بافتنی، ساخت گل های کریستال و آموزش شطرنج به روشندلان صورت رایگان در این مرکز انجام می گیرد.

مسئول این بخش افزود: گویاسازی تلفن همراه، تبلت، کامپیوتر، لب تاپ نصب نرم افزارهای مخصوص نابینایان از دیگر فعالیت هایی است که در این مرکز صورت می گیرد.

وی گفت: دستگاه برجسته نگار جهت خوانش کتابهای دیجیتال، دستگاه بهدید جهت استفاده کم بینایان، دستگاه ریکور در جهت ضبط صدا و کتاب، دستگاه پرکینز جهت تایپ خط بریل، دستگاه تافل و قلم جهت آموزش خط بریل که گاها به نابینایان امانت داده می شود تا در منزل و محل کار استفاده شود در این مرکز وجود دارد.

اسدی با اشاره به نیاز کتابخانه مستقل ویژه نابینایان و کم بینایان ابراز داشت: از خیرین کتابخانه ساز استان دعوت می کنیم تا با همکاری صمیمانه خود در ساخت کتابخانه مستقل ویژه روشندلان هم استانی، شاهد پیشرفت هر چه بیشتر شان در عرصه های علمی و فرهنگی جامعه باشیم .

وی افزود: بخش مجزای کتابخانه‌های نابینایان در کتابخانه مرکزی یاسوج رسما در 24 مهر 87 بهره‌برداری شد.

این مسئول بیان کرد: بخش نابینایان کتابخانه مرکزی یاسوج مجهز به 65 نسخه کتاب بریل، دو دستگاه رایانه، یک دستگاه برجسته نگار و تعداد 10 جلد نشریه مخصوص نابینایان و دوجلد قرآن مخصوص نابینایان است.

اسدی اضافه کرد: بیش از 240 عضو روشندل در استان، به صورت حضوری و غیر حضوری از خدمات بخش نابینایان کتابخانه عمومی آیت الله ملک حسینی یاسوج استفاده می کنند.

وی از برنامه های دیگر در نظر گرفته شده در این بخش به برگزاری کلاسهای تبادل مهارت اشاره کرد و گفت: در این کلاس ها نابینایان و کم بینایان علاقمند در ساعتی را در کنار هم گذرانده و تجربیات، موفقیت ها و گاها ناکامی هایی که در این عرصه دارند را بیان می کنند.

مسئول ابخش نابینایان و کم بینایان کتابخانه مرکزی یاسوج گفت: تا کنون 50 نفر از روشندلان هم استانی آموزش حضوری رشته های ذکر را گذرانده اند.

اسدی درخصوص روشندلانی که آموزش دیده اند گفت: امکانی در این کتابخانه فراهم کردیم که روشندلان بتوانند دست بافت های خود را به فروش برسانند.

این مسئول گفت: افرادی هستند از میان همین روشندلان که حتی به نان شب خود محتاج اند و به اندازی عزت نفس دارند که این مسایل را بیان نمی کنند و هر طوری شده در این کلاس ها شرکت می کنند.

اسدی در ادامه گفت:رویکرد بخش نابینایان کتابخانه مرکزی یاسوج به گونه ای است که در راستای توانمد سازی و کمک به این افراد ناتوان در زمینه های مختلف گام بر می دارد و می توان گفت این سال ها در کتابخانه مرکزی یاسوج بهزیستی کوچک راه اندازی شده است.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی