نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

3. فروردين 1396 - 3:58
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بویراحمد گفت که دست کنده های تاریخی زیرزمینی منطقه مهریان از توابع این شهرستان که تیر سال 1393 کشف شد آماده بازدید و پذیرایی از گردشگران در تعطیلات نوروز سال 1396 و تا 15 فروردین است.

به گزارش پایگاه خبری چهارفصل، دست کنده های تاریخی زیرزمینی منطقه مهریان شهرستان بویراحمد که مربوط به دوره اشکانی است تیر سال 1393 کشف و بهمن سال 1394 با شماره 31416 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. 

محمد حسین زاده  اظهار داشت: اقدام های انجام شده توسط اداره میراث فرهنگی بویراحمد در مرداد سال 1394 برای ساماندهی این دست کنده های تاریخی زیرزمینی شامل حفر چاه سپتیک (بتنی) برای جلوگیری از تخریب و یا نفوذ آب به داخل دست کنده ها، سرپوش کردن دست کنده ها برای حفاظت مجموعه و جلوگیری از هرگونه خطرات و تلفات انسانی است. 
وی افزود که اعتباری افزون بر 30 میلیون ریال برای ساماندهی دست کنده های تاریخی زیرزمینی منطقه مهریان بویراحمد از سوی اداره میراث فرهنگی این شهرستان هزینه شد. 
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بویراحمد بیان کرد: 17 تیر سال 1393 هنگام حفر چاه در یک باب منزل مسکونی واقع در منطقه مهریان شهرستان بویراحمد به طور اتفاقی 2 کوزه به همراه یک مجموعه از دست کنده های تاریخی زیرزمینی کشف شد. 
حسین زاده عنوان کرد که پس از اعلام مالک این منزل مسکونی کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد برای کاوش بیشتر عازم محل شدند. 
وی ابراز داشت: با دستور دادستان مرکز کهگیلویه و بویراحمد و مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کار آواربرداری اضطراری از این محوطه تاریخی آغاز شد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بویراحمد گفت که وسعت محوطه تاریخی مورد نظر به دلیل نامشخص بودن انتهای دالان ها و راهروهای درون آن قابل اندازه گیری نبود و تعدادی حفره به ابعاد مختلف و به صورت مربعی شکل در آن مشاهده شد. 
حسین زاده اظهار داشت: این ساختار دارای یک سالن مرکزی دایره ای شکل است که ارتباط با دیگر نقاط با همین سالن مرکزی انجام می شود. 
وی افزود که در اطراف سالن مرکزی یک اتاق و دو دالان که به آن منتهی می شوند وجود دارد و هیچگونه مصالح و مواد ساختمانی در این ساختار به کار نرفته است. 
حسین زاده بیان کرد: معماری این ساختار به صورت دست کنده و در یک بستر صخره ای و لایه رسوبی ایجاد شده و این بستر نیز در عمق یک متری از سطح زمین قرار دارد. 
وی عنوان کرد که این ساختار دارای یک طاق منحنی شکل است که در کل فضای آن طاق دیده می شود و کف ساختار نیز با لایه ای از رسوب و آبرفت به ضخامت هفت سانتیمتر پوشیده شده است. 
حسین زاده ابراز داشت: در طول مسیر دالان واقع در ضلع جنوبی سالن مرکزی 2 اتاق با ابعاد متفاوت ایجاد شده که اتاق سمت چپ دارای یک پلکان ورودی است. 
وی گفت که با توجه به وجود چنین ساختاری در روستای مزدک شهرستان بویراحمد که در نزدیکی همین مکان است و نشان از یک سری آثار تاریخی به صورت دست کنده دارد و به دلیل کم نظیر بودن این معماری هنوز دوره دست کنده های تاریخی زیرزمینی منطقه مهریان بویراحمد از سوی کارشناسان و باستان شناسان کهگیلویه و بویراحمد مشخص نشده است. 
حسین زاده گفت: به منظور حفاظت و نگهداری از مجموعه دست کنده های تاریخی زیرزمینی منطقه مهریان شهرستان بویراحمد اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد در اسرع وقت و پس از طی مراحل قانونی اقدام به ثبت آن در فهرست آثار ملی کرد. 
وی افزود که تملک و رفع مشکل مالک منزل مسکونی 200 مترمربعی با زیربنای 140 مترمربع که محل پیدا شدن این دست کنده های تاریخی زیرزمینی در منطقه مهریان شهرستان بویراحمد بوده به عنوان اولویت برنامه های کاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد به طور جدی در حال پیگیری است. 
حسین زاده بیان کرد: قیمت این منزل مسکونی بر اساس نظر کارشناس رسمی دادگستری کهگیلویه و بویراحمد تعیین خواهد شد و در صورت تامین اعتبار لازم اقدام به تملک آن از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان می شود.

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی