نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

4. فروردين 1396 - 11:02
روستای بهره عنا در مسیر جاده جاده شیراز به گچساران و فرعی باشت قرار گرفته است. این روستا بعد از روستای چاه تلخ در 7 کیلومتری وعنا در 4 کیلومتری خود واقع شده است.

به گزارش پایگاه خبری چهارفصل، این روستا از جهت تقسیمات کشوری از توابع شهرستان باشت بخش بوستان بوده با مساحتی بر 148 هزار متر مربع و در شمال شرقی شهر باشت.

این روستا از شمال به کوه عنا از جنوب به روستای مراسخون علیا و سفلی، از غرب به روستای عنا و بقعه متبرکه ی امامزاده سید فخر الدین احمد و زاد احمد منتهی می شود. 

امام‌زاده سید فخراحمد جد سادات عنا بوده و نزدیک به 66 هزار نفر از سادات منسوب به این امام‌زاده در مناطق مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد در مناطق سردسیری و گرمسیری سکونت دارند.

برای رسیدن به بقعه این امامزاده باید از جاده اصلی نرسیده به روستای چاه تلخ گذشت و در فصل بهار محیطی بسیار زیبا و با پوشش گیاهی، سبزه‌زارها و درختان انبوه بلوط اطراف بقعه امامزاده را در برگرفته که به چهار تنگ عنا معروف شده است.

از امکانات موجود در کنار بقعه، جاده دسترسی آسفالته، آب، برق و سرویس‌های بهداشتی احداثی از سوی اداره میراث فرهنگی و گردشگری است.جالب‌تر اینکه در امتداد همان مسیر جنب روستای بهره عنا آثار تاریخی و دیدنی معروف تنگ رومی وجود دارد که دیدن آن برای همه باستان شناسان، مورخین و عموم خالی از لطف نیست.

همه ساله از سوی اداره اوقاف استان برنامه‌هایی از جمله طرح آرامش بهاری، ضیافت الهی، طرح نشاط معنوی، بصیرت عاشورایی و دیگر مناسبت‌های دینی و مذهبی در جوار این بقعه امامزاده برگزار می‌شود.

 

خانه هایی که تاب زندگی را ندارند

اما:  خانه های تمام سنگ و گِلی که سقف های این خانه ها با پلاستیک و چوب برای محافظت از سرما و بارش ها پوشانده شده است وضعیت مناسبی برای اسکان ندارند.
 
 
انتقال روستای بهره عنا به مکان جدید

در سفر مدیر کل بنیاد مسکن استان کهگیلویه و بویراحمد در آذر ماه سال 93 صورت گرفته بود، مقرر گردید که روستای عنا به دلایل خطر ریزش کوه، نامناسب بودن امکانات و با حمایت بنیاد مسکن به مکان جدیدی انتقال داده شود. (متن خبر)

فرزانه در بازدید از این روستا، بیان کرده بود که به هر کدام از خانوارهای این روستا مبلغ 150میلیون ریال وام با سود 4 درصد اختصاص خواهد یافت تا روستا به مکان جدید و با امکانات جدید انتقال داده شود.

 

حال باید دید که چرا با گذشت بیش از دو سال هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته است و ساکنین این روستا هنوز با این محرومیت دست و پنجه نرم می کنند.

 

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی