نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

31. فروردين 1396 - 13:58
آغاز کوچ بهاره عشایر دوباره باز با آمدن بهار فصل زیبایی از مناطق قشلاقی به مناطق ییلاقی سرزمین چهار فصل شروع شده و آوای کوچ کوچ عشایر نشان گر زیبایی های این سنت دیرینه را دوباره به رخ خواهد کشید.
به گزارش پایگاه خبری چهارفصل، صدای "های های" می پیچد در کوهها و ایل می خرامد در دشتهای  بهار ، این کهنه ترین سنت بشر نیز امسال تکرار می شود. عشیره ها به هم می پیوندند و از دشت های یلاقی کوچ می کنند به ییلاق ، از دشت امامزاده جعفر تا دشت های زیبای دشتک سی سخت برای زنده کردن یک سنت دیرینه برای طبیعت اشت.

با بارش های خوب بهاری وگرم شده هوای و سرسبز شدن چراگاه های ومراتع در مناطق سردسیر استان همچنین شهرستان بویراحمد و دنا آغاز کوچ بهاره عشایر به سمت مراتع ییلاقی این شهرستان شروع شده است.

 

 
 
 کوچ بهاره عشایر که از  اواسط فروردین ماه، تا اواخر اردیبهشت ماه به طول خواهد انجامید.

 با بارش باران امسال بیش بینی خواهد شدکه در بهار امسال جمعیت خانوارعشایری کوچ کننده به مراتع شهرستان نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته باشد .

این درحالی است که کوچ بهاره عشایر از 15 اردیبهشت ماه شروع می شود و هرگونه کوچ غیر از این زمان باعث از بین رفتن مراتع و پوشش جنگلی خواهد شد.

با توجه به حساس بودن زمین های منطقه ییلاق بویراحمد و حراست از این مراتع هرگونه کوچ زود رأس در این مناطق می تواند صدمات جبران ناپذیری را به این مراتع برساند.

مدیر کل منابع طبیعی استان کهگیلویه وبویراحمد در گفتگو با این پایگاه خبری به کوچ زود رأس عشایر در استان اشاره کرد و گفت: هرگونه کوچ زود رأس به مراتع استان تا 15 اردیبهشت ماه ممنوع می باشد.

عزت الله بهشتی با بیان اینکه هر  کدام از عشایر کوچ رو که بخواهند کوج زود رأس داشته باشند باید طبق روال قانونی با منابع طبیعی هماهنگ باشند، بیان کرد: با توجه به مسائل و خشکسالی های که در جنوب و قشلاق وجود دارد برخی از عشایر شروع به کوچ زود رأس کرده اند.

وی با بیان اینکه برخی از مناطق ییلاقی از جمله سرنجل کل، راه مالی و تنگ سریز را مجوز کوچ زود رأس صادر خواهیم کرد، بیان کرد: با توجه به اینکه در این مناطق در سالهای گذشته آتش سوزی های فراوانی صورت گرفت و با توجه به این موضوع که مسئله  جنگل امروز مهمتر از مسئله مراتع برای ماست، دستور چرای زود رأس در این مناطق را در جلسات بعدی صادر خواهیم کرد.

مدیر کل منابع طبیعی استان کهگیلویه وبویراحمد با تأکید دوباره به این موضوع که هر  گونه کوچ زود رأس در زمان فعلی غیرقانونی است، تصریح کرد: برای کسانی که در این برهه زمانی مبادرت به کوچ زود رأس بکنندپرونده قضایی صادر و با آنها برخورد خواهد شد.

منبع: بویرخبر

انتهای پیام

نظرات کاربران

قلم_گزینشی
شبکه اطلاع رسانی دانا