نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

26. ارديبهشت 1396 - 16:07
چند روز بیشتر به انتخابات شوراها نمانده وتبلیغات کاندیداها خود را از فضای مجازی به سطح خیابان ها و فضای شهرکشانده است و برای هر کرسی شورای شهر ۲۱ نفر با هم رقابت می کنند.

به گزارش پایگاه خبری چهارفصل، در یاسوج ۱۵۰ نفر برای هفت کرسی در شورای این شهر رقابت می کنند . تبلیغات این دوره از انتخابات حال و هوای دیگری دارد و فضای شهر مملو از بنرهای کاندیداها در شکل ها و ژست های مختلف بوده و در هر خیابانی ستادهایی با شکل و ظاهر بومی برپاشده است.

شور و نشاط این روزها به اوج خود رسیده و این شور ونشاط، روزها در ستاد کاندیداها و شب ها در خانه ها و محافل جریان دارد.

خیابانی در یاسوج نیست که بنرهای رنگارنگ نامزدهای شورا در آن آویخته نباشد. بنرهایی در ابعاد مختلف که نامزدها نام و کد انتخاباتی خود را بر روی آن درج کرده اند.

کاندیداها شعارهای مختلف خود را به مردم معرفی می کنند و بستگان و خانواده های هر کاندیدا نیز هر روز در محل ستاد تجمع می کنند.

طایفه محور اصلی انتخابات شورا

با این حال کمتر کاندیدایی در این انتخابات گرایش سیاسی خود را اعلام کرده و اغلب تنها به ذکر نام، تحصیلات و شعارهای خود پرداخته اند.

انتخابات شوراها در شهر یاسوج تنها بر پایه مسائل قومی و طایفه ای است و هر طایفه با یک یا چندین کاندیداها وارد صحنه شده اند تا مدیریت شهر را در دست بگیرند.

عدم اعلام گرایش های سیاسی از سوی کاندیداها به این دلیل است که آنها می خواهند سبد رای خود را از همه سلایق پر کنند و به همین خاطر حتی جریانهای سیاسی نیز در این انتخابات  لیستی ارائه نکرده اند .

سفره های رنگین شام و نهار پهن است

تبیلغات کاندیداهای شوراهای شهر در یاسوج امسال پر زرق و برق تر از همیشه ادامه دارد و به نظر می رسد پرخرجتر از انتخابات مجلس در استان باشد.

سفره های رنگین شام و نهار و پخش شیرینی و شربت در ستادها و خیابانها و استفاده از آهنگ های حماسی و موسیقی محلی از جمله برنامه هایی است که آنها برای رای آوردن در این دوره اجرا می کنند.

بازار خوانندگان بومی داغ است

این روزها بازار خوانندگان و نوازندگان موسیقی محلی گرم است و هر کاندیدایی به دنبال دعوت از هنرمندان در ستادهای خود هستند.

اما سرکشی خانه به خانه کاندیداها همچنان ادامه دارد و بسیاری از شهروندان را خسته کرده است. هر شب کاندیداها در دسته ها و گروه ها به خانه های شهروندان می روند و طلب رای می کنند.

هر کاندیدا به طور میانگین هر شب از ۷خانه سرکشی می کند و اگر این تعداد را در ۱۵۰نامزد ضرب کنیم، هر شب بیش از ۱۰۰۰ خانه در شهر یاسوج میزبان نامزدهاست.

حضور پر رنگ زنان در انتخابات

اما حضور پر رنگ کاندیداهای زن در این دوره از انتخابات فضای رقابتی را متفاوت تر کرده و زنان از گروه های مختلف و با شعارهای مختلف در این انتخابات شرکت کرده اند.

آنها پس از موفقیت دو کاندیدای زن در انتخابات گذشته و راهیابی به شوراهای شهر گچساران و یاسوج، عزم خود را جزم کرده اند تا سهم خود را در مدیریت شهری افزایش دهند.

اما تعدد کاندیداها شهروندان را نیز با مشکل انتخاب مواجه کرده و به نظر می رسد ملاک تعهد و تخصص کمتر دیده شده و ملاک های قومی و طایفه ای برندگان این انتخابات را تعیین کند./مهر

نظرات کاربران

قلم_گزینشی
شبکه اطلاع رسانی دانا