نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

16. مرداد 1396 - 7:52
پل سوم بشار با رویکرد پایین آوردن ترافیک سنگین و کمک به شهروندان یاسوجی حدود 12 سال پیش کلنگ زنی شد که این پل اسیر وعده ها و گفته های مسئولین شد و همچنان به اتمام نرسیده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی چهارفصل، یاسوج شهری است که دارای قدمت زیادی در ساختار شهری ندارد و این موضوع نشان می‌دهد که بافت شهری آن باید به‌گونه‌ای تدوین و ترسیم‌شده باشد که با مشکلات خاصی روبرو نشود اما در عمل می‌بینم که روزبه‌روز این مشکلات بیش از پیش خود را نمایان می‌کند. با افزایش جمعیت یاسوج به دلایل مختلف، شاهد ترافیک‌های سنگین در شهر هستیم.

با نگاه به نقشه یاسوج می‌بینیم که این شهر به سه منطقه اصلی یعنی مرکز شهر، اکبرآباد تا سرآبتاوه و بله زار و مهریان تقسیم می شود که بین دو رودخانه بشار و مهریان قرار گرفته که بوسیله پل هایی که بر این رودخانه ها قرار گرفته به هم متصل می شوند. در این میان دو پل جهت رفت و آمد بین دو منطقه مرکزی شهر و منطقه اکبرآباد قرار گرفته است و ترافیک سنگینی را متحمل می شود.

پل سوم بشار با رویکرد پایین آوردن ترافیک سنگین و کمک به شهروندان یاسوجی حدود 12 سال پیش در زمان بهرامی شهردار اسبق مرکز استان و استانداری حاج حسینی کلنگ زنی شد. این پل به طول ۱۳۰ متر و دارای دو دهانه ۲۵ متری و دو دهانه ۴۵ متری است که دو باند رفت و برگشت با عرض هر کدام ۱۱ متر دارد؛ اما این پل همچنان اسیر وعده ها و گفته های مسئولین است که هر چه زمان می گذرد عوامل توقف پروژه بیشتر می شود. پل سوم بشار در منطقه شهرک بلکو و در دو کیلومتری پل های اول و دوم بشار قرار دارد.

 

 

 

 

پل اول و دوم بشار در انتظار فاجعه

اما مسئله ای که بیش از همه ضرورت تکمیل این پروژه را دوچندان می کند این است که پل اول و دوم رودخانه بشار از لحاظ سازه ای شرایط بحرانی را می گذراند و عمر 50 ساله این پل به پایان خودش نزدیک می شود. اگر این پل دچار حادثه ای شود شاهد بحران های گوناگونی از جمله قطع محور ارتباطی بین منطقه مرکزی شهر و منطقه اکبرآباد خواهیم بود. از طرفی بیمارستان اصلی شهر یاسوج در منطقه اکبرآباد یعنی آن طرف پل قرار گرفته است که باز هم با خرابی پل مشکلات جبران ناپذیری را برای شهروندان یاسوجی ایجاد خواهد کرد.

پس از گذشت 12 سال از این آغاز به فعالیت همچنان این پل در میان پروژه های ناتمامی مانند بیمارستان ۲۸۳ تخت‌خوابی شهید دکتر جلیل در مرکز استان، مجموعه فرهنگی و هنری شهر یاسوج در ورودی این شهر در نزدیکی سیلو، جاده ملی پاتاوه– دهدشت، پل سوم بشار، هتل ورزش، موزه یاسوج و چندین طرح و پروژه دیگر.

طی این 12 سال وعده های زیادی جهت تکمیل این پروژه داده شد که روزی گفته می شود که تا زمستان 95 تکمیل خواهد شد وروزی دیگر آخرین وعده ای که در تکمیل این پروژه، توسط موسی خادمی استاندار با عنوان اتمام فاز اول این طرح تا پایان هفته دولت داده می شود که حدود 24 روز دیگر تا برآورده شدن این وعده باقی مانده است. با مشاهداتی که از این پل انجام گرفته، بعید است که این وعده محقق شود و از طرفی نباید کیفیت کار را در مقابل کمیت سر برید.

پیشرفت فیزیکی پل سوم بشار هم با نواقصاتی از جمله خالی شدن قسمت پایین پایه های پل، ترک خوردگی بتن ریخته شده و... که نشان دهنده عدم نظارت کافی بر ساخت این پل برای رسیدن به پل مقاوم می باشد. در شرایط کنونی می طلبد که مسئولان استانی نسبت به تسریع کار ساخت این پل همراه با کیفیت همت دوچندان داشته باشند.

لازم به ذکر است که چرا مسئولان استانی نسبت به اتمام این پروژه و اختصاص اعتبار به آن عزمی ندارند؟ از طرفی چرا هر روز کلنگ پروژه های جدید در استان مانند: پل چهارم بشار، پل پنجم بشار و... را بر زمین می زنند در حالی که هنوز پروژه های تکمیل نشده چندین ساله در این استان وجود دارد؟  و آیا دولت دوازهم که از دو روز قبل شروع به کار کرده است در طرح های خود به این طرح بودجه ای اختصاص می دهد؟

انتهای پیام/1560

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی