نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

20. شهريور 1396 - 14:42
فرهنگ خاک خورده استان کهگلویه و بویراحمد که زمانی کلید واژه تمامی مهربانی ها و آویزه محبت بی مثال خلایق بوده این روزها در زیر یوغ فرهنگهای فرنگی دوست به وادی فراموشی سپرده شده است!

به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی چهارفصل؛ فرهنگهای اصیل ولی جان باخته در گذشت روزگار استان مسبب به فراموشی سپردن رسوم،آیین  کهن و دیرینه مردمان زاگرس نشینی میباشد که این روزها در زیر سیطره هجوم اندیشه های فست فودی به حالت تعلیق درآمده است. "حنابندون" یکی از آیین دیرینه مردمان پاک فطرت سرزمین چهارفصلی میباشد که در زیر رژلب های تصنعی و اکلیدهای برچسبی سبب جریحه دار شدن حنابندون در بازیهای مجاز گونه ای هست که با روح تفسیر داستان ما بهیچ وجه تطابق نپذیرفته و حنای مصنوعی رنگ ندارد!

"حنابندون" بعنوان یک برنامه عامه پسند و خوش سیرت که در آداب ائمه اطهار، زمره احادیث و اقوال مختلف از آن به نیکی یاد شده تا در ادامه و سرآغاز زندگی صراط  جوانان با عجین کردن عشق و مودت با رنگ حنای حقیقی مصور گردد.جایگاه این مراسم قبل از ازدواج آنقدر قابل احترام بود که یک شب را فقط مربوط به انجام این تکلیف به عمل قابل تکریم قرار میدادند تا در این جشن شادی آور زمینه بهم نزدیک شدن و هم قرینی قلبها بیش از پیش فراهم آید.

روح انسان آزرده خاطر میشود و دل هر فرد با عاطفه ای دق میکند از اینهمه نوع آوریهای رپ گونه و رسوم آیین خاک خورده ای  که با روح مردمان این دیار پیوندی ناگسستنی دارد و مفارقت و جدایی از این رسومات مستوجب ذبح شدن تمام حقایقی ست که در بزنگاههای بزک نما به جزع و فزع افتاده است!

بهرحال؛این سایت خبری و اطلاع رسانی با توجه به رسالتی که بر عهده دارد در آیین تکریم و نکوداشت چنین برنامه هایی با پیشینه و قدمت بالا طلوع آن را در ورای افول و انزوای این روزهای بی رمق و خالی از احساس آرزومند است.

گزارش/سیروس انصاری

 

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی