نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

11. مهر 1396 - 10:05
برنج به عنوان قوت مردم کشورمان و محصول استراتژیک از جایگاه ویژه ای در نگاه اقتصادی کشور برخوردار می باشد اما جایگاه برنج و برنجکاری در ایران آنقدر متزلزل و ناامید کننده است که امروز کیفیت مرغوب این محصول اصیل ایرانی با همتای خارجی خویش به انزوا افتاده است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل؛ با توجه به اینکه برنج به عنوان قوت مردم کشورمان و محصول استراتژیک منطقه مطرح است می توان گفت که این محصول از جایگاه ویژه ای در نگاه اقتصادی کشور برخوردار می باشد اما جایگاه برنج و برنجکاری در ایران آنقدر متزلزل و ناامید کننده است که امروز کیفیت مرغوب این محصول اصیل ایرانی با همتای خارجی خویش به انزوا افتاده است. ورود برنج های بی کیفیت خارجی به بازار ایران بدون تردید به اقتصاد پویای کشاورزی در شالیزار ضربه هولناکی وارد می نماید که به دنبال آن اقتصاد برنج و برنجکاری از رمق و رونق افتاده است.

با توجه به دستورالعمل های مسئولین ذی ربط هنوز شالیزارها به مرحله برداشت نرسیده که بازار ایران پرشده از انواع برنج های بی کیفیت و فقط دهان پر کن خارجی که جای پایی برای برنج های بومی و محلی نمی گذارد. واردات بی رویه برنج از سوی دلالان و سودجویان موجب برهم زدن تعادل چرخه برنجکاری در کشاورزی داخلی گردیده که این امر سبب نارضایتی کشاورزان وبدنبال آن ناامیدی و یاس در جامعه زحمت کش کشاورزی می باشد.

اگرچه طی این دو سال اخیر در دولت تدبیر و امید کارهای چندجانبه‌ای چون جلوگیری از تبدیل اراضی، تغییر کاربری و ساخت وسازهای غیرمجاز در زمین‌های کشاورزی صورت گرفته اما ظاهرا این اقدامات دردی از رنج‌های کشاورزان را با واردات بی‌رویه برنج در زمان برداشت برنج کاهش نداده است.

طبق اطلاعیه سازمان گمرک جمهوری اسلامی ایران در سال 95: ورود 433 هزارتنی برنج بعنوان چهارمین اقلام وارداتی به کشور توانسته است تا حدود زیادی به بازار داخلی برنج لطمات جبران ناپذیری وارد نماید که همین امر موجب رکود شالیکاری در ایران گردیده است. این روند کاهش غیرمحسوس نسبت به سالهای قبل بطور قطع نمی تواند در بازتوانی صنعت برنجکاری داخلی جوابگو باشد.

قیام واردات برنج بر علیه تولیدات داخلی به معضلی دست و پاگیر تبدیل شده است که هیچکدام از متولیان امر در این راستا توان بازگویی این مشکل را ندارند و این درد مضمن  ویروس وار در کالبد جامعه رسوخ پیدا کرده است.

واردات برنج ايران عمدتاً از سه كشور امارات، هند و پاكستان انجام شد.

بررسی آمار گمرک نشان می دهد سال گذشته بیش از 840 هزار و 911 تُن انواع برنج به کشور وارد شده است. بر اساس این آمار واردات این حجم از برنج بیش از 21 هزار و 404 میلیارد ریال هزینه در بر داشته و موجب خروج 690 میلیون و 737 هزار دلار ارز از کشور شده است.

علی وقف چی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت و گوی رادیویی گفت: وقتی قانون به صراحت اعلام می‌دارد که مجوز وارداتی همچون برنج بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است جای تعجب است که چرا این اتفاق نامیمون رخ می‌دهد؛

وی اظهار کرد:‌این جای بحث و بررسی دارد که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی باید پاسخگوی واردات برنج به کشور باشند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه در این رابطه تا کنون بارها به وزارت جهاد کشاورزی تذکر داده شده است  و باز هم تذکر می‌دهیم گفت: اما مبارزه با این پدیده احتیاج به قاطعیت دارد که در دستگاه اجرایی وجود ندارد و کار مجلس تصویب قانون در این زمینه بود که تصویب شده است  و مشکل قانونی برای مقابله با آن وجود ندارد اما دستگاه اجرایی باید آن را اجرا کند.

البته کارهایی همچون جشنواره برنج که از اهداف آن نشان دادن زحمت کشاورزان و عرضه مستقیم این محصول می باشد از گام های ابتدایی در رفع این موانع می باشد که هنوز هم پاسخگوی معضلات این حوزه نیست و نیاز است که مسئولان با توجه بیشتری نسبت به رفع این معضلات اهتمام ورزند.

بنظر می رسد برای مرتفع ساختن این مشکل حاد با سابقه چاره ای جز عزم ملی و دلسوزی متولیان امر نیست و امروز داد مردمی بلند شده است که "مزرع سبز فلک دیدم و داس مه نو" را در یادمان کشت خویش به هنگام درو به فراموشی سپرده اند.                                                                     

انتهای پیام/س.الف                                                                                                     

برچسب‌ها: 

نظرات کاربران

قلم_گزینشی
شبکه اطلاع رسانی دانا