نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

12. مهر 1396 - 7:07
طرحی که در راستای اجرای کم رمق آن با افزایش قیمت کالا بصورت تصاعدی کلید خورد و در این بین مردم کم بضاعت دست شان از سهام و قدرت خرید باز ماند.طبق قانون اساسی و اصل 44 "سهام عدالت" یکی از مصوبه های به حق ملت ایران است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل؛ طبق قانون اساسی و اصل 44 "سهام عدالت" یکی از مصوبه های به حق ملت ایران که برای وصول آن هنوز مردم چشم براه یک معجزه هستند. از زمان دولت دهم این اصل بسیار مهم و تاثیرگذار در معیشت مردم کلید خورد و از آن موقع تا حالا بیش ازیک دهه میگذرد که هنوز چالش واگذاری سهام عدالت به مردم سهم خواه به جایی نرسیده است. طرحی که در راستای اجرای کم رمق آن با افزایش قیمت کالا بصورت تصاعدی کلید خورد و در این بین مردم کم بضاعت دست شان از سهام و قدرت خرید باز ماند.

سهام عدالت نوعی یارانه است که طبق نظر دولت نهم، از طریق شرکت‌های تعاونی عدالت استانی به مشمولان آن واگذار می‌شود. دولت هدف از عرضه سهام عدالت را گسترش سهم بخش تعاون در اقتصاد ایران اعلام کرده است. بنا بر طرح «سهام عدالت»، بخشی از سهام شرکت‌های دولتی معین به قشرهای کم‌درآمدتر فروخته می‌شود.

 

در آبان ماه سال ۱۳۸۵ محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور سابق در یک مراسم دولتی واگذاری سهام عدالت را با هدف «کاهش فقر» اعلام کرد. احمدی‌نژاد واگذاری سهام عدالت را «تحولی بزرگ» می‌دانست که به عقیده وی مبنای آن «توزیع عادلانه ثروت دولت بین قشرها مختلف جامعه بود.

 

آیین‌نامه اجرایی افزایش ثروت خانوارهای ایرانی از طریق گسترش سهم بخش تعاون براساس توزیع سهام عدالت در تاریخ ۹ بهمن ۸۴ و پس از اصلاح متن اولیه که خود در ۲۳ آبان ۸۴ مصوب هیئت وزیران شده بود  به تصویب این هیئت رسید.                 

                                                                                            

تصویب اساسنامه شرکت کارگزاری سهام عدالت در همین روز بر عزم راسخ دولت جدید در عملی ساختن این پروژه صحه گذاشت و سهام مزبور پیش از آغاز سال ۱۳۸۵ در چهار استان به تعدادی از مشمولان طرح اعطا شد. در مرحله اول واگذاری سهام عدالت به برخی از افراد تحت پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی و رزمندگان بیکار فاقد شغل تقسیم شد و برگه‌هایی به عنوان برگه سهام عدالت نیز به مشمولان طرح سهام عدالت داده شد.

 

از اوایل سال 1396 طرح گفتمان واگذاری سهام عدالت با هنگامه انتخابات ریاست جمهوری به اوج خویش رسید که در همین راستا به کلیه مشمولان سهام عدالت نسبت به تکمیل کردن موجودی خویش تا سقف یک میلیون تومان و باز کردن حساب شبا توصیه گردید.

همه مردم با شوق و ذوق جهت انجام امور محوله با وقت گذاشتن برای سیر مراحل قانونی و به امید شکوفایی این امر خطیر در شهریورماه به انتظار نشستند تا اینکه بعد از این ماه ناامید کننده در قصه الوعده وفا باز با انتشار پیامک هایی بر روی تلفن های همراه نسبت به تکمیل موجودی آدمی را به خاطره دلفریب اوایل همین امسال می اندازد!

بنظر می رسد در این دالان پرپیچ و خم سهام عدالت آنچه هنوز به عدالت ننشسته است همانا فریاد مردمانی از جنس شعور و احساس می باشد که هنوز چشم به آینده سهامی دوخته اند که سهیم شدن برای آنان به کابوسی مبدل گشته است.

 

انتهای پیام/الف

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی