نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

15. مهر 1396 - 14:25
درصد بالای خودکشی افراد زیر سی سال، خود دلیل آشکاری بر سرگردان بودن جوانانی می باشد که در عین دلواپسی خویشتن را حلق آویز می نمایند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل؛ استان کهگیلویه وبویراحمد به نسبت جمعیت رتبه سوم کشور را در تعداد خودکشی دارد. این جایگاه برای استانی که در کمتر شاخصی از توسعه رتبه بهتر از بیست و پنجم را دارد نگران‌کننده است. اما خودکشی جز آن دسته از آسیب‌های اجتماعی است که به سختی می‌توان درباره آن موضع گرفت. از یک سو سخن گفتن درباره آن باعث لوث و عادی شدن موضوع درجامعه شده و از سوی دیگر سکوت درباره این پدیده باعث می‌شود افکارعمومی با رصد اخبار آن از منابع رسمی و غیررسمی دچار نا امیدی می شود.

 

                                                                                                                     

خودکشی در در این استان بعنوان یک پدیده شوم و نافرجام موجب برهم زدن چرخه تعادل زندگی شهروندانی می باشد که به دلایل متعدد از جمله سهل انگاری متولیان امر استانی و ملی رقم می خورد. قیام بر علیه نفس خدادادی بعنوان جرمی سنگین و گناهی نابخشودنی که در پیشگاه عدل الهی همواره مورد نکوهش و غیرقابل بخشودنی می باشد.

باورها بر این است که خودکشی یعنی رسیدن به بن بست زندگی و ناامید شدن از حیات کسل کننده و اجرای اعدام علنی بر علیه خویش که آخرین مجازات را در عین ناباوری برای خود تصویب می نمایند. بیکاری، فقر،شکست های عشقی، و عدم توجه به مسائل روان شناختی از جمله آسیب های اجتماعی می باشد که در این مقوله ملموس و قابل مشاهده می باشد.

استان کهگیلویه و بویراحمد بعنوان استانی محروم ولی برخوردار از پتانسیل موهبت های الهی که با کمی توجه بیشتر می توان با پوشش دادن نابه هنجاری های اجتماعی و توجه مسئولین از این رویداد که بصورت یک همه گیری در حال شکل گرفتن می باشد جلوگیری کرد. رشد فزاینده سرعت زندگی ماشینی و بیرون آمدن از لاک زندگی عشایری و قبیله ای و ورود به جامعه اینترنتی می تواند نقش لیوان شیشه ای را ایفا نماید که در صورت بی احتیاطی با سرد و گرم شدن روزگارقابل شکستن باشد.

حلق آویز شدن جوان گچسارانی ، خودکشی دو جوان پاتاوه ای با طناب و قرص برنج، خودکشی جوان یاسوجی با اسلحه ، خودکشی همزمان دو جوان در کوه های سروک یاسوج ،دار زدن دانش آموز 12 ساله دیشموکی، خودکشی دختر و پسر جوان به دلیل عدم موفقیت در ازدواج و .... تنها بخشی از اخبار حوادث رسانه ها و سایت های خبری در کهگیلویه و بویراحمد را در واخر سال گذشته و شش ماهه امسال تشکیل می دهند.

اگر بخواهیم  موارد خودکشی ها را در مبحث جامعه شناسی استان به تفسیر نشینیم باید این روح بیمار و کسالت وار در عدم اشباع نیازهای ضروری افراد یک جامعه به جستجو نشینیم که این روزها دستخوش نابه هنجاری های اجتماعی گردیده است. عدم میل به زندگی در اثر بی بضاعتی، نرسیدن به گزینه دلخواه همسریابی و شکست عشقی، آزرده خاطر شدن روح و روان بدلیل شدت نداشتن حرفه و شغل مناسب، نبود بستر مناسب برای رشد تکلیف و گاه نبود درک صحیح متقابل زوجین از زندگی و ماندن در خیالات وهم گونه از دلایل متعدد بالا رفتن آمار خودکشی و خودسوزی در سطح استان می باشد.

 

فرمانده انتظامی استان در تاریخ 27 فروردین امسال در نشست شورای فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد گفت: متاسفانه در سال گذشته 70 نفر در مناطق مختلف استان اقدام به خودکشی کردند که 60 نفر از این تعداد( 90 درصد) زیر 30 سال سن داشتند
سردار مهدی انصاری مشکلات مالی و بیکاری را از مهمترین عوامل افزایش آمار خودکشی بین جوانان کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرد و افزود:مسئولان و نهادهای متولی به جد باید برای جلوگیری از روند این پدیده شوم چاره اندیشی کنند.
وی ادامه داد:مسئولان و بخش خصوصی باید تلاش خود را برای فراهم کردن شرایط اشتغال‌ در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال به کار گیرند.
انصاری ترویج روحیه خودباوری در بین خانواده‌ها، توجه به تولید کالای داخلی، جلوگیری از روحیه اشرافی‌گری در جامعه و تشکیل تعاونی‌های خانوادگی را راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی در جامعه عنوان کرد.

قرار گرفتن رتبه استان کهگیلویه و بویراحمد به نسبت جمعیت در رتبه سوم در نوع خویش یکی از چالش های پیش رو متولیان امری می باشد که برای مقابله با این روند باید به زیرساخت های استانی نهایت توجه و حمیت را بکار گرفت. درصد بالای خودکشی افراد زیر سی سال دلیل آشکاری بر سرگردان بودن جوانان بیکاری می باشد که در عین دلواپسی خویشتن را حلق آویز می نمایند.

به هرحال؛ نیاز ضروری می طلبد کارگزاران و مسئولان ذی ربط با در نظر گرفتن محیط اقلیمی و جغرافیایی استان صراط دگراندیشی، نحوه درست زندگی کردن شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی و عطف به مسئله اشتغال زایی و تلفیق آن با آموزه های دینی و ارزشی هموار سازند.

انتهای گزارش/الف

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی