نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

23. مهر 1396 - 13:44
در این میان باغداران سی سختی هر ساله با مشکلات فروش و صادرات این محصول روبرو هستند چرا که در ابتدا سرخانه ای برای ذخیره این محصول و جود ندارد و از طرفی دلالان نیز با استفاده از عدم توانایی باغداران در فروش و صادرات سیب شروع به خرید این محصول با قیمت بسیار ارزان می کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل؛ سی سخت شهری در 35 کیلومتری شمال غرب یاسوج و مرکز شهرستان دنا از استان کهگیلویه وبویراحمد می باشد.شهر توریستی سی سخت با جاذبه های گردشگری فراوان و باغات انبوه  میوه به عنوان قطب تولید سیب در جنوب کشور محسوب می شود.

 

هر یک از شغلها مشکلات خواص خود را دارد ، باغداری از شغل هاییست که باید در آن ریسک کرد و مشکلاتی که از قبیل برف و ... پیش خواهد آمد رو تحمل کند . يكي از اين معضلات وجود سيب درختي و برخي از محصولات كشاورزي در دست كشاورزان و سياست بسيار غلط و نامناسب مسئولان مربوط به اين بخش در خصوص قيمت گذاري و بررسي اين محصول و ايجاد فرصت براي دلالان است كه بسياري از باغداران و كشاورزان منطقه را با مشكل اساسي مواجه ساخته است . 

 

 

در این میان باغداران سی سختی هر ساله با مشکلات فروش و صادرات این محصول روبرو هستند چرا که در ابتدا سرخانه ای برای ذخیره این محصول و جود ندارد و از طرفی دلالان نیز با استفاده از عدم توانایی باغداران در فروش و صادرات سیب شروع به خرید این محصول با قیمت بسیار ارزان می کنند. سال گذشته شاهد این بودیم که برخی از باغداران با توجه به وجود آمدن چنین وضعیتی درختان سیب خود را قطع کردند تا بلکه از این مشکلات رهایی یابند. امسال هم همانند سال های گذشته می بینم که باغداران از عدم رفع این مشکل گلایه دارند و خواستار رفع این مشکل یک بار برای همیشه هستند. 

 

خروج سیب از استان به خاطر نبود سردخانه
تعدادی از باغداران سی سخت می گویند که محصول تولیدی آنها امسال در وضعیت نامطلوبی بوده و به فروش نمی رود و آنها مجبورند محصولشان اگر مرغوب باشد را با قیمت بسیار پایین به دلالان بفروشند و در صورت داشتن محصول متوسط و با کیفیت نامناسب نیز برای جلوگیری از فاسد شدن و نبود انبار آن را با پرداخت هزینه از باغ خود دور کنند.

 ناتوانی برخی از باغداران برای جمع آوری محصول، عدم فروش محصول به صورت فوری و مشکلات صادرات سیب  از دیگر موارد مطرح شده  توسط باغداران می باشد.

 

سرنوشت نامعلوم ۸۰درصد سیب تولیدی استان

خرید محصولات باغی کشاورزان استان توسط تعاون روستایی تنها مرهمی کوچک در مقابل زخم‌های بی‌شمار باغداران است. زیرا در این سال‌های بی‌پولی، دولت توانایی خرید محصولات زیادی ندارد و سر بسیاری از کشاورزان بی‌کلاه می‌ماند.

کل محصول تولیدی سیب استان بیش از ۸۰ هزار تن است که تنها ۷۰۰ تن آن توسط دولت خریداری می‌شود و از طرفی تنها امکان ذخیره‌سازی دو هزار تن آن در سردخانه‌های استان وجود دارد و بالغ‌بر ۸۰درصد این محصول سرنوشتی نامعلوم دارد.

بر این اساس پنجمین تولیدکننده سیب کشور باید به دنبال راهی دیگر برای استفاده بهینه از این ظرفیت کشاورزی‌اش باشد.

 

باغداران سی سختی تاکید می کنند که در وضعیت فعلی تنها راه نجات و رفع مشکل آنها اقدام دولت در خرید تضمینی محصول و یا حمایت های دیگر می باشد وگرنه بسیاری از آنها متحمل ضرر و زیان فراوان خواهند شد.

 

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی