نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

1. آبان 1396 - 16:51
رییس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در جمع دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج نقض برجام را از زمان اوباما دانست و افزود نقض برجام از زمان رئیس جمهور قبلی امریکا وجود داشت و دولت خوشبینانه با برجام برخورد کرد .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل عباس سلیمی نمین در جمع دانشجویان دانشگاه آزاد واحد یاسوج درباره  موضوع استکبار ستیزی و برجام به سخنرانی پرداخت و گفت :مدتهاست که یک توافق بین المللی داخل کشور میان ارایه نظرات مختلف و البته کمتر به بحث کارشناسی در این زمبنه پرداخته ایم. اینکه گفته می شود برجام یک توافق برد برد بوده این نگاه را ابتدا باید مورد چالش قرار دهبم یعنی تلقی ار طرف های مورد مذاکره مد نظر قرار دهیم آیا طرف مذاکره این امکان را پیش پای ما قرار می دهد که بتوانیم نحو مطلوب را مورد استفاده قرار داده باشیم .

 

وی افزود : قبلا هر مذاکره کننده ای باید از طریق مختلف بتواند استفاده کند نه اینکه موانعی را پیش پای خویش قرار دهد...این نقض در زمان ترامپ نبوده و در زمان اوباما انجام پذیرفته است من می خواهم این را یادآور شوم اگر در برجام منافع ایران لحاظ می شد باید بدانیم امریکاییها در اینصورت حاضر نبودند بر عهدشان بمانند.

 

سلیمی نمین ادامه داد : در چارچوب برجام زیر بار یک رژیم حقوقی خاص رفتیم و صرفا برای ایران یک رژیم خاص حقوقی را در نظر گرفتند برای اینکه روشنگری در سطح بین المللی ایجاد کنیم حاضر شدیم این امر را روشن کنیم که ایران برای رسیدن به یک توافق برسیم و نرمش قهرمانانه در این رابطه مشهود می شود. فلذا ما غنی سازی را در حد محدودی نگه می داریم و یا پژوهش را در یک سطح بین المللی نگه میداریم و می خواهیم این ادعا را ثابت کنیم که در این هیچگونه ادعایی نیست.

 

رییس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در ادامه گفت : ما در برجام دستاوردهایی داریم ،  برجام توافقی است که از طریق کشورهایی می باشد که در برخی کشورها اجماعی ناهمگون صورت پذیرفته است و نباید اجازه میدادیم این اجماع صورت می گرفت. طبعا ما در شکل گرفتن این اجماع نقش داشته ایم .

 

وی هدف اول ایران از مذاکرات را برداشته شدن تحریم‌های غیر انسانی به معنای پذیرش مذاکره برای برداشتن تحریم‌ها عنوان و بیان کرد: برخی تحریم‌ها مانند دارو و قطعات هواپیما سابقه نداشت، هدف اصلی ایران برای مذاکره برداشته شدن تحریم‌ها بود و ورود ما یک سیاست آگاهانه و هوشمندانه بود.

 

سلیمی نمین افزود :در این مسائل باید دقت بیشتری صورت می گرفت و آمریکاییها نمی توانستند به همین راحتی نقض کنند و مجبور بودند برای نقض آن هزینه بیشتری بپردازند ، کردید و آیا این رویکرد خوبی بود؟ما نباید در این شرایط بدنبال این رویکرد باشیم البته بسیارخوبی بود .

 

وی در ادامه گفت : بهتر است در یک فضای آرامی به جمع بندی در ارتباط با مسایل برجام دست بیابیم. امروز باید سعی نماییم رویکرد تندروی نسبت به ایران در معاهدات بین المللی تغییر بدهیم ، فکر می کنم جنبش دانشجویی فرصت بسیار شایسته بدست آورده که حرکت خودش را مقابل آمریکا بدست بیاورد با توجه به در پیش رو بودن سیزده آبان که نماد جنبش دانشجویی می باشد و دانشجویان می توانند در برابر حرکات متکبرانه آمریکا با تحرکات دانشجویی خویش نقش ایفاد نمایند .

 

رییس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران به نقض صریح معاهده ها از سوی امریکا اشاره کرد و افزود : دانشجویان باید در روز سیزده آبان در نقابل این نقض ها به چالش بکشانند و این فرصت خوبی است که این را به عنوان یک نظر واحد در مقابل آمریکا قرار دهند.

 

وی ادامه داد : انتقاداتی که به برجام میشود درست است اما در اصل چپاول نظام سرمایه داری نسبت به ملت های مظلوم می باشد که باید همه ملت به یک نظر واحد برسند و می تواند تحول عظیمی در جامعه ایجاد نماید

سلیمی نمین در پایان گفت : دولت ما خوشبنانه با برجام برخورد کردند و اگر ما امتیازی گرفتیم از طریق کشورهایی بود که با آمریکا مشکل داشتند

انتهای پیام / ش

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی