نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

2. آبان 1396 - 9:01
تولیدکنندگان سیب سی‌سخت باتوجه به‌ مشکلات فراوان در زمان برداشت محصول از جمله بی‌توجهی مسوولان نسبت به خرید تضمینی محصول و عدم وجود سردخانه جهت انبارکردن میوه، درختان خود را با تیغ تیز اره برقی قلع و قمع کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل به نقل از سفیردنا؛ سی سخت شهری در ۳۵ کیلومتری شمال غربی شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه وبویراحمد است که در دامنه کوه دنا بلندترین کوه رشته‌کوه زاگرس واقع شده و منطقه‌ای گردشگری به‌شمار می‌آید.به دلیل وجود باغات فراوان سیب همه ساله در فصل پاییز باغداران این منطقه به برداشت سیب می پردازند.

تولیدکنندگان سیب سی‌سخت باتوجه به‌ مشکلات فراوان در زمان برداشت محصول از جمله بی‌توجهی مسوولان نسبت به خرید تضمینی محصول و عدم وجود سردخانه جهت انبارکردن میوه، درختان خود را با تیغ تیز اره برقی قلع و قمع کردند.

الله رضا صابری یکی از تولید کنندگان سیب ساکن روستای سرمور سی سخت از توابع شهرستان دنا به بالا بودن هزینه های تولید محصولات کشاورزی ازجمله سیب اشاره کرد و افزود: متاسفانه طی چندسال اخیر دخل و خرج باغداری با هم جور در نمی آید به طوریکه باغداران محصول خود را به اجبار به دلالان با در بهترین حالت به قیمت هرکیلو 800 تومان داده و در شب عید همین میوه را به قیمت 5000تومان خریداری می کنند.

وی به عدم حمایت تولیدکنندگان سیب از سوی جهاد کشاورزی و ادارات ذی ربط اشاره کرد افزود: این اداره هیچ گونه حمایتی از باغداران نمیکند فقط سالیان با اعلام برداشت فلان تن محصول از باغات سی سخت خود را تبرعه می کند، ولیکن مجبور هستیم درختان سیب خود را که سرمایه زندگی مان هستند را با تبر و اره برقی قطع کنیم و با غم واندوه شاهد به فنا رفتن حاصل دسترنج چندین ساله خود باشم.

صابری که محصول خود را برداشت نکرده و اقدام به قطع درختان سیب خود نموده است بیان داشت: قیمت سیب سال به سال کاهش پیدا کرده در صورتی که هزینه های تولید آن افزایش یافته است، این امر باعث می شود قطع کردن درختان تنها راه حل باغداران باشد که بیش از این متضرر نشوند.

 

تولید کننده سیب عنوان کرد: با احتساب سایر هزینه های خرید سبد، کرایه ماشین و کارگر، عملا دیگر باغداری و برداشت محصول برای کشاورز توجیه اقتصادی ندارد و در برخی از مواقع کشاورز مجبور است مبلغی هم از جیب خود صرف کند چرا که باید هر کیلو سیب در میادین میوه وتروبار سه هزار تومان به فروش برسد تا بتوان گفت در این بین منفعتی عاید کشاورز شده است.

 

صابری در پایان گفت: احداث سردخانه جهت ذخیره محصولات کشاورزی و ایجاد صنایع تبدیلی مهمترین خواسته کشاورزانی بوده است که حاصل یک سال زحمت آنها به هدر رفته است و علیرغم میل باطنی اقدادم به قلع و قمع درختان سیبی نموده اند که سالهای زیادی از عمر و جوانی خود را صرف پرورش و تولید آن کرده اند.

سفیر دنا به عنواه اولین پایگاه خبری تحلیلی شهرستان دنا آمادگی انتشار اضهارات مسوولین جهادکشاورزی در خصوص قلع وقمع درختان سی سخت توسط خود باغداران را دارد.

انتهای پیام/د

 

 

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی