نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

2. آبان 1396 - 9:43
محمدجواد آذری جهرمی: چالش نهنگ آبی در ایران رخ نداده است و اما امکانش هست که این چالش در ادامه صورت بگیرد. ما باید به خانواده ها بگوییم مراقب فرزندانتان باشید و این چالش بیشتر در کودکان و نوجوانان رخ می دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل؛ محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفتگوی زنده با شبکه خبر اظهار کرد: نهنگ آبی را یک گروهی در روسیه ایجاد می کنند که پنجاه مرحله برای آن درست کردند و زیرساخت آن هم شبکه های اجتماعی می باشد. اپلیکشنی بعنوان بازی نهنگ آبی نداریم ولی میکانیزیم آن ظاهرا بعنوان یک بازی می باشد. بستر اجرای آن هم شبکه های اجتماعی می باشد  که در روسیه ابداع شده است.

 

وی گفت: مردم به این اپلیکیشن می پیوستند، ابتدا با فیلم های ترسناک بعد یک سری اطلاعات شخصی خودشان را به مربی این بازی در میان می گذاشتند و در پنجاهمین مرحله این مربی از آنها می خواست که اینها بروند خودکشی کنند. یک مسیر بی بازگشت برای آنها درست می کرد  مثلا از مرحله بیستم به بعد اگر کسانی که وارد این بازی شده بودند اگر پشیمان می شدند برگردند چون یک سری اطلاعات شخصی داده بودند با تهدید و ارعاب آنها را برمی گرداندند و یا با تطمیع که شما عرضه ندارید.

 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: این بعنوان یک موضوع چالش برانگیز مطرح شده بود که در همان زمان کسی که این چالش را درست کرده بود توسط پلیس روسیه دستگیر شد و این شبکه اجتماعی را مسدود کردند. در ایران ابتدا یک مادری برای من یک نامه ای نوشت که من راجع به این موضوع برای بچه ام خیلی دل نگرانم و بعد دیدم صدا و سیما راجع به این موضوع پرداخته است  و معمولا پرداخت های خبری یک ترس را در ذهن مخاطب ایجاد می کند و مردم را از فضای مجازی می ترسانند و این شاید نشات گرفته از فرهنگ ما باشد. ما باید در این راه مردم را آگاه سازی نماییم نه اینکه بترسانیم یعنی اینکه بگوییم هم فضای خوب است و هم در بعضی موارد بد می باشد و باید شیوه درست استفاده کردن را بدانیم و خوشبختانه رسانه های ما راجع به این موضوع خوب پرداخته اند.

 

وی اظهار کرد: پرونده تکمیلی خودکشی اصفهان را از طریق پلیس فتا پیگیری کردیم نشان داده که این خودکشی هیچ ربطی به بازی نهنگ آبی ندارد. این خانواده ای که دچار این آفت شده اند مشکلات جدی دیگری داشته اند و بدلیل مسایل خانوادگی ترجیح میدهم این موضوعات را مطرح نکنم، مادر یکی از این خانواده ها سال پیش خودکشی کرده است، پدر در کنار خانواده نبوده مشکلات در درون خانواده وجود داشته است.

 

جهرمی آذری در پایان توصیه کرد: چالش نهنگ آبی در ایران رخ نداده است و اما امکانش هست که این چالش در ادامه صورت بگیرد. ما باید به خانواده ها بگوییم مراقب فرزندانتان باشید و این چالش بیشتر در کودکان و نوجوانان رخ می دهد، چالش نهنگ آبی یک مورد و یک خطر است آیا فقط همین یک خطر جامعه ما را تهدید می کند؟ ما اطلاع داریم که آمار طلاق،جنایت در کشور افزایش پیدا می کند  و این خصلت فضای مجازی می باشد  و فضای مجازی اینگونه موارد را تصریح می کند. فضای مجازی باعث ایجاد طلاق نیست لیکن تسریع کننده است در صورتیکه قبل از ایجاد فضای مجازی طلاق وجود داشته است و در کنار این مشکلات فضای مجازی دارای نکات مثبتی هم می باشد.

انتهای پیام / الف

نظرات کاربران

قلم_گزینشی
شبکه اطلاع رسانی دانا