نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

25. آبان 1396 - 10:18
پروژه تالار مرکزی یاسوج یا مجتمع فرهنگی و هنری یاسوج از سال 87 در زمینی به مساحت 23 هزار مترمربع تحت عنوان یکی پروژه ملی کلنگ زنی شد که این پروژه با روند بسیار کندی که در پیش گرفته است قریب به 10 سال است تا مرحله اسکلت فلزی پیش رفته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل؛ استان کهگیلویه و بویراحمد سرزمینی کوهستانی و تقریبا مرتفع است که کوه‌های زاگرس با رشته‌های موازی، سراسر شمال و شرق و کوه‌های سیاه و سفید، خومی خائیز و نیل جنوب شرقی آن را در برگرفته‌اند.

 

یاسوج در جنوب غربی ایران مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد است. این شهر همچنین مرکز شهرستان بویراحمد است. جمعیت کهگیلویه و بویراحمد بر پایه سرشماری مرکز آمار ایراندر سال ۱۳۸۵ برابر با ۶۳۴،۲۹۹ نفر بوده است.

 

فرهنگ همواره به عنوان یکی از مهمترین مسائل اجتماعی بوده است که قابلیت هویت بخشی و مسیر دهی به جامعه را به سمت و سوی مشخص دارد که در استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از مواردی که بسیار کم به آن پرداخته می شود بحث فرهنگ در جامعه است. در همین راستا ایجاد مجتمع ها و کانال های پیاده سازی فرهنگ یکی از ضروریاتی است که برای هویت بخشی بسیار مهم به نظر می رسد.

 

پروژه تالار مرکزی یاسوج

پروژه تالار مرکزی یاسوج یا مجتمع فرهنگی و هنری یاسوج از سال 87 در زمینی به مساحت 23 هزار مترمربع  تحت عنوان یکی پروژه ملی کلنگ زنی شد. تالار مرکزی یاسوج از ١٥ طرح تالار مرکزی کشور است که ردیف اعتباری ملی دارند وبنا بر گفته های مسئولین این پروژه در سه بخش تعریف و اجرا می شود که پارت نخست ٨٥ درصد پیشرفت فیزیکی دارد بخش دوم ٥٥ درصد و بخش سوم هنوز اجرا نشده است. اما این پروژه نیز همچون پروژه های دیگر استان نیز با روند بسیار کندی که در پیش گرفته است قریب به 10 سال است تا مرحله اسکلت فلزی بیشتر پیش نرفته است.

 

این موضوع در استان به یک اصل تبدیل شده است که هر پروژه ی بزرگی در این استان کلنگ زنی می شود باید حداقل 10 سال از آن بگذرد تا شروع به کار و روند اجرایی آن تکمیل گردد که بسیار دور از انتظار است.

 

یکی از بزرگترین پروژه‌های فرهنگی در کشور

بنا بر سخنان صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد سابق در حاشیه بازدید از این پروژه که در 28 بهمن 1395 رخ داد، گفت: این پروژه یکی از بزرگترین پروژه‌های فرهنگی در کشور است. تالار مرکزی یاسوج می‌تواند به عنوان قطب فرهنگی به خصوص در جنوب کشور تبدیل شود و به عنوان مرکزی برای نشست‌های فرهنگی همایش‌ها و برنامه‌های هنری در منطقه جنوب باشد.

دهبانی پور مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان کهگیلویه و بویراحمد شهریور ماه امسال با بیان اینکه این تالار یا مجتمع فرهنگی هنری یکی از بزرگ‌ترین تالارهای کشور است، گفت: به گفته مقام وزارت، هیچ تالاری را با مساحت ۱۴ هزار مترمربع بیشتر نداریم و تالارهای قم، گیلان و یاسوج با یک تیپ نقشه و شرایط خاص شروع‌شده‌اند که تالار یاسوج به دلایلی ۲۲ هزار مترمربع شد.

 

 

افتتاح تالار مرکزی قم

افتتاح تالار مرکزی قم با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور در قم برگزار شد.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت ارشاد قم در مرداد ماه امسال گفت: نخستین تالار کشور در قم به بهره‌برداری رسید. 
 
پروژه تالار مرکزی رشت

پروژه تالار مرکزی رشت، یکی از هشت تالار زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که در فضایی به مساحت ١٢ هزار مترمربع شامل سالن کنسرت هال موسیقی با ظرفیت 980 نفر، سالن تئاتر با ظرفیت 540 نفر، سالن تمرین تئاتر با ظرفیت 70 نفر، سالن موسیقی سنتی با ظرفیت 120 نفر است که به صورت همزمان 1710 نفر می توانند از ظرفیت سالن ها استفاده کنند.

این پروژه دارای دو سالن پلاتو، دو گالری، دو کارگاه آموزشی، نمازخانه به ظرفیت 60 نفر و 420 متر فضای اداری است که ساخت آن از خردادماه سال ١٣٨٦ آغاز شده و هم اکنون بالغ بر 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

 

پیشرفت فیزیکی 40 تا 50 درصدی تالار بزرگ مرکزی یاسوج

دهبانی پور در گفتگوی شهریور امسال عنوان کرد: در حال حاضر یک رشد ٤٠ تا ٥٠ درصدی را در فاز A  و B  تالار فرهنگی هنری یاسوج داریم و پیمانکار قول داده است که اگر اعتبار این کار مهیا شود در سال ٩٦ بتوانند عمده کار را تحویل دهند و قطعا اوایل سال ٩٧ با توجه به اراده ای که در پیمانکار وجود دارد، تحویل داده می شود.

 

 بودجه مصوب شده ٢٠ میلیارد تومان برای تالار مرکزی یاسوج

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: البته در جلسه ای که با حضور نمایندگان استان، استاندار و نماینده معاونت رئیس جمهور، بودجه مصوب شده ١٠میلیارد تومان بود اما چند روز بعد با دعوت معاونت عمرانی و توسعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در جلسه ای ١٠ میلیارد دیگر به آن اضافه  و در نهایت اعتبار آن به ٢٠ میلیارد تومان رسید . 

 

روند کند پیشرفت پروژه

به نگاهی به این پروژه خواهیم دید که روند ساخت آن به کندی پیش می رود و از طرفی با این روند پیشرفت شاهد پایان یافتن این پروژه در سال جاری نخواهیم بود.

اما چیزی که به نظر می رسد این است که روند ساخت و ساز این پروژه به کندی در حال پیشرفت است و نیاز است که مسئولان استانی از جمله استاندار نسبت به افزایش روند ساخت و ساز این پروژه حیاتی که با عنوان یک پروژه ملی تامین اعتبار می گردد  و بخشی از وظیفه هویت بخشی فرهنگی را در مرکز استان به دوش دارد، اهتمام ورزند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

قلم_گزینشی
شبکه اطلاع رسانی دانا