نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

5. آذر 1396 - 8:01
کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا استعفلی نخست وزیر لبنان را بسیار پیچیده و با نظارت سروریسهای اطلاعاتی امریکا , انگلیس و رژیم صهیونیستی عنوان کرد .

سید رضا صدرالحسینی در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل به بررسی تحولات اخیر لبنان و برخی از موضوعات حائز اهمیت پس ازاستعفای نخست وزیر این کشور پرداخت و گفت : یکی از اساسی ترین دلایل اتفاقی که در صحنه منطقه ای افتاده است شکست عربستان در صحنه های مختلف است .

 

وی افزود : مهمترین موضوع ، شکست نقشه های شیطانی عربستان در نظام سیاسی سوریه واختلاف افکنی در طایفه ها و جریان های سیاسی عراق و همچنین در حمایت همه جانبه این کشور از امریکا تا حدی که در قالب یک جنگ نیابتی یکی از کشورهای مظلوم منطقه یعنی یمن را با بمب هایی که از جانب شرکت های سازنده سلاح های کشتار جمعی از اروپا و امریکا حمایت می شود در حال شخم زدن هستند .

 

صدرالحسینی ادامه داد : امروز عربستان کارهایی در یمن انجام می دهد که هیچ یک از کشورهای جنایت کار بین المللی این اقدامات را انجام نداده است و این در حالی است که عربستان ادعای مسئولیت پذیری در منطقه را شعار می دهد .

 

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا درادامه گفت : عربستان در بسیاری از طرح های منطقه ای خود به بن بست استراتژیک رسیده است  بنابراین برای رهایی از این بن بست مجبور بود یکی از کشورهای عضو موثر جبهه مقاومت یعنی لبنان را مورد هدف قرار دهد و برای این کار هیچ اقدام ویژه ای به جز تحت فشار قرار دادن نخست وزیر لبنان در اختیار نداشت بنابراین عربستان با ترفندی ویژه سعد حریری را از لبنان به عربستان می کشاند و او را در حصر خانگی قرار می دهد و مجبور به استعفا می کند .

 

صدرالحسینی دلایل این اقدام عربستان را به چند بخش دسته بندی کرد و گفت : اولین دلیل این اقدام تحت فشار قرار دادن دوستداران انقلاب اسلامی در منطقه یعنی دولت و مردم لبنان بود ، به آشوب کشیدن صحنه داخلی لبنان به این شکل که همکاران و طرفداران رژیم عربستان در لبنان شرایطی را فراهم آورند که فضای سیاسی لبنان به هم بریزد و تظاهرات و اعتصاب های گوناگون ، فلج شدن اقدامات رئیس جمهور و مجلس و تکه تکه شدن دولت موجود در لبنان ، دومین دلیل اقدام عربستان بود .

 

وی افزود : سومین دلیل اقدام عربستان این بود که طرفداران سعد حریری را به خیابان بکشانند و ضد حزب الله و سید حسن نصرالله شعار دهند و در واقع فضایی را به وجود بیاورند که بگویند کل اقدامات غیرسازنده در لبنان توسط حزب الله انجام می شود .

 

صدرالحسینی هدف دیگر آن ها را به وجود آمدن شرایطی در لبنان دانست که رژیم صهیونیستی بتواند حملاتی به برخی مناطق داشته باشد و در واقع فضای منطقه از طرف عربستان مدیریت شود و همه کشورهای منطقه به شکل یکصدا به اختلال ایجاد شده توسط جمهوری اسلامی فریاد زنند و سعی کنند که اجازه انجام اقدامات فراملی را از جمهوری اسلامی  سلب کنند .

 

وی ادامه داد : آخرین هدفی که عربستان پیگیری می کرد این بود که نیروهای حزب الله از مناطق مختلف در سوریه مجبور به بازگشت به لبنان شوند تا از این طریق داعش و تروریست های مورد حمایت عربستان بتوانند مجددا فضای نظامی سوریه را به نفع تروریست ها تغییر معادله دهند و موازنه قدرت را به هم بزنند .

 

او یادآور شد : اقداماتی که در قالب استعفای سعد حریری مطرح می شود بسیار پیچیده و با نظارت سروریسهای اطلاعاتی امریکا , انگلیس و رژیم صهیونیستی است .

 

وی درادامه گفت : عربستان احساس کرد تمام نقشه هایی که برای جلب توجه مردم برای ایستادن در مقابل حزب الله باشد به بن بست رسید و عربستان شکست دیگری را متحمل شد .

 

صئرالحسینی در ادامه بیان کرد : عربستان به دنبال این مساله بود که از اقدام خود حداکثر استفاده را کند بنابراین آقای حریری را در عربستان نگه داشت و او را در ریاض توقیف خانگی کرد ، برای اینکه شاید طرفداران حزب المستقبل که آقای حریری از این حزب به نخست وزیری انتخاب شده بود اقدامی را انجام دهند .

 

وی افزود : اما شکاف عجیبی در حزب المستقبل اتفاق افتاد و به سه گروه تقسیم شدند که دو شاخه آن علیه اقدام سعد حریری بیانیه صادر کرد و حتی طرفداران او نسبت به این مساله واکنش های تندی نشان دادند و عربستان را مقصر اصلی دانستند .

 

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا به اختلاف میان هم حزبی های نخست وزیرلبنان اشاره کرد و گفت : با هزینه عربستان حزب المستقبل که طرفدار آن ها بود دچار اختلافات گسترده شدند و در این ایام با اقدامات خصمانه عربستان فضای عمومی لبنان کاملا بر علیه سعودی ها شکل گرفت و در حقیقت خطای محاسباتی عربستان ، امریکا و رژیم صهیونیستی باعث شد که از عربستان یک شخصیت منفور در مجموعه فضای عمومی لبنان به وجود آید تا جایی که  تاکنون تنفری که عربستان در بین کشورهای عربی داشت به این شکل نبود و سطح تنفر مردم لبنان نسبت به عربستان بسیار افزایبش پیدا کرد .

 

وی در ادامه گفت : در حقیقت شکست دوباره عربستان در ادامه پروژه آقای سعد حریری نیز رقم خورد تا جایی که عربستان به دلیل فشار های عمومی اهل تسنن در لبنان مجبور شد حصر خانگی آقای سعد حریری را بشکند و او پس از سفر کوتاه به پاریس راهی بیروت شد .

 

صدرالحسینی ادامه داد : قطعا عربستان به دنبال استفاده کامل از حضور آقای سعد حریری در فضای سیاسی لبنان است و به نظر می رسد آقای سعد حریری ماموریت ادامه استعفای خود را در جایگاه نخست وزیری ادامه خواهد داد .

 

وی به افزایش تنفر از سعد حریری در لبنان اشاره کرد و افزود : اقدام غیراصولی که سعدحریری انجام داد و توهینی که به ملت لبنان کرد و استعفای خود را در یک کشور دیگر و از یک تلویزیون غیرلبنانی اعلام کرد بدون درنظر گرفتن فرایندهای قانونی باعث این مساله شد که آقای سعد حریری حزب متبوعش در لبنان به کمترین علاقه مردم تبدیل شود و برعکس حزب الله و آقای سید حسن نصرالله در اوج محبوبیت در لبنان قرار دارد .

 

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا در بخش پایانی این گفت و گو گفت : اقداماتی که آقای سعد حریری در ادامه جایگاه نخست وزیری خود بخواهد علیه منافع منطقه ای هم انجام شود ، غیر قابل انجام و غیرقابل دستیابی به همه اهداف است چرا که در شرایط کنونی نزدیکی سه قطب حزب الله ، پارلمان و ریاست جمهوری ، آقای سعد حریری و یک بخش از حزب المستقبل را در اقلیت مطلق در فضای لبنان قرار داده است .

 

وی در پایان گفت : علی رغم شکست های متداوم عربستان و حامیان منطقه ای و فرامنطقه ای او مثل امریکا و رژیم صهیونیستی نباید غفلت کرد بدین مفهوم که سرویس های اطلاعاتی این سه کشور به همراه حمایت های مالی دربار سعودی به دنبال انتقام گیری از انقلاب اسلامی ، حزب الله و رزمندگان جبهه مقاومت خواهند بود .  

 

انتهای پیام /

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی