نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

6. آذر 1396 - 14:36
بر اساس آمارهای تجارت خارجی کشور در شش ماهه نخست سال 96، واردات برنج با رشد 108 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل؛ سرزمین چهارفصل ایران با آب و هوای متنوع دارای شالیکاری با کیفیتی است که این روزها در برابر واردات برنج از قرب و منزلت خویش افتاده است. آنچه در این تقابل بیشتر از هر چیز دیگری قابل تامل است خسارات مالی و ضررهای ناشی از واردات بی رویه برنج از خارج است  که متوجه کشاورزان زحمت کش کشورمان گردیده است.

محصول برنج کالایی است که برای بدست آوردن باید هزینه زیادی را تقبل نمود تا این کالای پرمصرف روانه بازار و سبد غذایی شهروندان گردد. از مرحله کاشت و داشت چندین ماه باید در کارنامه کشاورزان عرق ریز سختی ها را ثبت و ضبط نمود تا در مرحله برداشت با بدست آوردن حاصل دست رنج خویش حلاوت و شیرینی را به کام خویش احساس نمایند.

اما آنچه این روزها کشاورزان کشور را مایوس نموده است عدم برنامه ریزی مناسب بر روی واردات و بی ثباتی در بازار برنج است که هیچ مسئولی توان پاسخگویی در برابر این معضل ندارد.

واردات بی‌رویه برنج، کشاورزان را برای سرمایه‌گذاری در این عرصه دلسرد کرده، زیرا کشاورزان باید برنجی را که با زحمت فراوان برای برداشت آماده می‌کنند را با بهای ناچیز به دلالان بفروشند. برنج به عنوان قوت مردم کشورمان و محصولی استراتژیک از جایگاه ویژه‌ای در نگاه اقتصادی برخوردار است، اما جایگاه برنج و برنجکاری در ایران آنقدر متزلزل و ناامید کننده شده که امروز کیفیت مرغوب این محصول اصیل ایرانی با همتای خارجی خویش به انزوا افتاده است.

افزایش قیمت برنج در بازارها ناشی از دخالت بیش از حد دلالان در خرید و فروش این محصول است، اما در فصل برداشت برنج موضوعی که نگرانی بیش از پیش شالیکاران را به دنبال دارد واردات بی‌رویه و بدون نظارت برنج به کشور است. موضوعی که همواره زمان برداشت برنج مطرح می‌شود بحث جلوگیری از ورود محصول خارجی به بازار است که براساس روال سال‌های گذشته مقرر شد از زمان برداشت، یعنی ابتدای تیر تا پایان آبان امسال واردات ممنوع بوده و هیچ ثبت سفارشی صورت نگیرد.

بر اساس آمارهای تجارت خارجی کشور در شش ماهه نخست سال 96، واردات برنج با رشد 108 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شد.

بررسی آمارهای تجارت خارجی کشور در 6 ماهه نخست سال نشان می‌دهد واردات برنج با رشد قابل توجهی همراه بوده است.  بر این اساس بیش از یک میلیون تن برنج نیمه سفیده شده یا برنج کامل سفید شده وارد کشور شده که ارزش آن حدود 996 میلیون دلار است.

برنج در حالی در صدر کالاهای وارداتی کشور در نیمه نخست سال قرار گرفته که به لحاظ وزنی 6 درصد و به لحاظ ارزی 4.2 درصد واردات کل کشور را به خود اختصاص داده است.

 تا شهریور ماه سال قبل تنها 565 هزار تن برنج به کشور وارد شد که ارزش آن فقط 477 میلیون دلار بود.

به این ترتیب واردات برنج در مقایسه با سال قبل به لحاظ وزنی 86 درصد و  به لحاظ ارزشی 108 درصد رشد داشته است.

محمود حجتی 6 آذر ماه امسال در نامه ای به محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستار توقف ثبت سفارش برنج وارداتی شده است.

حجتی در این نامه از واردات یک میلیون تن برنج در 5 ماهه نخست امسال انتقاد و تاکید کرده است این رقم واردات بیش از نیاز مصرف داخلی سالانه است.

وی با توجه به این موضوع و همچنین با درنظر گرفتن رکود حاکم بر بازار داخلی خواستار توقف هرگونه ثبت سفارش جدید برنج شده است.

در راستای سوء مدیریتی در واردات برنج به کشور استان چهارفصل کهگیلویه و بویراحمد بی نصیب نبوده است و بعنوان هشتمین تولید کننده برنج در سطح کشور، کشاورزان این خطه دچار ضرر و زیان هایی می گردد که این روزها برنج با کیفیت و محلی آنان در بازار حراج، زحمت شان به بهای اندکی فروخته می شود.

حال در کشمکش واردات بی رویه برنج منفعت حاصله تنها به جیب دلالان و سودجویانی می رود که هیچگاه عرق جاری شده بر پیشانی کشاورزان زحمت کش را حس نکرده اند و در این راه صاحبان خوشه های زرد طلایی متضرر سیاست های بیمارگونه متولیان امر این حوزه می گردند.

به نظر می رسد که هیچگاه نخواسته ایم بدانیم که برنج با کیفیت ایرانی در برابر همنوع خارجی اش بسی برتر و خوش طعم تر است و همانا بدلیل منفعت سودجویان این عرصه زحمات کشاورزان ایرانی را به همین راحتی بی ارج می گذاریم و این همان بدترین ظلم به جامعه ای است که زحمات تولید کنندگانش را به همین راحتی از دست می دهیم.

حال باید منتظر بمانیم و ببینیم که آیا این توقف در صنعت برنج به واقعیت می پیوندد یا همچنان در مرحله نامه نگاری و روند اداری می ماند و به جایگاه عمل نمی رسد.

انتهای پیام /

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی